afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 nov 2004 18:35

gershwin schreef:Wat nog wel interessant is: ik zou best van de tegenstanders willen horen, of een plaatje van Jezus dat ook zijn Goddelijke kant zou laten zien dan wel goed zou zijn...
M.a.w.: is het niet goed Jezus af te beelden omdat Hij ook God was en omdat dat heiligschennis is, of is het niet goed Hem af te beelden omdat juist dat goddelijke niet in een plaatje past?

op je eerste gedeelte antwoord ik met nee, want het blijft een Goddelijk Persoon die je afbeeld, en dat is zoiets groots dat een plaatje niet kan bevatten denk. over 2e gedeelte ik denk beide
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2004 19:57

Tja en daar ben ik het dus niet mee eens.... want Goddelijk Persoon Jezus kon ook op aarde rond lopen, mensen konden Hem gewoon zien... en het verrassendste is dat Hij er ook niet heel bijzonder uitzag.... mensen die Hem zagen hadden niet gelijk het beeld dat Hij inderdaad een Goddelijk Persoon was...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

sela

Berichtdoor sela » 14 nov 2004 12:46

persoonlijk heb ik de bijbel en gods geboden altijd opgevat als zijnde gods overleveringen, maar ook stukken literatuur, want ik schaar onder kunst = een gesneden beeld of enige gelijkenis. en kunst is weer niets meer dan het verbeelden van dingen.

bijv. hooglied 2:
8 Dat is de stem mijns Liefsten, ziet Hem, Hij komt, springende op de bergen, huppelende op de heuvelen! 9 Mijn Liefste is gelijk een ree, of een welp der herten;

ik zie dergelijke passages als 'enige gelijkenis' van het gesneden beeld. en daarom is er mijns inziens geen reden om de versen 4 en 5 van exodus los van elkaar te interpreteren:

4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

anders wordt het natuurlijk als je je deze gaat verheffen tot een afgodsbeeld. en soms denk ik weleens [excuus lieve vrinden als ik u pijn doe] dat fanatieke voorstanders van de sv/nbv zich dus buigen voor een gesneden beeld of enige gelijkenis.

Afbeelding

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 nov 2004 23:06

Haha, veelzeggend plaatje weer :D

Maar, zo te zien zit het probleem dus toch in de vraag 'zijn de Goddelijke eigenschappen van Jezus in Zijn menselijke persoon terug te zien? Ik heb daarvoor nog geen goede argumenten gehoord...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 nov 2004 15:41

Ik heb de laatste pagina's niet gelezen (dankzij het geruzie van de kindertjes aldaar).

Eigenlijk vind ik dat Johannis1 (en medestanders) God tekort doen door te 'twijfelen' aan het mens-zijn van Jezus. Natuurlijk was de beste Man ook God, maar het woord man zegt al dat Jezus ook mens was.

Nog een puntje omhoog halen (in navolging van Sela geloof ik):
In de Bijbel wordt gesproken over Jezus. Er worden karaktereigenschappen van Jezus genoemd. Liefde, barmhartigheid, rechtvaardigheid, etc. Met woorden wordt in de Bijbel ABSOLUUT een beeld van Jezus gegeven. Geen beeld om te aanbidden, maar absoluut wel een beeld van Jezus.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 nov 2004 17:46

kurtyo schreef:
In de Bijbel wordt gesproken over Jezus. Er worden karaktereigenschappen van Jezus genoemd. Liefde, barmhartigheid, rechtvaardigheid, etc. Met woorden wordt in de Bijbel ABSOLUUT een beeld van Jezus gegeven. Geen beeld om te aanbidden, maar absoluut wel een beeld van Jezus.

Maar dat is geen geldig argument. Immers, van God wordt ook een dergelijk beeld gegeven, toch geloof ik niet dat we die op enigerlei wijze mogen afbeelden. Ik ben wel voorstander van afbeelden van Jezus, maar niet op basis van het door jou gegeven argument.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 17:48

jas schreef:
kurtyo schreef:

Maar dat is geen geldig argument. Immers, van God wordt ook een dergelijk beeld gegeven, toch geloof ik niet dat we die op enigerlei wijze mogen afbeelden. Ik ben wel voorstander van afbeelden van Jezus, maar niet op basis van het door jou gegeven argument.

Ha, ik kan met jas instemmen.. :mrgreen:

Een gesneden beeld is idd iets anders dan een beeld met woorden. Alhoewel ook dat natuurlijk uiteindelijk tekort schiet, dus ik begrijp God's moeite ermee dan ook maar ten dele.

sela

Berichtdoor sela » 15 nov 2004 20:37

kurtyo schreef: Nog een puntje omhoog halen (in navolging van Sela geloof ik): In de Bijbel wordt gesproken over Jezus. Er worden karaktereigenschappen van Jezus genoemd. Liefde, barmhartigheid, rechtvaardigheid, etc. Met woorden wordt in de Bijbel ABSOLUUT een beeld van Jezus gegeven. Geen beeld om te aanbidden, maar absoluut wel een beeld van Jezus.

ik bedoel denk ik ook iets anders.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 nov 2004 21:07

Vanavond nog iets gehoord over afbeelding van God:

"Hoe kun je Gods Almacht, Eer, etc. uitbeelden?".

Een vraag om over na te denken??!?!?!?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 21:10

Evelien schreef:Vanavond nog iets gehoord over afbeelding van God:

Dat is zeker een uitdaging voor kunstenaars.. :wink:

Kun jij er iets mee, sela?

sela

Berichtdoor sela » 15 nov 2004 21:19

tja.. daar heb ik al vaak over nagedacht...
god beeldt het zelf al uit in zijn schepping.
als kunstenaar kun je dat natuurlijk nauwelijks evenaren.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 nov 2004 21:38

Aragorn schreef:

Hoe zo een uitdaging? Kun je dan uberhaupt God wel uitbeelden als je "eigenlijk niet weet" hoe je Gods, eer, almacht, alomtegenwoordigheid, eeuwigheid, etc. uit kunt beelden???

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 nov 2004 21:48

nog een vraag, welke natuur is belangrijker: Zijn Goddelijke natuur of Zijn menselijke natuur?

Eigenlijk vind ik dat Johannis1 (en medestanders) God tekort doen door te 'twijfelen' aan het mens-zijn van Jezus. Natuurlijk was de beste Man ook God, maar het woord man zegt al dat Jezus ook mens was.

ik zou de heer kurtyo willen aanraden om alles te lezen, want ik heb nergens gezegd dat ik aan Zijn mensheid twijfel
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 nov 2004 21:58

Evelien schreef:
Aragorn schreef:

Hoe zo een uitdaging? Kun je dan uberhaupt God wel uitbeelden als je "eigenlijk niet weet" hoe je Gods, eer, almacht, alomtegenwoordigheid, eeuwigheid, etc. uit kunt beelden???

Dat ben ik nou eens helemaal met jou eens. Vanuit een verbroken schepping is dat volgens mij niet meer mogelijk. Wel vanuit een genadige herschepping, maar of dit leidt tot de behoefte aan fysieke uitbeelding???
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 22:49

Evelien schreef:
Aragorn schreef:

Wie zegt dat je dat eigenlijk niet weet? Kunstenaars doen een poging de realiteit te vatten, met wisselend succes. Nooit volmaakt, maar moet dat? Ik denk dat je met abstracte kunst een heel eind kunt komen..

Let wel: ik heb het nu niet over het afbeelden van God Zelf, dus dat je een tekening maakt en zegt: dit is God, zo ziet Hij eruit. Maar een indruk van Zijn eigenschappen is het proberen waard denk ik.

Terug naar “Archief”