Arie Boomsma (EO) geschorst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lovely
Mineur
Mineur

Re: Arie Boomsma (EO) geschorst

Berichtdoor Lovely » 06 aug 2009 19:55

Flappie schreef:Ik vind het jammer dat dit programma niet doorgaat, gewaagd van de EO. Ik was zeer benieuwd naar hoe het zou worden. Maar ik kan evenzo begrijpen dat een deel van de achterban dit een stap te ver vindt. Ook daar moet je als omroep rekening mee houden, lijkt me. Ach, als dat dan conservatief overkomt.

De EO moet blijven wie zij was, en daarvoor moeten zij een stap terugzetten, dan maar conservatief. En Boomsma doet er ook goed zijn visie te herzien, en bij voorkeur vaart hij een andere koers. Anders kan hij beter overwegen om voor de NCRV te gaan werken. 'Lekker' vrijzinnig.

meboy

Berichtdoor meboy » 06 aug 2009 21:25

EO

Waar de deuren van de kerken openslaan en de mensen samendrommen om eenheid te ervaren worden soms breuken geslagen die niet meer te overbruggen zijn. Breuken tussen de gemeenschap der heiligen en de wereld. De wereld die men mismoedig bekijkt als het eertijds in plaats van de werkelijkheid waarin Christus’ bloeddruppels zouden moeten vloeien als levenssap wat hand aan hand verbindt. Lot aan lot, leven aan leven, ziel aan ziel. De kerk wordt een afstotelijk afzichtelijk naar binnengekeerd instituut. En zoals ieder wezen wat omgedraaid staat is de achterkant niet het meest fraaie exemplaar om tegen aan te kijken. Het is moeilijk communiceren als je elkaar niet kunt aanschouwen in meest kwetsbare vorm. Althans, moeilijk als je het hebt over werkelijke communicatie hebt in plaats van vormloos over en weer geschreeuw, gelach en geoordeel.

Het gat tussen ver en verder en nog verder is niet meer te overzien zodra het zicht op de andere zijde van de breuklijn is verloren. Er is slechts nog oog voor één oever, de eigen oever. En daar wordt driftig gediscussieerd en geselecteerd. Iedereen die het debat niet zonder kleerscheuren overleeft wordt uitverkoren om over het randje te kiepen. Geestelijk doodverklaart. Als er nog een poging tot toenadering gewaagd gaat worden, dan vraagt dat misschien juist wel een sprong in het diepe. In dat diepe is het dal van de eenzaamheid waarin het houvast aan welke oever dan ook is verloren. Niemandsland waarin men zweeft tussen hoop en vrees.

Misschien is dat wel een heel mooie plek. De plek waar men één op één spreekt. Waar anderen zich niet kunnen uitspreken over het onderlinge contact, simpelweg omdat ze er geen zicht en zeggenschap meer op en over hebben. Zouden ze het willen zien? Die spaarzame toenaderingen van inspirerende rebellen. Die zich, ondanks alle afstanden, opwerpen als hardlopers en doodlopers om ontdaan van alle glorie en slechts gehuld in de vermoeidheid van de losworsteling, te storten in de armen van de godverklaarde tegenstanders?

Misschien is het wel noodzakelijk om je eerst los te maken van de verstikkende bescherming. Het omhulsel van je eigen groep die je geen aanleiding geeft om buiten de denkkaders te denken. Die je niet prikkelen om creatief en constructief te zijn. Integendeel die je juist prikkelen om zoveel mogelijk afstand te bewaren tot datgene wat onbemind en onbekend is.

Nooit meer…Nooit meer zal ik de mens aanschouwen en God danken voor de kloof die ik tot die mens geschapen heb. Nooit meer! Nooit meer zal ik huiveren bij de gedachte om mijn armen in de hals te leggen van “de wereld”. Nooit meer! Nooit meer zal ik iemand toestaan mijn wereld te beperken tot zieldodend comfort waar geen discussie en afwijking meer mogelijk is. Nooit meer… Op elke deur zal ik kloppen, elke tafel zal ik slaan, elke vuist zal ik ballen, elke dans zal ik dansen, elke schreeuw schreeuwen uit het diepst van mijn tenen. Elke uitgestoken hand zal ik vatten en elke hand die ik bezit zal ik trachten uit te steken in elk denkbare richting. Wie weet trekt het mensen van te hoge oevers met teveel koud watervrees…

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 06 aug 2009 21:26

Boomsma in bezinning over toekomst bij EO:

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Cultu ... bij-EO.htm

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 aug 2009 22:04

Lovely schreef:De EO moet blijven wie zij was, en daarvoor moeten zij een stap terugzetten, dan maar conservatief. En Boomsma doet er ook goed zijn visie te herzien, en bij voorkeur vaart hij een andere koers. Anders kan hij beter overwegen om voor de NCRV te gaan werken. 'Lekker' vrijzinnig.

Dan maar conservatief? Dat is maar net hoe jij de EO nu wilt hebben blijkbaar. Rondom de 35e EO Jongerendag was er een hele uitzending over de geschiedenis gemaakt. De dilemma's waar ze toen tegenaan liepen, je kunt het je nu niet meer voorstellen. Maar ook toen waren er mensen die riepen: een drumstel en elektrische gitaar? Dat is van de duivel! Dat mag de EO toch nooit doen?

Niet dat ik daarmee aangeef dat zomaar alles moet kunnen, maar houd ook in de gaten dat wij een bepaald beeld hebben, waar de EO niet altijd aan zal blijven voldoen.
pobody's nerfect

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 06 aug 2009 22:12

Jo'tje schreef:
Niet dat ik daarmee aangeef dat zomaar alles moet kunnen, maar houd ook in de gaten dat wij een bepaald beeld hebben, waar de EO niet altijd aan zal blijven voldoen.

Ja, dat besef ik mij maar al te goed dat de EO niet aan het beeld zal blijven voldoen wat de reformatorischen voor ogen hebben. Het idee en de realisatie van dit programma was misschien nog maar een beginnetje. Gelukkig zijn ze door de achterban op de vingers getikt en schikken ze nu in. Jezus beledigen middels een programma is beneden alle peil.

Commercieel gezien is de EO natuurlijk ook niet slim bezig, ze willen toch zeker niet tot een tweede NCRV verworden?

Riska

Berichtdoor Riska » 06 aug 2009 22:28

Lovely schreef:Commercieel gezien is de EO natuurlijk ook niet slim bezig, ze willen toch zeker niet tot een tweede NCRV verworden?

Wat is er mis met de NCRV dan? Ik ben al jaaaaaaaren lid van die club.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 06 aug 2009 22:31

Riska schreef:
Lovely schreef:Commercieel gezien is de EO natuurlijk ook niet slim bezig, ze willen toch zeker niet tot een tweede NCRV verworden?

Vrijzinnig; dit schreef ik al eerder. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 aug 2009 00:37

We hebben het hier over Arie Boomsma. Mijns inziens kan die beter elders emplooi zoeken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 07 aug 2009 01:09

Optimatus schreef:We hebben het hier over Arie Boomsma. Mijns inziens kan die beter elders emplooi zoeken.

Wellicht heb je daarin gelijk. Hij is te progressief.
Toch zou het jammer zijn. Ik vond zijn bijdrage bijzonder prettig. Het zorgde voor een vlotte ontwikkeling bij de omroep. Maar goed, ik praat al in verleden tijd. Daar moet ik ook niet te voorbarig in zijn. Wellicht komen Boomsma en de EO er alsnog uit en is er weinig aan de hand.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Riska

Berichtdoor Riska » 07 aug 2009 07:51

Arie Boomsma doet het in ieder geval heel goed bij "Dit is de dag" op radio 1 iedere morgen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 07 aug 2009 08:04

In ieder geval is zijn marktwaarde voor de overige omroepen flink gestegen het laatste jaar. Eens kijken of hij bij een andere omroep de Balkenende-norm gaat overschrijden of er net onder blijft.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 aug 2009 09:21

Hij blijft daar gegarandeerd onder want de grote omroepbaas is het geheel eens met de richtlijn van Balkenende. Ik vind het overigens een beetje insinuerend, kan het niet helpen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 aug 2009 09:40

Dan ga je alleen van de publieke omroep uit Riska ;)

En Lovely, jij ziet 'anders dan reformatorisch' direct als iets negatiefs. Dat hoef natuurlijk lang niet altijd zo te zijn.
Zoals ze toen riepen dat een drumstel al 'hellend vlak' zou zijn :wink:
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 aug 2009 10:29

Optimatus schreef:
Mariekje88 schreef:
tante-tortel schreef:Wel gevaarlijk wat je hier zegt in een ander topic zou je maar zo een veeg uit de pan kunnen krijgen want moslims zijn mensen waar wij een voorbeeld aan kunnen nemen (zegt men)
Kom op tante-tortel, dit meen je toch niet he. Als het jou dwars zit, ga het dan met Optimatus, en wie er wellicht nog meer bij betrokken zijn, uitpraten via pb ofzo (als die er zin in hebben, ik kan me eerlijk gezegd zo voorstellen van niet), maar ga hier niet verder zitten mokken.

Tante Tortel moet niet zo zitten koeren en verder heeft Mariekje88 volledig gelijk.
Wat betreft christenvervolging: die is in moslimlanden helaas erg actueel en gebed is mede nodig om deze verschrikkingen tot een einde te brengen.

We hebben het hier over Arie Boomsma. Mijns inziens kan die beter elders emplooi zoeken.

Ik lees vanochtend dat hij dit overweegt:

http://www.trouw.nl/cultuur/film/articl ... ij_EO.html
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 07 aug 2009 11:38

Riska schreef:

Ik hoop dat je toch het verschil ziet tussen de EO en NCRV. De EO is toch fundamenteel christelijk terwijl de NCRV een toch wat 'breder' profiel heeft, om het zacht uit te drukken. Niets mis mee hoor, alleen het is wel een verschil. Mijn ouders zijn jaren geleden niet voor niks overgestapt.

Ik denk ook niet dat Arie Boomsma zich daar thuis zal voelen. Tenminste, als ik zijn uitspraken mag geloven, gelooft hij toch onvoorwaardelijk in het evangelie en Jezus als de enige weg. Ik hoop nogmaals van harte dat Arie blijft. Ik zou bijna EO-lid worden om Arie te steunen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”