GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 22 nov 2008 21:25

Marnix schreef:Niet mee eens. De geloofsbelijdenis, ook artikel 27 t/m 29 zijn multi-interpretabel. Er zijn genoeg kerken die deze belijdenisgeschriften aanhangen zonder het "enige ware kerk-denken" te hanteren. Er staat daar niet zwart op wit: Er is maar 1 waar kerkverband. Dn krijg je een hele hoop haken en ogen met arikel 29 en sowieso als je wat minder kortzichtig alleen vanuit je eigen land ergens naar kijkt.

Men kan en mag niet meerdere ware kerkverbanden in één geografisch gebied accepteren. Wanneer zoiets het geval is of zou zijn, en men elkaar als ware kerk bestempeld kan of mag men niet meer afzonderlijk vergaderen. Slechts op plaatselijk niveau zou men vanuit pastorale overweging vereniging tijdelijk zou kunnen afhouden. Anders zou het immers scheurmakerij betekenen.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 22 nov 2008 23:01

Cahier schreef:Men kan en mag niet meerdere ware kerkverbanden in één geografisch gebied accepteren. Wanneer zoiets het geval is of zou zijn, en men elkaar als ware kerk bestempeld kan of mag men niet meer afzonderlijk vergaderen. Slechts op plaatselijk niveau zou men vanuit pastorale overweging vereniging tijdelijk zou kunnen afhouden. Anders zou het immers scheurmakerij betekenen.

Dit volg ik niet helemaal. Dit zou dan toch betekenen dat we het echt allemaal fout doen. Tenzij je "één geografisch gebied" heel eng/nauw interpreteerd.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 23 nov 2008 09:47

[quote="Pieter"]Ik heb kennissen in de GKV en ik verbaas me eerlijkgezegd wel over hun levensstijl. Ze leven absoluut niet naar Gods Woord. Toen ik ze daar eens op aansprak, zeiden ze: Och, als je na een avondje uitbundig stappen God weer om vergeving vraagt en je zonden belijdt, kun je gewoon weer verder.

Hoewel dit vast niet stereotyp is voor de GKV, blijf ik het merkwaardig vinden.

We hebben het hier wel over een groep mensen en die zitten niet alleen in de GKV die menen (misschien ook wel door de leer) als je bewust verkeerde dingen doet (zonde) vergeeft God dat automatisch, (vrij van de wet, noemt men dat, ik kan van mijzelf toch niets doen!
Ze hebben de wet aan de kant geschoven.
De Wet doet zonde kennen, zegt Paulus.
God kan alleen zonden (bewuste verkeerde dingen) vergeven, als je oprecht berouw hebt, en ze laat.
Onbewuste zonden is van een andere orde.

God de Vader ziet Zijn Zoon aan, dus je moet in Christus zijn en de Here Jezus moet in je Leven een belangrijke plaats innemen, van Hem uit maak je keuze's wat je wel of niet kunt doen.

Ik denk ook dat heel veel Christenen bij het kruis blijven stilstaan (voorhof), dat was om ons te verzoenen met de Vader, maar om bij God te kunnen blijven hebben wij Het Leven van de Here Jezus nodig, in relatie met Hem willen leven, verdriet/berouw hebben als je verkeerde dingen doet.
Het komt er op neer "dat je niet weer wilt zondigen", en als je er weer intuint dat de Here Jezus borg voor je staat, want de Vader ziet jou/ons niet aan maar Zijn Zoon.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 23 nov 2008 23:58

Dit komt inderdaad niet helemaal overéén met de leer van de GKV (Gods Woord). Daarom lijkt het me het beste als je eens met je kennissen gaat praten over wat 'vrij voor de wet zijn' wel betekend.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2008 15:34

Cahier schreef:
Marnix schreef:Niet mee eens. De geloofsbelijdenis, ook artikel 27 t/m 29 zijn multi-interpretabel. Er zijn genoeg kerken die deze belijdenisgeschriften aanhangen zonder het "enige ware kerk-denken" te hanteren. Er staat daar niet zwart op wit: Er is maar 1 waar kerkverband. Dn krijg je een hele hoop haken en ogen met arikel 29 en sowieso als je wat minder kortzichtig alleen vanuit je eigen land ergens naar kijkt.

Men kan en mag niet meerdere ware kerkverbanden in één geografisch gebied accepteren. Wanneer zoiets het geval is of zou zijn, en men elkaar als ware kerk bestempeld kan of mag men niet meer afzonderlijk vergaderen. Slechts op plaatselijk niveau zou men vanuit pastorale overweging vereniging tijdelijk zou kunnen afhouden. Anders zou het immers scheurmakerij betekenen.

De meeste vrijgemaakten zijn het er mee eens dat het niet zo zou moeten zijn dat er meerdere "ware kerkverbanden" in een plaats vergaderen. Dat dit toch gebeurt wil niet zeggen dat de interpretatie van de formulieren niet juist is. Er zijn, omdat GKv'ers geloven dat er meer ware kerkverbanden zijn, samensprekingen met andere kerkverbanden. Het blijkt in de praktijk helaas moeilijk te zijn om helemaal samen te gaan, de kerkgeschiedenis met bijbehorende verzuiling in verschillende gereformeerde kerkverbanden staat in de weg, er worden kleine stapjes gemaakt in die grote stap naar eenheid, waarvan velen hopen dat die er wel degelijk gaat komen. Tot die tijd kan je niet zeggen: Omdat het nog niet lukt om eenheid te creëren moet een van de kerkverbanden onwaar zijn, er kan maar 1 waar kerkverband zijn. Als dat zo was kan je gelijk alle samensprekingen stopzetten, want het zou inhouden dat er maar 1 waar kerkverband zou zijn, de jouwe, iedere samenspreking zou er een zijn met niet ware (valse dus) kerkverbanden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

colourgirl

Berichtdoor colourgirl » 18 jan 2009 13:31

[quote="Marnix]
Er zijn, omdat GKv'ers geloven dat er meer ware kerkverbanden zijn, samensprekingen met andere kerkverbanden. Het blijkt in de praktijk helaas moeilijk te zijn om helemaal samen te gaan, de kerkgeschiedenis met bijbehorende verzuiling in verschillende gereformeerde kerkverbanden staat in de weg, er worden kleine stapjes gemaakt in die grote stap naar eenheid, waarvan velen hopen dat die er wel degelijk gaat komen[/quote]

Positief bericht:vanaf 1 januari zijn de NGK, CGK en GKV in Deventer één gemeente, namelijk 3GK.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2009 12:57

Had het gehoord, goede zaak!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: GKV

Berichtdoor Boekenlezer » 25 feb 2009 18:44

De GKV, ik was er ook lid van.
Wàs inderdaad, want ik ben het niet meer. Ik behoor nu tot de HHK.

Ik herinner mij dat mensen wel eens vreemd opkeken, als ik vertelde van welk kerkverband ik was. De standpunten die ik op het forum verwoordde, deden iets heel anders vermoeden, zo werd duidelijk gemaakt.
Zelf ervoer ik mijn standpunten en mijn GKV-lidmaatschap ook als iets waarin spanning zat. Ik voelde mij in mijn standpunten geen echte GKV-er. Ik was GKV-er omdat ik erin geboren en opgegroeid was, maar dat was het dan ook wel.
Zo had ik moeite met het zo weinig kritisch kijken naar de vraag of je wel een echte gelovige bent. En waaraan je dat herkent, daar hoorde ik ook te weinig over. Ik heb nu eenmaal een bevindelijkere inslag, dan in de GKV gebruikelijk is. De GKV is mij van ouds te objectivistisch van inslag, en ik denk dat dat vandaag de dag nog altijd negatief doorwerkt. Daardoor weten vele GKVers niet wat een echte gereformeerde geloofsbeleving is. En dat vacuüm denkt men dan te moeten opvullen met de geloofsbeleving zoals die vanuit de evangelische beweging naar ons toekomt.
Verder ben ik het ook niet zo eens met de nieuwere ontwikkelingen in de GKV. Er wordt kritischer gekeken naar de Bijbel. Het schriftgezag loopt gevaar.
De GKV heeft een bepaald verleden. Veel nadruk op de (ware) kerk, een sterk georganiseerd gereformeerd leven, een objectivistische neiging waardoor de aandacht voor de persoonlijke geloofsbeleving te kort schoot. Je daarop bezinnen is goed, maar vraagt wel veel wijsheid. Helaas zie ik dat er op veel punten sprake is van een doorslaan. Men lijkt vooral te weten dat het anders moet, maar mist het inzicht in wat dan een juiste koers zou zijn.

Vanwege de spanning die ik voelde tussen mijn standpunten en de koers van de GKV, was ik ook nooit erg open over mijn kerklidmaatschap.

Nu ben ik lid van de HHK, en daar voel ik die spanning tussen eigen standpunten en de kerkelijke koers niet meer.
De HHK is een kerk met best wel verschillende gemeenten. Men denkt niet overal precies hetzelfde. In de plaats waar ik lid ben kan ik de koers omschrijven als gezond gereformeerd. En dat houdt ook in dat er aandacht is voor het bevindelijke werk van God in een mens. Er wordt niet zomaar vanuit gegaan dat iedereen in de kerk wel gelooft, maar je wordt daar als kerkganger op bevraagd of je wel een waar geloof hebt. Mij geeft dat meer geloofszekerheid, dan een GKV-prediking die het geloof bij je veronderstelt. En de Bijbel wordt in mijn gemeente helder en grondig uitgelegd. Ook confronterende schriftgedeelten worden niet geschuwd.
Ik ben daar erg blij mee.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2009 11:22

Met grote droefheid delen we mede dat.... :)

Zo te lezen heb je de goede keuze gemaakt. God is gelukkig niet gebonden aan kerkmuren. En ik ben blij dat je een goede plek hebt gevonden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 mar 2009 21:49

Vertrouwensprobleem in GKV

Hm, tja, erg herkenbaar, moet ik zeggen! Ik kan het weten als ex-GKV'er. Een kerk waarin je zit, en waarin vragen spelen over de koers, waar niet echt op ingegaan wordt, dat is slecht voor je vertrouwen in zo'n kerk, als je de zaken een beetje serieus neemt. Als je dan ook nog eens merkt dat het kerkvolk niet al te geïnteresseerd is in bijbelkennis, en als je nauwelijks over je geloof kunt praten en hoe je dat beleeft, dan wakkert dat het gevoel van onbehagen alleen maar nog veel sterker aan.

Ik herken ook wel iets van de versimpeling bij bezwaarden, zoals prof. dr. A.L.Th. de Bruijne daarover spreekt. Dat weemoedige "vroeger was alles goed, maar vandaag gaat het slecht", zoals ik dat wel eens geproefd heb bij sommige bezwaarden, is nooit mijn standpunt geweest. Ik denk dat er namelijk ook best kritiek te geven valt op het verleden van de GKV.
Tegelijkertijd schijnt het mij toe, dat prof. de Bruijne de boel hier ook nogal versimpeld voorstelt. Maar dit artikel verwijst naar een artikel in de Reformatie, dus dan zouden we dat erbij moeten halen om dat te beoordelen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2009 12:19

Hm ik heb het artikel in de reformatie gelezen en ik vind dat het Reformatorisch Dagblad zich hier ook wel erg schuldig maakt aan versimpeling. Als ik dit artikel zo lees krijg ik een heel ander beeld dan ik het gekregen bij het lezen van het artikel. Dat is veel genuanceerder en veelzijdiger dan wat hier staat.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 22 mar 2009 20:43

Boekenlezer schreef:Vertrouwensprobleem in GKV

Ik herken ook wel iets van de versimpeling bij bezwaarden, zoals prof. dr. A.L.Th. de Bruijne daarover spreekt. Dat weemoedige "vroeger was alles goed, maar vandaag gaat het slecht", zoals ik dat wel eens geproefd heb bij sommige bezwaarden, is nooit mijn standpunt geweest. Ik denk dat er namelijk ook best kritiek te geven valt op het verleden van de GKV.
Tegelijkertijd schijnt het mij toe, dat prof. de Bruijne de boel hier ook nogal versimpeld voorstelt. Maar dit artikel verwijst naar een artikel in de Reformatie, dus dan zouden we dat erbij moeten halen om dat te beoordelen.

Tsja, ik ben eerlijk gezegd ook niet echt positief over de koers van de GKV maar vroeger was het zeker niet beter, voor zover ik weet dan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2009 13:29

Ik ben benieuwd op welke punten je de koers verkeerd vindt.

Overigens ben ik ook niet kritiekloos richting de GKV hoor, een kerkverband waar geen kritiek op geleverd kan worden bestaat volgens mij uberhaupt niet. Op de CGK valt bijvoorbeeld ook een hoop kritiek te leveren, de samenwerking die is stopgezet, de onderlinge verdeeldheid die leidt tot trieste praktijken, war kerken binnen het kerkverband elkaar vliegen afvangen, benadelen omdat ze te links zijn of te rechts enzovoorts.

Kerken worden door mensen bestuurd en het is dus mensenwerk en vaak zijn we dus zwak. Het weerhoudt Hem er niet van hen zijn kerk te noemen en ondanks die zwakte de kerk te gebruiken voor zijn werk.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2009 19:05

CGK<3 schreef:Tsja, ik ben eerlijk gezegd ook niet echt positief over de koers van de GKV maar vroeger was het zeker niet beter, voor zover ik weet dan.

Marnix schreef:Ik ben benieuwd op welke punten je de koers verkeerd vindt.

En wat wordt er precies onder vroeger verstaan?

Mijn herinnering gaat tot in de jaren '80. In de jaren '70 was ik voor een behoorlijk gedeelte ook wel op deze wereld, maar had ik absoluut nog geen theologische bewustheid. En de GKV hebben natuurlijk ook de jaren '60, '50 en voor een gedeelte '40 (vanaf 1944) gehad.

Ik heb wel eens een oude man horen zeggen dat er in de begintijd van de GKV zo'n groot enthousiasme was, voor bijvoorbeeld bijbelstudievereniging. Maar dat daar nu niks meer van over is.
Wat ik in de GKV van mijn woonplaats nog wel heb gezien, is dat sommige verenigingen ermee stopten, door gebrek aan animo. Dat bevestigt aardig wat die oude man zei.
Dat was de mannenvereniging, waar mijn vader lid van is geweest. Er was erg weinig opkomst.
En ook de vereniging voor jong-volwassenen, waar ik op zat. Dat ging eigenlijk best raar: je hoorde gewoon niks meer. Ik kan me geen officiële opheffing herinneren.
Dit speelde dus plaatselijk in mijn gemeente, waar ik lid was. Ik weet niet hoe dat landelijk is. Maar helemaal florisant zal dat niet zijn, denk ik.

In de gemeente waar ik nu lid ben - HHK dus - waait toch wel een behoorlijk andere wind. Het komt me veel levendiger/levender over. Veel meer interesse merk ik daar op in de Bijbel. In de GKV voelde ik me nogal een buitenbeentje, die t.o.v. de andere mensen wel overdreven veel interesse en kennis had aangaande de Bijbel. Dat vond ik bepaald niet prettig. Maar in mijn huidige gemeente ervaar ik dat heel anders. Ook daar is het nogal uitzonderlijk om met de grondtalen overweg te kunnen, maar de belangstelling voor de Bijbel is er wel. En dat blijkt het beslissende verschil te zijn. Ik voel mij er geen rare jongen meer.
De bijbelstudievereniging waar ik nu zit, bevalt mij erg goed. We nemen een bijbelhoofdstuk vers voor vers door, al besprekend en uitleggend. Ik houd daar wel van.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2009 00:17

Boekenlezer schreef:
CGK<3 schreef:Tsja, ik ben eerlijk gezegd ook niet echt positief over de koers van de GKV maar vroeger was het zeker niet beter, voor zover ik weet dan.

Marnix schreef:Ik ben benieuwd op welke punten je de koers verkeerd vindt.

En wat wordt er precies onder vroeger verstaan?

Mijn herinnering gaat tot in de jaren '80. In de jaren '70 was ik voor een behoorlijk gedeelte ook wel op deze wereld, maar had ik absoluut nog geen theologische bewustheid. En de GKV hebben natuurlijk ook de jaren '60, '50 en voor een gedeelte '40 (vanaf 1944) gehad.

Ik heb wel eens een oude man horen zeggen dat er in de begintijd van de GKV zo'n groot enthousiasme was, voor bijvoorbeeld bijbelstudievereniging. Maar dat daar nu niks meer van over is.
Wat ik in de GKV van mijn woonplaats nog wel heb gezien, is dat sommige verenigingen ermee stopten, door gebrek aan animo. Dat bevestigt aardig wat die oude man zei.
Dat was de mannenvereniging, waar mijn vader lid van is geweest. Er was erg weinig opkomst.
En ook de vereniging voor jong-volwassenen, waar ik op zat. Dat ging eigenlijk best raar: je hoorde gewoon niks meer. Ik kan me geen officiële opheffing herinneren.
Dit speelde dus plaatselijk in mijn gemeente, waar ik lid was. Ik weet niet hoe dat landelijk is. Maar helemaal florisant zal dat niet zijn, denk ik.

In de gemeente waar ik nu lid ben - HHK dus - waait toch wel een behoorlijk andere wind. Het komt me veel levendiger/levender over. Veel meer interesse merk ik daar op in de Bijbel. In de GKV voelde ik me nogal een buitenbeentje, die t.o.v. de andere mensen wel overdreven veel interesse en kennis had aangaande de Bijbel. Dat vond ik bepaald niet prettig. Maar in mijn huidige gemeente ervaar ik dat heel anders. Ook daar is het nogal uitzonderlijk om met de grondtalen overweg te kunnen, maar de belangstelling voor de Bijbel is er wel. En dat blijkt het beslissende verschil te zijn. Ik voel mij er geen rare jongen meer.
De bijbelstudievereniging waar ik nu zit, bevalt mij erg goed. We nemen een bijbelhoofdstuk vers voor vers door, al besprekend en uitleggend. Ik houd daar wel van.

Hm, zal ook wel per plaats verschillen. Hier lopen de wijkkringen, jeugdvereniging etc. juist heel goed. Misschien is mijn beeld daardoor wel wat vertekend. Ik weet niet of ik me bij iedere GKv zomaar zou aansluiten als ik verhuis. Ik hoor ook wel eens verhalen van GKv's dat ik denk: Is dat mijn kerkverband? Misschien wordt het ook wel steeds lastiger om over kerkverbanden te spreken omdat er steeds meer plaatselijke verschillen zijn in kerkverbanden, de pluriformiteit is er niet meer zo.

Terug naar “Archief”