Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jan 2007 13:27

Nou ik heb ook weleens kruidkoek gemaakt met een pak, vond er nix aan ;) Die van m'n moeder is veel lekkerder.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 26 jan 2007 17:26

hmm, dat kan denk ik snel, als mijn moeder zal bakken zal dat niet snel met roomboter gebeuren, vind ze niet goed voor zichzelf :P terwijl ik juist wel gebak met roomboter gebakken wil! :mrgreen:
want ik vind dat maragarine of roombotoer nogal veel verschil in smaak kan betekenen.

Maar andere vraag,
is er hier iemand thuis in de chinees/indische keuken?
en dat wil ik graag eens weten waarom de bami van de afhaalchinees, ondanks de weinige groenten erin toch lekker van smaak is,
welke kruiden of iets dergelijks gooien ze hier door heen ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 26 jan 2007 17:36

spacy schreef:is er hier iemand thuis in de chinees/indische keuken?
en dat wil ik graag eens weten waarom de bami van de afhaalchinees, ondanks de weinige groenten erin toch lekker van smaak is,

Ja, is er in thuis.

Het is voor velen lekker van smaak omdat de smaak van de gerechten aan de Nederandse
smaak is aangepast. Er gaan juist heel weinig originele kruiden door heen.!

De originele gerechten uit de chinees/indische keuken smaken heel anders dan bij het geen
iemand bij een afhaal krijgt. Dit waardeer je wel of niet.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 jan 2007 18:12

Maar eh, als je er toch in thuis bent, simpel of niet, hoe draai je die nasi van de afhaalchinees in elkaar dan?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 26 jan 2007 18:31

Conimex, waarde, altijd Conimex.

Op de site van conimex staan overigens prima recepten, al dan niet 'echt Chinees'.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 26 jan 2007 18:47

spacy schreef:hmm, dat kan denk ik snel, als mijn moeder zal bakken zal dat niet snel met roomboter gebeuren, vind ze niet goed voor zichzelf :P terwijl ik juist wel gebak met roomboter gebakken wil! :mrgreen:
want ik vind dat maragarine of roombotoer nogal veel verschil in smaak kan betekenen.

Maar andere vraag,
is er hier iemand thuis in de chinees/indische keuken?

Ik heb 9 maanden lang in Chinese keukens gelopen, tegenwoordig doe ik dat parttime. Ik moet nog altijd een keer aan zo'n kok vragen hoe ze dat doen.

Grove schets:

Vaste procedure: Bami eerst koken (blank). Daarna roerbakken in de wok. Op het moment dat je de bami roerbakt (met plantaardige olie) doe je er onder andere prei, vetsin, suker, (gekookt) rundvlees en ei bij, plus nog een paar andere kruiden (welke weet ik even niet).

Je ooit afgevraagt hoe ze dat ei zo spiegelglad krijgen?? Wat ze doen: een kom of pan vol olie op het vuur gooien. Als dat verwarmd is gooien ze het ei erin. Het ei blijft in de olie bij elkaar maar kookt wel.

Als er nog meer vragen zijn op het gebied van de Chinees/Italiaan/Indo, dan hoor ik het wel, maar ik ben géén expert, dat zeg ik nu alvast :wink:
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 26 jan 2007 20:35

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Ik heb 9 maanden lang in Chinese keukens gelopen, tegenwoordig doe ik dat parttime. Ik moet nog altijd een keer aan zo'n kok vragen hoe ze dat doen.

Grove schets:

Vaste procedure: Bami eerst koken (blank). Daarna roerbakken in de wok. Op het moment dat je de bami roerbakt (met plantaardige olie) doe je er onder andere prei, vetsin, suker, (gekookt) rundvlees en ei bij, plus nog een paar andere kruiden (welke weet ik even niet).

Ah dankje! het ligt dus vooral aan de manier van het de bami wokken/bakken zie ik, ik ga daar nog wat meer op oefenen dan :P
een van die kruiden is dacht ik djahé (gember)

het trucje van het gladde ei kende ik al :P

HarmJan, ik wist dat er een verschil zit met de nederlandse afhaal chinees en de authentieke smaken, je hoeft hiervoor niet eens de originele chinese keuken te kennen om dit te merken, ga bijvoorbeeld maar eens in Duitsland of België bami of iets soortgelijks bestellen, en je krijgt al duidelijk een andere smaak :P
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 26 jan 2007 22:22

spacy schreef:HarmJan, ik wist dat er een verschil zit met de nederlandse afhaal chinees en de authentieke smaken, je hoeft hiervoor niet eens de originele chinese keuken te kennen om dit te merken, ga bijvoorbeeld maar eens in Duitsland of België bami of iets soortgelijks bestellen, en je krijgt al duidelijk een andere smaak :P

Die truck met het ei ken ik ook....,vandaar dat ik het ook niet eet...blee

Wat vaak wel een goede smaak geeft aan bami is het gebruikt van trassie,
wie legt de mensen hier even uit wat dit is..., Abdijbiertje misschien.. ? :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2007 22:24

tinos schreef:Conimex, waarde, altijd Conimex.

Op de site van conimex staan overigens prima recepten, al dan niet 'echt Chinees'.

Ik heb de indruk dat 'echt Chinees' in Nederland ook een illusie is.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 26 jan 2007 22:30

Aragorn schreef:

Ik heb niet alleen die indruk, maar ben er vrijwel zeker van sinds ik hoorde wat een vriend van me kreeg voorgeschoteld in China :shock:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 26 jan 2007 23:04

Lalage schreef:Nou ik heb ook weleens kruidkoek gemaakt met een pak, vond er nix aan ;) Die van m'n moeder is veel lekkerder.

Ik heb hem vandaag gemaakt Lalage. Denk een beetje te veel kaneel erin gegooid want hij is vrij pittig. Verder vond ik het beslag vrij stijf/taai hoe moet ik het noemen. Mijn mixer brandde bijna door.

Hij is wel lekker maar niet gerezen. Komt dat doordat er geen ei en melk ipv boter in zit?

Husband zei ook: het is koek geen cake!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 26 jan 2007 23:13

Klopt. De restaurants in grote steden waar de Chinezen eten nadat ze in de toko hun spullen hebben gehaald serveren heel ander voedsel dan de reguliere restaurants. De consumptie van (peking)eend is vele malen groter bijvoorbeeld. In België alleen al wordt het Chinese eten heel anders geserveerd dan in Nederland.

Ik denk dat de meeste mensen "echt Chinees" eten niet eens lekker vinden :)

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 26 jan 2007 23:19

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Klopt. De restaurants in grote steden waar de Chinezen eten nadat ze in de toko hun spullen hebben gehaald serveren heel ander voedsel dan de reguliere restaurants. De consumptie van (peking)eend is vele malen groter bijvoorbeeld. In België alleen al wordt het Chinese eten heel anders geserveerd dan in Nederland.

Ik denk dat de meeste mensen "echt Chinees" eten niet eens lekker vinden :)

Hmmm... een lekker eendje gaat er bij mij anders prima in hoor :yum:
De plaatselijke Vietnamees heeft dan ook een prima klant aan mij
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 26 jan 2007 23:24

Harm-J schreef:
spacy schreef:HarmJan, ik wist dat er een verschil zit met de nederlandse afhaal chinees en de authentieke smaken, je hoeft hiervoor niet eens de originele chinese keuken te kennen om dit te merken, ga bijvoorbeeld maar eens in Duitsland of België bami of iets soortgelijks bestellen, en je krijgt al duidelijk een andere smaak :P

Die truck met het ei ken ik ook....,vandaar dat ik het ook niet eet...blee

Wat vaak wel een goede smaak geeft aan bami is het gebruikt van trassie,
wie legt de mensen hier even uit wat dit is..., Abdijbiertje misschien.. ? :mrgreen:

Trassie is "garnalenpasta". Dat stinkt gruwelijk als het nog niet bewerkt is, maar blijkbaar geeft het smaak. Het wordt niet standaard gebruikt bij de Chinezen, anders had ik het wel vaker zien langskomen.

Gember (wat door spacy is aangegeven) wordt ook zeker gebruikt ja. Maar pas wel op met de hoeveelheden. De geur en smaak van gember is zo nadrukkelijk aanwezig dat het een maaltijd kan verpesten. Ik heb wel eens het idee dat veel Chinezen bij de babi panggang (je wil niet weten wat dat is :D ) teveel gember gebruiken.

@phox: idd, eend smaakt best :)

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 27 jan 2007 10:17

Smurffie schreef:
Aragorn schreef:

Ik heb niet alleen die indruk, maar ben er vrijwel zeker van sinds ik hoorde wat een vriend van me kreeg voorgeschoteld in China :shock:

Dat klopt inderdaad. Bestel in een willekeurig ander land eens babi pangang. Dat is heel anders en volgens mij ook niet 'echt Chinees'.
Ik heb een aantal keer haaievinnensoep besteld in een Chinees restaurant, de laatste keer vroeg ik hoeveel haai er nou eigenlijk inzat. Helemaal geen haai! Als ik haaievinnensoep bestel wil ik ook wel haai proeven natuurlijk. In China schijnt haaievinnensoep trouwens superlekker te zijn volgens Arie Haan.

Terug naar “Archief”