Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Jantjes » 09 feb 2011 10:24

Race406 schreef:
Jantjes schreef:Wel aardig natuurlijk maar het is te hopen dat de Prins ook begrepen heeft dat het een symbolische betekenis heeft dat water in de doop. Al was hij met zijn dochtertje naar de Jordaan gegaan of dat hij een bazin water over had laten vliegen de betekende zaak doet er toe namelijk de afwassing van ons innerlijk zonde en dat laat een bazin water toch beter zien dan een paar druppies uit een doopvond. :D

Daar heb je het nu.
Het water heeft een SYMBOLISCHE betekenis. Dus dat gezaag over dat er ondergedompel moet worden is derhalve volkomen onnodig. Het gaat om het teken. En als jij onderdompeling een mooiere symboliek vindt: Prima! Ik vind het besprenkelen net zo goed mooi.Symboliek en persoonlijke voorkeur kunnen erg nauw samengaan.

Ook al heeft het water een zinnebeeldige betekenis is het wel belangrijk.
Jij rijd in een Peugeot 406 met het Peugeot symbool verstandige keus :D ik heb er ook een rijd heerlijk. Maar……als ik op die Peugeot van jou nu het teken symbool van Volkswagen plakt wat zou je daar van vinden ? Nee toch volkswagen rijd voor geen meter :mrgreen:
Zo is het ook belangrijk hoe je een symbool toepast van de doop! Onderdompeling is hét symbool van onze grote meester Christus en dat symbool wil je dragen, snap je.

Nee, nee nog geen slotje want jij snapt het nog niet. :(
.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 feb 2011 10:34

Jantjes schreef:
Race406 schreef:
Jantjes schreef:Wel aardig natuurlijk maar het is te hopen dat de Prins ook begrepen heeft dat het een symbolische betekenis heeft dat water in de doop. Al was hij met zijn dochtertje naar de Jordaan gegaan of dat hij een bazin water over had laten vliegen de betekende zaak doet er toe namelijk de afwassing van ons innerlijk zonde en dat laat een bazin water toch beter zien dan een paar druppies uit een doopvond. :D

Daar heb je het nu.
Het water heeft een SYMBOLISCHE betekenis. Dus dat gezaag over dat er ondergedompel moet worden is derhalve volkomen onnodig. Het gaat om het teken. En als jij onderdompeling een mooiere symboliek vindt: Prima! Ik vind het besprenkelen net zo goed mooi.Symboliek en persoonlijke voorkeur kunnen erg nauw samengaan.

Ook al heeft het water een zinnebeeldige betekenis is het wel belangrijk.
Jij rijd in een Peugeot 406 met het Peugeot symbool verstandige keus :D ik heb er ook een rijd heerlijk. Maar……als ik op die Peugeot van jou nu het teken symbool van Volkswagen plakt wat zou je daar van vinden ? Nee toch volkswagen rijd voor geen meter :mrgreen:
Zo is het ook belangrijk hoe je een symbool toepast van de doop! Onderdompeling is hét symbool van onze grote meester Christus en dat symbool wil je dragen, snap je.

.

Mooi voorbeeld van Jantjes, inderdaad, als je op een peugeot een volkswagen logo plakt dan lijkt het misschien een volkswagen ( nouja..) maar het blijft een peugeot.
Of je nu besprenkeld of kopje ondergaat, het blijft een doop.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 feb 2011 10:36

meribel schreef:Mooi voorbeeld van Jantjes, inderdaad, als je op een peugeot een volkswagen logo plakt dan lijkt het misschien een volkswagen ( nouja..) maar het blijft een peugeot.

=D> :jaknikken:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 feb 2011 10:38

Liefst pas een slotje als er met een bijbeltekst aangetoond kan worden dat 1 Petrus 3:21 en Joh 1;12,13 met een goede reden uit de bijbel gescheurd mag worden, want deze 2 teksten laten absoluut geen ruimte voor de doop van een baby.
Noem het opdragen of voorstellen aan God, maar geen doop.

Ik vraag me trouwens steeds meer af, waarom mensen nog deelnemen aan een discussie als ze zich toch van te voren al vastbijten in wat ze op catechesatie geleerd hebben, en te beroerd zijn om zelf de bijbel er op na te slaan.
Wat is de reden van je geloof!?
Overtuiging of omdat het in de familie zit?
De opdracht is de Schrift te onderzoeken, niet allerlei boekjes en toevoegingen.

en Nee, Meribel, als H2O het symbool was, had er wel besprenkeling gestaan, in de bijbel, dat woord was gewoon voorhanden, maar werd NOOIT gebruikt.
Besprenkeling geeft een zinnebeeldige symboliek weer, en we leven niet meer in de tijd der ceremonien en voorafschaduwingen.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 feb 2011 10:40

Race406 schreef:
meribel schreef:Mooi voorbeeld van Jantjes, inderdaad, als je op een peugeot een volkswagen logo plakt dan lijkt het misschien een volkswagen ( nouja..) maar het blijft een peugeot.

de besprenkeling geeft NIET de verandering en het getuigenis weer (wanneer het een baby betreft), en is dus GEEN doop.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 feb 2011 10:45

Jantjes schreef:Jij rijd in een Peugeot 406 met het Peugeot symbool verstandige keus :D ik heb er ook een rijd heerlijk. Maar……als ik op die Peugeot van jou nu het teken symbool van Volkswagen plakt wat zou je daar van vinden ? Nee toch volkswagen rijd voor geen meter :mrgreen:

.

Omdat ik het niet met je eens ben denk ik dus niet goed begrijp ik...
Helaas heeft de laatste 406 heel slechte herinneringen achtergelaten. Hij reed fijn, ALS ie reed... De 1e heb ik 6 jaar gehad, en buiten gewoon onderhoud niet zoveel mee gehad. Met minimaal onderhoud op gas richting de 400.000 gereden. De HDi was erg fijn, maar de rest om de HDi heen was minder...
Ik heb hem ingeruild voor een andere Fransoos. Als "eerbetoon" aan ruim 8 jaar 406 hou ik de naam echter maar aan.
Maar goed, dat was niet echt ontopic.. :oops:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 feb 2011 10:52

Race406 schreef:

Maar wel met een verkeerd onecht teken.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 09 feb 2011 10:58

weet je wat wij doen?

De besprenkeling.

Jezus gaf aan Zijn discipelen het volgende zendingsbevel: “Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het Evangelie aan de ganse schepping. Wie gelooft en zich laat besprenkelen met een beetje water, zal behouden worden, naar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.” Marc.16:15-16.

Lijkt het zo beter?

Riska, zo beter?
Laatst gewijzigd door marin op 09 feb 2011 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 feb 2011 11:01

Race406 schreef:
Jantjes schreef:Jij rijd in een Peugeot 406 met het Peugeot symbool verstandige keus :D ik heb er ook een rijd heerlijk. Maar……als ik op die Peugeot van jou nu het teken symbool van Volkswagen plakt wat zou je daar van vinden ? Nee toch volkswagen rijd voor geen meter :mrgreen:

.

Omdat ik het niet met je eens ben denk ik dus niet goed begrijp ik...
Helaas heeft de laatste 406 heel slechte herinneringen achtergelaten. Hij reed fijn, ALS ie reed... De 1e heb ik 6 jaar gehad, en buiten gewoon onderhoud niet zoveel mee gehad. Met minimaal onderhoud op gas richting de 400.000 gereden. De HDi was erg fijn, maar de rest om de HDi heen was minder...
Ik heb hem ingeruild voor een andere Fransoos. Als "eerbetoon" aan ruim 8 jaar 406 hou ik de naam echter maar aan.
Maar goed, dat was niet echt ontopic.. :oops:

Van de kinderdoop of verbondsdoop kun je beter maar wel omruilen naar de geloofsdoop of volwassendoop. Dat is niet zo ingewikkeld en wat Christus zelf heeft ingesteld.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 feb 2011 11:04

marin schreef:weet je wat wij doen?

De besprengeling.

Jezus gaf aan Zijn discipelen het volgende zendingsbevel: “Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het Evangelie aan de ganse schepping. Wie gelooft en zich laat besprengelen met een beetje water, zal behouden worden, naar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.” Marc.16:15-16.

Lijkt het zo beter?

Nee want dat is valsheid in geschriften :(

Riska

Berichtdoor Riska » 09 feb 2011 11:12

Moet je er wel besprenKeling van maken...
Al ervaar ik het als een woord dat zeer doet.

Er is hier een zeer goed voorstel gekomen van Race406: laten we elkaars standpunt gewoon respecteren.
Want het is een herhaling van zetten en op deze manier wordt iets wat voor veel mensen kostbaar is, tot iets vulgairs gemaakt.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 feb 2011 11:22

Riska schreef:Al ervaar ik het als een woord dat zeer doet.

Moet ik de grammofoonplaat weer op zetten? :)
Dan hoor je misschien de liefelijke klanken van de geloofsdoop :D

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 09 feb 2011 11:52

Riska schreef:Moet je er wel besprenKeling van maken...

Er is hier een zeer goed voorstel gekomen van Race406: laten we elkaars standpunt gewoon respecteren.
Want het is een herhaling van zetten en op deze manier wordt iets wat voor veel mensen kostbaar is, tot iets vulgairs gemaakt.

Riska, besprenkeling wel met een kleine k !! is inmiddels veranderd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 feb 2011 15:26

Riska schreef:Moet je er wel besprenKeling van maken...

Eigenlijk zeg je dus, jullie geloofsdopers hebben gelijk, maar ik kan me er niet toe zetten om de traditie waarin ik ben opgegroeid zomaar gedag te zeggen :-)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 feb 2011 15:39

Het wordt wel erg drammerig hier...... :(

Terug naar “Archief”