Evolutietheorie samen met scheppingsverhaal?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 mar 2005 11:37

Raido schreef:Dat vind een creationist niet nodig, maar de evolutionist vind dat nodig, ik geloof in de creatie ex nihilo door een hogere wezen, hoe wat waar en wanneer dat is niet te bewijzen, ik geloof en daar heb ik genoeg aan..

Dus jouw geloof staat geheel los van zowel evolutisme als creationisme?

Dat is opzich heel fijn, maar ik kan me niet voorstellen dat je niet minimaal enige beeldvorming hebt bij de manier waarop alles tot stand gekomen is...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mar 2005 11:53

Ik geloof niet in evolutionisme (als in big-bang bla) ik geloof in een schepping door een God, dat ik denk dat volgens Genesis is gegaan is even terzijde, zonder een god zie ik ontstaan van de wereld niet mogelijk.

Mijn idee is gegrond op het volgend, vanuit ons zichtsveld is niet te bewijzen of er wel of geen God is, dus dat vind ik een reden om in een God te geloven.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 mar 2005 12:05

Raido schreef:Ik geloof niet in evolutionisme (als in big-bang bla)

Ik 'schreeuw' niet graag, maar nu even wel: het evolutionisme heeft geen snars met de big bang te maken.

ik geloof in een schepping door een God,

En dat gaat dus prima samen met evolutie...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mar 2005 12:13

uhu... wist ik, maar hoe moet ik het anders aangeven.. Ik probeer aan te geven dat ik geloof in de schepping, dat ik niet geloof in evolutie vanaf de grond (dus via een of ander microobje naar mens), ik geloof niet in het aanzetje dat we bigbang noemen, ik geloof in een God die basistypen heeft geschapen en waaruit verschillende rassen, soorten en bla zijn ontstaan. Ik geloof eerder dat we van een goede staat (paradijs) richting de afgrond gaan (einde der tijden), we mankeren steeds meer, de wereld verkankerd en we gaan naar de afgrond.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 mar 2005 12:14

Raido schreef:Ik geloof niet in evolutionisme (als in big-bang bla) ik geloof in een schepping door een God, dat ik denk dat volgens Genesis is gegaan is even terzijde, zonder een god zie ik ontstaan van de wereld niet mogelijk.

Mijn idee is gegrond op het volgend, vanuit ons zichtsveld is niet te bewijzen of er wel of geen God is, dus dat vind ik een reden om in een God te geloven.

Inderdaad, Evolutietheorie en de Big Bang hebben helemaal niks met elkaar te maken buiten het feit dat ze door gelovigen vaak op een hoop gegooid.

Het wel of niet kunnen bewijzen dat iets bestaat is een reden om het te geloven? Je kunt ook niet bewijzen of kabouters bestaan of niet; geloof je daar dan ook in? Of bedoel je het anders?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 mar 2005 12:18

Raido schreef:Ik geloof eerder dat we van een goede staat (paradijs) richting de afgrond gaan (einde der tijden), we mankeren steeds meer, de wereld verkankerd en we gaan naar de afgrond.

Grappig hoe geloof iemands wereldbeeld kan bepalen. Ik geloof namelijk precies het tegenovergestelde. De mens ontworstelt zich door middel van een beter begrip van de natuur en technologie steeds meer aan de modderpoel waar we uit voortgekomen zijn. (uiteraard kan ik dat alleen vinden omdat ik niet in een Paradijs zoals de bijbel het voorstelt geloof)

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 08 mar 2005 12:20

Raido schreef:Dat is natuurlijk door de blik van de ziener, want ik vind nou eenmaal dat de evolutietheorie verre van volmaakt is. Ik ga misschien even van de evolutietheorie af maar hoe kun bijvoorbeeld de reusachtige fossielvonst verklaren door een ijstijd? Er zijn fossielen gevonden die hun eten in hun mond hadden, een deel van een andere vis. Het schijnt heel plotseling gebeurd te zijn, en niet geleidelijk. even een quote:

Het bevroren slijk, op zich reeds een aanduiding voor een plotse en blijvende temperatuursdaling, puilt uit van planten- en dierenoverblijfselen. Dikwijls in een relatief "verse" toestand. Men vindt er nijlpaarden, sabeltandtijgers, neushoorns, olifanten, paarden, leeuwen, bevers, grote bomen zoals mangrove, palmboom, fruitbomen met rijp fruit en andere planten en dieren van een zacht tot warm klimaat, in goed bewaarde en bevroren toestand in de toendra van Siberië en Alaska

In mijn ogen kan dat niet ontstaan door een ijstijd..

Bronnen?

Edwin Hubble ontdekte eind 20ste eeuw dat licht uit melkwegstelsels werd verschoven vaar het rode, laagfrequente einde van het spectrum, een simpele verklaring hiervoor is dat de melkwegstelsels van ons verwijderen. Waarom wordt er aangenomen dat de melkwegstelsels, en dus de hele ruimte uitdijd in plaats van dat alleen de melkwegstelsels van ons verwijderen..

What is the actual evidence that space expands and galaxies stay put?
Denk bij bouw van de soorten eens aan, brede en smalle neuzen, brede en smalle kinnen, spleet ogen, bredere schouders, snellere spiergroei bij bepaalde negroïde rassen, lengte groei bij bepaalde rassen.

Natuurlijk zitten er verschillen tussen de verschillende rassen, maar die zijn niet te vergelijken met de verschillende hominiden. Vergelijk bijvoorbeeld eens het bekken van een australopithecus met die van een modern mens (maakt niet uit wel ras). Of kijk eens naar de herseninhoud van de verschillende hominiden.
Nee Aragorntje, we evoluëren niet, we degenereren, de Masaï is een van de grootste en langste volken op deze aardkloot, maar hebben ze er nut bij? ze houden voornamelijk koeien, en die groeien niet aan de takken van de bomen. De bosjesmannen zijn een van de kleinste volken, ze jagen op dieren, tja als ze nou lang waren, konden ze harder lopen en zo sneller dieren vangen..

Lichaamslengte heeft weinig met evolutie te maken, veel meer met gezondheidszorg en goede voeding. Het is niets voor niets dat Nederlanders gemiddeld de langste ter wereld zijn. Als wij degenereren, waarvan is ons staartbeentje dan het gevolg? Hadden Adam en Eva staarten?

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 08 mar 2005 12:22

Raido schreef:
Verder blijft het appels met peren vergelijken. Creationisten die 100% zekerheid eisen van de evolutionisten zijn net zo fout bezig als evolutionisten die het creationisme met wetenschappelijke criteria beoordelen. Natuurlijk moeten aanhangers van beide visies dan wel in hun eigen kamp blijven: creationisten moeten niet zeggen dat ze wetenschap bedrijven en evolutionisten moeten niet zeggen dat ze dingen aan het bewijzen zijn.
Helemaal waar, maar toch kan een creationist 100% wetenschapper zijn, en zijn veel dingen vanuit het creationisme ook aantoonbaar, neem het zondvloed/catastrofemodel tegenover het ijstijd model bijvoorbeeld.

Het zondvloedmodel is alles behalve wetenschappelijk: het doet een beroep op wonderen (Waar kwam het water vandaan en waar ging het heen?) en is volstrekt in strijd met wat de feiten laten zien. Nergens in de aardkorst in een aanwijzing voor een wereldwijde vloed.

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 08 mar 2005 12:24

Raido schreef:Dat vind een creationist niet nodig, maar de evolutionist vind dat nodig, ik geloof in de creatie ex nihilo door een hogere wezen, hoe wat waar en wanneer dat is niet te bewijzen, ik geloof en daar heb ik genoeg aan..

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... =zondvloed

He, he, eindelijk! Creationisme is een geloof, het grote woord is er uit.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 mar 2005 12:25

Raido schreef:Ik geloof eerder dat we van een goede staat (paradijs) richting de afgrond gaan (einde der tijden), we mankeren steeds meer, de wereld verkankerd en we gaan naar de afgrond.

Je moet toch echt wat minder doom-metal gaan luisteren. :mrgreen:

Ik vind het in ieder geval erg 'jammer' klinken. Het is God kennelijk niet gelukt om een volmaakte schepping te maken, het gaat alleen maar slechter en Hij kan/wil er niks aan doen, tot het einde der tijden daar zal zijn en Hij zich zal wreken op Zijn zelfgebakken misbaksels. Doom-doom-doom-doom. God onwaardig, naar mijn idee...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mar 2005 12:29

Het wel of niet kunnen bewijzen dat iets bestaat is een reden om het te geloven? Je kunt ook niet bewijzen of kabouters bestaan of niet; geloof je daar dan ook in? Of bedoel je het anders.

Niet alles is met alles te vergelijken, ik zal het bestaan van kaboutertjes niet snel ontkennen, wie weet, ik heb ze nooit gezien, dus wie weet bestaan ze wel. Natuurlijk hebben de gelovigen de evolutietheorie op een grote hoop gegooid jaja... duidelijk, ookal geeft Bart hier honderd keer aan dat er verschil tussen is, past de evolutietheorie gewoon in het rijtje van leuke manieren om het bestaan van een God onderuit te schoffelen, hem niet nodig te hebben. daarom.

Was het niet de Big Bang die de oorzaak was dat er een klein leventje ontstond wat verder evolueerde richting mens?

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 08 mar 2005 12:41

Raido schreef:Het wel of niet kunnen bewijzen dat iets bestaat is een reden om het te geloven? Je kunt ook niet bewijzen of kabouters bestaan of niet; geloof je daar dan ook in? Of bedoel je het anders.

Niet alles is met alles te vergelijken, ik zal het bestaan van kaboutertjes niet snel ontkennen, wie weet, ik heb ze nooit gezien, dus wie weet bestaan ze wel. Natuurlijk hebben de gelovigen de evolutietheorie op een grote hoop gegooid jaja... duidelijk, ookal geeft Bart hier honderd keer aan dat er verschil tussen is, past de evolutietheorie gewoon in het rijtje van leuke manieren om het bestaan van een God onderuit te schoffelen, hem niet nodig te hebben. daarom.

Was het niet de Big Bang die de oorzaak was dat er een klein leventje ontstond wat verder evolueerde richting mens?

Evolutie gaat puur en alleen over de ontwikkeling van het leven. Weet je nog hoe het wereldberoemde werk van Darwin heet? On the Origin of Species. Leven is een gegeven bij evolutie. Evolutie wordt onderzocht door biologen, de big bang door kosmologen. Dat zijn twee totaal verschillende beroepen! Is dat nou zo moeilijk om te begrijpen?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 mar 2005 12:42

Raido schreef:Was het niet de Big Bang die de oorzaak was dat er een klein leventje ontstond wat verder evolueerde richting mens?

Niet direct. Hooguit zoals jouw geboorte 'de oorzaak is van' dat je hier post. :) De directe oorzaak zou abiogenese kunnen zijn. En ook abiogenese hoort niet bij evolutie, omdat evolutie al van leven uitgaat.
Laatst gewijzigd door Collateral op 08 mar 2005 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 mar 2005 12:43

Raido schreef:duidelijk, ookal geeft Bart hier honderd keer aan dat er verschil tussen is, past de evolutietheorie gewoon in het rijtje van leuke manieren om het bestaan van een God onderuit te schoffelen, hem niet nodig te hebben. daarom.

God onderuitschoffelen? Nee hoor, hooguit de tradititie van het letterlijk interpreteren van de Bijbel in twijfel trekken. Dat is heel wat anders. Ik zou prima in god kunnen geloven zonder de Bijbel voor waar aan te nemen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mar 2005 12:52

Het zondvloedmodel is alles behalve wetenschappelijk: het doet een beroep op wonderen (Waar kwam het water vandaan en waar ging het heen?) en is volstrekt in strijd met wat de feiten laten zien. Nergens in de aardkorst in een aanwijzing voor een wereldwijde vloed.
Waar het vandaan kwam, lees maar eens in de Bijbel, het kwam uit de lucht en uit de grond ;-) http://users.pandora.be/jwils/evolution ... dmodel.htm

http://users.pandora.be/jwils/evolution ... htm#staart
Laatst gewijzigd door Raido op 08 mar 2005 12:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”