grenzen in je verkeringstijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 04 jan 2008 13:55

Sabra schreef:
keessie schreef:
Daar heb je het over trouw aan eigen vrouw. Dat heb ik bewust ook niet genoemd. Ik had het over de liefde tegenover de eigen vrouw.

Van liefde is toch totaal geen sprake in dit verhaal van Jacob. Het was een zakelijke overeenkomst tussen hem en zijn oom. Dat er op den duur liefde is ontstaan, zal ik niet ontkennen, maar bij voorbaat sluit ik het uit.

Dan heb je hier het tegenbewijs. Ik citeer uit de SV gen. 29:
Eerste ontmoeting Jakob en Racel:
9 Als hij nog met hen sprak, zo kwam Rachel met de schapen, die haar vader toebehoorden; want zij was een herderin.
10 En het geschiedde, als Jakob Rachel zag, de dochter van Laban, zijner moeders broeder, en de schapen van Laban, zijner moeders broeder, dat Jakob toetrad, en wentelde den steen van den mond des puts, en drenkte de schapen van Laban, zijner moeders broeder.
11 En Jakob kuste Rachel; en hij hief zijn stem op en weende.

Later:
16 En Laban had twee dochters: de naam der grootste was Lea; en de naam der kleinste was Rachel.
17 Doch Lea had tedere ogen; maar Rachel was schoon van gedaante, en schoon van aangezicht.
18 En Jakob had Rachel lief; en hij zeide: Ik [29:18] Hos 12:13.zal u zeven jaren dienen, om Rachel, uw kleinste dochter.

Uit dit stuk blijkt toch duidelijk dat hij bij de eerste ontmoeting Rachel aantrekkelik vond. En een paar verzen later blijkt staat er al dat Jakob haar lief had. Misschien dus al liefde op het eerste gezicht.[/b]
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jan 2008 16:22

op www.goedbericht.nl kwam ik het volgende interessante stukje over bijbel en huwelijk tegen: http://goedbericht.nl/blog2/?p=271
Kortom: in de bijbel wordt een huwelijk ook voorgesteld als een wettelijk iets en seksuele gemeenschap hoort alleen na de bruiloft. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 09 jan 2008 16:37

Lalage schreef:op www.goedbericht.nl kwam ik het volgende interessante stukje over bijbel en huwelijk tegen: http://goedbericht.nl/blog2/?p=271
Kortom: in de bijbel wordt een huwelijk ook voorgesteld als een wettelijk iets en seksuele gemeenschap hoort alleen na de bruiloft. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
In het stukje wordt verwezen naar Romeinen 7:2
1 Weet u dan niet, broeders en zusters – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen –, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang hij leeft? 2 Een getrouwde vrouw is door de wet gebonden aan haar man zolang hij leeft, maar wanneer hij sterft is zij van deze verplichting ontslagen.
Zoals ook al is gezegd is de wet sterk cultuur gebonden. Omdat volgens de Nederlandse wet een huwelijk voor de burgerlijke stand moet worden afgesloten moet je dit dan ook doen als christen zijnde (immers het is ook belangrijk dat je niet rebelleert tegen de overheid).
Tenzij Paulus met 'wet' de religieuze wetten bedoelt die zijn beschreven in het Oude Testament. In dat geval is het niet noodzakelijk dat getrouwd wordt voor bijvoorbeeld de burgerlijke stand, maar is het wel heel belangrijk dat voor het huwelijk toestemming wordt gekregen van de beide familie's. Als Pa niet wilt dat je met een bepaalde jongen trouwt dan moet je dus op zoek gaan naar een andere kandidaat.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 10 jan 2008 13:58

Welke moderator is er hier een gewoonte van aan het maken om berichten zonder enige mededeling te verwijderen? :frown:
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 10 jan 2008 14:20

Inderdaad! Bovendien was dit nog dichter bij het onderwerp dan dat geblaat over Jakob en Rachel dus als je zo graag consequent wil blijven, doe het dan goed :roll:

Hannah2006
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannah2006 » 10 jan 2008 14:51

@Hippieblijhoofd:het is compleet off topique-smile , maar dan ook echt off topique-smile , maar ik word elke keer zo blij als ik jouw Avatar zie. Waar heb je die vandaan?? Ik kan me niet weerhouden mee te gaan zingen...
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede (1 Tessalonicenzen 5 : 19-21)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 10 jan 2008 14:52

haha :D
Ik heb 'm van een user van een ander forum ;) Ik kan wel eens vragen waar zij 'm vandaan heeft, ik word er ook blij van :D

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 10 jan 2008 14:53

Het klopt dat er weer wat verwijderd is. Dit omdat het beter paste in het topic over de eo. Daarnaast moets elke posting ongeveer aangepast worden en mijn/onze tijd is niet onbeperkt.
Als er een posting verwijderd word word er meestal geen melding naar de poster gedaan, dan kunnen we bezig blijven. Als er veel posting verwijderd zijn wordt het meestal wel gemeld. Was dat nu door andere drukte ondertussen even vergeten.

Hannah2006
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannah2006 » 10 jan 2008 14:57

haha
Ik heb 'm van een user van een ander forum Ik kan wel eens vragen waar zij 'm vandaan heeft, ik word er ook blij van

Graag. Ik hoor het evt. wel via dit topic of een pb.

En dan ga ik nu weer even zingen.... :D
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede (1 Tessalonicenzen 5 : 19-21)

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 10 jan 2008 15:00

Memmem schreef:Het klopt dat er weer wat verwijderd is. Dit omdat het beter paste in het topic over de eo. Daarnaast moets elke posting ongeveer aangepast worden en mijn/onze tijd is niet onbeperkt.
Als er een posting verwijderd word word er meestal geen melding naar de poster gedaan, dan kunnen we bezig blijven. Als er veel posting verwijderd zijn wordt het meestal wel gemeld. Was dat nu door andere drukte ondertussen even vergeten.

Nou, je hoeft het niet naar iedere gebruiker te mailen, maar een algemene opmerking als deze lijkt me niet teveel moeite en tijd kosten. Als je tijd te beperkt is om basale modereertaken uit te voeren is het misschien het overwegen waard om iets anders te gaan doen.

Maar toch bedankt voor de uitleg, het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 10 jan 2008 21:59

Memmem voert gewoon uit wat we hebben afgesproken: "De moderators zullen dit zonder mededeling verwijderen. Het is geen doen om de poster daarover iedere keer in te lichten. Bovendien weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Bij klachten kun je een persoonlijk berichtje (pb) sturen naar een van de moderators. Geen apart topic openen graag. Bij herhaling zullen we je via pb benaderen/waarschuwen. Vanzelfsprekend gaan we er vanuit dat dat niet nodig is."

Zie http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=313662#313662

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 09 mar 2008 20:23

Hoe kijken jullie terug wat er op het lichamelijke aspect gebeurd is, wat je wel en niet gedaan hebt, in een verkering die uit is gegaan?
Ik vond dat nl. best lastig. In die zin, het is een feit dat hoe meer je doet op lichamelijk gebied, je je meer gaat hechten aan die persoon. In die zin geloof ik ook dat het moeilijker is om van iemand los te komen als je verder bent gegaan dan zoenen (bv. elkaar bevredigen). Zou dit betekenen dat God wil, voor je eigen bestwil/om je voor pijn te bewaren!, dat je je in je verkeringstijd houdt aan de regels: zoenen, strelen mag maar niet op geslachtsdelen en elkaar niet bevredigen?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

ikke1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ikke1986 » 09 mar 2008 21:10

Ik heb voor mijn man een lange relatie gehad (3 jaar) en spijt want ik ben veelste ver gegaan. Maar andere kant als ik het opnieuw kon doen had ik het waarschijnlijk ook gedaan (als ik niet wist dat het uitging he) omdat ik 3 jaar toch anders vind dan heel kort verkering en dan te ver gaan. Toch had ik het liever voor mijn man bewaard. maar ook in deze relatie ben ik te ''ver'' gegaan voor het huwelijk dus tja.... maar met hem ben ik in ieder geval wel getrouwd. Ik vind dat dus best moeilijk hoe ver mag je gaan. Ik vind dat ook wel afhangen van de duur van je relatie.
Een mens stippelt zijn weg uit, maar de heer bepaalt de richting die het gaat

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 09 mar 2008 21:32

ikke1986 schreef:Ik heb voor mijn man een lange relatie gehad (3 jaar) en spijt want ik ben veelste ver gegaan. Maar andere kant als ik het opnieuw kon doen had ik het waarschijnlijk ook gedaan (als ik niet wist dat het uitging he) omdat ik 3 jaar toch anders vind dan heel kort verkering en dan te ver gaan. Toch had ik het liever voor mijn man bewaard. maar ook in deze relatie ben ik te ''ver'' gegaan voor het huwelijk dus tja.... maar met hem ben ik in ieder geval wel getrouwd. Ik vind dat dus best moeilijk hoe ver mag je gaan. Ik vind dat ook wel afhangen van de duur van je relatie.

Dat uitstrijken over je verkeringstijd qua lichamelijk contact heeft wel een risico wat mij betreft... wat ik hierboven typte. Maar het is idd ontzettend moeilijk, zeker als je relatie al paar jaar duurt.
In hoeverre biecht je op aan je volgende vriend wat er allemaal in je vorige relatie gebeurd is? Is nou niet echt leuk om te bespreken :oops:
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

rafaell

Berichtdoor rafaell » 09 mar 2008 21:34

Waarom moet je je daar voor schamen? Dat is toch gewoon natuurlijk en gezond in een lange relatie?

Terug naar “Archief”