Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 01 okt 2012 07:37

Mooie taart JPC!

Maakt iemand van jullie wel eens pompoenmoes? Heeft iemand daar nog een recept van? Ik heb nl nog 2 pompoenen liggen. Ik had pas pompoen uit de oven gemaakt, met kruiden en pastinaak en aardappel, maar dochterlief houdt meer van een prakje als ze een smaak moet leren eten

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 01 okt 2012 08:35

Ajl, ik maak weleens pompoensoep, maar moes heb ik nooit van gehoord.

Vandaag weer voor het eerst aan de spruitjes...Lekker!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 okt 2012 08:38

Nee, soep houdt zij sowieso niet zo van en ik vind pompoensoep ook altijd wat melig. Ik heb in ieder geval nog geen lekker recept gevonden.

De spruitjes heb ik ook al zien liggen, maar ben er geen fan van. Ik probeer ze nog even te ontwijken totdat manlief erom vraagt. Ik ga vanavond aan de hutspot( met bruine bonen) met suddervlees.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 01 okt 2012 09:52

Grappig, heb zaterdag een kookboek geleend waar pompoenpuree instaat :) Daar wordt het heel simpel gedaan met boter, gemalen witte peper en gemalen komijn. Heb het zelf nooit geprobeerd...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 okt 2012 19:58

Pompoen is echt lekker :-D

@ajl hier een heerlijk recept voor pompoenmousse voor 2 personen:

1 kleine pompoen
olijfolie
1 eetlepel komijnzaad
1 eetlepel paprikapoeder
1/2 eetlepel kerriepoeder
1/2 eetlepel mosterdzaad
1 eetlepel verse gember, fijngesneden
1 teentje knoflook, fijngehakt
1/4 eetlepel venkelzaad
1 eetlepel verse koriander, fijngehakt
beetje zeezout
sojaroom naar wens

Schil de pompoen en verwijder de zaden en draden. Snijd in stukken. Verwarm in een pan een scheut olijfolie. Voeg de knoflook en de kruiden toe, behalve de verse koriander (let op dat de knoflook niet aanbrandt). Voeg de pompoen toe, bak alles even goed door, voeg dan een beetje water toe en doe het deksel op de pan. Stoof de pompoen tot de stukken zacht zijn. Haal de pan van het vuur en pureer het mengsel tot een gladde massa. Breng op smaak met zeezout (heel weinig, want juist het zoete van de pompoen maakt dit gerecht zo lekker zacht), eventueel een scheutje sojaroom en natuurlijk de verse koriander. Zowel koud als warm lekker.

Bron: Ecofabulous, Lisette Kreischer - heerlijk kookboek, echt mijn favoriet al een paar jaar :)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 01 okt 2012 20:36

Mooie taart jpc. wat voor vulling heb je gebruikt?

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 02 okt 2012 10:26

Eigenlijk heel simpel: Banketbakkersroom voor de buitenkant en van binnen een laagje vlaaivulling en een laagje slagroom.
Was voor vriendin de eerste keer zo'n taart maken. En dan doe je er toch al een stuk langer over om te maken. Als je dan ook nog een ingewikkelde vulling gaat doen, word het helemaal zo'n 2 dagen project.
Maar hij was iig erg lekker :)
Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 okt 2012 10:44

Bedankt lalage! Dat recept ga ik deze week zeker proberen. Ik meld het resultaat wel! Pompoen en pastinaak zijn op dit moment wel mijn favoriet. Is het hierbij ook dat als je het wat langer laat staan dat de kruiden zich beter mengen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 okt 2012 08:29

ajl schreef: Is het hierbij ook dat als je het wat langer laat staan dat de kruiden zich beter mengen?

Ik zou het niet weten, eet het altijd meteen op ;)

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 04 okt 2012 08:20

Ajl, heb jij voor mij dat recept van pompoen met pastinaak uit de oven? Kan je pastinaak bij de AH kopen? Of bij de groenteboer?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 04 okt 2012 09:31

Dat recept heb ik deels zelf bedacht en deels van internet. Pastinaak kan je bij de AH halen ( liggen bij de winterwortels).

Ik heb de de pompoen geschild en pitten eruit gehaald en in stukken gesneden. Idem met de pastinaak en gewone wortel. De aardappels gewassen en in grove stukken gesneden ( met schil). Allemaal in 1 pan met water ( en zout) aan de kook gebracht. Even laten koken en afgegoten. Vervolgens in de braadslee gedaan. Daaroverheen een flinke scheut olijfolie. Flink aantal tenen knoflook ertussen gelegd ( niet uitpersen), een ui afgehaald en gesneden ook tussen de wortel en pompoen gelegd. takjes rozemarijn en tijm erbij gedaan en 45 minuten in de oven op 180-200C.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 04 okt 2012 09:50

mmmh, klinkt lekker! Jammer dat manlief geen knoflook of ui lust. En zonder lijkt het me een stuk minder.
Afbeelding

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 12 okt 2012 20:11

oh maar dat lust ik wel hoor , :-oo Vlaardingen Capelle is nog wel aan te rijden :mrgreen:

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 13 okt 2012 10:30

Gisteren stoofschotel met kipdrumsticks, pompoen, pastinaak en wortel gegeten. gecombineerd met couscous. Het moest aangebraden worden en dan 40 minuten in de oven, in een laagje kippe-bouillon. Het was wel lekker, maar de groenten waren wel errug zacht geworden. Het viel een beetje tegen.

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 16 okt 2012 15:13

Vanavond wordt t hier stamppot met verschillende groenten. tIs bij AH kant en klaar gemengd te koop (zak van 400gr in koelvak), maar aangezien manlief niet tegen al die ingredienten kan, heb k t klaargemaakt van verse groenten. tIs nu een mix geworden van wortel, ui, spruiten en prei. kBen benieuwd hoe dat gaat smaken.
Morgen een stamppot bonen uitproberen. Deze vakantie staat wel in het teken van scriptie en (voor ons) nieuwe gerechten uitproberen :mrgreen:
Szent az Úr

Terug naar “Archief”