eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 mar 2004 13:49

verblijdt u met de muziek?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 mar 2004 13:52

Stel je niet aan en hou op met deze eindeloze en zinloze discussie....

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 mar 2004 13:58

de discussie was al nutteloos en eindeloos toen ze begon.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 mar 2004 14:00

Ja, en ook ik ben in de val getrapt van het 'meedoen'... Maar het feit dat jullie nog steeds bezig zijn (25 pagina's!!!!)..... En wat komt er uit? Niets, niemand zal toegeven. Fout is fout en goed is goed.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 04 mar 2004 14:20

Hou het nog even vol, dan kunnen jullie de jongerendag evalueren.
Weest blij in de Heer !

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 mar 2004 14:32

Heel misschien ga ik... Maar normaal gesproken hou ik er niet van: niet mijn ding..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2004 15:52

Ik snap het niet. Als je dingen in de kerk mist, moet je dan maar naar iets anders overstappen (zoals bijv. de EOjd of een jeugdkerk)? Ik denk het van niet. Is de weg die het makkelijkst is te gaan he? Vrijwel geen weerstand en iets waar je jezelf veel lekkerder bij voelt.........
Ik zeg absoluut niet dat alles in de kerk perfect is, want dat is het (helaas)niet.

Beste Poolrev, ik ben door jeugdkerken en de jongerendag weer iemand die met plezier naar zijn eigen kerk gaat, dat was in het verleden wel anders. Waarom ben je toch zo bang voor een of andere concurrentie. Mag je vragen of je Efeziers 4 eens wil lezen over eenheid en binding met andere chistenen.

En trouwens, als ik de laatste serie posts lees, bevestigd dat hetgeen waar het volgens mij om gaat tijdens de EOjd, heeft errug veel met Godsdienst te maken.......

Hehe... das wel een leukste argument dat ik ooit heb gehoord.... de jongerendag heeft niks met Godsdienst te maken. Sorry maar als je het niet erg vindt lach ik hier even om en ga ik er verder niet op in. Als je dit echt meent..... doe dan je oogkleppen alsjeblieft af. Zelfs niet christenen snappen bij de jongerendag donders goed dat het er om God gaat.

Is toch echt wel serieus bedoeld. Tuurlijk is dat zo, maar ik doel er vooral op dat de evangelische gemeentes zo groeien ten koste van andere kerkelijke gemeentes. Vind dit heel erg opvallend en eigenlijk geen goed teken. Als ze nou groeiden ten koste van de 'wereld' dan is het wat anders, maar dat is absoluut niet het geval. En daar draagt de EOjd ook aan bij.
Moeten we dan maar allemaal onze eigen godsdienst 'maken' omdat we het niet kunnen vinden met de bestaande kerken? denk het niet, is absoluut niet Bijbels. Ik zou zeggen bid tot God of Hij de kerk van binnen uit wil vernieuwen.

Zonder de EO-jongerendag zou dat net zo goed gebeuren. De mensen die de overstap maken zijn over het algemeen geen jongeren, vaak zijn ze al iets ouder... En verder, een evangelische kerk maakt geen andere godsdienst, dezelfde God, Vader, Zoon en Geest worden er geleerd.

Verder vind ik juist dat er een positieve stimulans van de kerk uitgaat. Waarom is het zo populair bij jongeren? Omdat het begrijpelijk is... wat er wordt gezongen, gezegd, gelezen.... een keer in begrijpbaar nederlands, en gezien de tijd waarin ze opgroeien wat vertrouwdere muziek. Laat de kerk maar een beetje met de tijd mee gaan, God doet dat namelijk ook, Hij is van alle tijden!

Want waarom is er zoveel verdeeldheid? Jullie zeggen telkens dat het niet uitmaakt tot welk kerkgenootschap je hoort. Dat is natuurlijk ook wel zo, maar waarom is er dan niet 1 maar zijn er vele 'soorten' kerken.

Omdat we de onderlinge verschillen niet willen accepteren... Als mensen anders zijn dan wij, bijvoorbeeld opwekking zingen onder begeleiding van een band, zoals op de EOJD levert dat stromen kritiek op.

En waarom geven de meeste EOjd-gangers eigenlijk dan zo af op de kerk? Want dat is wat er eigenlijk wat eruit komt als ik de posts een beetje doorlees.

Je zit vol vooroordelen. Ik ken een heleboel mensen die naar de EOJD gaan... maar ik heb ze nog nooit op hun kerk af horen geven. Ik ga er zelf ook heen en ben heel positief over mijn kerk. Je leest selectief, ik zie hier geen kritiek op kerken, alleen teleurstelling bij jongeren als ze zelf onzettend veel kritiek krijgen, bijvoorbeeld omdat ze naar een jongerendag gaan.

verblijdt u met de muziek?

Johannes, verblijd u en loof God met muziek, met de meest uiteenlopende muziekinstrumenten. Psalm 150. En ga nou niet roepen dat EOJD-mensen dat niet doen, dat ze het voor eigen fun doen... dat zit dan bij jou, daar kunnen we niks aan doen. Dat zul je zelf moeten veranderen. In elk geval weet ik dat God blij is met de jongerendag en de engelen op zo'n dag met ons meefeesten. :) En daar kun je niks aan veranderen :)

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 04 mar 2004 17:17

Marnix schreef:Beste Poolrev, ik ben door jeugdkerken en de jongerendag weer iemand die met plezier naar zijn eigen kerk gaat, dat was in het verleden wel anders. Waarom ben je toch zo bang voor een of andere concurrentie. Mag je vragen of je Efeziers 4 eens wil lezen over eenheid en binding met andere chistenen.

Dat is precies het bijbelgedeelte wat mij tot het posten van mijn reacties bracht. Waarom zou je de makkelijkste weg gaan, door naar een ander kerkgenootschap te gaan wat je meer 'ligt'? Ik denk dat de kerk (met hulp van God) van binnenuit moet worden vernieuwd. Als iedereen naar een andere kerkgenootschap gaat, blijft er van de eenheid toch niks over? Paulus waarschuwd daar ook voor in Efeze 4.

Marnix schreef:Zelfs niet christenen snappen bij de jongerendag donders goed dat het er om God gaat.

Owja is dat zo? Ik denk het niet. Ik heb een paar van mijn 'ongelovige' medestudenten wel eens beelden (video & foto's) laten zien van de EOjd. En weet je wat ze toen zeiden? Zijn dat christenen? T lijkt meer op een of ander popconcert.

Marnix schreef:Je leest selectief, ik zie hier geen kritiek op kerken, alleen teleurstelling bij jongeren als ze zelf onzettend veel kritiek krijgen, bijvoorbeeld omdat ze naar een jongerendag gaan.

Ik lees absoluut niet selectief, maar de posts komen wel op mij over als zijnde kritiek op de kerk. Sorry dat ik dat misschien verkeerd heb begrepen.

Na, zo zouden we eigenlijk wel door kunnen blijven discuseren, maar we worden het toch niet eens, denk ik. Word et niet eens tijd om deze discussie nu af te sluiten? :wink:
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 mar 2004 18:56

Poolrev schreef:
Marnix schreef:Beste Poolrev, ik ben door jeugdkerken en de jongerendag weer iemand die met plezier naar zijn eigen kerk gaat, dat was in het verleden wel anders. Waarom ben je toch zo bang voor een of andere concurrentie. Mag je vragen of je Efeziers 4 eens wil lezen over eenheid en binding met andere chistenen.

Dat is precies het bijbelgedeelte wat mij tot het posten van mijn reacties bracht. Waarom zou je de makkelijkste weg gaan, door naar een ander kerkgenootschap te gaan wat je meer 'ligt'? Ik denk dat de kerk (met hulp van God) van binnenuit moet worden vernieuwd. Als iedereen naar een andere kerkgenootschap gaat, blijft er van de eenheid toch niks over? Paulus waarschuwd daar ook voor in Efeze 4.
Ik denk niet dat je wanhopig moet proberen alles wanhopig in één kerkje te proppen, je stuurt toch ook niet alle mensen naar dezelfde school? Als je elkaar maar respecteert vind ik het best. Bovendien is het niet altijd mogelijk om de kerk van binnenuit te hervormen, kijk maar naar luther ofzo.
Marnix schreef:Zelfs niet christenen snappen bij de jongerendag donders goed dat het er om God gaat.

Owja is dat zo? Ik denk het niet. Ik heb een paar van mijn 'ongelovige' medestudenten wel eens beelden (video & foto's) laten zien van de EOjd. En weet je wat ze toen zeiden? Zijn dat christenen? T lijkt meer op een of ander popconcert.
En ik vrienden die het andersom beweren, dus daar kom je niet zo heel veel verder mee :wink:
Marnix schreef:Je leest selectief, ik zie hier geen kritiek op kerken, alleen teleurstelling bij jongeren als ze zelf onzettend veel kritiek krijgen, bijvoorbeeld omdat ze naar een jongerendag gaan.

Ik lees absoluut niet selectief, maar de posts komen wel op mij over als zijnde kritiek op de kerk. Sorry dat ik dat misschien verkeerd heb begrepen.[/qoute]kdenk niet dat het zo bedoeld was iig
Na, zo zouden we eigenlijk wel door kunnen blijven discuseren, maar we worden het toch niet eens, denk ik. Word et niet eens tijd om deze discussie nu af te sluiten? :wink:
ach, over 3 maandjes laait hij toch weer op :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 04 mar 2004 19:26

@mic schreef:Ik denk niet dat je wanhopig moet proberen alles wanhopig in één kerkje te proppen, je stuurt toch ook niet alle mensen naar dezelfde school? Als je elkaar maar respecteert vind ik het best. Bovendien is het niet altijd mogelijk om de kerk van binnenuit te hervormen, kijk maar naar luther ofzo.

Dat is ook geen menswerk toch? En is bij God iets onmogelijk? lijkt me niet.

@mic schreef:ach, over 3 maandjes laait hij toch weer op :wink:

We zullen zien. :wink:
Earth has no sorrow that

Heaven cannot heal

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2004 19:39

Paulus heeft het over 1 kerk... niet over een heleboel verschillende kerken. Paulus roept op tot eenheid als christenen. Die eenheid is er momenteel niet, een interkerkerlijke jongerendag draagt daar jusit aan bij. Paulus geeft aan dat we allen 1 zijn door 1 geloof, hoop, Geest, Vader. Niet dat je 1 bent, zo lang je maar bij elkaar in de kerk zit, en met de andere christenen heb je niks te maken...

Als je er op tv 10 seconden naar kijkt weet je dat het over God gaat. Ik heb dit ook zo vaak anderen laten zien.... en die snapten het donders goed. Als mensen het niet snappen komt dat omdat we ze hebben laten wennen aan het idee dat een kerk stil zitten en zingen met een orgel erbij is. Maar die lui die keken zouden echt wel door hebben dat het over God ging... misschien vinden ze de vorm verrassend, maar de boodschap van sprekers en bands is heel duidelijk, daar kun je moeilijk omheen :)

Ik lees absoluut niet selectief, maar de posts komen wel op mij over als zijnde kritiek op de kerk. Sorry dat ik dat misschien verkeerd heb begrepen.

Na, zo zouden we eigenlijk wel door kunnen blijven discuseren, maar we worden het toch niet eens, denk ik. Word et niet eens tijd om deze discussie nu af te sluiten?

Prima, maar ik hoop dat je een beter beeld hebt gekregen en hebt gezien dat God ook door een EOJD heen werkt :) Het is namelijk echt zo :)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 mar 2004 20:45

marnix schreef:maar de boodschap van sprekers en bands is heel duidelijk, daar kun je moeilijk omheen

nu komt de vraag (ik weet niet of ze er dit jaar weer staan) maar hoe kan een band die op het ene festival seculiere muziek speelt en op een andere festival zoals de EOJD ander muziek spelen zonder hun geloofwaardigheid te verliezen?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 mar 2004 20:59

johannes1 schreef:
marnix schreef:maar de boodschap van sprekers en bands is heel duidelijk, daar kun je moeilijk omheen

nu komt de vraag (ik weet niet of ze er dit jaar weer staan) maar hoe kan een band die op het ene festival seculiere muziek speelt en op een andere festival zoals de EOJD ander muziek spelen zonder hun geloofwaardigheid te verliezen?
Hoe kan een koster doordeweeks in een werelds bedrijf werken en zondag de kerk onderhouden zonder z'n geloofwaardigheid te verliezen.
Hoe kan iemand op een seculiere school zitten en zondags in de kerk zonder z'n geloofwaardigheid te verliezen?
Hoe kan een christelijke boekenverkoper op een seculiere beurs z'n boekjes verkopen zonder z'n geloofwaardigheid te verliezen?

DOOR Z'N GELOOF BEHOUDT HIJ ZIJN GELOOFWAARDIGHEID

Johannes, Jezus gaf ons de opdracht het licht van de wereld te zijn, niet het licht van de kerk te zijn.
Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 mar 2004 21:05

er wordt wel eens gezegd dat je moet kiezen wie je dient. je kan niet en God dienen en de wereld. nou met die bands is het. op seculiere feesten zingen we wereldse muziek en dan op de eo maar geestelijke liederen.

die koster moet werken maar die zoekt de wereld niet zo op als die bands. je andere voorbeelden zijn ook net als bij de koster.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 mar 2004 21:10

johannes1 schreef:er wordt wel eens gezegd dat je moet kiezen wie je dient. je kan niet en God dienen en de wereld. nou met die bands is het. op seculiere feesten zingen we wereldse muziek en dan op de eo maar geestelijke liederen.

die koster moet werken maar die zoekt de wereld niet zo op als die bands. je andere voorbeelden zijn ook net als bij de koster.
Die bands spelen christelijke nummers op seculiere feesten? De vraag is ga jij de straat op om te evangeliseren of wacht je tot de mensen uit zichzelf de ker k inkomen?

als er een mooi koor in kerk zingt vinden we het best, als ze op straat gaan zingen oke, maar als er iemand op een feest de gelegenheid aangrijpt om te evangeliseren is het verkeerd?
Afbeelding

Terug naar “Archief”