Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 22 mei 2007 17:14

Ik ben samen met mijn man ook orgaandonor. We hebben het wel aan onze naaste over gelaten. Dus aan elkaar. We weten van elkaar dat we het wel willen!
Ik vind het prachtig dat ik wat voor een ander kan doen...ik zou zelf ook graag geholpen worden als ik een orgaan nodig had.
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 22 mei 2007 17:17

Je kunt ook best voor je man, schoonouders of vriend(in) een nier doneren: als de bloedgroepen niet overeenkomen is de volgende stap cross - over donatie.

wat betreft het geen - bezwaar systeem: ik las het volgende hierover, en vond het eigenlijk wel waar...

Je kunt niet een keuze aan iemand opdringen en hem laten reageren als hij het er niet mee eens is. Iemand moet zelf die keuze kunnen maken zonder onder druk gezet te worden. Je moet respect voor zelfbeschikking hebben. Dit betekent dat je de keuze van de persoon op basis van orgaandonatie moet respecteren. Doneren betekent weggeven uit vrije wil, zonder een tegenprestatie te verwachten. Dus dan kan er bij een geen-bezwaarsysteem niet altijd meer van doneren worden gesproken.

Ik ga er trouwens vanuit dat iedereen die hier orgaandonor is of wil worden, ook al bloeddonor is??? Anders: www.sanquin.nl

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 mei 2007 18:02

Hm, ik wil best bloed geven opzich. Wel eens over nagedacht, maar verder nooit van gekomen. Ik zou trouwens niet weten welke bloedgroep ik heb. :P

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 mei 2007 18:28

ze krijgen genoeg van mij (op langer termijn dan hopelijk ;) )
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Storm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Storm » 22 mei 2007 18:47

Zelf vind ik het mooi dat je met je eigen dood een ander misschien wel redt. Aan de andere kant kan ik ook wel respect opbrengen voor mensen die dit absoluut niet willen. Dood/afscheid is zoiets persoonlijks, dat ik niet voor anderen kan en wil beslissen.
Sommige mensen zien de ziel los van het lichaam, en het lichaam daardoor als een 'aards' iets dat na de dood geen waarde meer heeft. Anderen zien dit niet los van elkaar en vinden respect voor het lichaam van een overledene erg belangrijk.
Ondanks dat ik lichaam en ziel niet direct los van elkaar kan zien, vind ik alsnog dat ik na mijn dood niets meer heb aan organen die voor anderen van levensbelang kunnen zijn.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2007 19:22

Ik vind nog steeds dat ik bloeddonor moet worden.
Alleen ben ik zó'n gruwelijke schijterd als het om naalden gaat... :oops:
pobody's nerfect

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 22 mei 2007 19:26

Mijn man en ik zijn ook orgaandonoren. Zoals sommigen al hebben gezegd, het is goed te weten dat je wat voor je naaste kunt doen.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 22 mei 2007 19:30

Ik vind het dus echt de omgekeerde wereld dat al mijn organen zomaar ter beschikking gesteld worden ténzij ik bezwaar maak, aangeef dat ik dat niet wil. Dat zou betekenen dat mijn lichaam van de overheid is tenzij ik bezwaar maak.

Overigens een daad van naastenliefde? Naastenliefde is iets wat je over hebt voor je medemens, automatisch donor zijn heeft niets met naastenliefde meer te maken, immers het word verondersteld dat je donor bent.

Ik wil niet hiermee aangeven dat ik tegen donorschap ben, integendeel. Maar het zou een verkeerde redenering zijn als we een dergelijke regeling om zouden draaien. Ik wil er zelf over gaan of ik organen schenk of niet en wens dus niet dat ik automatisch donor ben.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 mei 2007 19:36

Eens met Flappie, al begrijp ik dat de nood soms erg hoog is. Ik wil de wachtlijsten niet zien :| Ik vind het erg moeilijk om hier grenzen te trekken, of te laten trekken.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 22 mei 2007 19:37

Flappie schreef:Ik vind het dus echt de omgekeerde wereld dat al mijn organen zomaar ter beschikking gesteld worden ténzij ik bezwaar maak, aangeef dat ik dat niet wil. Dat zou betekenen dat mijn lichaam van de overheid is tenzij ik bezwaar maak.

Ik wil niet aangeven hiermee dat ik tegen donorschap ben, integendeel. Maar het zou een verkeerde redenering zijn als we een dergelijke regeling om zouden draaien.

Inderdaad, je hebt altijd mensen die "vergeten" om aan te geven dat ze geen donor willen zijn. ls het moment van doodgaan dan komt dwing je die mensen dus eigenlijk om hun organen af te staan.

Zelf heb ik de brief net op de post gedaan waarin ik aangeef dat ik wel donor wil zijn. Ik blijf het een apart idee vinden dat anderen eventueel mijn organen krijgen maar ik zou het zelf ook graag willen als ik het nodig heb.

Storm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Storm » 22 mei 2007 19:55

Jo'tje schreef:Ik vind nog steeds dat ik bloeddonor moet worden.
Alleen ben ik zó'n gruwelijke schijterd als het om naalden gaat... :oops:

Dan vind ik het wel getuigen van lef dat je het alsnog wilt! Ik wil zelf ook graag bloed gaan doneren, maar ben een lange tijd ziek geweest en het leek me niet goed om dan bloed aan anderen te doneren.

miss x
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miss x » 22 mei 2007 20:20

Vonkie schreef:
Flappie schreef:Ik vind het dus echt de omgekeerde wereld dat al mijn organen zomaar ter beschikking gesteld worden ténzij ik bezwaar maak, aangeef dat ik dat niet wil. Dat zou betekenen dat mijn lichaam van de overheid is tenzij ik bezwaar maak.

.

Inderdaad, je hebt altijd mensen die "vergeten" om aan te geven dat ze geen donor willen zijn. ls het moment van doodgaan dan komt dwing je die mensen dus eigenlijk om hun organen af te staan.

.

ja dat is waar maar er zijn ook een heleboel mensen die vergeten aan te geven wel donor te willen zijn en zo gaan er een heleboel organen=mensenlevens verloren.
Als je het echt zo belangrijk vind dat je lichaam heel blijft na je dood, kun je toch wel de moeite doen om dat aan te geven?

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 22 mei 2007 20:22

Ik ben bloeddonor en ben beide keren flauwgevallen... geheh maar de laatste keer was er wel een halve liter bloed af en de eerste keer lukte het niet.

Ik vind het goed om bloeddonor te zijn en voor jezelf is het prettig dat ze kijken naar de HB, bloeddruk etc. Maar verder is bloedgeven niet eng en je voelt er niets van. Ik viel weg omdat ik TE zenuwachtig was en te weinig gegeten en gedronken had.

miss x
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miss x » 22 mei 2007 20:23

Leej schreef:Ik ben bloeddonor, pas voor de 2e keer bloedgegeven. Ben er alleen een halve week moe van. Maar ja; voor mij maar heeeel even, voor hen een heel leven.
Ik ben geen orgaandonor, maar dat heeft een persoonlijke reden.

ik ben juist precies andersom omdat je voor het ene moeite moet doen en het andere niet

niet om je aan te vallen maar ik ben erg benieuwd naar je reden als niet prive

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 22 mei 2007 20:28

Ik ben gene orgaandonor omdat ik het een vreemd idee vind dat je organen naar je dood er wellicht eitgehaald worden en je lichaam dan niet meer 'compleet' is. (qua botten, organen e.d.)

Ik ben wel bloeddonor omdat ik vind dat je iets voor mensen kunt betekenen op deze manier. Ik kan dan iets terugdoen. Het geeft een gevoel van voldoening (miss vreemd...).

Ja, ik moet er moeite voor doen, het kost zo een hale avond tijd maar dat is maar 3 keer per jaar. Dat vind ik te doen. Mijn vader wordt vaker opgeroepen en brengt mij altijd en gaat ook met mij mee. Dat vind ik een fijn idee, kan ie me opvangen :wink:

Maar mocht het zo zijn dat ik de komende 2 keer weer flauwval, dan stop ik er een paar jaartjes mee want voor die mensen die daar werken is het miss wel vervelend om steeds een flauwvaller te hebben...

Terug naar “Archief”