Elbert schreef:
Joh. 1:42 Deze vond als eerste zijn eigen broer Simon en zei tegen hem: Wij hebben de Messias gevonden, wat vertaald wordt als de Christus.
Joh. 4:25 De vrouw zei tegen Hem: Ik weet dat de Messias komt (Die Christus genoemd wordt); wanneer Die gekomen zal zijn, zal Hij ons alles verkondigen.
Als je zoekt op het woord Christus in de Statenvertaling, dan kom ik op ongeveer 533 verzen in 165 hoofdstukken waarin dit voorkomt.
Heb je vers
43 niet gelezen? Dat had je nu juist wél moeten doen, Elbert!
Dan eerst vers 42:
Deze vond eerst zijn broeder en zei tot hem:Wij hebben gevonden de Messias, wat betekent: Christus.
Vers 43:
Hij leidde hem tot Jezus. Jezus zag hem aan en zei: Gij zijt Simon, de zoon van Johannes, gij zult heten Céphas, wat vertááld wordt met Petrus.
Misschien geloof je het niet, maar het evangelie van Johannes, is een geschrift met een meerdimensionale inhoud. Bepaalde uitspraken hebben een a.h.w. een dubbele bodem. Zoals je wellicht weet, is het woord messias oorspronkelijk een
vertáling van het woord chrestos. We lezen dan éérst in vers 42, dat het woord chrestos nú geen
vertáling meer is van het woord messias, maar dat het Christus
betékent. Géén vertaling, zoals in vers 43,waar Jezus zei, dat Céphas
vertááld wordt met Petrus.
Iets dergelijks zien wij ook in Johannes 4.25. Maar éérst vers 24. We moeten contextueel lezen en verklaren. We lezen dan in dit vers, dat Jezus zei:
God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en waarheid.
De grondtekst heeft voor God is Geest:
Godgeest.
De vrouw antwoordt daarop:
Ik weer dat de Messias komt, die Christus genoemd wordt; wanneer die komt, zal Hij ons alles verkondigen.
Maar dán zegt Jezus:
Ik, die met u spreekt, ben het.
Maar laten we ons niet vergissen! Jezus was
hier de directe Woordvoerder van de Geest!
Elbert, ik geeft toe, dat het niet gemakkelijk is, maar uit de vele keren, dat Paulus het over de Christus heeft, kunnen we, contextueel gezien, opmaken, dat Paulus het dan
niet over een Messias heeft, maar over de Geest van God!
Bovendien: Wat voegt een Messias, een persoon, toe aan ons geloofsleven?
Christus in u, de hoop der heerlijkheid.
Daar gaat het toch om, want dat is Gods Geest!