2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 17 okt 2004 17:52

Dat je God ervaren hebt is niet aan jou te danken, dat heeft te maken met Gods goedheid.
Dat Hij nooit een zondaar laat staan. Zo groot is God!
Maar daarom vraagt Hij nog steeds om aan Hem te gehoorzamen, en als Hij in Zijn woord duidelijk laat horen dat het niet goed is om een ongelijk span aan te gaan, is dat inderdaad geen gebod.
Maar meer een waarschuwing.
En wie is er zo onverstandig om die waarschuwing van God in de wind te slaan.

eddywally
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor eddywally » 18 okt 2004 13:33

Het is heel moeilijk om bijvoorbeeld van een islamitische meisje en of jongen te houden, ik heb zelf het volgende meegemaakt:

Ik heb 2 jaar verkering gehad met een arabische meisje maar het was erg moeilijk tussen haar ouders en mij, en op geven ogenblik had zij ruzzie met haar ouders over mij. tussen hebben wij in goed overleg het uit gemaakt.

Kortom het is wel mogelijk alleen denk goed na waar je aan begint.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 19 okt 2004 16:36

joepie schreef:Dat je God ervaren hebt is niet aan jou te danken, dat heeft te maken met Gods goedheid.
Dat Hij nooit een zondaar laat staan. Zo groot is God!
Maar daarom vraagt Hij nog steeds om aan Hem te gehoorzamen, en als Hij in Zijn woord duidelijk laat horen dat het niet goed is om een ongelijk span aan te gaan, is dat inderdaad geen gebod.
Maar meer een waarschuwing.
En wie is er zo onverstandig om die waarschuwing van God in de wind te slaan.

En weer verdraai je het zo dat t jou goed uitkomt. Het is werkelijk ongelofelijk... Ik heb keer op keer gebeden en dit is de weg die God me laat zien. Wie ben jij om daaraan te twijfelen, jij kan er als buitenstaander niet over oordelen. Sla ik die waarschuwing in de wind? Zo kan je het zien ja. Maar is dat omdat ik maling aan God heb? Nee. Omdat ik in een situatie zit waarin mijn geloof ontzettend sterk is en werkelijk niemand mij daarvan af kan brengen. Het enige wat ik doe is Gods Woord bij mijn vriend brengen. En we zijn samen met God verdraaid goed bezig...

Hier laat ik het bij. Jij bent niet degene die ik hoef te overtuigen. God kijkt in mijn hart en die weet met welke intentie ik dit alles doe.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 okt 2004 19:17

Op de manier waarop je praat, kun je dus alles wat krom is recht praten.
Want jij hebt het in goed gebed gebracht...enz.
Met dezelfde intentie wordt er in ierland een'"heilige oorlog"gevoerd.
Met dezelfde woorden wordt mij verzekerd dat God een scheiding heeft goed gekeurd.
Kijk en daar geloof ik dus niet in.
Als God in Zijn woord aan geeft dat het niet goed is, en wij doen het toch, dan is het niet aan onze gehoorzaamheid te danken als het dan wel goed gaat. En kunnen we moeilijk gaan zeggen dat God Zijn zegen erover geeft, dus is het goed.

Het zou op mij eerlijker overkomen, als er gezegd werd: Ja inderdaad is het niet zo als God wil, maar ik kan er geen afstand van nemen.
En bid of God ons wil helpen om hier uit te komen.
Want we leven nu eenmaal in een wereld die gebroken is.
Zeggen dat iets goed is wat het niet is, is dan niet de manier.
Gewoon eerlijk zeggen dat iets niet goed is, maar dat je het niet anders kan, en hoopt en bid of God je hier toch mee wil helpen.
Kijk, daar kan ik wel respect en begrip voor opbrengen.

joris

Berichtdoor joris » 19 okt 2004 19:50

ik mag me geloof ik ook klaar gaan maken voor een schoonouderlijk gevecht :-0 t lijkter op dat ik verkering ga krijgen en dat ik evangelisch ben en mijn vriendin gereformeerd :-(

En dat schijnt erg te zijn.

eddywally
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor eddywally » 19 okt 2004 20:20

Dat is minder erg vindt ik persoonlijk dan die van mijn voormalige vriendin, namelijk zij was islamitische.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 okt 2004 20:40

joepie schreef:Gewoon eerlijk zeggen dat iets niet goed is, maar dat je het niet anders kan, en hoopt en bid of God je hier toch mee wil helpen.
Kijk, daar kan ik wel respect en begrip voor opbrengen.

Dat vind ik wel een mooie houding, joepie. Maar misschien begrijp je ook wel dat de opvattingen over wat de wil van God is hier uiteenlopen?

Dat jij denk dat het nooit Gods wil kan zijn, wil niet zeggen dat iedereen daar zo over denkt. En dat iedereen die een andere mening heeft eigenlijk beter weet maar dingen in z'n eigen straatje praat.

André

Berichtdoor André » 19 okt 2004 20:49

joris schreef:ik mag me geloof ik ook klaar gaan maken voor een schoonouderlijk gevecht :-0 t lijkter op dat ik verkering ga krijgen en dat ik evangelisch ben en mijn vriendin gereformeerd :-(

Ach, één voordeel, in dit geval kun je wsl gedachten lezen 8)
Btw, je trouwt niet met je schoonouders dus ehmmm, what the hack??

joepie

Berichtdoor joepie » 19 okt 2004 21:29

joris schreef:ik mag me geloof ik ook klaar gaan maken voor een schoonouderlijk gevecht :-0 t lijkter op dat ik verkering ga krijgen en dat ik evangelisch ben en mijn vriendin gereformeerd :-(

Vind jij? Vinden je schoonouders? Wie vind dat in jullie geval?
En waarom zou je erover moeten "vechten"?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 okt 2004 22:52

Joris, jij bidt er vast veel voor ;)
Borkdude en ik komen allebei uit een gereformeerd nest, maar worstelen met hetzelfde: naar wat voor kerk gaan we? En op dit moment ben ik bezig met de keuze tussen evangelisch en gereformeerd. Dat kan ik nu al doen, omdat ik merk dat er toch nogal wat verschillen in de leer zijn, zoals over de doop en over tongentaal en andere gaven van de Geest. We moeten er maar op vertrouwen dat God ons de weg wijst en dat ons heil niet afhangt van hoe we de bijbel interpreteren, maar slechts van Jezus zelf.

eddywally
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor eddywally » 19 okt 2004 22:57

Ik denk zelf dat je 3 tot 5 soorten kerken moet proberen en moet kijken wat best bij jullie passen.

Example: mijn neef zit bij de hervormde kerk in nieuwe beierland en daar zou ik ook echt bij passen of een andere bekend voorbeeld is toen in zwolle was en toen ging ik 'smorgens naar de christelijk gereformeerde kerk(ik ben zelf chr. gereform.) maar ik voelde me daar niet prettig toen zijn wij(broer,zus,vader en moeder) naar de hervormde kerk geweest in zwolle.

Dus je kan je best dan nu wel orienteren.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 okt 2004 22:59

eddywally schreef:Ik denk zelf dat je 3 tot 5 soorten kerken moet proberen en moet kijken wat best bij jullie passen.

Example: mijn neef zit bij de hervormde kerk in nieuwe beierland en daar zou ik ook echt bij passen of een andere bekend voorbeeld is toen in zwolle was en toen ging ik 'smorgens naar de christelijk gereformeerde kerk(ik ben zelf chr. gereform.) maar ik voelde me daar niet prettig toen zijn wij(broer,zus,vader en moeder) naar de hervormde kerk geweest in zwolle.

Dus je kan je best dan nu wel orienteren.

Waarom 3 tot 5 kerken? Het gaat me nu veel meer om vragen als: 'Hoe moet ik nou denken over de doop?' en 'Is tongentaal ook bestemd voor mensen van deze tijd?' En dan wil ik niet alleen maar op mijn gevoel af gaan, maar ook de bijbel laten spreken. Helaas is de bijbel niet genoeg, omdat er verschillende interpretaties zijn. Dus 't wordt nog een hele klus om daar uit te komen.

eddywally
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor eddywally » 20 okt 2004 10:44

Ik bedoel er mee te zeggen ga je eens orienteren op eventuele andere geloofs-richtingen.

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 20 okt 2004 11:50

Het valt wel te overbruggen hoor....
Ik kom zelf uit een gereformeerde gemeente nest en mijn vriend is van en vrije evangelische gemeente. Leuk vind mijn moeder het niet, ik snap wel wat je bedoeld. Net zoals in eht topic: hoe zie jij je evangelische mede-christen zijn er veel vooroordelen. Het is te hopen dat in elk geval jij en je vriendin er op een goede manier achter kunnen staan. Ik kan tegen mijn moeder helemaal vanuit mijn gevoel vertellen hoe ik het beleef en dat ik erachter sta. Ze ziet nog steeds liever dat ik met iemand van de zelfde kerk thuiskom en is het ook met een aantal dingen niet eens, maar ik denk wel dat ik erdoor veranderd ben (ten goede) en dat ziet ze ((geloof ik) ook wel. En als jij of je vriendin hulp nodig heeft, mag je altijd een pb sturen hoor ;-)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 okt 2004 12:10

eddywally schreef:Ik bedoel er mee te zeggen ga je eens orienteren op eventuele andere geloofs-richtingen.

Daar ben ik al mijn halve leven mee bezig ;)

Terug naar “Archief”