David schreef:waarnemer schreef:Toch vind ik het wel mooi dat de Vrijgemaakte kerk uitspreekt dat het houden van de zondag niet voortvloeit uit het vierde gebod. Ik vind de zondag als rustdag een groot goed, maar het is geen gebod zoals voor Israël het gebod van de Sabbat gold en geldt.
Voor Israel
en voor Jezus.
En dat laatste is het waar het om draait.
Jezus vervulling van de wet met daarin de sabbat, werd voor ons tot voorbeeld.
Of vergis ik me en is de manier waarop Jezus de wet vervulde niet een voorbeeld voor ieder christen?
David

Laat ik eens een paar voorbeelden geven waarin de wet wordt aangehaald in het nieuwe testament:
21 En als acht dagen vervuld waren, dat men het Kindeken besnijden zou, zo werd Zijn Naam genaamd JEZUS, welke genaamd was van den engel, eer Hij in het lichaam ontvangen was.
22 En als de dagen harer reiniging vervuld waren, naar de wet van Mozes, brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden;
23 (Gelijk geschreven is in de wet des Heeren: Al wat mannelijk is, dat de moeder opent, zal den Heere heilig genaamd worden.)
24 En opdat zij offerande gaven, naar hetgeen in de wet des Heeren gezegd is, een paar tortelduiven, of twee jonge duiven.
zie ook Luk. 24:44:
44 En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.
Joh. 8:5:
5 En Mozes heeft ons in de wet geboden, dat dezulken gestenigd zullen worden; Gij dan, wat zegt Gij?
De wet zoals de Bijbel er over spreekt is dus breder dan de 10 Woorden, want hier wordt over andere dingen gesproken dan die in de 10 Woorden worden genoemd.
Jezus vervulde de wet tot de tittels en de jota's van de wet toe. Bedoel je dat we dat op dezelfde manier nu moeten doen? Dus inclusief besnijdenis, het brengen in de tempel, het stenigen van overtreders van de wet enz.?
Kijk, je wil het vooral over het vierde gebod hebben en dat snap ik vanuit je achtergrond wel, maar is hier niet veel meer aan de hand? Hoe is de verhouding tussen wet en evangelie? Hoe is de verhouding tussen de vervulling van Jezus van de wet en de manier hoe wij er mee om moeten/mogen gaan? Dat zijn allemaal essentiele vragen waar christenen al eeuwen mee worstelen en in de tijd van het NT ook deden. Het is niet mijn bedoeling om mensen voor te schrijven over het hoe en waarom van de wet in het leven van christenen. Wat wel zo is, is dat een christen de wet in zijn binnenste gegraveerd krijgt door de Heilige Geest. Zie daarvoor Hebreeen 8:8-9 en Jeremia 31, waaruit in dit hoofdstuk in de Hebreeenbrief geciteerd wordt. Er is het oude en het nieuwe verbond en de verhouding tussen die twee wordt in dit gedeelte van de Bijbel besproken. Dan blijkt dat er verschil is tussen de oude verbondsopvatting en de nieuwe onder het evangelie. Je wilt nu beargumenteren dat de sabbat op een bepaalde dag gevierd moet worden. Dat lees ik er niet direkt in, al heb ik ook er geen bezwaar tegen als mensen dit wel doen. Zolang het wezen van het rustdaggebod overeind blijft staan, is er over het ondergeschikte punt van het tijdstip ervan verschil van mening mogelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)