Dummy schreef:Ook hier ligt het er weer aan welk vertrekpunt je kiest. Ik hoef geen bovennatuurlijke laag aan te nemen, die is er volgens mij. Dus ik voeg niets toe, in mijn ogen haal jij iets weg.
Het verschil is natuurlijk wel dat ik in principe alles in mijn versie van de werkelijkheid kan laten zien, voelen, ruiken, etc, en jij dat met een groot deel van jouw werkelijkheid niet kunt.
Vanuit mijn visie moet jij heel veel moeite doen om alles te verklaren.
Zodra je magie uitsluit, wordt het allemaal wel wat moeilijker, inderdaad. Ik zie dat echter niet als nadeel.
Dat hoef ik niet te doen, al vind ik het wel heel fijn dat we met elkaar veel wijsheid opdoen over allerhande zaken, zoals geneesmiddelen om maar een voorbeeld te noemen. Maar ik snap je helemaal als jij vanuit jouw vertrekpunt een bovennatuurlijke laag nodeloos ingewikkeld vindt.
Jij schrijft dat ik moeite moet doen met verklaringen. In sommige gevallen misschien wel. Maar in veel meer andere gevallen, is jouw visie ingewikkelder, afhankelijk van magie, of qua kennis betekenisloos. Noem eens wat, de overeenkomsten tussen de genomen van allerhande dieren en planten. Vanuit mijn visie is de boomstructuur die je daaruit kunt afleiden geen enkel probleem, vanuit jouw visie is die boom volledig arbitrair, een wonder, of 'God's wegen zijn ondoorgrondelijk'. Met name het gefuseerde chimpansee-gen in ons DNA. Geen probleem voor mij, een enorm probleem voor jou.
En allemaal omdat je met laag werkt die je niet kunt aantonen en die in mijn ogen niet bestaat. Waarom zou ik net doen alsof ik geloof dat er een extra laag is, als het enige wat dat oplevert een ingewikkeldere en/of armere werkelijkheidsverklaring is?