De GKV, ik was er ook lid van.
Wàs inderdaad, want ik ben het niet meer. Ik behoor nu tot de
HHK.
Ik herinner mij dat mensen wel eens vreemd opkeken, als ik vertelde van welk kerkverband ik was. De standpunten die ik op het forum verwoordde, deden iets heel anders vermoeden, zo werd duidelijk gemaakt.
Zelf ervoer ik mijn standpunten en mijn GKV-lidmaatschap ook als iets waarin spanning zat. Ik voelde mij in mijn standpunten geen echte GKV-er. Ik was GKV-er omdat ik erin geboren en opgegroeid was, maar dat was het dan ook wel.
Zo had ik moeite met het zo weinig kritisch kijken naar de vraag of je wel een echte gelovige bent. En waaraan je dat herkent, daar hoorde ik ook te weinig over. Ik heb nu eenmaal een bevindelijkere inslag, dan in de GKV gebruikelijk is. De GKV is mij van ouds te objectivistisch van inslag, en ik denk dat dat vandaag de dag nog altijd negatief doorwerkt. Daardoor weten vele GKVers niet wat een echte gereformeerde geloofsbeleving is. En dat vacuüm denkt men dan te moeten opvullen met de geloofsbeleving zoals die vanuit de evangelische beweging naar ons toekomt.
Verder ben ik het ook niet zo eens met de nieuwere ontwikkelingen in de GKV. Er wordt kritischer gekeken naar de Bijbel. Het schriftgezag loopt gevaar.
De GKV heeft een bepaald verleden. Veel nadruk op de (ware) kerk, een sterk georganiseerd gereformeerd leven, een objectivistische neiging waardoor de aandacht voor de persoonlijke geloofsbeleving te kort schoot. Je daarop bezinnen is goed, maar vraagt wel veel wijsheid. Helaas zie ik dat er op veel punten sprake is van een doorslaan. Men lijkt vooral te weten dat het anders moet, maar mist het inzicht in wat dan een juiste koers zou zijn.
Vanwege de spanning die ik voelde tussen mijn standpunten en de koers van de GKV, was ik ook nooit erg open over mijn kerklidmaatschap.
Nu ben ik lid van de HHK, en daar voel ik die spanning tussen eigen standpunten en de kerkelijke koers niet meer.
De HHK is een kerk met best wel verschillende gemeenten. Men denkt niet overal precies hetzelfde. In de plaats waar ik lid ben kan ik de koers omschrijven als gezond gereformeerd. En dat houdt ook in dat er aandacht is voor het bevindelijke werk van God in een mens. Er wordt niet zomaar vanuit gegaan dat iedereen in de kerk wel gelooft, maar je wordt daar als kerkganger op bevraagd of je wel een waar geloof hebt. Mij geeft dat meer geloofszekerheid, dan een GKV-prediking die het geloof bij je veronderstelt. En de Bijbel wordt in mijn gemeente helder en grondig uitgelegd. Ook confronterende schriftgedeelten worden niet geschuwd.
Ik ben daar erg blij mee.