hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 31 jan 2008 19:00

Hij is weer open ('de nacht van Russell is voorbij') na even wat geschrapt te hebben omdat een aantal postings off-topic was.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 31 jan 2008 19:13

ajl schreef:Mijn opleiding en mn werkvind ik eigenlijk toch wel een van de leukste dingen van mn leven. Mn studie rechten heb ik niet voor niets gedaan. Momenteel ben ik zwanger, maar als ik 1 ding zeker weet is dat ik straks na mn verlof weer lekker aan het werk ga.Ik moet er niet aan denken om de hele week thuis te zitten. Ik weet van mijzelf dat ik daar geen leuker mens/echtgenote van word.

Wij hebben de eerste jaren van ons huwelijk ook anti conceptie gebruikt en daar ben ik nog steeds blij om. Ik had er niet aan moeten denken om nu al meerdere kinderen te hebben en niet de mogelijkheid te hebben om te werken.

Herkenbaar, al loop je wel enkele stappen voor op mij :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 jan 2008 19:21

Lammetje heeft waarschijnlijk al genoeg commentaar gekregen op haar keuze en kaatst misschien daarom nu terug. Ik hoop dat we het toch eens zijn dat niet iedereen hetzelfde talent heeft gekregen van God. Ik denk maar zo: als God zou willen dat ik een kind kreeg, dan zou hij het verlangen wel in mijn hart leggen. En als Hij dat niet doet, dan is daar vast een reden voor. Ik kan er zo wel een paar bedenken, maar kiezen voor wel of geen anticonceptie doe je uiteindelijk toch door je intuitie.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 31 jan 2008 21:00

Lalage schreef:Lammetje heeft waarschijnlijk al genoeg commentaar gekregen op haar keuze en kaatst misschien daarom nu terug.

Wat bedoel je met deze laatste zin??

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 01 feb 2008 00:00

Weet je, het is allemaal wel leuk en schattig hoor die baby's en kleine kinderen. Maar kleine kinderen worden ook grote kinderen wat heel wat bewerkelijker opvoeden is dan schone luier hier en flesje daar en leren dat ze niet in de plantenbakken mogen graaien.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 01 feb 2008 00:12

*Annet* schreef:Weet je, het is allemaal wel leuk en schattig hoor die baby's en kleine kinderen. Maar kleine kinderen worden ook grote kinderen wat heel wat bewerkelijker opvoeden is dan schone luier hier en flesje daar en leren dat ze niet in de plantenbakken mogen graaien.

En bedankt Annet :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 feb 2008 08:53

lammetje schreef:
Lalage schreef:Lammetje heeft waarschijnlijk al genoeg commentaar gekregen op haar keuze en kaatst misschien daarom nu terug.

Wat bedoel je met deze laatste zin??

Nou er zijn genoeg mensen die vinden dat jij te jong moeder bent geworden en dan ga jij roepen dat je het niet mag tegenhouden, zoiets? Althans zo leek het mij.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 01 feb 2008 09:35

pol schreef:Als je het aan kan, waarom zou je niet een groot gezin willen? Het heeft ook voordelen en voor kinderen is het superleuk.

Hoezo, voor kinderen is het superleuk? Dat gaat lang niet altijd op hoor. Ik kom uit een gezin met 8 kinderen en dat heeft leuke kanten, onder andere gezelligheid, maar ook minder leuke kanten. Ik vond het bijvoorbeeld vaak heel erg druk en daar kan ik slecht tegen. Dus als iedereen in de woonkamer zat, ging ik ergens anders zitten. Daarnaast moest ik als een de oudsten altijd rekening houden met de kleintjes, veel oppassen en verzorgen. Er was ook vaak ruzie omdat we nou eenmaal niet allemaal goed met elkaar konden opschieten. Zoals ik al zei, was het ook vaak wel gezellig en er was altijd wel iemand in de buurt om mee te spelen, we hadden ook vaak lol.
Maar ik zou het zelf niet kunnen zoveel kinderen, daar zou ik helemaal overspannen van worden. Een groot gezin is medisch gezien trouwens ook niet voor ons weggelegd. We hebben nu 1 kind van bijna 5 en ik zou nog graag een kind willen, maar mijn man niet. Maar dat is weer een ander verhaal.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2008 09:38

neuh dat bedoelde ik niet. Ik vind het alleen een luxe probleem als je een ivm een opleiding (om hogerop te komen), met voorbehoedsmiddelen voorkomt kinderen te krijgen, net of geld belangrijker is.

Annet: Gelukkig gaat het niet 'opeens' maar groei je er (hopelijk) in. Natuurlijk kom je ooit tot de ontdekking dat het erg snel gegaan is, je moet je kinderen op een bepaalde leeftijd 'losser' laten dan dat ik nu bij Sarah doe, daar ben ik me wel van bewust. Zie er ook niet tegenop om een puber in huis te hebben, al zou het best moeilijk worden, vooral als ze lekker tegendraads worden en bijv niet meer mee naar de kerk willen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2008 09:42

Rufi, je geeft zelf al aan dat je het niet aan zou kunnen, Pol zegt dat ze geen reden zit om het niet te doen als je het wél aan kunt. Eerlijk gezegd zie ik dat ook zo, waarom niet als het allemaal goed verloopt?

En of je nu een gezin met 3 of met 8 kinderen hebt, ruzie is er overal en oppassen bijna ook. De ene vind dat wel leuk, de ander niet. Daar kun je niet veel van zeggen. Ik was nml altijd te vinden bij de buren die 7, 6 en 4 kinderen hadden om op te passen (uit mezelf) en te helpen met allerlei dingen, zelfs met huishouden toen ik 11 was, gewoon omdat ik het leuk vond om ze te helpen!

Als mijn zus een vriendin op bezoek had en mijn broer een vriend (of meerdere) was het voor mij ook te druk omdat ik het niet snapte waar ze het over hadden, het leeftijdsverschil was op dat moment iets te groot omdat ik wat bleef hangen in mn poppentijd en zij snel volwassen waren. Ik vond het dan heerlijk om lekker op mn kamer rust te hebben. Wil hiermee zeggen dat het heel verschillend is per kind, misschien vind jou zus of broer het juist wel super leuk.
Ik ken er iig genoeg die uit een groot gezin komen van rond de 10 en zelf ook zoveel kinderen zouden willen als dit lukt.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 01 feb 2008 10:00

Jij geniet ervan om moeder te zijn en kinderen te hebben. Geweldig. Jij vind kinderen erg belangrijk. Dan lijkt het mij dat je de goede keus hebt gedaan om vroeg met kinderen te beginnen. Maar niet iedereen staat daar op dezelfde manier in. En ja ik vind mijn studie en werk belangrijk dan kinderen (iig op dit moment). En zolang ik geen verlangen naar een kind heb en liever ga werken dan ga ik niet aan kinderen beginnen. Ik sta er anders in dan jij. Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen de keus maakt die bij hem/haar past.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 01 feb 2008 10:09

Ik kan me heel goed voorstellen, hoor, dat iemand (nog) geen kinderen wil krijgen, ook al is hij/zij gelukkig getrouwd. Volgens mij heb je van God ook altijd nog een vrije wil en gezond verstand gekregen.

Als iemand heel graag al heel jong kinderen wil, dan moet hij/zij daar vooral voor gaan. Daar kiest iemand dan toch voor, hopelijk vanuit een vrije wil en met gezond verstand.

Over de grootte van sommige gezinnen kan ik me soms wel verbazen en dan denk ik soms wel eens dat het gezonde verstand een beetje zoek is. Alsof kinderen krijgen een doel op zichzelf geworden is... Maar goed, daar kiezen die mensen dan toch zelf voor. Zolang ik zelf maar niet hoef :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 feb 2008 11:00

Nee, lammetje...niet iedereen vind geld belangrijk in het leven. Ik heb ook doorgeleerd, omdat ik een intellectuele uitdaging in mn leven nodig heb en ik mij graag verder wil ontwikkelen. Dat ik daarbij meer kan verdienen is mooi meegenomen, maar dat is voor mij niet het voornaamste. En ook al zou dat wel zo zijn, dan is dat nog mijn eigen keuze!

Ik krijg eigenlijk een beetje kromme tenen van je reacties op de keuze die een ieder kan/mag maken t.a.v het krijgen van kinderen. Ik veroordeel jou niet, maar ik zal het ook prettig vinden als je de mensen die een andere, maar ook weloverwogen keuze maken ook niet zou veroordelen

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2008 11:09

ik veroordeel jullie toch ook niet? Ik zeg alleen dat ik het een luxe probleem vind!

En wat ik dan nog het ergste vind: mensen die gaan eerst voor werken, geld en een groot huis, dan pas kinderen, dan lukt het niet en dan moeten ze de medische molen in. Ik kan dat niet begrijpen, als je zo graag na je 30ste kinderen wil, dan weet je dat de kans kleiner is dat het allemaal 1 , 2 , 3 , niet hoeft te lukken en je moet gaan dokteren.

En ik blijf me afvragen of het wel de bedoeling is om kinderen te plannen wanneer het de mensen uit komt. Het is en blijft een gave van God. Tja ik heb dan misschien het 'geluk' dat ik meteen wist dat ik jong kinderen wilde dus voor ons lag dit 'probleem' er niet. Maar vind het moeilijk om na 3 kinderen te zeggen: zo het is nu wel genoeg want anders kunnen we niet meer 2 keer per jaar op vakantie. (en nee, jullie zeggen dit misschien helemaal niet, het gaat mij ook niet om jullie, maar het gaat mij om de doorsnee mens die er vaak zo over denkt. Dit baseer ik op de gesprekken die ik regelmatig heb met mijn collega's en vrienden)

In hoeverre is kinderen krijgen en op welk tijdstip en in welke 'hoeveelheden' je eigen keus? (tja ik denk wel eens bekrompen, maar wil jullie er echt niet mee veroordelen!)

sela

Berichtdoor sela » 01 feb 2008 11:30

kinderen krijgen is een taak die God je kan geven.
een plekje waar je bepaald werk doet kan idem zijn.
ik denk dat geld of een groot huis niet altijd een rol spelen.
doorsnee.. wat is doorsnee>? of heeft God met een ieder zijn eigen plan?

Terug naar “Archief”