Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 mei 2004 17:28

Er is een groot gevaar van de valse lijdelijkheid en de gemakkelijkheid onder de meest ernstige prediking van het Woord.

Heel mooi verwoord :!:
Ik ga er niets aan toevoegen.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 17:51

ahuibers schreef:dat niet direct, je hebt de plicht om te bidden voor bekering,

De wedergeboorte wordt in ons niet teweeggebracht door middel van uiterlijk prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking. Er is een groot gevaar van de valse lijdelijkheid en de gemakkelijkheid onder de meest ernstige prediking van het Woord. Ook is er het gevaar dat de mens moet en kan kiezen voor de Heere Jezus. En als hij dat gedaan heeft, dan is hij gered en behouden.

Het Woord zegt dat God verkiest en doet naderen en dat Hij gewillig is voor onwillige zondaren. Door het offer van Christus kan genade verworven worden, niet door de mate van uw schuldontdekking. Niets is afhankelijk van jezelf, maar je moet als een verloren zondaar op grond van het Evangelie van vrije genade, tot een volkomen Borg en Zaligmaker uitgaan.
De wedergeboorte is een geheel bovennatuurlijke en zeer krachtige werking van de Heilige Geest. Wanneer genade in het hart van de zondaar komt, dan is er een bovennatuurlijke kracht, die de zondaar uit de diepte trekt, dwars door al zijn weerstanden.

dus je begint niet zelf maar God begint!

Oke maar God zegt ook "bekeert u". Dat betekent dat je zelf een soort van initiatief moet nemen, bijv door oprecht te bidden en de bijbel voor jezelf gaan lezen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 18:05

Maar als je gaat bidden is God daarvoor al begonnen natuurlijk. Door jouw interesse voor het geloof op te wekken bijvoorbeeld.

Enneh, ahuibers jij zit toch ook in de ggn?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 18:13

Aragorn schreef:Maar als je gaat bidden is God daarvoor al begonnen natuurlijk. Door jouw interesse voor het geloof op te wekken bijvoorbeeld.

Goed, maar dan moet je het nog wel zelf doen. en uiteindelijk moet je de aanbieding wel zelf aannemen.

Als ahuibers van de ggn (gereformeerde gemeente in nederland neem ik aan) is lijkt het mij dat het verschil tussen zijn visie en de visie van de gergem niet zo groot is. wat dat betreft kunnen die best een worden.

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 25 mei 2004 18:14

Het Weermannetje schreef:Nee, dat de genade alleen voor de uitverkorenen is.

Je weet van tevoren toch niet of je uitverkoren bent of niet. Daar mag je volgens mij ook niet mee werken. Je moet blijven bidden en smeken om genade. God laat GEEN bidder staan.

Christus heeft nog nooit gezegd: Ik ben uw ondergang en dood, maar: uw Opstanding en Leven!!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 mei 2004 18:23

Dat zou me echt verbazen. Dan denk ik dat hem nog veel kritiek te wachten staat, want hij praat als een Gergemmer. En niet als een Gergemmer van de betuwe.............jaja ook daar is nog groot verschil in.
8)
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 18:26

Bookman schreef:

Dat zou me echt verbazen. Dan denk ik dat hem nog veel kritiek te wachten staat, want hij praat als een Gergemmer. En niet als een Gergemmer van de betuwe.............jaja ook daar is nog groot verschil in.
8)

Wat is het verschil tussen de betuwse gergem en de gewone gergem dan?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 mei 2004 18:49

Liggen veel dichter bij de GGN. Om een voorbeeld te geven. Ergens op de veluwe is een predikant die zijn eigen gemeente waarschuwt vanaf de kansel voor zijn medebroeder Ds. C. Harinck
Op een andere plaats daar in de buurt, zijn onlangs op een zendingsmarkt de prekenbandjes van Ds. C. Harinck weggehaald door de plaatselijke predikant. Die mochten daar niet verkocht worden. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Op de laatste GS in Utrecht is een van de Gelderse broeders hevig uitgevaren tegen één van de andere predikanten om hem ernstig te waarschuwen dat er helemaal geen aanbod van genade is. Dat bedoel ik dus. :?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 18:52

japijo schreef:
Aragorn schreef:Maar als je gaat bidden is God daarvoor al begonnen natuurlijk. Door jouw interesse voor het geloof op te wekken bijvoorbeeld.

Goed, maar dan moet je het nog wel zelf doen. en uiteindelijk moet je de aanbieding wel zelf aannemen.

Als ahuibers van de ggn (gereformeerde gemeente in nederland neem ik aan) is lijkt het mij dat het verschil tussen zijn visie en de visie van de gergem niet zo groot is. wat dat betreft kunnen die best een worden.

Het verschil zit hem ook vooral in de accenten en de manier waarop het gepreekt wordt. Met het verhaal van ahuibers kun je in je uiteindelijke boodschap aan onbekeerden nog 2 hele verschillende kanten op, denk ik zo.

Overigens is dit...
Ook is er het gevaar dat de mens moet en kan kiezen voor de Heere Jezus. En als hij dat gedaan heeft, dan is hij gered en behouden.

...best ger. gem. in ned.-achtig.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 19:01

Bookman schreef:

Liggen veel dichter bij de GGN. Om een voorbeeld te geven. Ergens op de veluwe is een predikant die zijn eigen gemeente waarschuwt vanaf de kansel voor zijn medebroeder Ds. C. Harinck
Op een andere plaats daar in de buurt, zijn onlangs op een zendingsmarkt de prekenbandjes van Ds. C. Harinck weggehaald door de plaatselijke predikant. Die mochten daar niet verkocht worden. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Op de laatste GS in Utrecht is een van de Gelderse broeders hevig uitgevaren tegen één van de andere predikanten om hem ernstig te waarschuwen dat er helemaal geen aanbod van genade is. Dat bedoel ik dus. :?

Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat het verschil tussen Ds van de Net/ds Harinck en ds Moerkerken/? behoorlijk groot is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 19:06

Bookman schreef:

De veluwe is NIET de betuwe.. :x (Het zal vanuit de zeeuwse klei misschien hetzelfde lijken, maar NOT!) :x :mrgreen:

Die dominee op de veluwe was zeker Hochem..? :wink:

En als je bandjes van andere dominees van de zendingsmarkt haalt ben je natuurlijk gewoon ziek in je hoofd. Ook als verkoper vind ik je maar een beetje een zombie als je je dat laat gebeuren eigenlijk.. :?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 25 mei 2004 20:34

Aragorn schreef:Die dominee op de veluwe was zeker Hochem..? :wink:
En als je bandjes van andere dominees van de zendingsmarkt haalt ben je natuurlijk gewoon ziek in je hoofd.

Gelukkig hebben we tegenwoordig http://www.prekenweb.nl ! Van harte aanbevolen, en geen dominee die de bandjes weghaalt :lol:

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 20:35

Ik denk dat die site binnenkort gehackt wordt... :lol:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 20:43

Was er ook niet veel commentaar van dominees op deze site. Volgens mij was er een hele ophef over.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 mei 2004 21:44

De veluwe is NIET de betuwe.. (Het zal vanuit de zeeuwse klei misschien hetzelfde lijken, maar NOT!)

Die dominee op de veluwe was zeker Hochem..?

En als je bandjes van andere dominees van de zendingsmarkt haalt ben je natuurlijk gewoon ziek in je hoofd. Ook als verkoper vind ik je maar een beetje een zombie als je je dat laat gebeuren eigenlijk..

Bedankt voor het topografisch onderricht. * vind Aragorn hele slimme jongen* :mrgreen:

Maar Hochem bestaat niet, want dat komt van Googem en dat is het Hebreeuwse woord voor slim. En zo slim vind ik zulke praktijken niet... :?
Het is Hogchem.....zo, heb ik Aragorn ook nog wat kunnen leren. hehe :wink:

die bandjesverkoper had misschien geen keus, als er zo'n zwaargewichtdominee op je afgedragonderd komt dan wil je je bandjes wel afgeven. Ze zouden je nog in de ban mikken..... :roll:

Terug naar “Archief”