eerste dagen als getrouwd stel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor MissF » 06 okt 2009 19:45

Dat ligt eraan. In mijn werk zou het totaal geen zin hebben als ik zeg: jongens en meiden, seks moet je niet voor je 18e doen.
Dan zou ik al mijn geloofwaardigheid kwijt zijn, want dat is totaal hun leefwereld niet. Dat is die van Christelijk opgevoede meiden misschien, maar niet die meiden en jongens die al zoveel meegemaakt hebben en totaal ongelovig opgevoed worden.
Wel kan ik het met hen hebben over trouw in een relatie, en dat seks in een relatie thuishoort, dat de meiden zich niet zomaar weg moeten geven, en ook hoe ze een zwangerschap voorkomen als ze het dan toch doen (want abortus vind ik nog vele malen erger dan seks op je 14e hebben).

Wat normaal is, is niet te definieren. In mijn priveomgeving is het normaal dat je niet zomaar gemeenschap hebt, en dat je het bewaart voor 1 iemand.
Voor hen is normaal dat je seks hebt als je 14 bent, anders ben je een watje.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 06 okt 2009 22:14

En stel dat je een wilde dochter van 13 hebt, of zoon, waar je geen invloed op hebt?
Ik ken veel reformatorische gezinnen met probleempubers. En probleempubers die kinderen kregen. Ik zou mijn dochter zeker aan de pil doen voor de zekerheid, en met haar naar een psycholoog gaan om haar wat meer eigenwaarde bij te brengen. En jongens, je moet er toch niet aan denken dat je zoon een kind verwekt?
Veel ouders die ik ken, en ook vriendinnen, zijn te preuts om over seksualiteit te praten. Jammer, want zo houden veel mensen rare fabels in hun hoofd! Als refostellen binnen het huwelijk (even ontopic!) seksuele problemen hebben, met wie kunnen ze daarover praten behalve een seksuoloog?
Mijn moeder (een refo in hart en nieren) was altijd super open naar mij toe. Alles was bespreekbaar, en alle rare dingen op school kon ik met haar bespreken. Door haar opvoeding stond ik sterk in mijn schoenen, en wist ik wat normaal en abnormaal was. Ze gaf me een stevige dosis girlpower mee!
Misschien ben ik een beetje fel, maar dit is wel mijn ding, dit onderwerp. Ik zie veel dingen die mis gaan! En zoveel dingen zouden zoveel makkelijker en fijner kunnen zijn...
What goes around, comes around

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2009 12:51

MissF schreef:Dat ligt eraan. In mijn werk zou het totaal geen zin hebben als ik zeg: jongens en meiden, seks moet je niet voor je 18e doen.
Dan zou ik al mijn geloofwaardigheid kwijt zijn, want dat is totaal hun leefwereld niet. Dat is die van Christelijk opgevoede meiden misschien, maar niet die meiden en jongens die al zoveel meegemaakt hebben en totaal ongelovig opgevoed worden.
Wel kan ik het met hen hebben over trouw in een relatie, en dat seks in een relatie thuishoort, dat de meiden zich niet zomaar weg moeten geven, en ook hoe ze een zwangerschap voorkomen als ze het dan toch doen (want abortus vind ik nog vele malen erger dan seks op je 14e hebben).

Wat normaal is, is niet te definieren. In mijn priveomgeving is het normaal dat je niet zomaar gemeenschap hebt, en dat je het bewaart voor 1 iemand.
Voor hen is normaal dat je seks hebt als je 14 bent, anders ben je een watje.

Precies. Je kan wel zeggen, wat jullie doen is niet normaal. Maar dat is het voor hen wel. Voor hen is het abnormaal als je dat niet doet. En ga ze dan maar iets meegeven. Als je boodschap dan is: "Wat jullie doen is abnormaal" bereik je weinig. Je moet ze kleine beetjes proberen mee te geven, over trouw, seks in een relatie etc.

liefie schreef:Mij lijkt het juist helemaal niet prettig als docent dat je altijd maar vast zit aan bepaalde weken en wat jans1 zegt thuis moeten ze ook nog heel veel doen!
Wij zijn de week na ons trouwen 1 nachtje weggeweest de rest heerlijk thuis ik snap niet zo goed waarom je gelijk op vakantie ''moet'' gaan als je getrouwd bent.
Wij zijn in februari getrouwd en in september 11 dagen naar Gran Canaria geweest dat was onze ''huwelijksreis''

Haha.... het moet ook niet. Het mag. Het lijkt me heerlijk, na het trouwen even samen weg. Ik hou gewoon van reizen, van vakantie. En vele andere ook. Dat ze dit als goede reden gebruiken om samen weg te gaan begrijp ik heel goed :)

Spons schreef:
ajl schreef:uhm.... het is inderdaad off topic, maar ook mensen met een andere baan doen vaak dingen thuis. Jurisprudentie lezen en dossiers/zittingen voorbereiden gebeurt bij mij althans ook vaak in mijn vrije tijd. Docenten zijn echt niet avond aan avond aan het nakijken en voorbereiden. En een week vakantie inleveren houdt ook vaak maar een paar dagen in.

bovendien zijn er uren ingeroosterd om dat soort werk te doen (een vriendin van mij is lerares ) ze hebben ook een stuk thuiswerk maar een onderwijzer heeft gewoon veel vrije tijd in verhouding tot andere beroepen, dan nog de 2 verplichte dagen van een huwelijk dus het lijkt me dat dat gemakkelijk te regelen is, wat te denken van de vrije dagen zoals pinksteren enzo..als dat gunstig valt wordt er vaak nog een dag tussen geplakt dus zijn ze opeens bv donderdag, vrijdag , za , zondag vrij (oke andere feestdag , maar jullie snappen wat ik beodel ) het is dus onzin om te zeggen dat men geen geschikte dag kan vinden om te trouwen !

Maar ik pers. vindt het heel raar als je echt gaat trouwen dat je elkaar bij wijze van spreke nog nooit naakt hebt gezien ofzo, Een badpak , bikini kan dan wel een aardig idee zijn. Lijkt me ook raar als je nooit geknuffeld hebt waarbij je half bloot bent ofzo, is een beetje een schemer gebied (voor veel mensen hier dan ) Persoonlijk vindt ik het raar als je opeens van zwart , na wit gaat omdat je getrouwd bent,

volgens mij (lees persoonlijke mening ) bouw je naar elkaar toe op sexueel gebied, maar hou je wel aan een persoonlijke grens,die voor ieder verschillend is. Je gaat toch ook niet in het donker na je trouwen naar bed zodat je de ander niet bloot ziet ... lijkt me lastig , hou je van iemand maar op lichamelijk gebied ben je dan zo blind als het maar zijn kan (terwijl je iemand wel bv geestelijk goed kent ) maar kan me voorstellen dat zoiets lastig en heel persoonlijk is.

Nou, ik heb de verhalen hier wel gezien hoor. Mensen die zich na het trouwen in het donker willen omkleden, of in de badkamer die ze netjes op slot hebben gedaan :)

Spons schreef:
Evelien schreef:Volgens mij is het toch ook wel gezond om met elkaar eens te gaan zwemmen, of op vakantie te gaan.. (tenminste zo hebben wij dat wel gedaan) En om eerlijk te zijn ben ik daar wel heel erg blij mee.

ho ho op vakantie samen gaan , dat is de kat op het spek binden (althans volgens sommige personen ) en al helemaal niet in 1 tent samen .... maar wel op kamers bij elkaar mogen komen waar schoonouders niet zijn.... dat mag dan weer wel.... ](*,) goh als ik nu wat zou willen uitvreten... waar zou ik dat dan liever doen... in een tent van nog geen halve milimeter stof of ....

maar je hebt gelijk in een vakantie leer je elkaar ook goed kennen, en zie je ook wat meer van elkaar, en zwemmen deden wij ook veel , (grappig dat ik nu even 20 jaar terug ga in de tijd ) en wandelen ook.

Gebeurt het nog dat men ook nog elkaar thuis ziet, (bij bv beide ouders ) maar dat je dan absoluut niet alleen gelaten wordt... en men te pas en onpas.. binnen komt met een smoes ... want zo leer je elkaar ook niet kennen .

Al met al zal het per persoon en opvoeding schelen in hoe je met elkaar omgaat, elkaar deels naakt ziet (of juist absoluut niet ) en een balans vinden tussen sexualiteit en geestelijk leven, het een sluit het ander namelijk absoluut niet uit... tenzij je monnik of non wil worden...

Ah ja, mijn wijze schoonmoeder zei al: Als je wil trouwen ga je eerst maar eens 3x met elkaar op vakantie, dan weet je tenminste of je het langer dan een weekend met elkaar kan uithouden :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 10 okt 2009 20:47

Ik kan me er ook weinig bij voorstellen, na het trouwen in het donker jezelf omkleden. Klinkt mij toch een beetje gefrustreerd in de oren. Niet gezond in elk geval. Dat is natuurlijk niet afkeurend bedoeld. Het lijkt mij erg lastig als je zo'n last hebt van schaamte/preutsheid.
Ik denk dat mensen die voor het huwelijk nog erg weinig van elkaar ontdekt hebben op lichamelijk gebied, er beter aan doen om de seks stap voor stap op te bouwen ipv meteen in de huwelijksnacht. Dat lijkt me veel ontspannender en gezonder.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2009 12:48

Klopt. Je begint dan bij 0 na je huwelijksdag... en dan heeft het tijd nodig vanwege onzekerheid, schaamte... Waar de meeste mensen tijdens hun relatie mee beginnen, dat naar elkaar toegroeien op lichamelijk / seksueel vlak, begint dat in feite na het trouwen, alleen gaat het dan wat geforceerder en veel sneller, want mensen snappen meestal ook wel dat het vreemd is als je je voor je eigen partner schaamt, als je liever niet wil dat hij/zij je in je adams/eva'skostuum ziet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 okt 2009 13:04

En wat maakt dat uit? Waarom zou je daar niet gewoon pas na je huwelijksdag mee beginnen? Ik zie het probleem niet zo. Dan hoef je nergens bang voor te zijn, dus je kunt ontspannen met elkaar om gaan. Niets moet, maar alles mag is ook wel fijn. En niemand die je stoort. Je hoeft het niet stiekem te doen. Ideaal lijkt me.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 okt 2009 13:32

In theorie zou dat ook geen probleem zijn, ware het niet dat veel stelletjes dit voor het huwelijk niet bespreekbaar maken. De meste zullen wel eens gesproken hebben over wel/geen sex voor het huwelijk, maar in hoeverre iets opgebouwd wordt, bespreken veel mensen niet. De schaamte ten aanzien van het lichaam en wat men we/niet fijn vindt, verdwijt niet door een ja-woord. Daarbij speelt ook vaak mee dat veel mensen zo'n grote rose wolk hebben ten aanzien van sexualiteit dat zij niet een half jaar wachten met de eerste gemeenschap. Eindelijk mag het en dan zou je het nog op gaan bouwen ook.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 okt 2009 14:09

Ach, wij zijn inmiddels 31 jaar getrouwd en we ontdekken nog steeds...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2009 15:46

Mooi.

tante-tortel schreef:En wat maakt dat uit? Waarom zou je daar niet gewoon pas na je huwelijksdag mee beginnen? Ik zie het probleem niet zo. Dan hoef je nergens bang voor te zijn, dus je kunt ontspannen met elkaar om gaan. Niets moet, maar alles mag is ook wel fijn. En niemand die je stoort. Je hoeft het niet stiekem te doen. Ideaal lijkt me.

Zoals ik al zei, omdat het anders geforceerd kan worden... Je kan conflicten krijgen... zeker als de een zich schaamt en de ander niet. Iemand heeft er dan letterlijk moeite mee zich bloot te geven. Aan de andere kant weet hij/zij heel goed dat seksualiteit binnen het huwelijk thuishoort. Als je op dat punt niet naar elkaar toe bent gegroeid, kan het goed zijn dat je er daarom ook niet met elkaar over gepraat hebt. Vaak gaan die twee manier van naar elkaar toegroeien hand in hand. Als die voorbereiding er niet is, gaat het allemaal een stuk sneller. In plaats van langzaam naar elkaar toegroeien, gaat het dan heel hard, soms te hard. Dan kan je je afvragen of dat niet rustiger aan kan, maar als daar niet goed over gecommuniceerd wordt werkt het in de praktijk vaak niet zo. Dan denkt de een misschien: Yes, het mag eindelijk... en de ander: Ik durf niet, ik vind het eng, ik schaam me als hij me zo ziet etc.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 okt 2009 15:59

Dus eigenlijk zeg je: er moet over gecommuniceerd worden. Dat kan toch ook zonder elkaar bloot te hebben gezien voor je trouwen?
Ik zie het probleem niet zo.
Naar mijn mening ga je met wat jij zegt die problemen echt niet uit de weg door te doen wat je zegt.
Het komt altijd aan op goed met elkaar communiceren. Dat is denk ik wel een waarheid als een koe.

Ik denk dat er heel veel getrouwde stelletjes zijn die elkaar bloot hebben gezien voor hun trouwen en alleen nog niet de daad zelf hebben gedaan die dan in het huwelijk ook gewoon tegen het feit oplopen dat het nog steeds lastig is om over de seksualiteit te praten. Want ze hebben het maar gedaan.
En om dat tegen de ander te gaan zeggen: ik zou het fijn vinden als je dat doet want dan..... of niet fijn als je dat doet want dan...
Blijft denk ik een heikel punt binnen een relatie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2009 18:12

tante-tortel schreef:Dus eigenlijk zeg je: er moet over gecommuniceerd worden. Dat kan toch ook zonder elkaar bloot te hebben gezien voor je trouwen?
Ik zie het probleem niet zo.
Naar mijn mening ga je met wat jij zegt die problemen echt niet uit de weg door te doen wat je zegt.
Het komt altijd aan op goed met elkaar communiceren. Dat is denk ik wel een waarheid als een koe.

Ik denk dat er heel veel getrouwde stelletjes zijn die elkaar bloot hebben gezien voor hun trouwen en alleen nog niet de daad zelf hebben gedaan die dan in het huwelijk ook gewoon tegen het feit oplopen dat het nog steeds lastig is om over de seksualiteit te praten. Want ze hebben het maar gedaan.
En om dat tegen de ander te gaan zeggen: ik zou het fijn vinden als je dat doet want dan..... of niet fijn als je dat doet want dan...
Blijft denk ik een heikel punt binnen een relatie.

Mee eens. Communicatie is waar het om draait. En je hebt helemaal gelijk, je kan ook communiceren zonder elkaar zo te zien. Probleem is alleen dat dat vaak niet gebeurt. Mensen praten er niet altijd makkelijk over, gaan hun gangetje, hebben niet door dat ze vergeten ergens over te praten.... en als je naar elkaar toegroeit wordt je er meer mee geconfronteerd en moet je er wel over praten. Dat kan een goed steuntje in de rug zijn. Nogmaals, theoretisch gezien heb je helemaal gelijk, maar de praktijk werkt vaak niet zo. Je moet dan onderscheid maken tussen wat theoretisch best kan en wat de praktijk is.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 okt 2009 18:28

Dat bedoel ik dus juist. We zijn zo bezig om naar elkaar toe te groeien dat het juist vaak in zulk soort situaties helemaal niet gaat over hoe jij iets beleefd op seksueel gebied. Je hebt vaak niet echt de rust, of voelt je helemaal vrij. En dan doe je maar wat zonder te praten. Juist binnen het huwelijk heb je daar dus ruim de tijd voor (wij al 31 jaar). Ik denk juist dat het naar elkaar toegroeien in je verkeringstijd vaak meer gezien wordt als een: tot hoe ver kan ik en mag ik. Dan dat het werkelijk ook gewoon de tijd ervoor nemen is. Ook werkelijk een elkaar bevragen en uitproberen en nog eens bevragen en proberen enz enz. want dat is het gewoon. De seksuele éénwording doe je niet even, maar daar ben je jaren en jaren mee bezig en blijf je mee bezig.
Daarom zou ik me er echt niet zo druk om maken als jij je vriend(in) nog niet bloot gezien hebt voor je trouwen, ik geloof echt niet dat het een vereiste is om een goed seksueel leven met elkaar te krijgen.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 12 okt 2009 22:23

Ik denk dat pasgetrouwde stellen wel flink van hun roze wolk afvallen, als blijkt dat ze naar een seksuoloog moeten.
Als je nog nooit iets hebt gedaan samen, en dan na het ja-woord ineens dingen overhaast, kan vooral een vrouw daar behoorlijk vaginistisch van worden. Als je als vrouw ooit pijn krijgt bij gemeenschap, kan dat erg uit de hand lopen.
Ik snap niet waarom communicatie over seks zo beladen is. Als je getrouwd bent, en je elkaar door en door kent, dan bespreek je toch alles met elkaar? Of ben ik nu zo naief. ALs je niet je wensen naar elkaar kunt uiten, kan je makkelijk geirriteerd/gefrustreerd raken denk ik..

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 okt 2009 06:27

Ik vind die opmerking: na het trouwen OVERHAAST ongepast en niet kloppen. Het is juist niet overhaast. Je hebt alle tijd van de wereld! Dat leg ik juist uit. Juist als je als stel nog niet getrouwd bent moet het overhaast, je hebt maar een beperkte tijd met elkaar. Je moet van je ouders na een half uur b.v. naar je eigen bed. Om maar een voorbeeld te noemen.
Terwijl je als je getrouwd bent je alle tijd van de wereld hebt om met elkaar de vrijen. Er is niemand die in je nek hijgt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 okt 2009 07:08

mormeltje schreef:Ik denk dat pasgetrouwde stellen wel flink van hun roze wolk afvallen, als blijkt dat ze naar een seksuoloog moeten.
Als je nog nooit iets hebt gedaan samen, en dan na het ja-woord ineens dingen overhaast, kan vooral een vrouw daar behoorlijk vaginistisch van worden. Als je als vrouw ooit pijn krijgt bij gemeenschap, kan dat erg uit de hand lopen.
Ik snap niet waarom communicatie over seks zo beladen is. Als je getrouwd bent, en je elkaar door en door kent, dan bespreek je toch alles met elkaar? Of ben ik nu zo naief. ALs je niet je wensen naar elkaar kunt uiten, kan je makkelijk geirriteerd/gefrustreerd raken denk ik..

Alsof de vrouw geen pijn bij het vrijen heeft voor het huwelijk.. 8-[

Lekker kort door de bocht.

Terug naar “Archief”