Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 12:10

Precies. En dat geeft God dus.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 mei 2004 12:12

ff andere vraag Weerman, vindt jij dat je er recht op hebt dat God jouw bekeerd?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 mei 2004 12:15

Weermannetje schrijft:
Het wordt je aangeboden met de wedergeboorte. Eerder heb je het niet nodig. (Jij voor jezelf dan)

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen de Evangelieverkondiging, die tot alle hoorders komt. Deze Evangelieverkondiging is of behoort in elk geval een appél te zijn tot elke hoorder. En tussen de persoonlijke aanbieding van genade in het uur der wedergeboorte en rechtvaardiging.
Dat zijn 2 heel onderscheiden zaken. :idea:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 12:22

Yael schreef:ff andere vraag Weerman, vindt jij dat je er recht op hebt dat God jouw bekeerd?

Nee

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 mei 2004 12:24

Heb je dat ook weleens beleden voor God?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 mei 2004 12:28

Niemand heeft recht op bekering. Dat is nu het wonder van Gods genade. Die het niet verdienen die krijgen het.......... :|
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 12:28

Helaas niet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 mei 2004 12:31

Dan zou je dat eens moeten doen joh, de Heere hoort iedereen in het gebed. Je kunt alles tegen Hem vertellen. :wink:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 12:45

Moet God mij wel horen! Als ik vraag of ik bekeerd mag worden, verhoort God niet op het gebed, maar alleen omdat Hij dat van eeuwigheid besloten heeft.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 mei 2004 12:51

Weermannetje schrijft:
Moet God mij wel horen! Als ik vraag of ik bekeerd mag worden, verhoort God niet op het gebed, maar alleen omdat Hij dat van eeuwigheid besloten heeft.

Absurd! Dat heet nu ONGELOOF! Jij hebt niets met Gods besluit te maken! Je hebt te leven naar Zijn geopenbaarde wil, en dat is: BEKEERT U!
Van zulke uitspraken wordt ik echt verdrietig, ik hoop toch niet dat je dat van Ds. J. Roos hebt? Want dat kan ik me nu dus weer niet voorstellen, en dat meen ik echt :!:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 12:59

Weet ik wel, daarom vraag ik er ook om! Maar ik wilde aangeven dat ik niet daarom bekeerd wordt!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 mei 2004 13:10

Weermannetje schreef:
Weet ik wel, daarom vraag ik er ook om! Maar ik wilde aangeven dat ik niet daarom bekeerd wordt!

Hetgeen ik ga zeggen is theologisch niet te onderbouwen, maar luister:
Iemand die jaren predikant is geweest in Nederland, kwam toen hij nog geen predikant was, zo in de nood, dat hij zei: "Heere, als ik nu nog niet in Uw boek sta, wilt U me er dan nu nog inschrijven?"
Probeer het maar Weermannetje,de Heere is Almachtig!!!!! :idea:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 13:13

Heeft God die nood gewerkt. Dank je.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 mei 2004 13:31

Het was Dominee E. Du Marchie van Voorthuysen. :D

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 mei 2004 13:33

Weermannetje, ik krijg een beetje het gevoel dat je er hypercalvinistische denkbeelden op nahoudt: als God mij uitverkoren heeft, dan merk ik het wel. Dit klopt op zich wel, maar het is nog niet de hele Bijbelse waarheid. De Bijbel spreekt altijd met twee woorden: God verkiest en Hij roept/belooft. God bekeert en Hij roept op tot bekering. Hij volvoert Zijn verkiezing door de verkondiging van Zijn Woord. De Heilige Geest is het Die het Woord toepast in onze harten. Daarom is de verkondiging van het Woord ook een spannende zaak: geloven wij het evangelie? Daar kunnen van onze kant maar twee antwoorden op komen: ja of nee. Er is dus een menselijke verantwoordelijkheid in het horen van het Woord. En dit kunnen we niet afdoen door te zeggen dat het toch van Gods verkiezing afhangt of we wel of niet geloven. Op die manier ontken je dat God de verkondiging van Zijn Woord gebruikt om Zijn verkiezing te effectueren en zeg je ten diepste nee tegen Zijn Woord. Voor een weerlegging van hypercalvinisme kun je kijken op http://www.apuritansmind.com/PuritanWorship/McMahonABriefCritiqueOfHyper-Calvinism.htm

Elbert

Terug naar “Archief”