Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mei 2005 08:47

Met muzikale kwaliteit bedoel ik de kwaliteit van de liederen zelf. Ik heb nimmer een oordeel uitgesproken over de manier waarop ze ten gehore gebracht worden.

Dat lijkt me een nogal beperkte benadering. Als je een hoogstaande melodie hebt is de uitvoering niet van belang? Vreemde benadering voor iemand die de muzikale kwaliteit zo hoog in het vaandel heeft. Ik zou zeggen dat je de lat bij het uitvoeren van een hoogstaand muzikaal stuk eerder hoger dan lager ligt. Wat heb ik aan de muzikale kwaliteit van een stuk als deze door de uitvoering verkracht wordt?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 09:06

Klaas schreef:
Met muzikale kwaliteit bedoel ik de kwaliteit van de liederen zelf. Ik heb nimmer een oordeel uitgesproken over de manier waarop ze ten gehore gebracht worden.

Dat lijkt me een nogal beperkte benadering. Als je een hoogstaande melodie hebt is de uitvoering niet van belang? Vreemde benadering voor iemand die de muzikale kwaliteit zo hoog in het vaandel heeft. Ik zou zeggen dat je de lat bij het uitvoeren van een hoogstaand muzikaal stuk eerder hoger dan lager ligt. Wat heb ik aan de muzikale kwaliteit van een stuk als deze door de uitvoering verkracht wordt?

Klaas

Klaas, het topic gaat over opwekkingsliederen an sich. Niet over de uitvoering ervan. Als de Matth. Passion slecht uitgevoerd wordt, heeft Bach dan ineens een minder stuk geschreven? Nee, het blijft onveranderd meesterlijk. En de uitvoering van de psalmen laat in veel gevallen te wensen over, dat is zeker waar. Maar dat doet niets af aan de psalmmelodiëen zelf.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 31 mei 2005 09:08

jas schreef:Met muzikale kwaliteit bedoel ik de kwaliteit van de liederen zelf. Ik heb nimmer een oordeel uitgesproken over de manier waarop ze ten gehore gebracht worden. Ik denk dat de meeste opwekkingsliederen op een voor hen gunstige manier ten gehoren gebracht worden. Ik richt mij tegen de liederen zelf. En als je goed gelezen hebt, had je dat kunnen weten.

Laten we niet alle opwekkingsliederen over 1 kam scheren, er zitten namelijk zeer veel goede liederen bij, en dan heb ik het over de inhoud ervan. Het overgrote deel van de teksten is letterlijk uit de bijbel gehaald.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mei 2005 09:12

Volgens mij gaat het bij Opwekkingsliederen en Psalmen nooit alleen om de liederen an sich. Deze liederen zijn bedoeld om in de samenkomsten te zingen en daarmee hebben we rekening te houden. Je kunt dus niet volstaan met de theorie.

Dat een opwekkingslied of welk ander lied dan ook van een mindere muzikale kwaliteit is zou je kunnen vaststellen, maar daar blijft het niet bij. De argumentatie die hier m.i. door jou gevolgd wordt is dat de Opwekkingsliederen van muzikaal bedenkelijke kwaliteit zijn en dus niet tot eer van God in de samenkomsten gezongen dienen te worden. Als je het zo stelt dien je ook antwoord te geven op de vraag hoe het dan zit met een slechte uitvoering van een op zich goed stuk.

Als je met je verhaal over muzikale kwaliteit niet wil betogen dat deze gezangen ongeschikt zijn voor de samenkomsten dan verandert de zaak.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 09:23

Klaas schreef:Volgens mij gaat het bij Opwekkingsliederen en Psalmen nooit alleen om de liederen an sich. Deze liederen zijn bedoeld om in de samenkomsten te zingen en daarmee hebben we rekening te houden. Je kunt dus niet volstaan met de theorie.

Dat een opwekkingslied of welk ander lied dan ook van een mindere muzikale kwaliteit is zou je kunnen vaststellen, maar daar blijft het niet bij. De argumentatie die hier m.i. door jou gevolgd wordt is dat de Opwekkingsliederen van muzikaal bedenkelijke kwaliteit zijn en dus niet tot eer van God in de samenkomsten gezongen dienen te worden. Als je het zo stelt dien je ook antwoord te geven op de vraag hoe het dan zit met een slechte uitvoering van een op zich goed stuk.

Als je met je verhaal over muzikale kwaliteit niet wil betogen dat deze gezangen ongeschikt zijn voor de samenkomsten dan verandert de zaak.

Klaas

Spreek je nu ex cathedra Klaas?

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 31 mei 2005 09:44

MIsschien kunnen Jas en Klaas elkaar begroeten met een virtuele heilige kus, en in eenheid verder gaan ipv verdeeldheid? :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mei 2005 09:48

Nee, ik stel je een vraag en volgens mij ontwijk je die nu....

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 09:57

Klaas schreef:

Nee, ik stel je een vraag en volgens mij ontwijk je die nu....

Klaas

O als je van mij wilt horen dat het zingen op hele noten ook niet tot eer van God is, wil ik dat best verklaren.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mei 2005 10:01

Meen je dat dan ook werkelijk? Zingen en zongen al die mensen niet tot eer van God?

Klaas

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 31 mei 2005 10:05

Ik wil hieronder een opwekkingslied (gedeelte) citeren, wat heel duidelijk laat zien waar het om gaat als je God wilt aanbidden door muziek. Dan heeft een discussie over wat goed of fout is helemaal geen zin.
Het is een lied wat (zeer slecht) vertaald is vanuit het engels, in het engels is hij veel mooier, dus zet ik hem even in het engels neer.

When the music fades, and all is stripped away
And I simply come
Longing just to bring something that's of worth
That will bless Your heart

I'll bring You more than a song, for a song in itself
Is not what You have required
You search much deeper within through the way things appear
Your looking into my heart

I'm coming back to the heart of worship
And it's all about you, all about You, Jesus
I'm sorry lord for the things I've made it
And it's all about You, all about You, Jesus

General
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor General » 31 mei 2005 10:07

het gaat er meer om dat als je hele noten zingt, het allemaal zo laaaangzaam gaat en bij verschillende psalmen, vooral lof moet het juist een vrolijke boel worden. Tot eer van God
Faith is daring the soul to go beyond what eyes can see.
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 10:18

Klaas schreef:Meen je dat dan ook werkelijk? Zingen en zongen al die mensen niet tot eer van God?

Klaas

Daar heb ik wel mn twijfels over ja. Zo hard mogelijk zingen, de één de ander overschreeuwend? Nee, dat is niet tot eer van God. "Ik kan harder zingen dan jij", dat is zingen tot eigen eer en vermaakt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mei 2005 10:21

Volgens mij is elkaar willen overschreeuwen weer wat anders dan op hele noten zingen. Toch? Ik heb heel wat op hele noten gezongen maar dat overschreeuwen was er niet bij. Wel had ik de indruk in het gezelschap te zijn van mensen die oprecht hun geloof op deze wijze uitdrukten.

Klaas

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 mei 2005 10:23

on-topic maar weer.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mei 2005 10:25

De vraag of muzikale kwaliteit een norm is voor kerkmuziek is toch ontopic?

Klaas

Terug naar “Archief”