Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mar 2004 00:03

Markie schreef:Mij onderbouwing een stelling van me noemen wordt een gebed zonder eind.

Ik denk dat @mic jouw en mijn argumentatie op een goede manier heeft samengevat. Rest jou de taak om op grond van de bijbel aan te tonen dat het per definitie onmogelijk is dat iemand die zelfmoord pleegt verloren gaat. Wat jij onderbouwing noemt zijn alleen maar voorbeelden waarin het niet zover kwam en zoals al 5x opgemerkt door deze of gene kan je op grond daarvan niet een algemene regel stellen.

Wat je zegt dat je als lid van een kerk het niet eens hoeft te zijn met wat ze verkondigen is nogal krom vind je niet?

Onderbouw dat eens dan!

Dat vind ik niet krom. Er kan nooit een kerk zijn waar je het helemaal op alle punten mee eens bent. Je bent op een bepaalde manier een kerk binnengekomen en blijft daar dan ook omdat je je daar thuis voelt. Maar waarom zou je het dan in alles met die kerk eens moeten zijn? Helemaal niet krom lijkt mij. We mogen zelf ook nadenken, anders begint het een totalitair geurtje te krijgen. Ik voel mij thuis bij mijn ouders, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat ik het in alles met hen eens ben??!Overigens: is het een officieel gergem standpunt dat zelfmoordenaars verlorgen gaan dan?

Ik vind het een beetje zwak dat je nu mij uitdaagt om dit te onderbouwen terwijl je zelf weigert om jouw beweringen (nog eens) op een heldere manier te beargumenteren...

Je gaat dus ook op een partij stemmen waar je het niet mee eens bent?
Ja, inderdaad. Ik heb op de SGP gestemd, maar ben het niet eens met hun vrouwenstandpunt. Voor de rest in grote lijnen wel. Ik zie de logica totaal niet in je opmerking, maar laat ook maar, dit is veel te veel offtopic.

Ik kan dus wel aan het onderbouwen blijven maar daar zul je dus toch geen genoegen mee nemen.

Je hoeft er niet eindeloos mee bezig te blijven, maar begin dan alsjeblieft wel een keer zeg! En dus niet op de manier die jij tot nu toe onderbouwing noemt. Het is ook al meerdere keren gezegd dat dat geen juiste argumentatie is (individueel voorbeeld tot algemene regel stellen: een van de meest simpele drogredenen en debaterstruckjes... :? )

Vin

Berichtdoor Vin » 09 mar 2004 00:06

hijwel schreef:De uitkomst is het zelfde, zelfmoord = verdoemenis. Maar hoe het berijkt wordt is anders. (pff wat theoretisch)

markie gelooft dat God je nooit zo ver laat vallen als je Zijn kind bent.
Als hij dat gelooft zou hij dus een conclusie er aan kunnen binden: iemand die zelfmoord pleegd was geen kind van God. (niet bijbels gefundeert, maar wel een gevolg op zijn geloof/gevoel dat God je niet zo diep laat vallen)

Maare.. mijn reactie op markies reacties staat hierboven, mischien begrijp je dan iets beter wat ik bedoel :) (Een FonsV lach)

Ik begrijp precies wat je bedoelt, en begreep ook al wat Markie bedoelt. Maar het is ongefundeerd. Bovendien veroordeel je dus wel mensen. Want als het wel zover komt dan was je geen kind van God anders had God je wel behouden... :roll: :roll: Dat is gewoon laf draaikonten over 'je' oordelende mening.

Een FonsV lach? Dat beschouw ik niet als positief.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mar 2004 00:06

Markie schreef:Hier een stukje bijbeltekst:

John 3:15:
Een iegelijk, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende.

Waar slaat dit nou weer op? Een doodslager wiens zonden vergeven zijn is voor God geen doodslager meer, maar Zijn geliefd kind...

Vin

Berichtdoor Vin » 09 mar 2004 00:09

Doe anders eerst ff een cursus debatteren Markie, en daarna eentje over hulpverlening. En daarna een vleugje medeleven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mar 2004 00:15

Vin schreef:
hijwel schreef:De uitkomst is het zelfde, zelfmoord = verdoemenis. Maar hoe het berijkt wordt is anders. (pff wat theoretisch)

markie gelooft dat God je nooit zo ver laat vallen als je Zijn kind bent.
Als hij dat gelooft zou hij dus een conclusie er aan kunnen binden: iemand die zelfmoord pleegd was geen kind van God. (niet bijbels gefundeert, maar wel een gevolg op zijn geloof/gevoel dat God je niet zo diep laat vallen)

Maare.. mijn reactie op markies reacties staat hierboven, mischien begrijp je dan iets beter wat ik bedoel :) (Een FonsV lach)

Ik begrijp precies wat je bedoelt, en begreep ook al wat Markie bedoelt. Maar het is ongefundeerd. Bovendien veroordeel je dus wel mensen. Want als het wel zover komt dan was je geen kind van God anders had God je wel behouden... :roll: :roll: Dat is gewoon laf draaikonten over 'je' oordelende mening.

Een FonsV lach? Dat beschouw ik niet als positief.

Je kan niet geloven in iets en daarna een gevolg daarvan ontkennen.
Als jij gelooft dat God het niet zo ver laat komen, dan krijg je automatisch het gevolg op dat geloof. Dus moet je denk ik nadeken of je geloof/gevoel wel goed is op dat punt.

Jij vindt het ongefundeerd (ik ben daar ook van overtuigt). Ik ben het ook absoluut niet met markie eens. Maar ik begrijp wel dat hij denkt: "God laat zelfmoord niet toe, dus zal Hij het tegen houden". Als je dat denkt, kan het niet zo zijn dat het gevolg op de denken in 1 keer iets anders is.

(ik d8 dat is wel een leuk icoontje, maar toen moest het me in 1 keer aan fonsV denken. duz..) :mrgreen:

btw: mijn mening staat een stukje terug.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Vin

Berichtdoor Vin » 09 mar 2004 00:43

hijwel schreef:(ik d8 dat is wel een leuk icoontje, maar toen moest het me in 1 keer aan fonsV denken. duz..) :mrgreen:

Hehe :wink: Ja, maar ik vind 't icoontje er iets te sarcastisch uitzien eerlijk gezegt :mrgreen:

Ook dat begreep ik, ik gooide jullie mening niet op dezelfde hoop in m'n hoofd :D

Verder begreep ik inderdaad ook de strekking van het gedeelte wat ik nu niet citeer enzo dus we kunnen nog door één deur samen 8)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mar 2004 07:04

Vin schreef:
hijwel schreef:(ik d8 dat is wel een leuk icoontje, maar toen moest het me in 1 keer aan fonsV denken. duz..) :mrgreen:

Hehe :wink: Ja, maar ik vind 't icoontje er iets te sarcastisch uitzien eerlijk gezegt :mrgreen:

Ook dat begreep ik, ik gooide jullie mening niet op dezelfde hoop in m'n hoofd :D

Verder begreep ik inderdaad ook de strekking van het gedeelte wat ik nu niet citeer enzo dus we kunnen nog door één deur samen 8)

oke :wink:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 mar 2004 08:32

Weet je wat ik nou niet snap?

Dat jullie hier met elkaar mensen gaan oordelen op het feit dat ze zelfmoord hebben gepleegd.

God is toch gekomen om dat te doen?

Hoelang gaan we hier nog mee om?

en

Waarom gaan we hier nog mee door gaan?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 09 mar 2004 09:32

Hm, de grootste Zelfmoordenaar, was dat niet God..?

Is er een onvergeeflijke zonde?
If you want world peace, fight for justice.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2004 10:03

Waarom gaan we hier nog mee door gaan?

Tja zolang er mensen zijn die niet geloven dat God alle zonden vergeeft, die dingen aan het geloof zelf gaan toevoegen en zo, denk ik dat het belangrijk is die mensen de mooie kant van het evangelie te laten zien. Ik ga dus door zolang dat nodig is.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 mar 2004 10:10

Vrouwe Justitia schreef:Hm, de grootste Zelfmoordenaar, was dat niet God..?[/qoute]Leg uit? Of bedoel je dat Christus vrijwllig aan het kruis ging? Ja zit wat in :)

Is er een onvergeeflijke zonde?
Ja en nee, de zonde tegen de heilige geest is onvergeeflijk, maar hij is onvergeeflijk omdat je niet wil dat hij vergeven wordt dus ja dat ligt filosofisch wat ingewikkeld :wink: Maar daar is een ander topic al mee bezig
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 09 mar 2004 10:15

@mic schreef:
Vrouwe Justitia schreef:Hm, de grootste Zelfmoordenaar, was dat niet God..?[/qoute]Leg uit? Of bedoel je dat Christus vrijwllig aan het kruis ging? Ja zit wat in :)

Dat bedoel ik, ja

En zelfmoord is dus niet de zonde tegen de HG.

(hm, is het dan niet gewoon duidelijk..?)
If you want world peace, fight for justice.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2004 10:30

Dat is hij ook... al die mooie verhaaltjes dat hij vrijwillig gestorven is voor jou en al die bla bla...

dan wil ik je toch nog even met je neus op de feiten drukken. Er staat, "Hij zond zijn enigst geboren zoon" Je word niet gezonden zonder een doel. Zijn doel was zijn lijden. Toen hij in Getsemane rond kroop als een worm, smeekte hij of het niet op een andere manier kon (laat deze drinkbeker mij voorbij gaan, maar uw wil geschieden). Hij was dus gewoon totaal geindoctrineerd door iets, of iemand. Het was meer zo'n figuur van; wat Der Führer wil, zal geschieden. Een zelfmoordenaar. En het erge is dat wij het ook nog ophemelen :mrgreen: door zijn dood te herdenken, door brood en wijn te drinken als avondmaal.... en als het geen zelfmoord was, dan was het wel een ordinair mensen offer.

Raido

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 mar 2004 10:38

Zie jij dat zo? Raido???

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2004 10:50

Ja waarschijnlijk wel ... anders zeg ik het niet me dunkt...

Terug naar “Archief”