Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 23 sep 2006 22:52

dat je na de dood niet gelijk naar hemel of hel bent geloof ik ook.

Pred 9,10
Alles, wat uw hand vindt om te doen, doe dat met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning, noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, daar gij heengaat.

maar als je onbekeerd sterft zul je wel naar de hel verwezen worden en dus geen tweede kans krijgen.

1. Mat 25,46
En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

madel
Mineur
Mineur

Uitverkiezing en de hel

Berichtdoor madel » 24 sep 2006 10:34

goofy1978 schreef:dat je na de dood niet gelijk naar hemel of hel bent geloof ik ook.

Pred 9,10
Alles, wat uw hand vindt om te doen, doe dat met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning, noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, daar gij heengaat.

maar als je onbekeerd sterft zul je wel naar de hel verwezen worden en dus geen tweede kans krijgen.

1. Mat 25,46
En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Persoonlijk geloof ik niet dat God mensen uitverkoren heeft voor de hel. Als zij niet tot bekerig willen komen zouden ze beantwoord hebben aan Gods raadsbesluit. Wel geloof ik dat er van heel de mensheid een deel zal zijn dat Hem niet wil aanvaarden. Maar dan moeten ze wel van hem gehoord hebben. Deze zullen voor eeuwig worden uitgewist. Als God alles en in allen zal zijn is er mijns inziens niet ergens een hel met miljarden mensen die niet een week, niet een maand, niet een jaar, niet een millenium, maar altijd. Oneindig lang. De bosjesman die nooit gehoord heeft van God en zonder God gestorven is wacht een zelfde lot. Nooit een kans gehad. Zou God zo onrechtvaardig zijn? De bosjesman kan er, net als wij, niets aan doen dat hij geboren is. Heeft God een eeuwig durende hel nodig om te laten zien wie Hij is? Voegt dat aan de hemelgangers nog iets toe?

SVV Isaiah 66:18 Hun werken en hun gedachten ! Het komt, dat Ik vergaderen zal alle heidenen en tongen, en zij zullen komen, en zij zullen Mijn heerlijkheid zien.
SVV Isaiah 66:19 En Ik zal een teken aan hen zetten, en uit hen, die het ontkomen zullen zijn, zal Ik zenden tot de heidenen naar Tarsis, Pul, en Lud, de boogschutters, naar Tubal en Javan, tot de ver gelegen eilanden, die Mijn gerucht niet gehoord, noch Mijn heerlijkheid gezien hebben; en zij zullen Mijn heerlijkheid onder de heidenen verkondigen.
SVV Isaiah 66:20 En zij zullen al uw broeders uit alle heidenen den HEERE ten spijsoffer brengen, op paarden, en op wagenen, en op rosbaren, en op muildieren, en op snelle lopers, naar Mijn heiligen berg toe, naar Jeruzalem, zegt de HEERE, gelijk als de kinderen Israels het spijsoffer in een rein vat brengen ten huize des HEEREN.
SVV Isaiah 66:21 En ook zal Ik uit dezelve enigen tot priesters en tot Levieten nemen, zegt de HEERE.
SVV Isaiah 66:22 Want gelijk als die nieuwe hemel en die nieuwe aarde, die Ik maken zal, voor Mijn aangezicht zullen staan, spreekt de HEERE, alzo zal ook ulieder zaad en ulieder naam staan.
SVV Isaiah 66:23 En het zal geschieden, dat van de ene nieuwe maan tot de andere, en van den enen sabbat tot den anderen, alle vlees komen zal om aan te bidden voor Mijn aangezicht, zegt de HEERE.
SVV Isaiah 66:24 En zij zullen henen uitgaan, en zij zullen de dode lichamen der lieden zien, die tegen Mij overtreden hebben; want hun worm zal niet sterven, en hun vuur zal niet uitgeblust worden, en zij zullen allen vlees een afgrijzing wezen.

want hun worm zal niet sterven, en hun vuur zal niet uitgeblust worden.
Dit gedeelte brengt men graag naar voren als het gaat om hoe het in de hel zal zijn. Vaak stelt men dat het geweten de mens zal blijven aanklagen omdat je van God verlaten bent.

Toch is er een schrale troost voor de hellegangers. Want wat zegt David!!!!!!!!!
SVV Psalm 139:8 Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar.

Dus dat kan de hel niet wezen. Lees (behalve in psalm 150) in alle gevallen ipv hel gewoon graf. er wordt 1 woord voor gebruikt.

Maar laten we vers 24 nog even beter lezen want er staat nog iets voor.
En zij zullen henen uitgaan, en zij zullen de dode lichamen der lieden zien, die tegen Mij overtreden hebben; want…………………

Laten we de tektsen in het verband uitleggen en niet willekeurig tekstgedeelten eruit halen. Dat werkt niet. het gedeelte van jes. 66:18-24 is ook nog toekomstig en niet vervuld. Netzo als met H65. En we moeten dat ook maar niet gaan vergeestelijken. Want daar komt huilen van. Gewoon lezen zoals het er staat.

SVV Mark 9:44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
In Markus komen deze woorden 3x achter elkaar voor. Velen lezen dan dat het hier over de hel gaat. Maar markus haalt hier de woorden uit Jesaja aan. Waarom?
Laten we eens teruggaan naar de tekst in Jes 66.
We lezen dus dat er eerst mensen gedood worden en pas daarna in het vuur terechtkomen. Hoe heeft Jesaja deze woorden bedoeld? Tevens blijkt eruit dat er mensen zijn die er een kijkje kunnen gaan nemen. Gaan er bekeerde mensen staan kijken in de hel? Zij hebben toch geen voorbeeld meer nodig? Wat is het nut daarvan?
In die dagen en ook ten tijde van de Here Jezus was er dus de tempeldienst. Enig idee hoeveel dieren daar dagelijks of wekelijks geofferd werden? Tientallen. In die dagen kende men geen keurige industrie die kadavers kwam ophalen bij de tempel en die in een fabriek verder verwerkte. Wat gebeurde er dus toen. Vlakbij Jeruzalem (ten zuidwesten) was een dal. Het dal Hinnom of ook wel Thofet genoemd. Dit was een dal waar allelei gruwelen zijn gepleegd. In dit dal kwamen ten tijde van de tempeldienst de kadavers die daar werden verbrand. Dit vuur werd dag en nacht brandend gehouden om ziekten te voorkomen.

Met dit dal is nog iets meer aan de hand.
SVV Jeremiah 32:35 En zij hebben de hoogten van Baal gebouwd, die in het dal des zoons van Hinnom zijn, om hun zonen en hun dochteren den Molech door het vuur te laten gaan; hetwelk Ik hun niet heb geboden, noch in Mijn hart is opgekomen, dat zij dezen gruwel zouden doen; opdat zij Juda mochten doen zondigen.

Maar dit zelfde dal krijgt in de toekomst nog een functie. Het heeft een voorvervulling gehad in die tijd. Toch zal straks in de toekomst wederom gebruik gemaakt worden van dit dal.
SVV Jeremiah 19:6 Daarom, ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat deze plaats niet meer zal genoemd worden het Tofeth, of dal des zoons van Hinnom, maar Moorddal.

SVV Joel 3:12 De heidenen zullen zich opmaken, en optrekken naar het dal van Josafat; maar aldaar zal Ik zitten, om te richten alle heidenen van rondom.

SVV Zechariah 14:12 En dit zal de plage zijn, waarmede de HEERE al de volken plagen zal, die tegen Jeruzalem krijg gevoerd zullen hebben: Hij zal een iegelijks vlees, daar hij op zijn voeten staat, doen uitteren; en een iegelijks ogen zullen uitteren in hun holen; een eens iegelijks tong zal in hun mond uitteren.

SVV Matthew 24:28 Want alwaar het dode lichaam zal zijn, daar zullen de arenden vergaderd worden.

SVV Revelation 19:20 En het beest werd gegrepen, en met hetzelve de valse profeet, die de tekenen in de tegenwoordigheid van hetzelve gedaan had, door welke hij verleid had, die het merkteken van het beest ontvangen hadden, en die deszelfs beeld aanbaden. Deze twee zijn levend geworpen in den poel des vuurs, die met sulfer brandt.

SVV Revelation 20:10 En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.

SVV Luke 17:36 Twee zullen op den akker zijn; de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden.

SVV Luke 17:37 En zij antwoordden en zeiden tot Hem: Waar, Heere ? En Hij zeide tot hen: Waar het lichaam is, aldaar zullen de arenden vergaderd worden.

SVV Matthew 24:28 Want alwaar het dode lichaam zal zijn, daar zullen de arenden vergaderd worden.

Hier gaat het om de wederkomst waarin er een scheiding gemaakt wordt. En de discipelen die dit aanhoren vragen zich af waar dit plaats vindt. Als zij wisten van een hel zoals wij die ons voorstellen is het een overbodige vraag. Maar die kenden zij niet. maar het zal plaatsvinden rondom Jeruzalem. Daar worden de volken vergaderd die optrekken naar Jeruzalem. Dat is alleen niet de gehele mensheid. (kom ik nog wel eens op terug).

Hedentendage is er geen brandende vuilstortplaats ten zuiden van Jeruzalem. Maar dit zal in de toekomst wel weer gebeuren als Israel aan de spits der natien zal staan. Dan zal ook de tempeldienst er weer zijn. Dan zal ook dat vuur weer branden. Dat vuur werd aangehouden om de simpele reden dat slachtafval gaat verteren. Risico op ziekten is daarbij zeer reeel. Dus houdt men de boel brandend dag en nacht. Maar bij slachtafval heb je altijd maden en wormen. Dat is een natuurlijk proces. Leg maar eens een kadavar een aantal dagen in de zon. Binnende de kortse keren is het kadaver gevuld met maden en wormen. Dat beeld wordt hier voor ogen gesteld. Netzo het voorbeeld van Sodom en Gomorra. Dat brandt niet eeuwig. Het vuur is uitgedoofd. En stad en inwoners zijn vernietigd. Maar ze zullen eens weer opstaan in de dag des oordeels. Dus of ze worden 2x geoordeeld. Of ze liggen in het graf en worden opgewekt en 1x geoordeeld.

Als we hebben over de uitnodiging tot bekering moeten we ons het volgende in acht nemen. De Joden hadden erover gehoord. Zij hadden de schriften van het ons bekende OT. Maar zij waren vaak verblind door blinde leidslieden zoals de Farizeers en schriftgeleerden e.d. Zij hebben de waarheid in bezit. Zij konden het nalezen. Netzo is het met de mannen van Nineve! Eerst gaat Jona prediken in Nineve. En op het gehoor volgt het geloof. Je moet er wel van gehoord hebben. God die in die dagen met Israel handelde slaat Israel even liggen en stuurt Jona naar een goddeloze stad. Het valt God op hoe goddeloos deze stad is. En hij laat ze eerst waarschuwen en laat Jona prediken. Nu hebben ze ervan gehoord en nu is het aan de inwoners van Nineve. Ze maken de goede keus.
SVV Matthew 12:41 De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jona is hier !
Dezelfde boodschap klonk ook in Israel. Sterker nog, ze hadden nu de Messias in hun midden die krachten en tekenen en wonderen deed. In Kapernuam heel erg veel zelfs. Maar zij aanvaarden hem niet. daarom wordt ook verwezen naar Sodom en Gomarra. Die hadden dat niet zo meegemaakt op deze wijze.daarom zal voor hen het oordeel minder zwaar zijn dan de inwoners van bijv. kapernaum die Hem notabene in hun midden hadden. Maar zij geloofden Hem niet.
Israel moest zich bekeren tot de Levende God. Netzo met nicodemus. Hij kende het OT wel. Met zn verstand. Hield zich aan allerlei zelfgemaakte wetten die de wet Gods krachteloos maakten. Daarvan moest deze Nicodemus zich bekeren. Het wordt hem verweten dat hij dingen niet weet.

Ook wij in deze tijd hebben de bijbel. en dat is een voorrecht. Wij horen dus van Hem. En wij hebben de keus om daar op in te gaan. Wij mogen tot geloof komen. Nadat wij het gehoord hebben. Wij zijn toch in hem onderwezen? Wij hebben toch van hem gehoord? Wandel dan waardig de roeping waarmede gij geroepen wordt. Wij behoren te beantwoorden aan een roeping.
Maar mijn ongelovige buurman heeft hier in het geheel niet van gehoord. Hij kent God niet.
Als we werkelijk geloven in een eeuwigdurende hellestraf waar mensen door God voor zijn uitverkoren en laten we aannemen dat we niet weten wie wel en wie niet. als we enig besef zouden hebben als gelovigen van de hel en wat het betekent zouden we ons dan niet de ogen uit het hoofd schamen als we in de hemel zijn dat we niet dagelijks langs de deuren zijn gegaan om maar een ziel te behouden? Maar wat doen we. We leven vrolijk met de ongelovige buurman samen. Terwijl hij op een eeuwig durend oordeel afstevent. Mij komt dat er egoistisch over hoor. We spannen ons maar niet al te veel in hoor. We leven het liefst in eigen sferen. Dat is veilig. Moet de ongelovige buurman maar beter opletten hoor. Eigen schuld dikke bult.
Ik vraag mij een heleboel dingen af. Maar volgens mij is er op het kerkelijk erf iets grondig mis met en aantal opvattingen.
Laten we daarom met elkaar Gods eigen woorden onderzoeken en beproeven of deze alzo zijn.

Mat 25,46
Hier wijd ik nu niet al te veel woorden aan maar in deze tekst gaat het met name om een tijdsduur. Die van het 1000jarig rijk dat straks zal komen. In die tijd zal dat vuur branden en brandend gehouden worden. Dat duurt dus een periode. een bedeling. Een aioon. Er zijn meerdere aionen in de bijbel. in dit gedeelte word verwezen naar de toekomend aioon van Messiaanse rijk.
De eeuwen der eeuwen. Dit kan men lezen als: een eindeloze eeuwigheid. Of als een nadere bepaling van bijv. 2 eeuwen uit een rijtje van 7 eeuwen.
Persoonlijk zie ik het als volgt.
Een week heeft 7 dagen. 1 dag is als 1000 jaar.
We hebben voor de zondvloed ongeveer 2 eeuwen gehad. +/- 2000 jaar =- 2 dagen.
Netzo na de zondvloed tot Christus. Ook 2 dagen = 2000 jaar.
Van Christus tot heden is nu ook 2 dagen = 2000jaar.
De 7de dag is een rustdag. Een periode van 1000jaar.
Daarna zal het zijn God alles en in allen.
Mijns inziens duurt het allemaal niet zo heel lang meer totdat de Messias komt. We hebben dan vooral te letten op de vijgeboom Israel. Als zijn hout week wordt. De hele situatie in het midden oosten zal steeds
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 sep 2006 11:23

goofy1978 schreef:dat je na de dood niet gelijk naar hemel of hel bent geloof ik ook.

Pred 9,10

1. Mat 25,46

Tja, lees ook de rest van Mattheus 25 eens. En vraag jezelf dan af: Als ik maar één kans krijg, waarom die ik er dan niks mee?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Uitverkiezing en de hel

Berichtdoor Machiavelli » 24 sep 2006 11:35

madel schreef:Persoonlijk geloof ik niet dat God mensen uitverkoren heeft voor de hel.
AlsGod mensen uitverkoren heeft voor de Hemel dan volgt daar automatisch uit dat hij de andere mensen heeft uitverkoren oor de Hel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 sep 2006 11:53

dat is maar de vraag. Deze als/dan redenering hoeft niet te kloppen... Want worden alle uitverkorenen behouden en gaan allen die niet zijn uitverkoren verloren? Zou kunnen, maar dat hoeft niet. Het kan zijn dat God mensen uitkiest maar geen mensen verwerpt behalve als ze niet in Hem geloven. Tja, kunnen wij mensen nou echt bevatten hoe dit werkt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 24 sep 2006 11:59

ik geloof dat je aan je zaligheid niets kan toedoen.dus zelf Jezus aannemen als verlosser zal niet lukken dan heb je op je best een historieel geloof.
waar je mee verdoemd zal worden. :?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 24 sep 2006 12:01

Marnix schreef:dat is maar de vraag. Deze als/dan redenering hoeft niet te kloppen... Want worden alle uitverkorenen behouden en gaan allen die niet zijn uitverkoren verloren? Zou kunnen, maar dat hoeft niet. Het kan zijn dat God mensen uitkiest maar geen mensen verwerpt behalve als ze niet in Hem geloven. Tja, kunnen wij mensen nou echt bevatten hoe dit werkt?
Tja, het hangt er inderdaad vanaf of je gelooft of alle niet-uitverkorenen verloren zijn en alle verkorenen worden behouden.

madel
Mineur
Mineur

roepingen

Berichtdoor madel » 24 sep 2006 15:58

persoonlijk zie ik tot aan de wederkomst alleen roepingen van groepen. niet de wereldbekering zoals sommigen die zouden willen. de wereld zal pas aan de beurt zijn na de wederkomst. dan zal Israel onder leiding van Koning Jezus over deze wereld heersen en pas dan zal het zijn koninklijke priestertaak vervullen. dan zullen ook de opstandingden hebben plaatsgehad. dan zullen de 12 discipelen met hem zitten op 12 tronen.
wie dan niet horen wil krijgt geen regen. en al dergelijke zaken..
met een ijzeren knots wordt de wereld bestuurd door Israel. een land dat nog steeds in de 'gevangenis' zit totdat deze gewend zal worden door God zelf.
ik geloof we degelijk in uitverkiezing maar toch niet zo dat mensen die niet uitverkoren zijn voor de hemel ergens anders terecht komen.
maar het blijft een lastig iets. maar ik ben ook bang dat sommige oudvaders er iets te veel van gemaakt hebben en dat e.e.a wel terug te leiden is.

madel
Mineur
Mineur

Re: roepingen

Berichtdoor madel » 24 sep 2006 16:03

madel schreef:.SVV Psalm 139:8 Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar.

Hoe moet ik deze tekst verstaan? wel wat off topic maar even kort tussendoor?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Uitverkiezing en de hel

Berichtdoor Raido » 24 sep 2006 21:38

Machiavelli schreef:
madel schreef:Persoonlijk geloof ik niet dat God mensen uitverkoren heeft voor de hel.
AlsGod mensen uitverkoren heeft voor de Hemel dan volgt daar automatisch uit dat hij de andere mensen heeft uitverkoren oor de Hel.
Neen, dien andere blijven liggen in den zondigen aardse staat.

Het gaat er om of hij actief mensen verkiest tot Hemel en tot Hel, als Hij dit alle twee zou doen is Hij een hypocriete leugenaar. Dubbele (actieve) predestinatie houdt in dat God van eeuwigheid uit de bak mensen mensen heeft gepakt en die of in de bak hemel of in de bak hel heeft gedaan.

Ik geloof hooguit dat God actief mensen uit de bak aarde heeft gehaald endie in de hemel heeft gezet, de rest blijft liggen. Ik vind dat al iets anders dan een dubbele actieve predestinatie. Wat naar mijn overtuiging gewoon totaal, in alles tegen God ingaat. 'Niet willen dat er één verloren zal gaan' is bij een dubbele actieve predestinatie de grofste leugen in de Bijbel.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 24 sep 2006 22:38

Goofy schreef:

ik geloof dat je aan je zaligheid niets kan toedoen.dus zelf Jezus aannemen als verlosser zal niet lukken dan heb je op je best een historieel geloof.
waar je mee verdoemd zal worden.

In de brieven van Paulus en de apostelen lezen we veel voorbeelden van mensen die Jezus hebben aangenomen als hun Verlosser. Volgens jouw redenering zijn zij dus allemaal verloren gegaan? Misschien moeten we ons maar vastklampen aan de ruime beloften van Gods Woord en niet aan jouw pogingen om ons bij Christus vandaan te houden. :cry:
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2006 10:51

Goofy, je zegt dingen die linea recta in strijd zijn met de Bijbel.

1 Wij zijn dus als rechtvaardigen aangenomen op grond van ons geloof en leven in vrede met God, door onze Heer Jezus Christus.

12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 25 sep 2006 17:14

ja maar je kan ook geen ding aannemen tenzij uit de hemel gegeven.
maar je moet zelf weten dat je denkt Jezus aangenomen te hebben.
maar ik denk dat je jezelf ermee bedriegt.
en dat zou erg zijn menen in te kunnen en dan niet kunnen.
en ziel bedrogen is al bedrogen :(

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 25 sep 2006 17:41

De Bijbel met Gods belofte is dus niet de volle Waarheid volgens jou...

Jantjes

Re: roepingen

Berichtdoor Jantjes » 25 sep 2006 18:03

madel schreef:
madel schreef:.SVV Psalm 139:8 Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar.

Hoe moet ik deze tekst verstaan? wel wat off topic maar even kort tussendoor?
David verklaard in Psalm 139 de alomtegenwoordigheid Gods.
Hij begint ook in die Psalm met: ‘HEERE! Gij doorgrondt en kent mij’.
En dan noemt hij een grote hoeveelheid zaken op waar God hem altijd vind c.q.kent, zo ook jou aangehaalde tekst 8.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 25 sep 2006 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”