sex voor je huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 aug 2006 13:18

Ik denk eigenlijk dat LeChat het in het vorige topic mooi samengevat heeft, dus ik ga fijn citeren. 8)

LeChat schreef:Misschien vált dat ook niet uit te leggen, omdat 't simpelweg interpretatie is? Ik bedoel dit: in de bijbelse tijd kenden ze inderdaad niet die lange verkeringstijd, betekende 'je vader en moeder verlaten en je vrouw aanhangen' slechts 1 ding: trouwen, eerder verliet je het ouderlijk huis niet (in de zin van geciteerde bijbeltekst wel te verstaan)/had je geen (lichamelijk) contact met welk meisje dan ook (en omgekeerd).
Nu kennen we wél een zelfgekozen vriend(in) én een (lange) verkeringstijd en misschien kun je het zo zien dat als je een serieuze relatie krijgt, je die persoon al 'aanhangt' (en je ouders 'verlaat') vóór je de huwelijksformaliteit hebt doormaakt. Natuurlijk kan zo'n serieuze relatie uit gaan (en ik zou persoonlijk daarom ook niet na korte tijd verkering al gemeenschap willen hebben), maar een huwelijk kan ook stuk lopen...
Wat mij betreft: ik vind het een mooi streven als stelletjes (uit eigen overtuiging!) proberen geen seks voor het huwelijk te hebben, maar kies je er daarentegen voor 'het' na verloop van (verkerings)tijd wél te doen (uit liefde, geen losse seks!) dan veroordeel ik dat ook niet.

Wat betreft het toestaan van polygamie e.d. denk ik dat de meest voor de hand liggende verklaring is dat de bijbel door mensen met hun eigen culturele bril op geschreven is. En zo ontwikkelt de God van de bijbel door de tijden heen met de mensen mee.
Maar zo zullen veel christenen het vast weer niet willen zien. :)

Ikzelf denk dat er uit de bijbel geen éénduidige richtlijn te halen is, maar dat God over het algemeen wel vóór liefde en trouw is, en tegen 'hoererij'. Alhoewel, liefde.. in het Oude Testament lijkt God daar ook weer niet al teveel belang aan te hechten, dus dat vul ik dan maar even in vanuit m'n eigen Godsbeeld. :P

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 aug 2006 13:33

Aragorn schreef:Ikzelf denk dat er uit de bijbel geen éénduidige richtlijn te halen is, maar dat God over het algemeen wel vóór liefde en trouw is, en tegen 'hoererij'. Alhoewel, liefde.. in het Oude Testament lijkt God daar ook weer niet al teveel belang aan te hechten, dus dat vul ik dan maar even in vanuit m'n eigen Godsbeeld. :P

Als Jezus de samenvatting van de wet geeft (God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf), dan citeert Hij Deuteronomium 6:5 en Ex. 19:18. De hele wet en de profeten (O.T.) hangen volgens Jezus aan dit grote gebod.
Het is juist het grote probleem dat de mens dit liefdesgebod niet in de praktijk brengt (wat er ondermeer voor zorgde dat het volk Israel in ballingschap moest).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 17 aug 2006 19:07

Gaan we hier verder? :)
Omdat ik het andere topic heb gemerkt hoe respectvol jullie omgaan met andere meningen wil ik het gesprek best verder aangaan en ook wat meer over mijzelf vertellen.

Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen, ik zie veel verwijzingen naar de bijbel waar ik niet zoveel mee kan. Dat is heel lastig lezen en nog lastiger te snappen voor een totaal niet bijbelvaste atheist (die ook nog 'ns door een katholieke moeder is opgevoed :lol: :lol: )

Waar ik wel over mee kan praten is over seks voor je huwelijk (of in mijn geval; seks voor mijn relatie met de liefde van mijn leven, want wij zijn niet getrouwd. Niet officieel tenminste, maar voor mijn gevoel zijn wij absoluut man en vrouw)

Ik heb met meerdere vriendjes seks gehad, ik heb ook al eerder samengewoond met een andere man. Natuurlijk heb ik weleens nagedacht over het feit dat ik mij niet 'bewaard' heb voor mijn man. Want er zit wel degelijk verschil tussen seks en seks met je geliefde. Het 1e is lust, het 2e kan ik niet anders omschrijven dan de liefde bedrijven.
Dat verschil zie en voel je pas als je beide hebt ervaren.
Ik heb er echter totaal geen spijt van, ik vind niet dat er minder om ben of minder van mijn man kan houden omdat ik meer mannen heb gekend in de bijbelse zin.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 17 aug 2006 19:54

Zuss schreef:Gaan we hier verder? :)
Omdat ik het andere topic heb gemerkt hoe respectvol jullie omgaan met andere meningen wil ik het gesprek best verder aangaan en ook wat meer over mijzelf vertellen.

Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen, ik zie veel verwijzingen naar de bijbel waar ik niet zoveel mee kan. Dat is heel lastig lezen en nog lastiger te snappen voor een totaal niet bijbelvaste atheist (die ook nog 'ns door een katholieke moeder is opgevoed :lol: :lol: )

Waar ik wel over mee kan praten is over seks voor je huwelijk (of in mijn geval; seks voor mijn relatie met de liefde van mijn leven, want wij zijn niet getrouwd. Niet officieel tenminste, maar voor mijn gevoel zijn wij absoluut man en vrouw)

Ik heb met meerdere vriendjes seks gehad, ik heb ook al eerder samengewoond met een andere man. Natuurlijk heb ik weleens nagedacht over het feit dat ik mij niet 'bewaard' heb voor mijn man. Want er zit wel degelijk verschil tussen seks en seks met je geliefde. Het 1e is lust, het 2e kan ik niet anders omschrijven dan de liefde bedrijven.
Ik heb er echter totaal geen spijt van, ik vind niet dat er minder om ben of minder van mijn man kan houden omdat ik meer mannen heb gekend in de bijbelse zin.

Hoi!

leuk dat je hier verder wilt meediscussieren.

Ik kan me voorstellen dat je het niet altijd begrijpt, geen nood, dat doe ik ook niet. En ik ben wél bijbelvast (hoop ik) :P

Seks uit lust is gewoon verkeerd (hoewel lust op zich niet verkeerd is) God heeft het huwelijk ingesteld om daarbinnen seks te beleven. Seks is er om als man en vrouw te beleven en niet met 'vriendjes'. Wat voegt het ook toe behalve dan dat je zelf 'aan je trekken komt'??

Overigens, het lijkt mij zelf sowieso vrij nutteloos om allemaal tijd, energie enzo te verspillen in relaties zonder daarbij helemaal zeker te zijn dat het niet meer is dan een 'vriendje'. Je kunt beter wachten tot je die bijzondere persoon ontmoet die toch echt anders is dan anderen.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 17 aug 2006 21:41

Wat zien jullie trouwens exact als sex? Om elkaar te begrijpen is het belangrijk af te spreken wat exact onder de noemer 'sex' valt. Enkel genitale gemeenschap? Of ook orale sex? Als het laatste ook onder de noemer sex zou vallen zou ik in principe al getrouwd zijn terwijl ik zelf niet echt het idee heb iets verkeerd gedaan te hebben, overigens ben ik ook niet tegen genitale gemeenschap voor het huwelijk.

(van harte welkom Zuss en een goede tijd hier gewenst d:)b)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 aug 2006 00:36

Zuss schreef:Ik heb met meerdere vriendjes seks gehad, ik heb ook al eerder samengewoond met een andere man. Natuurlijk heb ik weleens nagedacht over het feit dat ik mij niet 'bewaard' heb voor mijn man. Want er zit wel degelijk verschil tussen seks en seks met je geliefde. Het 1e is lust, het 2e kan ik niet anders omschrijven dan de liefde bedrijven.

Maar dat verschil kan je ook bij één persoon hebben. De ene keer komen hemel en aarde samen en ervaar je een soort goddelijke samensmelting, terwijl het de andere keer meer een uitleven van je lusten op elkaar is. :)

Jort schreef:Overigens, het lijkt mij zelf sowieso vrij nutteloos om allemaal tijd, energie enzo te verspillen in relaties zonder daarbij helemaal zeker te zijn dat het niet meer is dan een 'vriendje'. Je kunt beter wachten tot je die bijzondere persoon ontmoet die toch echt anders is dan anderen.

Mwah, opzich is natuurlijk iedere persoon uniek en anders dan anderen. En van ieder contact leer je iets (als het goed is), dus verspilde tijd en energie hoeft het niet te zijn. Maar dat betekent natuurlijk ook weer niet dat het daarom zin heeft iedereen die je tegenkomt te bespringen.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 18 aug 2006 05:27

Mogguh
@ Jort; Wat sexuele ervaring toevoegt? Ik kan alleen maar voor mezelf spreken natuurlijk, maar ik ben blij met mijn ervaringen. (zowel de positieve als de negatieve) Daardoor weet ik 'wat er te koop is' en wist ik bijvoorbbeeld dat mijn nu niet bgepaald een goede minnaar was (naast allerlei andere minder leuke eigenschappen). Had ik die ervaring niet gehad, had ik mss mijzelf de schuld gegeven van ons beroerde sexleven (ik weet dat jij het een rotwoord vindt Jort, maar ik zou geen andere term weten) en het daarbij gelaten. (waarom ik in vredesnaam bij die man bleef is een heel ander verhaal)
Ook denk ik dat mijn leuke ervaringen hebben geholpen een paar hele nare ervaringen dusdanig te verwerken dat ik mijn vertrouwen in mannen en plezier in seks niet heb verloren.
En het was heel vaak ook gewoon hartstikke leuk en lekker, daar kan toch niet zoveel mis mee zijn?

@Rafael: Ben jij stiekum Bill Clinton? :lol: :lol: :lol:
Voor mij valt orale seks ook onder seks.

Nu moet ik rennen want er moet gewerkt worden! Fijne dag!

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 18 aug 2006 05:29

Nog ff voor Aragorn; lust uit liefde is ander dan lust uit lust. Niet minder of slechter, maar anders.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 18 aug 2006 08:48

rafaell schreef:Wat zien jullie trouwens exact als sex? Om elkaar te begrijpen is het belangrijk af te spreken wat exact onder de noemer 'sex' valt. Enkel genitale gemeenschap? Of ook orale sex? Als het laatste ook onder de noemer sex zou vallen zou ik in principe al getrouwd zijn terwijl ik zelf niet echt het idee heb iets verkeerd gedaan te hebben, overigens ben ik ook niet tegen genitale gemeenschap voor het huwelijk.

Is een Elstar een appel?
Is iedere appel een Elstar?

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 18 aug 2006 10:14

rafaell schreef:Wat zien jullie trouwens exact als sex? Om elkaar te begrijpen is het belangrijk af te spreken wat exact onder de noemer 'sex' valt. Enkel genitale gemeenschap? Of ook orale sex? Als het laatste ook onder de noemer sex zou vallen zou ik in principe al getrouwd zijn terwijl ik zelf niet echt het idee heb iets verkeerd gedaan te hebben, overigens ben ik ook niet tegen genitale gemeenschap voor het huwelijk.

Orale seks lijkt mij zelfs intiemer dan genitale gemeenschap.
En tuurlijk valt dat onder de noemer seks,
lijkt me dat iedereen het daarmee eens is.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 18 aug 2006 10:17

Orale seks als in zoenen lijkt mij toch wel binnen de mogelijkheden behoren 8)
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 18 aug 2006 10:21

Als je zoenen onder orale seks verstaat,
ben ik vanaf mijn 8e geen maagd meer.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 aug 2006 13:34

Dat is lachen!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 aug 2006 13:35

Wat helemaal lachen is, is dat mijn allereerste bericht hier op refoweb een foutje is ;)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 18 aug 2006 13:38

Schande, op je 8e al geen maagd meer! Waar moet dat heen met deze wereld! Koren op de molen van de Pedopartij.... :mrgreen:

Maar goed, wat versta je onder sex. Er zijn genoeg mensen die alleen zoenen binnen een relatie, waarbij anderen zoenen omdat ze er zin in hebben, zonder een relatie met iemand te hebben. Het is ook maar net welke waarde je ergens aan hebt.
Persoonlijk vind ik orale seks niet onder seks, in de zin van gemeenschap, vallen, maar dat is dus mijn mening.

Groeten uit Florence trouwens....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”