Bunschotense predikant vraagt om schorsing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 jul 2006 22:33

columbus schreef:waarom roept het toch een soort van walging bij me op als ik weet dat het over mensen van hetzelfde geslacht gaat?
en dat is echt niet rot bedoeld! zo voel ik het.

Ik begrijp je! En als homo neem ik het je niet kwalijk. Het is zo jammer dat hetero's vaak allerlei dingen gaan visualiseren voor zich zelf. Dat kan heel onsmakelijk zijn. Ik bedeol het echt niet plat, maar als homo wil ik me twee vrouwen in bed ook niet voorstellen. En ik kan me goed voorstellen dat een hetroman het onsmakelijk vindt om zich voor te stellen dat twee mannen met elkaar vrijen.

Maar... Mijn geaardheid betekenet zoveel meer dan alleen seks. Ik hoop dat dit ook voor hetero's geldt!!! Het is het uitwisselen van gevoel, warmte en het delen van je geloof en je passie van en voor God!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 jul 2006 22:38

columbus schreef: als de wil er niet is om te strijden tegen homosexuele gevoelens, net zoals tegen alle andere zonden, als de wil er niet is dan word het niets.

De wil is er om te strijden tegen het verkeerde omdat ik daarmee mijn Vader verdriet doe. Maar tegen mijn geaardheid hoef ik van God niet te strijden. Wel tegen ontsporing daarvan. Maar geldt dat niet voor ons allemaal?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2006 22:51

Denkertje21 schreef:
columbus schreef:waarom roept het toch een soort van walging bij me op als ik weet dat het over mensen van hetzelfde geslacht gaat?
en dat is echt niet rot bedoeld! zo voel ik het.

Ik begrijp je! En als homo neem ik het je niet kwalijk. Het is zo jammer dat hetero's vaak allerlei dingen gaan visualiseren voor zich zelf. Dat kan heel onsmakelijk zijn. Ik bedeol het echt niet plat, maar als homo wil ik me twee vrouwen in bed ook niet voorstellen. En ik kan me goed voorstellen dat een hetroman het onsmakelijk vindt om zich voor te stellen dat twee mannen met elkaar vrijen.

Maar... Mijn geaardheid betekenet zoveel meer dan alleen seks. Ik hoop dat dit ook voor hetero's geldt!!! Het is het uitwisselen van gevoel, warmte en het delen van je geloof en je passie van en voor God!

Ik ben single en herken de dingen die je noemt, alleen de seks niet ;) Er zal allicht wat verschil in zitten maar ik geloof dat God voor singles ook goede alternatieven heeft :P
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jul 2006 07:24

Denkertje21 schreef:
Riska schreef:Denkertje,
De vraag die ik bij dit zeer doordachte stuk heb, is, of het van jouzelf is.
Ik dacht dat je citeerde.

Toen ik het over las, stond ik er zelf ook even van te kijken, maar het is echt van mezelf. Da's ook wel verklaarbaar. Dit is me niet van vandaag op morgen komen aanwaaien. Als als jong jochie geconfronteerd wordt met je eigen homoseksualiteit, en je wilt ook God niet loslaten, dan ga je zoek naar wat God met je wil.
Mijn ouders (toch lekker ger.gem.) hebben daar enorm positief in meegeholpen. Ik ben één van die weinige gelukkigen in de refowereld die alles met z'n ouders kan bespreken en waar dan niet gelijk een streng vingertje klaar staat. Wel gevouwen handen!

Groot respect ervoor - het is ene goed doordacht en goed onderbouwd stuk!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 jul 2006 15:48

Beste Denkertje21,

Ik heb tot jou nog een vraagstuk tot homoseksualiteit.
Het is niet mijn bedoeling om te kwetsen of beledigen, maar zuiverheid tot geloof in liefde.

Ik heb begrepen dat je homoseksualiteit accepteer onder bepaalde voorwaarden.
Je noemt die voorwaarden en zegt: de normen van liefde en trouw. Omdat God je als homoseksueel geschapen heeft en zo geaard bent, daardoor niet anders kan, is de beste keus om aan je homoseksualiteit gestalte te geven. Soms blijkt er geen andere weg open te liggen dan wat ook wel genoemd wordt: 'het kiezen van het minste van de twee kwaden'.

Ik ben het met jou eens als je homoseksueel geaard ben, je er niet omheen kan.
Maar… mijn vraag is: moet je er ‘gestalte’ aan geven, en kan dat de toetssteen van God doorstaan.

Ja, zegt je, dat kan om te voorkomen dat je meegesleept worden in een leven van losbandigheid en snel wisselende seksuele contacten zoals het was in de geschiedenis van Sodom en Gomorra, Adama, en Zoboim. Hiermee kan je dus laten zien, neteender als heteroseksuelen, dat dit netjes kan in liefde en trouw. Je geeft het ook toe dat homoseksualiteit niet behoort tot Gods oorspronkelijke bedoeling met de mens.

Ik denk dat hierin een vergissing gemaakt wordt.

Je geeft ‘gestalte’ aan homoseksualiteit, wat niet de oorspronkelijk bedoeling van God was. De oorspronkelijke bedoeling van God is heteroseksualiteit wat ook expressie geeft in het natuurlijke van o.a. voortplanting, dit in tegenstelling van Homoseksualiteit.
Nogmaals als je homoseksueel geaard bent, kun je er niet omheen, daar ben ik ook van overtuigd (ik ben persoonlijk heteroseksueel) maar om er ‘gestalte’ aan te geven is niet de juist weg en ook Gods bedoeling niet.

Tevens is het zo, wat moeten dan pedoseksuelen, sadomasochisten en…. om andere geaardheid verder niet te noemen, met hun geaardheid. Moeten die hier ook gestalten aan geven? Ik denk dat dit niet de juiste weg is om gestalten te geven aan welke geaardheid dan ook als alleen heteroseksualiteit omdat dat Gods bedoeling is. De gehele Bijbel spreekt in de vorm van heteroseksualiteit.

Je zult waarschijnlijk zeggen, jij heb makkelijk praten, je ben geen homoseksueel, jij mag wel gemeenschap hebben en een homoseksuelen moet zich maar onthouden. Dan moet ik je toch zeggen dat dit een vergissing is want de heteroseksuelen moeten zich ook onthouden want de Hebrenen brief zegt: ‘Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed onbevlekt’. Ook al ben je getrouwd als man en vrouw en is de gemeenschap eerlijk, treed er spoedig na enkele malen gewenning op en dreigt de lust tot meer. Vooral in onze dagen zie je de ene scheiding na de andere bij hetero’s, wat niets anders is als wellusten tot vleselijke begeerlijkheden naar meer sex, wat voor oorzaak er ook voor de scheiding gegeven worden (er zijn natuurlijk uitzonderingen).

Het is dus niet zo dat als een homoseksuelen gestalte geeft aan zijn homoseksuelen gevoelens in liefde en trouw, zoals je verwoord, dat dit de onthouding zou betekenen tot meegesleept worden in een leven van losbandigheid en snel wisselende seksuele contacten. Ook heteroseksuelen worden opgeroepen tot onthouding tot een losbandig leven, ook al zijn zei getrouwd.

De bijbel is een boek wat gedurig oproept tot ‘onthouding’ omdat wij allen hoof voor hooft een verkeerde geaardheid hebben en geneigd zijn tot kwaad. En daarom, maakt rechte paden voor uw voeten, opdat hetgeen kreupel is, niet verdraaid worde, maar dat het veelmeer genezen worde.
Paulus zei: Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen. Dan kunnen wij ook met hem zeggen Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben.
Dat is de zuivere toetssteen van het geloof in liefde en die doet de naaste geen kwaad.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 jul 2006 15:56

Ik kan het met Jantjes eens zijn vandaag :)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 29 jul 2006 16:49

Goed verwoord Jantjes, en dat is soms best moeilijk
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jul 2006 18:00

Jantjes schreef:Vooral in onze dagen zie je de ene scheiding na de andere bij hetero’s, wat niets anders is als wellusten tot vleselijke begeerlijkheden naar meer sex, wat voor oorzaak er ook voor de scheiding gegeven worden (er zijn natuurlijk uitzonderingen).

wat een onvoorstelbare generalisering en wat een onzin!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 jul 2006 19:07

Riska schreef:
Jantjes schreef:Vooral in onze dagen zie je de ene scheiding na de andere bij hetero’s, wat niets anders is als wellusten tot vleselijke begeerlijkheden naar meer sex, wat voor oorzaak er ook voor de scheiding gegeven worden (er zijn natuurlijk uitzonderingen).

wat een onvoorstelbare generalisering en wat een onzin!

Op dit stukje na dan, idd :) Er zijn talloze redenen waarom mensen scheiden, niet alleen vanwege de sex. Denkende aan gescheiden mensen die ik ken, neuh, absoluut niet..

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 29 jul 2006 21:44

Mooie bijdrage Jantjes. Sterkte in de strijd Denkertje21.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 29 jul 2006 23:31

Ja, zegt je, dat kan om te voorkomen dat je meegesleept worden in een leven van losbandigheid en snel wisselende seksuele contacten zoals het was in de geschiedenis van Sodom en Gomorra, Adama, en Zoboim.

Dat kan idd, maar het is niet de belangrijkste reden. Een hetero gaat hiervoor ook geen relatie aan.

maar om er ‘gestalte’ aan te geven is niet de juist weg en ook Gods bedoeling niet.

Graag onderbouwen met duidelijke teksten uit de bijbel die gaan om een relatie in liefde en trouw. Dat het niet natuurlijk is e.d. daar kunnen we niet veel mee, want in feite wordt daar de hele geaardheid mee afgeschreven.

Tevens is het zo, wat moeten dan pedoseksuelen, sadomasochisten en…. om andere geaardheid verder niet te noemen, met hun geaardheid. Moeten die hier ook gestalten aan geven? Ik denk dat dit niet de juiste weg is om gestalten te geven aan welke geaardheid dan ook als alleen heteroseksualiteit omdat dat Gods bedoeling is.

Zeer triest dat dit steeds weer aangehaald wordt. Waarom de vergelijking met pedosexuelen en zelfs sadomasochisten! Dit staat niet op een lijn met homosexuelen die een gelijkwaardige relatie aangaan. Dan spreken we niet over het sadisme of over kinderen die verkracht worden, walgelijk gewoon, dat dit steeds aangehaald wordt!

Dat is de zuivere toetssteen van het geloof in liefde en die doet de naaste geen kwaad.

Wat is dan het hele probleem? Doet iemand jouw kwaad als hij of zij een homo relatie aangaat?
Laatst gewijzigd door froske op 30 jul 2006 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Home is in my head -

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 jul 2006 11:23

Jantjes schreef: Beste Denkertje21,

Ik heb tot jou nog een vraagstuk tot homoseksualiteit.
Het is niet mijn bedoeling om te kwetsen of beledigen, maar zuiverheid tot geloof in liefde.

Weet je, daar ga ik ook niet van uit! Ik neem direct aan dat we hier in alle oprechtheid met elkaar praten on meningen naast elkaar te leggen en die te toetsen aan het Woord van God.

Jantjes schreef:Ik ben het met jou eens als je homoseksueel geaard ben, je er niet omheen kan.
Maar… mijn vraag is: moet je er ‘gestalte’ aan geven, en kan dat de toetssteen van God doorstaan.
Nee dat moet niet, maar dan vergelijkbaar met het feit dat hetero's niet moeten trouwen. Die keuze kan ik waarderen en respecteren. Je voorkomt een hoop gedoe. Maar ik geloof dat God ook niet van mij vraagt dat ik alleen blijf. Voor mij (en voor mijn relatie met God!) is dat niet goed. Na veel gebed en onderzoek geloof ik dat dat de toetssteen van God kan doorstaan. Ik heb daar in eerdere posts de uitleg voor gegeven.

Jantjes schreef: Je geeft het ook toe dat homoseksualiteit niet behoort tot Gods oorspronkelijke bedoeling met de mens. Ik denk dat hierin een vergissing gemaakt wordt.
Je geeft ‘gestalte’ aan homoseksualiteit, wat niet de oorspronkelijk bedoeling van God was.
Ongetrouwd blijven is ook niet naar de scheppingsorde en toch geeft God daar de ruimte voor. Meerdere vrouwen was ook niet de bedoeling en toch gáf God daar de ruimte voor en dat is pas in het nieuwe Testament veranderd. God geeft ruimte aan LIEFDE. En die mag ik beleven. Ik bel;eef die liefde niet om seks te kunnen hebben. Eerlijk gezegd is dat bijzaak. Maar het delen van liefde, het delen van mijn passie voor God en voor elkaar is zo wonderlijk. Ik heb de Heere echt gesmeekt om me te laten zien dat het niet goed was, omdat ik, door mijn opvoeding ook mijn twijfels had. Maar keer op keer sprak God door Zijn Woord andere taal. Dat was heel kennelijk.

Jantjes schreef:Tevens is het zo, wat moeten dan pedoseksuelen, sadomasochisten en…. om andere geaardheid verder niet te noemen, met hun geaardheid. Moeten die hier ook gestalten aan geven?
Ik denk dat je nu even uit de bocht vliegt. Allereerst kun je bij pedoseksuelen niet spreken over wederzijdse liefde. In de Bijbel staat, dat de liefde de ander geen kwaad doet. Dat gebeurt in het geval van seks met kinderen dus wel! En mag ik SM in de categorie 'lust & losbandigheid' plaatsen? Overigens komt pedoseksualiteit en SM verhoudingsgewijs net zo veel voor bij hetero's.

Jantjes schreef:Je zult waarschijnlijk zeggen, jij heb makkelijk praten, je ben geen homoseksueel.
Nee hoor dat zeg ik niet. Ik merk aan de manier waarop je reageert, dat je dit integer doet en oprecht benieuwd bent naar mijn denkwijze.'...

Jantjes schreef:Ook al ben je getrouwd als man en vrouw en is de gemeenschap eerlijk, treed er spoedig na enkele malen gewenning op en dreigt de lust tot meer. Vooral in onze dagen zie je de ene scheiding na de andere bij hetero’s, wat niets anders is als wellusten tot vleselijke begeerlijkheden naar meer sex, wat voor oorzaak er ook voor de scheiding gegeven worden (er zijn natuurlijk uitzonderingen).
Daar ben ik het voor een groot deel mee eens. Maar hoe vaak ontbreekt niet de liefde en dat geld voor hetero's en homo's. Je bent in de eerste plaats maatjes met elkaar en seks is één van de vele uitingen van liefde. Liefde mag nooit egoïstisch zijn. De liefde acht de ander uitnemender dan de zichzelf!

Jantjes schreef:De bijbel is een boek wat gedurig oproept tot ‘onthouding’ omdat wij allen hoofd voor hoofd een verkeerde geaardheid hebben en geneigd zijn tot kwaad.

Ik heb je betoog even ingekort. Ik denk dat je de Bijbel te kort doet door het hierbij te laten. De Bijbel roept in de eerste plaats niet op tot onthouding. Maar de Bijbel roept 'eerrovers' op om God tot zijn recht te laten komen. En te leven naar Zijn eer. God vraagt om liefde voor Hem. Da's een andere volgorde. Hij vraagt niet om eerst maar eens zo mooi mogelijk te gaan leven. Hij vraagt om Hem alle eer en liefde te bewijzen. En dan merk je 'vanzelf' dat dat niet lukt. En dat je schromelijk te kort schiet. Dat je, ondanks die liefde van God niks terug kunt en wilt doen. En toch vraagt God dat van je!
Wow, en dan heb je niks meer en Hij alles! Dan krijg je te maken met de handen en voeten van het geloof: De handen van de Vader die ze al turend naar jou als verloren zoon uitstrekt. En de ongeschoeide voeten waarmee je na Zijn trekking naar Hem toe snelt!!

Ik wou dat ik het duidelijk kon maken, maar die Liefde van Hem zit me zo hoog, letterlijk, want Hij heeft mij er mee getrokken en vervuld. En ik blijf een minkukel en vlieg steeds weer uit de bocht, maar toch: Hij laat nooit varen het werk van Zijn Handen. En ik weet dat er nu mensen zijn die dit moeilijk vinden om te geloven: Maar uit die Handen mag ik mijn vriend ontvangen. Twee zijn beter dan één, en een drievoudig snoer wordt niet haast verbroken!

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 31 jul 2006 11:21

Hierbij twee links naar artikelen van A.L.Th. de Bruijne, universitair docent ethiek aan de Ger. Vrijg. Theologische Universiteit te Kampen, gepubliceerd in De Reformatie. Mijns inziens zeer evenwichtige artikelen.

Is de Bijbel duidelijk over homoseksuele relaties?
Homofilie als pijnlijke gave

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2006 12:34

Zeer triest dat dit steeds weer aangehaald wordt. Waarom de vergelijking met pedosexuelen en zelfs sadomasochisten! Dit staat niet op een lijn met homosexuelen die een gelijkwaardige relatie aangaan. Dan spreken we niet over het sadisme of over kinderen die verkracht worden, walgelijk gewoon, dat dit steeds aangehaald wordt!

Hm ja... wat er denk ik bedoeld wordt is dit: Volgens veel mensen is homofolie wel net zoals bijv. incest of pedeofilie een verkeerd omgaan met seksualiteit. Natuurlijk zijn er grote verschillen maar dat is voor hen de overeenkomst, daarom zie je dit ook vaak terug: Volgens velen zijn het allemaal dingen die niet zijn zoals ze bedoeld zijn, maar het gevolg van de zondeval... en ook een geaardheid die niet goed is om te praktiseren. Dat is wel iets heel anders dan dat men pedofilie en homofilie over één kam gaan scheren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 31 jul 2006 14:03

Marnix schreef:

Hm ja... wat er denk ik bedoeld wordt is dit: Volgens veel mensen is homofolie wel net zoals bijv. incest of pedeofilie een verkeerd omgaan met seksualiteit. Natuurlijk zijn er grote verschillen maar dat is voor hen de overeenkomst, daarom zie je dit ook vaak terug: Volgens velen zijn het allemaal dingen die niet zijn zoals ze bedoeld zijn, maar het gevolg van de zondeval... en ook een geaardheid die niet goed is om te praktiseren. Dat is wel iets heel anders dan dat men pedofilie en homofilie over één kam gaan scheren.

Het blijft onzin, de vergelijking . . . . koffie is ook geen heroine. Ik kan er in komen dat mensen het zien als "verkeerd omgaan van". Maar slik de vergelijking gewoon in, laat het weg. Het voegt werkelijk niets toe in het gesprek tussen en over homo's in de kerk.

Misschien geeft het te denken dat deze vergelijking keer op keer weer naar voren komt. Terwijl er keer op keer wordt gewezen dat er bij pedofilie en misbruik geen sprake is van gelijkwaardigheid. Dit is m.i. zeer fundamenteel. . . Ik ben geen verkrachter, het spijt mij. Maar daar wens ik niet mee vergeleken te worden. Mag ik dit vragen van mijn medechristenen? Laat mensen zich eens bezinnen over deze bizarre vergelijkingen.

Ik blijf geduldig hoor, er zijn belangrijkere zaken om mij druk over te maken. Maar soms, soms kriebelt het. :roll: :wink:

Scape

Terug naar “Archief”