Markie schreef:Mij onderbouwing een stelling van me noemen wordt een gebed zonder eind.
Wat je zegt dat je als lid van een kerk het niet eens hoeft te zijn met wat ze verkondigen is nogal krom vind je niet?
Onderbouw dat eens dan!
Je gaat dus ook op een partij stemmen waar je het niet mee eens bent?
Je zit echt onzin uit te kramen nu, terwijl je mij om een onderbouwing vraagt die ik allang gegeven heb, maar wat voor jou en degenen die het niet met me eens zijn geen onderbouwing is, omdat hun en jij een andere overtuiging hebben.
Ik kan dus wel aan het onderbouwen blijven maar daar zul je dus toch geen genoegen mee nemen.
Evenmin als iemand anders mij kan overtuigen dat deze stelling niet zo is, en dat zelfmoordenaars dus in de hemel kunnen komen.
Corrigeer me als ik verkeerd samenvat, maar jouw menig bestaat uit 2 punten
1- Mensen kunnen pas vergeving ontvangen als ze de zonde gepleegd hebben. Hier heb je verder geen onderbouwing voor gegeven. Wel hebben verschillende mensen met bijbelteksten het tegengestelde proberen aan te toten
2- God behoedt Zijn kinderen voor het plegen van zelfmoord. Als argumentatie kom je met het voorbeeld van Job. Zelf heb ik als tegenvoorbeeld Saul gegeven. Je kunt aan de kwaliteit van allebei de voorbeelden twijvelen:
2.1. Job kon helemaal niet doodgaan (tijdens die reeks gebeurtenissen zegmaar), ook niet door ziekte, dit lijkt niet op toepassing bij de rest van de mensheid die wel dood kan gaan aan ziekte. Dus het is discutabel of dit een goed voorbeeld is.
2.2. Dat Saul zelfmoord pleegde staat vast, dat hij bekeerd was niet, maar persoonlijk dacht ik van wel, om 2 redenen:
2.2.1. Hij was een aangestelde gezalfde van de Heere
2.2.2. Z'n hard was verandert.
Hier kun je tegenin brengen dat verandering geen vernieuwing hoeft te betekenen.
Aangezien beide voorbeelden discutabel zijn, en je uberhaupt geen algemene stelling op een (nota bene één) voorbeeld kunt baseren (alle zwanen zijn wit, want ik heb nog nooit een zwarte gezien is een foute onderbouwing van de stelling), heb ik nog steeds geen houdbare onderbouwing van je stelling gezien.
3. Als tegenargument is aangevoerd dat er maar over één onvergeeflijke zonde gesproken wordt in de bijbel en dat is de zonde tegen de HG. Hieruit kun je de logische gevolgtrekking trekken dat als een wedergeboren christen zelfmoord pleegt hij toch naar de hemel gaat.
4. Blijft de vraag staan of Christenen zelfmoord kunnen plegen.
4.1 Met voorbeeld 2.1 wilde je aantonen dat dat niet kon. Dit is echter geen geldige (d.w.z. volledig dekkende) argumentatie, omdat je van een voorbeeld een algemene waarheid maakt.
4.2 Verschillende anderen hebben voorbeelden gegeven van bekeerde christenen die zij kenden die zelfmoord pleegden. Vraag blijft dan natuulijk hoe betrouwbaar je hen acht.
4.3 Tenslotte wordt er nergens in de Bijbel een belofte gedaan dat een kind van God géén zelfmoord zou (kunnen) plegen.
Tot dusver mijn samenvatting van deze discussie.
Khoop zo duidleijk gemaakt te hebben wat er aan de argumenatie van jouw (en ook mezelf en anderen) schortte. Khoop dat in ineder geval de betekenis van het begrip argumentatie duidelijk geworden is.