Sabra schreef:keessie schreef:
Daar heb je het over trouw aan eigen vrouw. Dat heb ik bewust ook niet genoemd. Ik had het over de liefde tegenover de eigen vrouw.
Van liefde is toch totaal geen sprake in dit verhaal van Jacob. Het was een zakelijke overeenkomst tussen hem en zijn oom. Dat er op den duur liefde is ontstaan, zal ik niet ontkennen, maar bij voorbaat sluit ik het uit.
Dan heb je hier het tegenbewijs. Ik citeer uit de SV gen. 29:
Eerste ontmoeting Jakob en Racel:
9 Als hij nog met hen sprak, zo kwam Rachel met de schapen, die haar vader toebehoorden; want zij was een herderin.
10 En het geschiedde, als Jakob Rachel zag, de dochter van Laban, zijner moeders broeder, en de schapen van Laban, zijner moeders broeder, dat Jakob toetrad, en wentelde den steen van den mond des puts, en drenkte de schapen van Laban, zijner moeders broeder.
11 En Jakob kuste Rachel; en hij hief zijn stem op en weende.
Later:
16 En Laban had twee dochters: de naam der grootste was Lea; en de naam der kleinste was Rachel.
17 Doch Lea had tedere ogen; maar Rachel was schoon van gedaante, en schoon van aangezicht.
18 En Jakob had Rachel lief; en hij zeide: Ik [29:18] Hos 12:13.zal u zeven jaren dienen, om Rachel, uw kleinste dochter.
Uit dit stuk blijkt toch duidelijk dat hij bij de eerste ontmoeting Rachel aantrekkelik vond. En een paar verzen later blijkt staat er al dat Jakob haar lief had. Misschien dus al liefde op het eerste gezicht.[/b]