Psalmen & gezangen. Ritmisch of niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rope
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rope » 08 jun 2008 18:44

Ik ga niet in op wat nou beter of slechter zou zijn, ritmisch of niet.
Ik was alleen vandaag weer in een gemeente die niet-ritmisch zingt en daar krijgt ik altijd de associatie 'niet heel erg eerbiedig' bij. Omdat je, volgens mij, op deze manier veel minder bewust zingt. Ook omdat de muziek bij de (bijv.) psalmen niet voor niets op deze manier gecomponeerd is, dat heeft ook zo z'n doel.
Verder krijg je dan ook trends als 'noten zo lang mogelijk aanhouden, zo hard mogelijk zingen en niet weten waar de regel begint en/of ophoudt'.
Ik wil hier niet direct heilige huisjes omschoppen om het omschoppen, maar ik heb het idee dat tradities als deze wel eens opnieuw doordacht mogen worden. Dat het een traditie is, wil nog niet zeggen dat deze nog steeds het beginnend goede principe in zich meedraagt.
Maar dat is zo maar een idee ;).
- i know You stay true when my world is false - MuteMath

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 16 jun 2008 20:51

ik ben ritmisch gewend en vind dat heerlijk zingen, maar bij juiste begeleiding vind ik niet-ritmisch soms ook heerlijk zingen.

Wat ik alleen niet snap is dat in bepaalde kerken zo gehamerd wordt op niet-ritmisch. En vervolgens speelt de organist ieder voorspel voor de psalm ritmisch, waarna er dan weer stug niet-ritmisch gezongen wordt. Daar begrijp ik dus helemaal niks van!
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 16 jun 2008 21:14

Haha, in onze kerk is dat ook het geval. Ik vraag me inderdaad af waar dat op slaat. De psalmen zijn toch niet voor niks op hele en halve noten gemaakt, waarom zingen we het dan stug op hele noten?!

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 16 jun 2008 21:53

Vonkie schreef:Haha, in onze kerk is dat ook het geval. Ik vraag me inderdaad af waar dat op slaat. De psalmen zijn toch niet voor niks op hele en halve noten gemaakt, waarom zingen we het dan stug op hele noten?!

dat snap ik dan nog wel, voor het nadenken tijdens het zingen. Maar ik vind wel dat een kerkenraad dan consequent moet zijn en dan moet t orgel ook niet ineens ritmisch spelen...
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 jun 2008 00:03

Op de basisschool leerde ik de psalmen ritmisch zingen, in de kerk en op zondagsschool zongen (en wat de kerk betreft zingen) we ze niet-ritmisch, helaas, want ritmisch zingt echt veel lekkerder.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 jun 2008 05:50

australiafreak schreef:ik ben ritmisch gewend en vind dat heerlijk zingen, maar bij juiste begeleiding vind ik niet-ritmisch soms ook heerlijk zingen.

Wat ik alleen niet snap is dat in bepaalde kerken zo gehamerd wordt op niet-ritmisch. En vervolgens speelt de organist ieder voorspel voor de psalm ritmisch, waarna er dan weer stug niet-ritmisch gezongen wordt. Daar begrijp ik dus helemaal niks van!

Heb dat ook een keer meegemaakt. De organist speelde lekker stevig een lofpsalm, ik geef ook gas.... en ben ineens de gemeente 3 woorden voor :oops:

Chris7
Mineur
Mineur

psalmen en gezangen

Berichtdoor Chris7 » 28 jun 2008 10:56

Hiedeen, mooi wat je schrijft over een missionaire gemeente zijn! Dit is iets waar we als kerken vaak nog veel te weinig mee bezig zijn, terwijl dit toch echt onzettend belangrijk is en ook zou moeten zijn binnen alle verschillende kerkelijke richtingen.
Hoe moeten we anders ooit de mensen bereiken, welke nu nog nooit een kerk van de binnenkant hebben gezien?
Kerkmuren kunnen dan een onneembare vesting worden en ook de buitendeur op slot doen, wanneer de dienst is begonnen, dat kan er bij mij al helemaal niet in, zelfs al wil je daarmee diefstal voorkomen! Je kunt tenslotte ook je waardevolle dingen uit je jas halen.

Terug naar “Archief”