MissF schreef:Dat ligt eraan. In mijn werk zou het totaal geen zin hebben als ik zeg: jongens en meiden, seks moet je niet voor je 18e doen.
Dan zou ik al mijn geloofwaardigheid kwijt zijn, want dat is totaal hun leefwereld niet. Dat is die van Christelijk opgevoede meiden misschien, maar niet die meiden en jongens die al zoveel meegemaakt hebben en totaal ongelovig opgevoed worden.
Wel kan ik het met hen hebben over trouw in een relatie, en dat seks in een relatie thuishoort, dat de meiden zich niet zomaar weg moeten geven, en ook hoe ze een zwangerschap voorkomen als ze het dan toch doen (want abortus vind ik nog vele malen erger dan seks op je 14e hebben).
Wat normaal is, is niet te definieren. In mijn priveomgeving is het normaal dat je niet zomaar gemeenschap hebt, en dat je het bewaart voor 1 iemand.
Voor hen is normaal dat je seks hebt als je 14 bent, anders ben je een watje.
Precies. Je kan wel zeggen, wat jullie doen is niet normaal. Maar dat is het voor hen wel. Voor hen is het abnormaal als je dat niet doet. En ga ze dan maar iets meegeven. Als je boodschap dan is: "Wat jullie doen is abnormaal" bereik je weinig. Je moet ze kleine beetjes proberen mee te geven, over trouw, seks in een relatie etc.
liefie schreef:Mij lijkt het juist helemaal niet prettig als docent dat je altijd maar vast zit aan bepaalde weken en wat jans1 zegt thuis moeten ze ook nog heel veel doen!
Wij zijn de week na ons trouwen 1 nachtje weggeweest de rest heerlijk thuis ik snap niet zo goed waarom je gelijk op vakantie ''moet'' gaan als je getrouwd bent.
Wij zijn in februari getrouwd en in september 11 dagen naar Gran Canaria geweest dat was onze ''huwelijksreis''
Haha.... het moet ook niet. Het mag. Het lijkt me heerlijk, na het trouwen even samen weg. Ik hou gewoon van reizen, van vakantie. En vele andere ook. Dat ze dit als goede reden gebruiken om samen weg te gaan begrijp ik heel goed

Spons schreef:ajl schreef:uhm.... het is inderdaad off topic, maar ook mensen met een andere baan doen vaak dingen thuis. Jurisprudentie lezen en dossiers/zittingen voorbereiden gebeurt bij mij althans ook vaak in mijn vrije tijd. Docenten zijn echt niet avond aan avond aan het nakijken en voorbereiden. En een week vakantie inleveren houdt ook vaak maar een paar dagen in.
bovendien zijn er uren ingeroosterd om dat soort werk te doen (een vriendin van mij is lerares ) ze hebben ook een stuk thuiswerk maar een onderwijzer heeft gewoon veel vrije tijd in verhouding tot andere beroepen, dan nog de 2 verplichte dagen van een huwelijk dus het lijkt me dat dat gemakkelijk te regelen is, wat te denken van de vrije dagen zoals pinksteren enzo..als dat gunstig valt wordt er vaak nog een dag tussen geplakt dus zijn ze opeens bv donderdag, vrijdag , za , zondag vrij (oke andere feestdag , maar jullie snappen wat ik beodel ) het is dus onzin om te zeggen dat men geen geschikte dag kan vinden om te trouwen !
Maar ik pers. vindt het heel raar als je echt gaat trouwen dat je elkaar bij wijze van spreke nog nooit naakt hebt gezien ofzo, Een badpak , bikini kan dan wel een aardig idee zijn. Lijkt me ook raar als je nooit geknuffeld hebt waarbij je half bloot bent ofzo, is een beetje een schemer gebied (voor veel mensen hier dan ) Persoonlijk vindt ik het raar als je opeens van zwart , na wit gaat omdat je getrouwd bent,
volgens mij (lees persoonlijke mening ) bouw je naar elkaar toe op sexueel gebied, maar hou je wel aan een persoonlijke grens,die voor ieder verschillend is. Je gaat toch ook niet in het donker na je trouwen naar bed zodat je de ander niet bloot ziet ... lijkt me lastig , hou je van iemand maar op lichamelijk gebied ben je dan zo blind als het maar zijn kan (terwijl je iemand wel bv geestelijk goed kent ) maar kan me voorstellen dat zoiets lastig en heel persoonlijk is.
Nou, ik heb de verhalen hier wel gezien hoor. Mensen die zich na het trouwen in het donker willen omkleden, of in de badkamer die ze netjes op slot hebben gedaan

Spons schreef:Evelien schreef:Volgens mij is het toch ook wel gezond om met elkaar eens te gaan zwemmen, of op vakantie te gaan.. (tenminste zo hebben wij dat wel gedaan) En om eerlijk te zijn ben ik daar wel heel erg blij mee.
ho ho op vakantie samen gaan , dat is de kat op het spek binden (althans volgens sommige personen ) en al helemaal niet in 1 tent samen .... maar wel op kamers bij elkaar mogen komen waar schoonouders niet zijn.... dat mag dan weer wel....
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
goh als ik nu wat zou willen uitvreten... waar zou ik dat dan liever doen... in een tent van nog geen halve milimeter stof of ....
maar je hebt gelijk in een vakantie leer je elkaar ook goed kennen, en zie je ook wat meer van elkaar, en zwemmen deden wij ook veel , (grappig dat ik nu even 20 jaar terug ga in de tijd ) en wandelen ook.
Gebeurt het nog dat men ook nog elkaar thuis ziet, (bij bv beide ouders ) maar dat je dan absoluut niet alleen gelaten wordt... en men te pas en onpas.. binnen komt met een smoes ... want zo leer je elkaar ook niet kennen .
Al met al zal het per persoon en opvoeding schelen in hoe je met elkaar omgaat, elkaar deels naakt ziet (of juist absoluut niet ) en een balans vinden tussen sexualiteit en geestelijk leven, het een sluit het ander namelijk absoluut niet uit... tenzij je monnik of non wil worden...
Ah ja, mijn wijze schoonmoeder zei al: Als je wil trouwen ga je eerst maar eens 3x met elkaar op vakantie, dan weet je tenminste of je het langer dan een weekend met elkaar kan uithouden