Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 30 dec 2006 19:30

Optimatus en Harm-J, volgens mij zitten jullie in het verkeerde topic. ;-)

PeterD schreef:

Betreffende Nathanaël wat er toch duidelijk een ellende staat tevoren. Immers hadden hij en Filippus het al reeds over de Christus gehad? En hij refereerd daarbij aan de wet van Mozus. Zou dat niet impliceren dat er iets met Nathanaël, Filippus en de wet was? Hun hart ging uit naar de Messias die komen zou. De Vervuller van de wet. Er was een gemis in hun leven: nalemij de Messias, de Christus, Jezus.

Wat deze tekst impliceert is dat zij verlangden naar de komst van de Messias. Zeg maar een begerig zien naar de vervulling van de belofte. Als je de tekst goed leest staat er duidelijk dat het niet om de wet gaat, maar over de Persoon waarover in die wet gesproken wordt.

Die ellende- en zondekennis blijft ons maar achtervolgen en houdt ons af van één ding: Jezus Christus en Hem alleen. En ondertussen durven anderen daardoor niet te vluchten tot Hem Die onze enige redding en zaligheid is. Dat is wat mij bezwaard en verontrust.

Overigens lijkt het er inmiddels op dat de ellende staat van een mens ontzettend diep moet zijn. Wellicht dat het woord ellende daar aan bijdraagt. Echter, de ellendestaat van een mens vóórdat hij Christus nodig krijgt hoeft slechts zo diep te gaan dat die mens niet meer zónder Christus kan. Dus ga geen diepte van ellende bedenken, want dat is voor ieder van Gods volk anders.

Wel, daar ben ik het evenals Marnix van harte mee eens.

Marnix, we hebben het er al veel vaker over gehad, maar wij kunnen Jezus nog steeds niet aannemen kerel. Als we slechts één ding zouden moeten bijdragen aan onze verlossing, zou het voor eeuwig verloren liggen. Maar het is niet nieuw hoor, ieder mjens wil graag iets bijdragen aan zijn verlossing. Echter God leert Zijn Volk dat zij niets bij kunnen drage, maar ook niets bij hoeven te dragen. Christus heeft het werk voleind, de beker geleegt tot de laatste druppel.

Hoewel ik geen Marnix heet... ;-) We kunnen niets bijdragen en we hoeven niets bij te dragen. In de voorbeelden van de oudvaders hierboven blijkt dat ook nog eens helder en klaar. En toch moeten we iets doen: naar Hem vluchten en Hem aanlopen als een waterstroom. Dat mag (dat moet!!!), zonder kennis van wat dan ook. Er is er maar één die er alle belang bij heeft dat we wachten op (voldoende) ellendekennis: satan. Hij wil ons ten koste van alles bij Christus vandaan houden. Ik ben het dan ook van harte met Spurgeon eens: "Satan heeft zichzelf in vele harten gewrongen, gekleed in het kleed van een engel des lichts, en hij heeft de zondaar ingefluisterd: “Berouw is een noodzakelijke deugd; stop totdat u berouw hebt, en als u zichzelf voldoende vernederd hebt over uw zonde, dan zult u geschikt zijn om tot Christus te komen; en bekwaam om te geloven en op Hem te vertrouwen."

Maar om antwoord te geven op jouw vraag, daar mag ik volmondig ja op zeggen.

Nu ben jij een van de vijf wegen gegaan die Brakel in zijn Redelijke Godsdienst noemt. Eén van de vijf. Dan blijven er nog vier (genoemde) werkingen van de Heilige Geest over. Die wijze waarop de Heere mij riep is een geheel andere. Bij Marnix nog weer anders. Natuurlijk heeft iedereen de neiging om zijn/haar bekering als de enige juiste manier voor te stellen. Maar De Heilige Geest werkt op Zijn wijze en op Zijn tijd.

Jantjes schreef:

De door jou geciteerde oudvaders zijn te kort geformuleerd, of niet goed in context en te eenzijdig aangehaald, want zij hebben veelmeer gezegd als alleen wat jij ze nu wil laten zeggen, in deze laat je deze mensen ook buikspreken, om jou bewoording te gebruiken.

Vanzelfsprekend hebben ze veel meer gezegd. Ik heb ook niet beweerd dat dit hun complete werken zijn ;-) Maar wat ik citeer zijn wel hun letterlijke woorden. En ik ga ook niet uitleggen wat ze "wellicht" bedoelen. Het staat er zoals het er staat. Letterlijk. Jij bekijkt de tekst rond Nathanaël op een wijze zoals dat niet in Gods Woord is beschreven. Dat heet inlegkunde. "Het moet wel zo gegaan zijn, anders..."

Als die ellendekennis nu een voorwaarde zou zijn om tot Hem te vluchten, dan is dat zo ongelooflijk belangrijk dat het minstens wel eenmaal genoemd zou worden door Christus Zelf. Niemand die tot Hem kwam heeft Hij ooit afgewezen. Zelfs de rijke jongeling niet. Die hoefde nog maar één ding te doen. Nee, geen zonde- of ellendekennis te verzamelen! Opmerkelijk. Als het ergens gezegd zou moeten worden, dan toch hier. Maar niets van dat alles.

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Indien het tarwegraan in de aarde niet valt, en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort.

Mooi gezegd. Maar waar wacht je dan nog op? Sterven in jezelf en opgroeien in Christus. Aan God ligt het niet. Toch?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 30 dec 2006 22:24

Sorry, maar ik kan het niet laten. Dit is zo verschrikkelijk waar! Opnieuw Brakel:

"Christus biedt u door Zijn Woord de zaligheid aan. Dat is een grote zaak, die alle verwondering te boven gaat. Zo doet de Heere niet aan alle mensen: zeer weinig naties hebben dit geluk. Dit wordt bijna voor de hele wereld verborgen gehouden, maar u wordt het geopenbaard. Bijzonder u die onder de bediening van het Evangelie leeft, die het Woord hoort prediken, die het Woord leest. En tot u allen, die dit leest en hoort lezen zeg ik als een gezonden dienaar van Christus in Zijn Naam: komt, want alle dingen zijn nu gereed (Luk. 14:17). Die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet (Opb. 22:17). Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege alsof God door ons bade; wij bidden u van Christus wege: laat u met God verzoenen (2 Kor. 5:20). Kom nu, gij allergrootste der zondaren, wie u mocht zijn en in wat zonde u tot nu toe geleefd hebt en vraag mij: roept Christus ook mij? Mag ik komen? Zou Christus mij ook wel aan willen nemen en zalig maken? Ik antwoord u in Christus' Naam: ja, Hij roept u en Hij belooft u dat als u komt en in Hem gelooft, dat Hij u zalig maken zal...

...Maar ik zeg, dat Hij u roept, dat Hij u op het allervriendelijkst tot Zich nodigt, en dat u zich daarom over uw grote geluk moet verblijden en dat u daarom des te ernstiger moet zijn om uit uzelf en uit uw goddeloze leven te gaan en u naar de Heere Jezus te wenden, door het geloof Hem aan te nemen, u aan Hem over te geven en u aan Hem toe te vertrouwen, opdat Hij u bekere, verzoene met God, door Zijn Geest heilige en zo zalig make. En dan, zeg ik, dat Hij u zal aannemen en u de begeerte van uw ziel zal geven. Daarom, als uw hart enigszins geraakt is, vertoef niet, stel het niet uit. Ga tot Hem met de verloren zoon en zie met Lots huisvrouw niet weer om naar de wereld.

Zoals Christus u allen roept, zo belooft Hij ook aan allen, dat Hij niemand - hij moge dan zijn, wie hij is - die met dat doel tot Hem komt, zal wegzenden en Zijn genade weigeren, maar dat Hij allen zal aannemen. Hoor en geloof Zijn nadrukkelijk woord: Joh. 6:37: ... die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Hij roept en nodigt u niet alleen met de belofte van de zaligheid, maar Hij gebiedt het u ook. God, Die gezag over u heeft om u te gebieden, Die zegt: Hoort Hem (Mat. 17:5). Christus zegt tot u: Bekeert u en gelooft het Evangelie (Mark. 1:15). Zo spreekt de apostel in Zijn Naam: Dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus (1 Joh. 3:23). Zo is het dan niet afhankelijk van uw voorkeur, u mòet. Als u komt en gelooft, dan gehoorzaamt u. Als u het niet doet, dan bent u de Zoon ongehoorzaam en wee een mens, die de stem van Christus ongehoorzaam is!"

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 dec 2006 22:43

Omega schreef:Sorry, maar ik kan het niet laten. Dit is zo verschrikkelijk waar! Opnieuw Brakel:

"Christus biedt u door Zijn Woord de zaligheid aan. Dat is een grote zaak, die alle verwondering te boven gaat. Zo doet de Heere niet aan alle mensen: zeer weinig naties hebben dit geluk. Dit wordt bijna voor de hele wereld verborgen gehouden, maar u wordt het geopenbaard.

We zijn nu eeuwen verder en het Woord van Christus klinkt (mede via internet) in alle landen, hetzij in het openbaar, hetzij in het verborgene, maar het klinkt. Praktisch iedereen kan er nota van nemen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 dec 2006 22:52

Ik ben het ook niet eens dat maar weinig mensen het Woord van God horen.
Velen horen het, velen worden geroepen door God.

Weet je wat het is: God wil dat iedereen behouden wordt door het bloed van Zijn Zoon. Al is er maar 1 iemand door alle jaren heen op deze aarde die niet tot God komt, dan zijn het er weinigen die tot Hem komen, omdat het er meer hadden moeten wezen.
Al hebben 10 mensen op deze aarde nog nooit van Jezus gehoord, dan zijn het er weinigen die het wel hebben gehoord, want die anderen hadden er ook bij gemoeten.
Een persoon die van alle mensen af gaat zeg maar, maakt het allen tot te weinig.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 dec 2006 00:00

Optimatus schreef:baby's die overlijden komen in de hemel als de ouders een levend geloof in God hebben. Verstandelijk gehandicapten verschilt, aangezien er daar een groot verschil is tussen de 1 of de ander.

(dit is wat de GerGem leert)

Als dit inderdaad is wat de GerGem leert, daalt dit kerkgenootschap met een noodgang in mijn achting. In de eerste plaats wordt de baby hier afhankelijk van het geloof van de ouders en blijkbaar niet van God en ten tweede wordt ook hier weer een of ander wetenschappelijk systeem gebruikt om het geloof in te metselen.

Ik kan daar stilaan erg woest om worden - dat word ik echter niet, want het helpt niet. Geloven is iets levends en niet iets om in te metselen in allerhande formulieren en letterkundige hoofstandjes.

Heeft niets met de GerGem te maken. Elke kerk die Gereformeerd wil zijn in naam en denken en doen, die leert dit. Lees de Dordtse Leerregels maar eens:
"1-17. Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)"
Dit is puur Gereformeerd belijden!
En wat verstandelijk gehandicapten betreft: Als ze verstandelijk een klein kind zijn: Zie het geciteerde stuk. Hebben ze normaal verstand, maar "lopen ze wat achter": Hier geldt dan de volle verantwoordelijkheid van de mens zelf.
Het is maar wat men onder verstandelijk gehandicapt verstaat, en daar zijn vele vormen en soorten van.... :!:
Voor het oordelen: Eerst weten waar over gesproken wordt, en waar men dat op baseert. Men doet niet zomaar iets, en besluit niet zomaar om iets te gaan geloven, daar is altijd een reden voor. En daar kan men vervolgens over discussiëren :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 dec 2006 01:32

Harm-J schreef:
Marnix schreef:Totaal niet mee eens. Dit is nogal arminiaans, alsof het kind behouden wordt of niet op basis van de keuzes die hij gemaakt zou hebben als hij niet vroegtijdig zou overlijden. Het verbond dat God sluit is niet een verbond in de zin van: Ik sluit een verbond en of je de beloften ook krijgt hangt af van wat je in de toekomst gaat doen. Tenminste, dat is niet zo in het heden, alleen in de toekomst. Kies je later tegen God, dan zet je jezelf buiten het verbond en verspeel je de beloften. Maar op het moment dat God het verbond met een kind sluit hoort het kind bij Hem en is in het verbond. Komt het kind te overlijden, dan mogen we ook zeker zijn van zijn behoud, en hoeven we ons niet af te gaan vragen hoe het geestelijk leven van het kind zou zijn gegaan als het niet was komen te overlijden... want dat is dan totaal niet aan de orde. Hoe het zit met de kinderen van ouders die geen levend geloof hebben maar wel gedoopt zijn, daar doe ik geen uitspraken over. Daar doet de gereformeerde leer volgens mij ook geen uitspraken over. Wel over het behoud van kinderen van ouders die geloven (Dordtse Leerregels)

Integendeel het is niet Armeniaans of Pelagiaans.

Je zag overigens wel heel scherp waar ik "bewust"de mist in ging. 'k was
ook even op Gods stoel gaan zitten, door te schrijven hoe een onderdeel
van Gods plan er uit zou kunnen zien.

Ik ben het niet met je eens. God gaat toch niet bij een overleden kind een programma er op los laten wat er was gebeurt als hij niet was gestorven... een soort van simulatie en dan kijken of het kind gaat geloven enzo, welke keuzes het maakt. Welke keuzes het kind maakt is niet relevant. Het kind heeft op deze aarde dan geen toekomst meer, dus waarom zou God dan in de toekomst kijken?

[quote[Als mensen Gods plan en uitverkiezing gaan proberen te ontleden is de
kans op fouten vrij groot, dit omdat de mens van nature zondig is.[/quote]

We mogen weten dat het kind uitverkoren is... het is immers gedoopt, heeft Gods zegel en de beloften van Hem ontvangen. En is dus door God geroepen en bestemd voor het eeuwige leven. Dat is realiteit voor een jong kind van gelovige ouders. God wist al lang dat het kind vroegtijdig zou sterven dus hoeft er wat betreft uitverkiezing ook niet gekeken te worden naar wat er gebeurd zou zijn als het kind was blijven leven. Dat is voor ons geen realiteit maar voor God ook niet dan.

Wat betreft het plan van God betreffende de verwerping en uitverkiezing,
daar blijf ik verder vanaf. Het is voor mij voldoende om te weten dat al
wat God over mij oordeelt, rechtvaardig is. Hier put ik veel genade uit.

Klopt, maar op basis van Gods beloften en wat de Bijbel zegt kunnen we wel zeker zijn over het behoud van zo'n kind. Dat heeft men in de DL dan ook uit de Bijbel overgenomen.

Waar ik het niet met jou eens ben, is het punt van de doop. De doop is niets
meer dan sacrament (symbool) van je kind aan God willen opdragen. De
doop zelf doet verder niets.

De doop is het teken en zegel dat God een verbond met het kind sluit. De doop doet verder niets dan dat uitbeelden, maar even zeker als het water de onreinheid afwast, zo zeker is het ook dat Christus het kind schoonwast. Zegt het doopformulier. De doop is maar een teken, maar symboliseert Gods beloften die 100% zeker zijn, waar we dan ook niet aan moeten gaan twijfelen. Die zekerheid mogen mensen meenemen als een kind naar het graf wordt gedragen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 31 dec 2006 11:53

Optimatus schreef:

We zijn nu eeuwen verder en het Woord van Christus klinkt (mede via internet) in alle landen, hetzij in het openbaar, hetzij in het verborgene, maar het klinkt. Praktisch iedereen kan er nota van nemen.

Gerdien schreef:

Ik ben het ook niet eens dat maar weinig mensen het Woord van God horen. Velen horen het, velen worden geroepen door God.

Vrienden, Brakel is bijna 400 jaar geleden geboren. Toen was er geen tv, radio of internet. Je moet zijn uitspraak dan ook zien in het licht van die tijd. Heb je de rest ook gelezen ;-)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 dec 2006 11:57

Jazeker, maar de eerste alinea van zijn betoog is tamelijk achterhaald. De inhoud minder.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 jan 2007 22:26

Hier dan een stukje van een recente dominee van de Ger.Gem.

Tweeërlei bedenking.

Romeinen 8:5 ‘Want die naar het vlees zijn, bedenken dat des vlees is, maar die naar de geest zijn, bedenken dat des Geestes is’.

In deze woorden gaat het over mensen en dat zijn wij allen. En nu geldt het woord: "zo iemand niet is wedergeboren uit water en Geest, hij kan het koninkrijk Gods niet zien". De boom wordt aanzijn vrucht gekend. Daarom is het altijd de vraag: is de boom goed? Zijn wij in het vlees, of in en naar de Geest? Wij denken hier niet uitsluitend aan mensen, die geheel en al werelds zijn en leven in alle uitspattingen van deze wereld. Zij worden ons getekend in het eerste hoofdstuk van de brief en in een aangrijpende taal. Maar wij denken hier ook aan mensen, die het wederbarende werk des Geestes missen.Wij denken aan mensen, die zich wel kunnen schikken met wat godsdienst, misschien wel zedig en burgerlijk het goede betrachten en zich toch laten leiden door hun boos en verdorven hart. Dus het zijn kinderen van de wereld. Ja, het kan zijn dat zij beminnelijk zijn als de rijke jongeling, gemoedelijke mensen en toch in alles naar het vlees wandelend naar de eeuw van deze wereld, naar de geest van deze eeuw, die werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid. Vergeet het niet dat wij misschien wel ernstig kunnen spreken en tranen schreien die bij ogen blikken bewogen zijn over ons zelf en de medemens. Ik denk aan Saul, Achab, Simon de tovenaar, aan Demas. Laten we niet vergeten, dat alle begin komt uit het beginsel, de stroom uit de bron. Het vat kan slechts geven wat het in heeft. Een kwade boom móet kwade vrucht voortbrengen. De natuurlijke mens is niet altijd gerust, daarom is er wel eens vrees voor de dood en met huivering wordt wel eens aan de eeuwigheid gedacht. Dit vinden we bij velen, ook in tijden van nood en dood en in zware en zorgvolle dagen. Maar nauwelijks is het onweer afgedreven, de storm bedaard en het gevaar geweken, of de rust is weergekeerd. Met de vroomheid is het dan gedaan en men gaat weer verder met de gedachten dat onze huizen in eeuwigheid zullen zijn en, onze woningen van geslacht tot geslacht. Wij zijn in onze natuurstaat vijanden van het kruis, vijanden van Gods volk, vijanden van de leer van vrije genade. Het bedenken de vleses is vijandschap tegen God. Daarom aanbidt de natuurlijke godsdienstige, mens zichzelf en dient hij de afgod van zijn eigen "ik". De rijke dwaas verheerlijkte zichzelf, maar als de wagens het graan naar de schuur hebben gereden, dan komt daar de wagen die hem naar het graf rijdt. Ontzettend! En niemand zorgde voor zijn ziel. Dan valt voor eeuwig de scheiding en dat door eigen schuld. Wat zijn ze bevoorrecht, die zijn, naar de Geest. Het ziet ook hier op een begin en beginsel. Zij liggen verklaard van eeuwigheid, gekend en geliefd naar Zijn eeuwig welbehagen in de verkiezende genade. Op Zijn tijd maakt de Heere de uitverkoren zondaar van dood levend. Dan komen er andere gedachten, woorden en werken, andere gesprekken en worden er andere boeken gelezen. Maar er komt ook een levend gemis. Deze mensen zijn God kwijt en dat door eigen schuld. Er is een volk dat zich niet meer kan helpen en zich niet meer overeind kan houden. Zij gaan door de knieën en vallen God toe. Dat zijn de ongelukkigen, die toch gelukkig zijn. Dit zijn de armen en verslagenen van hart. Tegenwoordig begint men met Jezus en spreekt over het Heilig Avondmaal als van een bekeringstafel. Men wil zichzelf schatten vergaderen in de wellust van een vleselijke godsdienst. Daarom, onderzoekt de geesten of ze uit God zijn. Men wil in onze tijd alles goed praten en vermeende bekeringen met bewogenheid nog wel aanhoren en zelfs verdedigen in woord en daad. En zo wordt de waarheid menigmaal verkocht voor minder' dan een schotel linzenmoes.
Hier wordt alleen eigen eer bedoeld en gescheurde muren overeind gehouden. Maar de zegen en gunst des Heeren wordt gemist. Die naar de Geest zijn, kunnen bekommering over hun staat hebben. Zij worden bestreden en door twijfel geschud en geslingerd. Zij vinden in zich die vuile bron van wanbedrijven. Dat volk valt soms in de zonde, maar dan is het wonder, ze vallen ook in de schuld. En omdat de Geest des Heeren vijand van de zonde is, daarom leren ze ook het hartelijk leedwezen over de zonde. Gelukkig volk dat in de bekommering arbeid kent en uitziet naar bevestiging. Allen die zeggen of schrijven, dat er geen bekommerde kerk is en geen standen in, het geestelijke leven, zijn verleiders! De kerk neemt zichzelf waar als vuil en is bekommerd en zien uit naar persoonsvernieuwing, naar gebondenheid aan het heiligdom om in die gezegende Borg al hun heil en eer te mogen hebben. Jong en oud, vraag naar de Heere nu het nog is de welaangename tijd en uwen mijn bede zij: "Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast".

Ik vind dit stukje mooi. Hierin wordt je eerlijk behandeld en kun je jezelf toetsen tussen ware en valse genade.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 jan 2007 00:14

Jantjes schreef:Hier dan een stukje van een recente dominee van de Ger.Gem.

[i]Tweeërlei bedenking.

1. Op Zijn tijd maakt de Heere de uitverkoren zondaar van dood levend. Dan komen er andere gedachten, woorden en werken, andere gesprekken en worden er andere boeken gelezen. Maar er komt ook een levend gemis. Deze mensen zijn God kwijt en dat door eigen schuld.

2. Allen die zeggen of schrijven, dat er geen bekommerde kerk is en geen standen in, het geestelijke leven, zijn verleiders! [i]

Ik vind dit stukje mooi. Hierin wordt je eerlijk behandeld en kun je jezelf toetsen tussen ware en valse genade.

1: Als de Heere je levend maakt ben je Hem niet kwijt, maar openbaart Hij Zich juist aan je! Welke Bijbeltekst(en) liggen aan deze uitspraak ten grondslag? In de Bijbel staat NERGENS dat de Heere je levendmaakt en dat je Hem dan nog kwijt zou zijn....... Ik zou graag eens teksten horen/lezen! Het gaat zo vaak over de dominee die dingen zegt en leert. maar waar haalt hij dat dan uit de Bijbel?

2: De kerk kan best bekommerd zijn om de geestelijke dorheid in de kerken, maar niet omdat men God zou missen nadat Hij Zich aan hen heeft geopenbaard. Ook nu geldt: Waar staat in de Bijbel dat er standen zijn in het geestelijke leven? Je hebt mensen met een groot en een klein geloof. Maar die zijn niet minder voor God! Teksten graag! Niet wat de dominee zegt is bepalend, maar wat zegt de Bijbel erover? En dan toetsen of het gebrachte woord is zoals Goid in Zijn Woord erover spreekt!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2007 11:22

Race406 schreef:
Jantjes schreef:Hier dan een stukje van een recente dominee van de Ger.Gem.

[i]Tweeërlei bedenking.

1. Op Zijn tijd maakt de Heere de uitverkoren zondaar van dood levend. Dan komen er andere gedachten, woorden en werken, andere gesprekken en worden er andere boeken gelezen. Maar er komt ook een levend gemis. Deze mensen zijn God kwijt en dat door eigen schuld.

2. Allen die zeggen of schrijven, dat er geen bekommerde kerk is en geen standen in, het geestelijke leven, zijn verleiders! [i]

1: Als de Heere je levend maakt ben je Hem niet kwijt, maar openbaart Hij Zich juist aan je! Welke Bijbeltekst(en) liggen aan deze uitspraak ten grondslag? In de Bijbel staat NERGENS dat de Heere je levendmaakt en dat je Hem dan nog kwijt zou zijn....... Ik zou graag eens teksten horen/lezen! Het gaat zo vaak over de dominee die dingen zegt en leert. maar waar haalt hij dat dan uit de Bijbel?

2: De kerk kan best bekommerd zijn om de geestelijke dorheid in de kerken, maar niet omdat men God zou missen nadat Hij Zich aan hen heeft geopenbaard. Ook nu geldt: Waar staat in de Bijbel dat er standen zijn in het geestelijke leven? Je hebt mensen met een groot en een klein geloof. Maar die zijn niet minder voor God! Teksten graag! Niet wat de dominee zegt is bepalend, maar wat zegt de Bijbel erover? En dan toetsen of het gebrachte woord is zoals Goid in Zijn Woord erover spreekt!

Ik zou het eens om willen draaien. Noem jij eens teksten die hetgeen wat eze predikant zegt tegenspreken? Deze man spreekt uit de bevindelijkheid van het leven.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 02 jan 2007 12:11

PeterD schreef:

Ik zou het eens om willen draaien. Noem jij eens teksten die hetgeen wat eze predikant zegt tegenspreken? Deze man spreekt uit de bevindelijkheid van het leven.

Vreemd dat je de sombere bevindelijkheid van deze predikant wel serieus neemt, maar de vrolijke bevindelijkheid van anderen niet. ;-)

Bevinding noch gevoel is grond voor onze zaligheid. Alleen de waarheid en zuiverheid van Gods Woord is een lamp voor onze voet en een licht op ons pad.

Wat mij opvalt bij het stukje van de betreffende predikant is dat de mens en zijn gevoel centraal staat. Och mochten we maar dit voelen en och mochten we maar dat meemaken. Waar in dit artikel komt God aan Zijn eer? Die eer krijgt Hij in ieder geval niet van een mens die in een donker hoekje zit te somberen over zichzelf. We zijn geschapen om Hem lief te hebben en om Hem te loven en te prijzen. Wie dat nu niet wil of kan, heeft in Gods eeuwige heerlijkheid ook niets te zoeken.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 jan 2007 12:14

Omega schreef:PeterD schreef:

Vreemd dat je de sombere bevindelijkheid van deze predikant wel serieus neemt, maar de vrolijke bevindelijkheid van anderen niet. ;-)

Bevinding noch gevoel is grond voor onze zaligheid. Alleen de waarheid en zuiverheid van Gods Woord is een lamp voor onze voet en een licht op ons pad.

Wat mij opvalt bij het stukje van de betreffende predikant is dat de mens en zijn gevoel centraal staat. Och mochten we maar dit voelen en och mochten we maar dat meemaken. Waar in dit artikel komt God aan Zijn eer? Die eer krijgt Hij in ieder geval niet van een mens die in een donker hoekje zit te somberen over zichzelf. We zijn geschapen om Hem lief te hebben en om Hem te loven en te prijzen. Wie dat nu niet wil of kan, heeft in Gods eeuwige heerlijkheid ook niets te zoeken.

AMEN!!
Wat betreft de gevraagde teksten: Ik zal thuis de teksten erbij zoeken!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 jan 2007 14:52

PeterD schreef:Ik zou het eens om willen draaien. Noem jij eens teksten die hetgeen wat eze predikant zegt tegenspreken? Deze man spreekt uit de bevindelijkheid van het leven.

degene die een stelling poneert, dient hem te kunnen verdedigen, toch? anders kan ik alles roepen wat ik maar wil, zolang het niet tegenbijbels is. maar iets zeggen wat niet tegen de Bijbel ingaat, is wat anders dan hetzelfde zeggen als de Bijbel.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 jan 2007 15:19

Race406 Schreef:

Jij (ook Omega) benader het té letterlijk. Nooit gehoord over ‘tussen de regels door lezen’. Je kan iets in letterlijk zin of bewoording door geven aan elkaar maar in ieder schrijven is een epiek verborgen die niet in woorden te vatten is. Zeggen en zeggen, verstaan en verstaan zijn twee zaken. Alles staat niet letterlijk in de Bijbel. wij verstaan toch wel dat toen de tollenaar achter in de tempel zijn gebed (zucht) zei ‘O God wees mijn zondaar genadig’ dat die man in zijn schuld verkeerde. Dat was ook zo met Nathanael. Nee dat staat niet letterlijk in de Bijbel wat ik nu zeg, maar zoals jij het wil ‘letterlijk’ kunnen wij niet meer discussiëren dan alleen Bijbel teksten citeren en mag je eigelijk ook niet vragen wat je aan mij gevraagd hebt.

2: De kerk kan best bekommerd zijn om de geestelijke dorheid in de kerken, maar niet omdat men God zou missen nadat Hij Zich aan hen heeft geopenbaard.

Aan deze zijde van graf en eeuwigheid zijn er tijden dat er door Gods kind vreugde mag zijn omdat God zich aan zijn ziel openbaar wat lang niet ieder onder woorden kan brengen maar als het niet uit een Gods gemis voortkomt bedoeld een mens zichzelf.

Ook nu geldt: Waar staat in de Bijbel dat er standen zijn in het geestelijke leven? Je hebt mensen met een groot en een klein geloof. Maar die zijn niet minder voor God! Teksten graag! Niet wat de dominee zegt is bepalend, maar wat zegt de Bijbel erover? En dan toetsen of het gebrachte woord is zoals Goid in Zijn Woord erover spreekt!

Ook hier geld wat ik eerst noemde en kijk maar in het levens overzicht van de discipelen. Hoe vaak moet Christus zijn jongeren niet terecht wijzen en opvoeden omdat zij het verkeerd hadden. kijk eens naar die discipelen toen Christus hen riep uit het vissersschip en toen zij uitgingen om het evangelie te preken, zijn dat geen standen in het genadeleven of geestelijke leven?

Terug naar “Archief”