Zou je mijn vraag op de vorige pagina kunnen beantwoorden, Faramir?
Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Ik heb een serieuze vraag:
Voor de (Rooms-)Katholiek gelden als bronnen van geloof de Bijbel, de traditie en het kerkelijk leergezag. Heb ik dat goed begrepen?
Zo nee, wat heb ik dan niet begrepen?
Zo ja, is mijn vervolgvraag: op welke gronden worden traditie en kerkelijk leergezag, samen met de Bijbel, als bronnen van het geloof gezien?
Faramir schreef:schaapje schreef:Optimatus schreef:Schaapje, waarom wilde je de link van Faramir niet lezen? Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het kan toch geen kwaad om op z'n minst zijn antwoorden serieus te nemen?
Als je een geloofsgesprek wilt, is het dan niet verstandig om andermans argumenten te bestuderen?
Dat is althans mijn bescheiden mening.
Ik heb het één en ander gelezen op de topic Sola Scriptura,
Het is een beetje door worstelen (voormij althans) maar het bevestigde wat ik al wist van
de RK
Beste Optimatus ik lees mijn bijbel net als jij en daar geniet ik van, Ik heb echt
geen interesse in kerkgeschiedenis of wat dan ook, dat laat ik aan de knappe koppen
over, en eigenlijk heb ook wel zitten genieten hoe de Refo,s zich kunnen verdedigen.
Maar ik kan zonder veel onderzoek ook wel beoordelen hoe de RK in elkaar zit.
Schijnbaar niet want je slaat herhaaldelijk de plank behoorlijk mis.Mijn allereerste kontakt toen ik een poosje aan het lezen was in de bijbel,
(was nog niet echt bekeerd) was een pastoor, ik had zoveel vragen.
Het enige wat hij me kon zeggen was; ...ik kon toch niet al mijn problemen en
zonden op de kapstuk van de Here Jezus hangen...Waarop ik zei; dan kan ik
de bijbel beter in de prullenbak gooien en leg dan eens uit hoe ik alles moest zien.
Het was allemaal symbolisch zei deze pastoor. Ik bedoel maar is er nog wel oprecht geloof.
Ik heb ook eens een vrouw meegemaakt met zo,n honger naar de Here God
het enige wat ze wist als RK zijnde geknield voor een mariabeeldje bidden.
Gelukkig is deze vrouw ook tot bekering gekomen.
Zoals ik al eerder heb gemeld zitten er bij ons inde gemeente verschillende
personen die uit de RK komen. Want als je ogen eenmaal open gaan is het in die
kerk niet uit te houden. Maar God kent zijn mensen en die naar Hem verlangen
en eerlijk op zoek zijn.
Goed op basis van ervaringen met 2 mensen (van de 1+ miljard) waarvan er later protestants geworden is denk je genoeg te weten.
Dat klinkt mij een beetje in de oren als: ik fiets dagelijks naar mijn werk en ik heb eens een wielrenner gesproken dus ik weet wel genoeg van de Tour de France. Of deze: mijn buurman is Turks en ik mag hem niet, alle Turken mag ik niet want ze zullen vast zoals mijn buurman zijn.
Afijn als we op basis van ontmoetingen van mensen zulke uitspraken kunnen doen dan kan ik het hele protestantisme wel door het afvoerputje gieten. Feit is dat jij behoorlijk wat stellige uitspraken doet zonder dat je van de hoed en de rand weet. Vervolgens wordt je daarop gewezen en wordt je een handreiking gedaan om je kennis te vergroten, geheel veilig vanachter je eigen pc, dus kwaad kan het niet. Je weigert echter en blijft hangen in je onterechte vooroordelen. Elk gesprek is verder zinloos.
schaapje schreef:Faramir, toen ik aan het schrijven was wist ik zeker dat je zo zou reageren, je laat. je erg
in de kaart kijken en bent heel voorspelbaar.
Wat ik schreef waren 2 voorbeelden maar ik zou er nog veel meer kunnen geven.
Ik hoef helemaal niet te weten van de hoed en rand zoals jij zegt, wat ik moet weten
is dat de Here Jezus voor mij gesorven is en ik daarom het eeuwig leven al heb.
Het lijkt er op alsof dat in jouw ogen en dat van je vriend aurelius niet genoeg is.
Ga jij nou gewoon je gang en blijf katholiek, ik zal je niet tegen houden (hoe zal
ik dat kunnen) maar laat mij in mijn waarde en begin niet over mariaverering
en weet ik al niet meer.
Ik heb me bekeerd tot God en hoef me niet te bekeren tot een "kerk`
En ik wil nog zeggen dat ik ook wel weet dat niet alle katholieken zijn
zoals ik ze ervaren heb.
Optimatus schreef:Mensen die ergens weggaan (kerk, streek, medemens) zijn doorgaans erg negatief over datgene of diegene die ze verlaten hebben. Daarom ben ik niet snel geneigd de mening van deze mensen over datgene dat of degene die ze verlaten hebben als objectief te beschouwen.
Een moslim die de islam vaarwel zegt, is meestal niet erg positief over de islam. Hetzelfde geldt voor refo's die de reformatorische gezindte verlaten of mensen die hun partner verlaten.Schaapje schreef:Maar ik kan zonder veel onderzoek ook wel beoordelen hoe de RK in elkaar zit.
En juist dat baart me zorgen. Hoe kun je nu iets beoordelen zonder veel onderzoek te doen? Ik kan dat in elk geval niet. Als ik iets wil weten, lees ik er veel over en/of praat ik er met veel verschillende mensen over. Al moet ik toegeven dat mijn kennis van de RKK wel kleiner is dan die van de OKK - maar dat is dan ook een ander kerkgenootschap(je).
Viviënne schreef:Even een vraag; wat klopt er allemaal niet in onderstaande tekst die vriendlief heeft geschreven? Ik ben jaren lang naar de RK kerk geweest, nu al een jaar of 6 niet meer. En hierdoor werd mij weer duidelijk waarom.
Viviënne schreef:Nee, ik vind dat niet vreemd.
Waarom verteld een priester ons dat Jezus niet echt over het water liep?
Waarom wordt er niets verteld over de opstanding van Jezus?
Optimatus schreef:Volgens mij wordt er in elke eucharistieviering verteld dat Jezus herrezen is (bijv. in het tafelgebed).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten