ajl schreef:Wij hebben momenteel nog helemaal geen buffer. Wij werken pas 4,5 jaar ( zijn op latere leeftijd gaan studeren en waren resp 27 en 32 toen onze studies waren afgerond) en hebben de afgelopen jaren een huis gekocht, commpleet ingericht, werkgarderobes aangeschaft, beide een tweedehands auto en 2 kinderen gekregen. Dus echt buffer opbouwen is nog niet gelukt en komt over 2 jaar ongeveer wel.
Door slim om te gaan met werken enzo naast je studie, kun je echt wel heel veel sparen. Het is niet gemakkelijk, maar het kan wel. Ik heb geloof ik in mijn eentje in een paar jaar 15.000 euro gespaard, ofzo. Werken, werken, werken. Ik kreeg geen geld van mijn ouders, heb mijn studie helemaal zelf betaald, maar heb me wel altijd kapot gewerkt. Mijn man werkte wel, maar verdiende echt niet de wereld, ofzo. Aan de andere kant: als tweedejaars student heb ik met mijn man een huis gekocht, juist omdat we ons suf werkten. Hij werkte zich ook gewoon helemaal suf, maakte minimaal 50 overuren per maand. Door de hypotheekrente-aftrek op mijn inkomen te gooien, kon ik als student eindeloos werken, zonder teveel te verdienen. En ik kreeg de maximale studiebeurs, op een gegeven moment geloof ik wel meer dan 400 euro per maand. Het was gewoon een slim trucje, iets wat mijn man bedacht had. En dat 4 jaar lang.
Een buffer hebben we hier wel. Een gigantische buffer, tientallen duizenden euro's. Maar we hebben maar 1 doel met dat geld. Wat ik er anders mee zou moeten doen, geen idee. Ik heb helemaal niet het idee, dat we dat geld hebben als buffer. Dat geld heeft een bestemming
Mijn man is een superspaarder, dat kan ik in elk geval wel zeggen. Nu sparen we minder, maar 150-200 euro per maand, volgens mij. Maar ja, we werken allebei maar een halve baan, er is altijd iemand thuis. We komen wel rond, gelukkig, en manlief heeft een heel financieel plan, zodat we in elk geval een huis gevuld met kinderen kunnen bekostigen. Daarna is al het geld op, en het interesseert me helemaal niks