Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Re: roepingen

Berichtdoor Jantjes » 25 sep 2006 18:04

madel schreef:
madel schreef:.SVV Psalm 139:8 Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar.

Hoe moet ik deze tekst verstaan? wel wat off topic maar even kort tussendoor?
David verklaard in Psalm 139 de alomtegenwoordigheid Gods.
Hij begint ook in die Psalm met: ‘HEERE! Gij doorgrondt en kent mij’.
En dan noemt hij een grote hoeveelheid zaken op waar God hem altijd vind c.q. kent zo ook jou aangehaalde tekst 8.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 25 sep 2006 18:06

goofy1978 schreef:en dat zou erg zijn menen in te kunnen en dan niet kunnen.

Wat is erger : menen in te kunnen en niet kunnen, of : menen niet in te kunnen, terwijl dat makkelijk had gekund? Wie valt meer te verwijten?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 sep 2006 19:23

Madel schreef:
Persoonlijk geloof ik niet dat God mensen uitverkoren heeft voor de hel. Als zij niet tot bekerig willen komen zouden ze beantwoord hebben aan Gods raadsbesluit. Wel geloof ik dat er van heel de mensheid een deel zal zijn dat Hem niet wil aanvaarden. Maar dan moeten ze wel van hem gehoord hebben. Deze zullen voor eeuwig worden uitgewist. Als God alles en in allen zal zijn is er mijns inziens niet ergens een hel met miljarden mensen die niet een week, niet een maand, niet een jaar, niet een millenium, maar altijd. Oneindig lang. De bosjesman die nooit gehoord heeft van God en zonder God gestorven is wacht een zelfde lot. Nooit een kans gehad. Zou God zo onrechtvaardig zijn? De bosjesman kan er, net als wij, niets aan doen dat hij geboren is. Heeft God een eeuwig durende hel nodig om te laten zien wie Hij is? Voegt dat aan de hemelgangers nog iets toe?

Jij bent hiermee zaken curieus aan het onderzoeken waar je niet uitkomt. Je verstand gaat dan redeneren en zoekt een oplossing voor mensen die nooit van God gehoord hebben, die jij Bosjesman noemt. Ook jij kan niet in Gods ‘eeuwige raad des vredes’(Zach 6:13) kijken of ook maar vermoeden wat God van en in de eeuwigheid besloten heeft. Daarom is jou beredenering onzinnig ook m.b.t. de uitverkiezing. Met de uitverkiezing moeten wij rekening houden met ‘Gods zijde’ en ‘mens zijde’. Wij kunnen met ons onnozel verstand enigszins begrijpen dat God een uitverkiezing verkozen heeft maar dat is dan ook alles, daar houd ons verstandelijk vermogen op. Dit is de oorzaak dat jij niet kan geloven in een hel, daar kan jij je niet bij neerleggen, jij wil, zal en moet weten hoe het wezen zal. Wij moeten God, God laten ook al kunnen wij Hem met ons verstand niet begrijpen. Job 36:26 Zie, God is groot, en wij begrijpen het niet; er is ook geen onderzoeking van het getal Zijner jaren.

En uh, ik vind niet dat jij met die Bosjesman te doen heb, want om hem zo’n evangelie aan te bieden vind ik erg. Als je wel met die Bosjesman te doen hand, trok je nu je bergschoenen aan en ging naar hem toe om heb werkelijk Hét Evangelie te brengen. Je heb toch van deze Psalm gehoord.
Al de heid’nen, door Uw handen
Voortgebracht in alle landen,
Zullen tot U komen, HEER,
Bukken voor Uw aanschijn neer,
En Uw naam ter ere leven.
Gij zijt groot en hoog verheven;
Gij doet duizend wonderheên;
Gij zijt God, ja Gij alleen.

Laat het maar aan God over en geloofd 'Zijn Wonderheên', dat is beter dan de verstandelijke beredenering van Madel

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 25 sep 2006 20:29

marina87 schreef:De Bijbel met Gods belofte is dus niet de volle Waarheid volgens jou...

ja hoor ik geloof de beloften maar je moet er niet op vooruit willen lopen.
degenen die God wil bekeren zal Hij ook bekeren.
maar je moet van de beloften geen grabbelton gaan maken denk ik.
God zal op Zijn tijd de beloften vervullen.
en ja ik wacht daarop de meesten gaan zelf aan de gang.
bekeren is een heilige eis en voor een mens een nooit te volbrengen gang.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 25 sep 2006 20:36

goofy1978 schreef:
marina87 schreef:De Bijbel met Gods belofte is dus niet de volle Waarheid volgens jou...

ja hoor ik geloof de beloften maar je moet er niet op vooruit willen lopen.
degenen die God wil bekeren zal Hij ook bekeren.
maar je moet van de beloften geen grabbelton gaan maken denk ik.
God zal op Zijn tijd de beloften vervullen.
en ja ik wacht daarop de meesten gaan zelf aan de gang.
bekeren is een heilige eis en voor een mens een nooit te volbrengen gang.

Maar hoe verklaar je dan de tekst: Zoekt en gij zult vinden, en klopt en u zal opengedaan worden? Hier worden ook beloftes gedaan. Als je zoekt, zal je vinden, en als je klopt zal opengedaan worden.
Jij blijft wachten, maar hier wordt toch een andere opdracht gegeven denk ik zo.
Of begrijp ik je verkeerd? :roll:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 25 sep 2006 20:54

als je door de H.G zoekende gemaakt bent zul je vinden.
maar dan is het je om God te doen als je zelf gaat zoeken gaat het meer om de hemel.
een mens is dood in zonden en misdaden en kan uit zichzelf nooit God meer recht zoeken.

1. Mat 15,26
Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en den hondekens voor te werpen.

2. Mat 15,27
En zij zeide: Ja, Heere! doch de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren.

een natuurlijk mens had hier afgehaakt maar door de werking van de H.G gaat de zondaar door tot de laatste snik.
God word verheerlijkt in Zijn eigen werk.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 25 sep 2006 22:35

Omega schreef:(...)Maar hij zegt er nog iets bij: "Niemand moet bekommerd zijn over de wijze waarop hij bekeerd is omdat hij niet is overgebracht op deze of gene manier waarop men zichzelf voorschrijft. De wegen van God zijn wonderbaar." Smijtegelt zegt in zijn boek "Het Gekrookte Riet" precies hetzelfde.[/i]

Smytegelt wijst in z'n cathechismuspreken anders wel duidelijk op de zonde en de noodzakelijke kennis daarvan. Hij geeft inderdaad ook aan dat de bekering voor geen mens hetzelfde is, maar bij hem heb ik nog nooit het idee gehad dat 'optie 3' vaak voorkomt.
Laatst gewijzigd door Loezje op 25 sep 2006 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2006 23:01

goofy1978 schreef:ja maar je kan ook geen ding aannemen tenzij uit de hemel gegeven.
maar je moet zelf weten dat je denkt Jezus aangenomen te hebben.
maar ik denk dat je jezelf ermee bedriegt.
en dat zou erg zijn menen in te kunnen en dan niet kunnen.
en ziel bedrogen is al bedrogen :(

Ik denk dat jij jezelf harder bedriegt, want jij gaat gewoon tegen bijbelteksten in en kan ze niet eens weerleggen.

Jezus aannemen is iets wat je doet... en wat uit de hemel gegeven is. Jij zegt: Ik doe niets en als het uit de hemel gegeven wordt komt het allemaal vanzelf aanwaaien.

Jij wacht waar God mensen juist aan het zoeken, bidden, kloppen... en ontvangen wil hebben... en daarom ontvang je niets. Zolang je wacht gebeurt er ook niets.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Loezje
Sergeant
Sergeant

Re: Uitverkiezing en de hel

Berichtdoor Loezje » 25 sep 2006 23:08

Raido schreef:
Machiavelli schreef:
madel schreef:Persoonlijk geloof ik niet dat God mensen uitverkoren heeft voor de hel.
AlsGod mensen uitverkoren heeft voor de Hemel dan volgt daar automatisch uit dat hij de andere mensen heeft uitverkoren oor de Hel.
Neen, dien andere blijven liggen in den zondigen aardse staat.

Het gaat er om of hij actief mensen verkiest tot Hemel en tot Hel, als Hij dit alle twee zou doen is Hij een hypocriete leugenaar. Dubbele (actieve) predestinatie houdt in dat God van eeuwigheid uit de bak mensen mensen heeft gepakt en die of in de bak hemel of in de bak hel heeft gedaan.

Ik geloof hooguit dat God actief mensen uit de bak aarde heeft gehaald endie in de hemel heeft gezet, de rest blijft liggen. Ik vind dat al iets anders dan een dubbele actieve predestinatie. Wat naar mijn overtuiging gewoon totaal, in alles tegen God ingaat. 'Niet willen dat er één verloren zal gaan' is bij een dubbele actieve predestinatie de grofste leugen in de Bijbel.

Wij hebben zelf in het paradijs al voor de hel gekozen. Gewoon helemaal vrijwillig terwijl we het niet hadden hoeven doen. Maar we hadden toen een vrije wil om te kiezen, en tja... daar hebben we gebruik van gemaakt, terwijl we wisten dat wat we deden niet goed was. Dus het was rechtvaardig geweest als God toen had gezegd: "Jouw keus, jouw probleem". Maar in Zijn goedheid heeft hij besloten een aantal mensen te redden en dáárover zitten wij nu te steggelen. Terwijl we helemaal geen recht van spreken hebben omdat we zélf die hel wilden...
Als er van Gods kant niets met ons gebeurt gaan we dus idd naar de hel; maar dat hebben we aan onszelf te danken.
Dat het Gods besluit is dat Hij sommige mensen en niet alle redt wil niet zeggen dat we passief moeten zijn; Gods eis aan ons blijft bestaan. Wij hebben nog de mogelijkheid God te zoeken, zoals Hij Zelf heeft gezegd werkt Hij door Zijn Woord en Geest. Dat we 's zondags in de kerk zitten om Zijn Woord en evanglie te horen verklaren wil m.i. nog niet zeggen dat we het dan meteen kunnen aannemen; daarvoor zal Zijn Geest in ons nodig zijn. Het is niet zo dat ik de deur helemaal dicht doe, maar ik ben er huiverig voor om te zeggen 'kies voor God', want die keuze kun je / kan ik pas wérkelijk met je hart maken als Christus voor jou / mij heeft gekozen en daarom kunnen we bidden, beter: moeten we bidden, God Woord lezen, ons over laten vertellen door Zijn Volk, hetzij in geschreven vorm van oudvaders, hetzij door dominees.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 25 sep 2006 23:20

madel schreef: Heeft God een eeuwig durende hel nodig om te laten zien wie Hij is? Voegt dat aan de hemelgangers nog iets toe?

Niet aan de hemelgangers, maar dan gaat het niet meer over of om mensen. Dan gaat het over God en over Zijn eer; en God zál aan Zijn eer komen. Wij praten er niet graag over omdat het zo vreselijk afschrikwekkend is, maar juist in die afschrikwekkendheid zal er erkenning van God zijn, dat Hij een God is die Zijn Woord waar maakt.
En nee, God heeft die hel niet nodig, maar de mensen hebben hem nodig; omdat we niet naar Hem wilden luisteren. En toen, in het paradijs, heeft God al een hel beloofd, die belofte maakt Hij ook wáár.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 sep 2006 00:21

Loezje schreef:
Raido schreef:
Machiavelli schreef:
madel schreef:Persoonlijk geloof ik niet dat God mensen uitverkoren heeft voor de hel.
AlsGod mensen uitverkoren heeft voor de Hemel dan volgt daar automatisch uit dat hij de andere mensen heeft uitverkoren oor de Hel.
Neen, dien andere blijven liggen in den zondigen aardse staat.

Het gaat er om of hij actief mensen verkiest tot Hemel en tot Hel, als Hij dit alle twee zou doen is Hij een hypocriete leugenaar. Dubbele (actieve) predestinatie houdt in dat God van eeuwigheid uit de bak mensen mensen heeft gepakt en die of in de bak hemel of in de bak hel heeft gedaan.

Ik geloof hooguit dat God actief mensen uit de bak aarde heeft gehaald endie in de hemel heeft gezet, de rest blijft liggen. Ik vind dat al iets anders dan een dubbele actieve predestinatie. Wat naar mijn overtuiging gewoon totaal, in alles tegen God ingaat. 'Niet willen dat er één verloren zal gaan' is bij een dubbele actieve predestinatie de grofste leugen in de Bijbel.

Wij hebben zelf in het paradijs al voor de hel gekozen. Gewoon helemaal vrijwillig terwijl we het niet hadden hoeven doen. Maar we hadden toen een vrije wil om te kiezen, en tja... daar hebben we gebruik van gemaakt, terwijl we wisten dat wat we deden niet goed was. Dus het was rechtvaardig geweest als God toen had gezegd: "Jouw keus, jouw probleem". Maar in Zijn goedheid heeft hij besloten een aantal mensen te redden en dáárover zitten wij nu te steggelen. Terwijl we helemaal geen recht van spreken hebben omdat we zélf die hel wilden...
Als er van Gods kant niets met ons gebeurt gaan we dus idd naar de hel; maar dat hebben we aan onszelf te danken.
Dat het Gods besluit is dat Hij sommige mensen en niet alle redt wil niet zeggen dat we passief moeten zijn; Gods eis aan ons blijft bestaan. Wij hebben nog de mogelijkheid God te zoeken, zoals Hij Zelf heeft gezegd werkt Hij door Zijn Woord en Geest. Dat we 's zondags in de kerk zitten om Zijn Woord en evanglie te horen verklaren wil m.i. nog niet zeggen dat we het dan meteen kunnen aannemen; daarvoor zal Zijn Geest in ons nodig zijn. Het is niet zo dat ik de deur helemaal dicht doe, maar ik ben er huiverig voor om te zeggen 'kies voor God', want die keuze kun je / kan ik pas wérkelijk met je hart maken als Christus voor jou / mij heeft gekozen en daarom kunnen we bidden, beter: moeten we bidden, God Woord lezen, ons over laten vertellen door Zijn Volk, hetzij in geschreven vorm van oudvaders, hetzij door dominees.

Niet alleen bidden.... bidden en werken.... bidden en gegeven krijgen, zoeken en vinden, kloppen en zien dat er opengedaan wordt. Dat is het mooie van actief zijn, God luistert naar wie Hem zoeken. Het "kies voor God" is dan ook niet eng als Hij je iedere week roept door de bediening van het Woord waarin Hij je daartoe oproept... en denk eens aan de belofte en eis van de doop. De eis en de beloften dat Hij er alles aan doet om je daarbij te helpen. Omdat Hij de gevende God is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 26 sep 2006 16:06

Marnix schreef:
goofy1978 schreef:ja maar je kan ook geen ding aannemen tenzij uit de hemel gegeven.
maar je moet zelf weten dat je denkt Jezus aangenomen te hebben.
maar ik denk dat je jezelf ermee bedriegt.
en dat zou erg zijn menen in te kunnen en dan niet kunnen.
en ziel bedrogen is al bedrogen :(

Ik denk dat jij jezelf harder bedriegt, want jij gaat gewoon tegen bijbelteksten in en kan ze niet eens weerleggen.

Jezus aannemen is iets wat je doet... en wat uit de hemel gegeven is. Jij zegt: Ik doe niets en als het uit de hemel gegeven wordt komt het allemaal vanzelf aanwaaien.

Jij wacht waar God mensen juist aan het zoeken, bidden, kloppen... en ontvangen wil hebben... en daarom ontvang je niets. Zolang je wacht gebeurt er ook niets.

bij jou is het van de mens wat en van God wat.
de mens moet beginnen en dan doet God uit genade de rest.
maar zei God niet Ik wil en zij zullen.
jij draait het om ik wil en Hij zal.
heeft paulus eerst God gezocht hij was een vervolger van Jezus.
maar God heeft hem bekeerd op Zijn tijd.
en als God ons wil bekeren doet Hij dat ook op Zijn tijd maar je mag er wel om vragen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 sep 2006 16:56

als je door de H.G zoekende gemaakt bent zul je vinden.
Ja dat klopt.. maar moet je dan wachten tot je zeker weet dat de Heilige Geest je zoekende maakt en niet je menszijn zelf? Lijkt mij nogal een opgave..

maar dan is het je om God te doen als je zelf gaat zoeken gaat het meer om de hemel.
een mens is dood in zonden en misdaden en kan uit zichzelf nooit God meer recht zoeken.
Op de goede manier zoeken bedoel je denk ik. Maar.. het ruikt in alles naar fatalisme. Zoek jij op dit moment de HEERE met alle kracht die je hebt? Of zit je hier maar wat te reageren en wacht je lekker tot je volkomen zeker weet dat het wel van de Heilige Geest is om daarna te wachten tot je zeker weet dat je wel uitverkoren bent?

bij jou is het van de mens wat en van God wat.
de mens moet beginnen en dan doet God uit genade de rest.
maar zei God niet Ik wil en zij zullen.
jij draait het om ik wil en Hij zal.
In het Woord ligt de BELOFTE aan een ieder dit het Woord hoort. Niet willende dat er ook maar één iemand verloren gaat, en met je doop? Of je geloof je dat God daarin niets beloofd?
heeft paulus eerst God gezocht hij was een vervolger van Jezus.
maar God heeft hem bekeerd op Zijn tijd.
en als God jou wil bekeren doet Hij dat ook op Zijn tijd maar je mag er wel om vragen.
Hij zocht God ja, maar op zijn manier. Maar wil jij jezelf met Paulus vergelijken. In een van de psalmen staat 'laat zulk een dwang ja.. DWANG niet nodig wezen'. Kom tot Hem, ga tot Hem..

Wacht niet tot morgen dan kan het te laat zijn. Waarom wacht je?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 26 sep 2006 17:18

als je jezelf probeert te bekeren zal je erachter komen dat het niet gaat
dat is mijn ervaring.
als de H.G niet overtuigt van zonde en oordeel gebeurt er gewoon niets.
wat doen jullie dan om jezelf te bekeren hele dagen bidden ofzo?
en dan moet God je bidden wel verhoren anders blijf je onbekeerd.
:?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 sep 2006 17:44

Dus jij hebt geprobeerd je te bekeren en het lukte niet?

Terug naar “Archief”