homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 nov 2004 18:42

Ik vind homo zijn en christen al kruis genoeg....

om daar ook nog eens het geheelonthouderschap aan toe te voegen is me iets te bar...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 nov 2004 18:44

meboy schreef:Is alleen zijn geen kruisdragen? is een relatie aangaan met een vriend geen kruisdragen? is een hetero huwelijk geen kruisdragen?

Ik begrijp je gedachten, maar hoe pas jij dat dan in je leven toe?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 nov 2004 18:54

Socrates schreef:Ik vind homo zijn en christen al kruis genoeg....

om daar ook nog eens het geheelonthouderschap aan toe te voegen is me iets te bar...

Sorry, maar dat ben ik dus absoluut niet met je eens. Ik vind het geen kruis om homo te zijn. Heeft effe wat tijd gekost, maar nu mag ik zijn zoals Hij mij bedoeld heeft. En zo is het goed.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 nov 2004 18:58

Zareb schreef:
Socrates schreef:Ik vind homo zijn en christen al kruis genoeg....

Sorry, maar dat ben ik dus absoluut niet met je eens. Ik vind het geen kruis om homo te zijn. Heeft effe wat tijd gekost, maar nu mag ik zijn zoals Hij mij bedoeld heeft. En zo is het goed.

Ik zeg ook IK VIND. Hoe kan je het nu niet met me eens zijn dat ik dat vind? ;)
Persoonlijk vind ik de combi Christen en homo best een vervelende. Al was het maar omdat het lijkt alsof je de enige bent.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

meboy

Berichtdoor meboy » 10 nov 2004 19:09

kruisdragen is in de eerste plaats een lot; geen keuze. De keuze is of je het erkent als onmogelijk kruisdragen of dat je het typeert als iets draagbaars, iets dat je zelf kunt torsen.

Kruisdragen is de last brengen waar die thuis hoort, waar je hem kwijt kan. Dat is bij de Kruisdrager. Dat is heel praktisch. kruisdragen is geen bewuste zelfkastijding maar erkennen dat't boven je pet gaat, dat het niet oplosbaar is in eigen kracht.

Ik kan je geen actueel voorbeeld geven en zeggen; "dat is kruisdragen". De constatering is vaak achteraf, dan moet je zeggen; daar is mijn kruis ge-dragen. De beste definitie vind ik nog; schikken in je lot... wat het lot is ligt in God's handen. Kruisdragen is het goedkeuren dat het daar ligt.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 nov 2004 19:15

Oké, maar dan ga je er nog steeds vanuit dat homoseksualiteit een kruis is.

meboy

Berichtdoor meboy » 10 nov 2004 19:20

Het ziek zijn impliceert een dokter nodig te hebben; een gezond iemand heeft geen dokter nodig. Ja homo zijn is een kruis, zoals gevallen mens zijn een kruis is. Mijn kruis is niet groter of kleiner dan die van een willekeurig medemens. Het niet ervaren van het kruis lijkt me een kruis op zich...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 nov 2004 19:33

meboy schreef: Ja homo zijn is een kruis, ...

Sorry maar dan beschuldig je God ervan dat Hij jou verkeerd op deze aarde gezet heeft. Dat Hij jou met iets opzadeld dat anderen niet hebben.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 nov 2004 19:38

Zareb schreef:

Sorry maar dan beschuldig je God ervan dat Hij jou verkeerd op deze aarde gezet heeft. Dat Hij jou met iets opzadeld dat anderen niet hebben.

Ow dus alles wat niet goed is, en wat wij als een kruis ervaren is God Zijn schuld?

meboy

Berichtdoor meboy » 10 nov 2004 19:41

Nee, Ik beschuldig de mens ervan dat hij zichzelf onvolmaakt heeft gemaakt door de val (door Adam), dat is niet iets wat beperkt is tot mijn homo zijn maar doorgedrongen is tot de hele mensheid. Ik beperk het kruis niet tot mezelf en God is niet de schuld van dat kruis.

dat kan je trouwens gewoon lezen in de Bijbel, bv. Rom 5

Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 nov 2004 19:53

Goed dan: ik vind homo zijn an sich geen kruis, maar al die fijne medechristenen die mij vertellen dat ik niet mag zijn wat ik ben en niet moet doen waarvoor ik ben gemaakt te doen, dát is een kruis van hier tot Tokio.

meboy

Berichtdoor meboy » 10 nov 2004 19:57

dat ben ik met je eens; dat is het moeilijkste. Althans als men consequent zichzelf buiten beschouwing wenst te laten.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 nov 2004 20:12

Markie schreef:
Zareb schreef:

Ow dus alles wat niet goed is, en wat wij als een kruis ervaren is God Zijn schuld?

Nee, absoluut niet.
Maar je begint je opmerking met "alles wat niet goed is" en misschien ligt daar nu juist het probleem.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 nov 2004 20:15

meboy schreef:dat ben ik met je eens; dat is het moeilijkste. Althans als men consequent zichzelf buiten beschouwing wenst te laten.

hm ik geloof niet dat ik mezelf buiten beschouwing wens te laten. Laat staan consequent...

meboy

Berichtdoor meboy » 10 nov 2004 20:19

? was ook niet specifiek op jou gericht. Meer in het algemeen; Christenen vinden het fijn met naar iemand anders te wijzen zonder dat ze zichzelf in die beoordeling betrekken. Ik ben juist blij dat je jezelf in de discussie mengt.

Terug naar “Archief”