Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor kwebbel » 05 sep 2010 18:50

zo'n bufferberekenaar is prima hoor, maar ik vind het toch niet ideaal. De bedragen kloppen naar mijn idee niet helemaal. Een nieuwe bank hoeft geen 1300 euro te kosten en een tweedehands auto al helemaal geen 8000 euro... tenminste dat zijn onze ervaringen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 05 sep 2010 19:27

ajl schreef:Wij hebben momenteel nog helemaal geen buffer. Wij werken pas 4,5 jaar ( zijn op latere leeftijd gaan studeren en waren resp 27 en 32 toen onze studies waren afgerond) en hebben de afgelopen jaren een huis gekocht, commpleet ingericht, werkgarderobes aangeschaft, beide een tweedehands auto en 2 kinderen gekregen. Dus echt buffer opbouwen is nog niet gelukt en komt over 2 jaar ongeveer wel.

Door slim om te gaan met werken enzo naast je studie, kun je echt wel heel veel sparen. Het is niet gemakkelijk, maar het kan wel. Ik heb geloof ik in mijn eentje in een paar jaar 15.000 euro gespaard, ofzo. Werken, werken, werken. Ik kreeg geen geld van mijn ouders, heb mijn studie helemaal zelf betaald, maar heb me wel altijd kapot gewerkt. Mijn man werkte wel, maar verdiende echt niet de wereld, ofzo. Aan de andere kant: als tweedejaars student heb ik met mijn man een huis gekocht, juist omdat we ons suf werkten. Hij werkte zich ook gewoon helemaal suf, maakte minimaal 50 overuren per maand. Door de hypotheekrente-aftrek op mijn inkomen te gooien, kon ik als student eindeloos werken, zonder teveel te verdienen. En ik kreeg de maximale studiebeurs, op een gegeven moment geloof ik wel meer dan 400 euro per maand. Het was gewoon een slim trucje, iets wat mijn man bedacht had. En dat 4 jaar lang.

Een buffer hebben we hier wel. Een gigantische buffer, tientallen duizenden euro's. Maar we hebben maar 1 doel met dat geld. Wat ik er anders mee zou moeten doen, geen idee. Ik heb helemaal niet het idee, dat we dat geld hebben als buffer. Dat geld heeft een bestemming :mrgreen:

Mijn man is een superspaarder, dat kan ik in elk geval wel zeggen. Nu sparen we minder, maar 150-200 euro per maand, volgens mij. Maar ja, we werken allebei maar een halve baan, er is altijd iemand thuis. We komen wel rond, gelukkig, en manlief heeft een heel financieel plan, zodat we in elk geval een huis gevuld met kinderen kunnen bekostigen. Daarna is al het geld op, en het interesseert me helemaal niks :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 sep 2010 19:37

Natuurlijk had dat gekund, maar wij wilden in een turbosnelheid de studie afronden. Ik had al 5 jaar gewerkt en ging van een loon naar een basisbeurs. Rest van de jaren op mn spaargeld ingeteerd, maar wel binnen 3,5 jaar afgestudeerd en mijn man moest na 10 jaar op zichzelf gewoond te hebben en overal over de wereld gewerkt te hebben ineens weer bij zijn ouders gaan wonen om zijn studie te kunnen doen en hij kreeg helemaal geen studiebeurs. Voor een weekendbaan was hij te oud ( 29) dus dat lukte ook niet. Hij heeft 2 studierichtingen gedaan in 4 jaar tijd ( en cum laude afgestudeerd) en nog een half jaar gewerkt als studentassistent. Dus al met al zijn wij pas de laatste jaren bezig met iets opbouwen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 05 sep 2010 19:48

Ach joh, als je maar goed kunt leven. Je hebt toch alles? Nou ja, dan is het goed. Dat is ons motto, altijd. En jullie zijn nu druk aan het opbouwen. Wij breken alleen maar alles weer af :wink: :mrgreen: (in geld-termen dan, want in gezins-geluk termen is het niet te omschrijven, wat er hier opgebouwd wordt!)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 sep 2010 20:46

Ach, dat vinden wij ook. Ik moet zeggen dat geld, dure vakanties en nieuwe auto's mij/ons geen zier interesseert. Wij redden ons prima en genieten volop van de kleintjes. Op het werk van mn man waren ze verbijsterd dat wij deze vakantie thuis zijn gebleven om met de kids gewoon te gaan fietsen. Elke dag bijna hetzelfde rondje, maar ze vonden het geweldig. :mrgreen: Als zij genieten, zijn wij ook blij!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 06 sep 2010 19:39

Hehehe, heerlijk die burgerlijkheid (A)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 sep 2010 09:01

Heerlijk om burger te zijn 8)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 sep 2010 09:19

burgerlijk heerlijk.... Ik hou van het leven zoals ik zelf graag wil bepalen en niet door mensen om me heen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 08 sep 2010 13:32

@ Galateia: toen je studeerde én spaarde, had je toen ook al een doel waarvoor je spaarde? Adoptie?

Toen ik studeerde had ik er echt geen behoefte aan om (veel) te sparen, hoor. Ik had een basisbeurs + aanvullende beurs én een bijbaan, maar ook een eigen appartementje, autootje, ging lekker op vakantie, uit, shoppen, etc. Mijn studietijd was voor mij niet echt een periode waarin ik graag wilde sparen ofzo :)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 08 sep 2010 14:18

Ik heb die bufferberekenaar ook eens gebruikt, en wij komen wel aardig overeen met wat daar geadviseerd wordt. Ik vind het toch wel een prettig idee dat als m'n wasmachine het begeeft ik niet hoef te puzzelen hoeveel ik daaraan uit kan geven, maar dat ik als het nodig is gewoon kan kopen wat ik wil. Die buffer staat trouwens los van wat wij verder nog sparen voor 'later'.

Pfft.. we zijn eens een beetje aan het kijken naar een ander huis. Dat vind ik toch wel een heel gedoe hoor, om dan nog een beetje overzicht te houden over hoe je financieel uit gaat komen.

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 08 sep 2010 14:36

De minimumbuffer hebben we zeker wel ruim achter de hand, maar de adviesbuffer niet. Maar goed, hier voelen we ons wel prettig bij!
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 08 sep 2010 14:41

Vind zelf de bufferberekenaar ook erg fijn. Ergens een richtlijn van wat wij aan spaargeld 'moeten' hebben. Hou wel de adviesbuffer aan :wink: . En daar proberen wij ons ook wel aan te houden. Nu met een nieuwe keuken slaan we weer een gat, maar daar gaan we weer voor sparen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 sep 2010 15:10

Wij zetten per maand een behoorlijk bedrag appart (op de spaarrekening). We willen wel een bepaald bedrag op onze spaarrekening hebben staan voor eventuele onverwachte rekeningen. Tot nu nog niet echt mee gemaakt, muv de auto maar daar hadden we de sloopregeling bij.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 08 sep 2010 15:49

LeChat schreef:@ Galateia: toen je studeerde én spaarde, had je toen ook al een doel waarvoor je spaarde? Adoptie?

Toen ik studeerde had ik er echt geen behoefte aan om (veel) te sparen, hoor. Ik had een basisbeurs + aanvullende beurs én een bijbaan, maar ook een eigen appartementje, autootje, ging lekker op vakantie, uit, shoppen, etc. Mijn studietijd was voor mij niet echt een periode waarin ik graag wilde sparen ofzo :)

Yep, adoptie(s) :mrgreen:

Adopteren vanuit het buitenland kost gewoon een vermogen, dus we zijn gewoon gaan sparen. Het was toen allemaal nog niet zo zeker, we hadden het er wel eens over, maar we wisten wel, dat we dan een enorme berg geld zouden moeten hebben. Helemaal omdat we al wisten, dat als we eenmaal een kindje zouden hebben, we niet meer zoveel zouden kunnen sparen, omdat we dan veel minder zouden gaan werken. Dus we hadden een spaardoel van nou ja heel wat tientallen dus :mrgreen:

Ik was dus fulltime student, had een 70-80% baan, getrouwd, eigen auto, we hebben veel van de wereld gezien en dus veel gereisd, eigen huis, helemaal zelf verbouwd, alles eigenlijk. Maar daarvoor hebben we wel heel hard gewerkt en heel eenvoudig geleefd (op het reizen na). Maar de maanden dat we 1000-1500 euro per maand spaarden liggen nu alweer bijna een jaar achter ons. Want we zijn inmiddels gezegend met een prachtig mooi kindje.

En daar hebben we altijd zo hard voor gewerkt. Nou, ik kan je vertellen: ik zou het zo weer doen!!!!!!

:yahoooo:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 08 sep 2010 20:18

Oké, ik dacht ff dat je eerst gestudeerd had en daarna getrouwd was enzo. Dan verbaasde het me dat je tijdens je studie al over adoptie dacht, maar zo is 't logisch :)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”