Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor NdW » 19 okt 2011 18:17

Koeitje schreef:Maken jullie je baby overdag wakker voor een voeding? Of laat je het gerust een half uur, uur uitlopen? Ben beetje bang dat als hij overdag te goed slaapt dat hij 's nachts wakker gaat liggen :-k

Ik laat het wel een uur uitlopen hoor. Vanmiddag heeft N. tot 5 uur geslapen i.p.v. half 4/4 uur. En nu slaapt ze weer heerlijk. Ik ben momenteel aan het overgaan op 6 voedingen. Dus de tijden wijzigen momenteel toch een beetje.

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 19 okt 2011 18:18

@ Koeitje: ik lette eigenlijk nooit zo op de tijd, voedde meer op vraag, dus dat varieerde wel eens een uur of wat, dat ging prima. En die tijden pin ik me ook niet op vast, telkens als ik denk dat ik een ritme heb is het weer anders, nou ja, jammer dan....

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 19 okt 2011 19:30

ik heb nog nooit op de tijd gelet!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 19 okt 2011 21:09

Als de kleine 's nachts gaat komen ga ik overdag zoveel mogelijk voeden en laat ik ze dus geen uren slapen omdat ik het zo wil sturen dat ze overdag wakker is en 's nachts slaapt. Maar soms heeft ze een slaap-inhaal-dag naar mijn idee en dan geniet ik van die rust.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 19 okt 2011 21:43

@Schipje, zo deed ik het ook, maar doorslapen zit er op deze manier nog steeds niet in. :mrgreen:

@Koeitje, succes! Ik voel de onzekerheid nog als ik zo je verhaal lees. Wat was ik ook onzeker. Ik ga het voeden echt steeds leuker vinden, zoonlief is nu 5 maanden oud.
Geniet nu echt van de momenten van voeden. 't duurt ook minder lang, en hij komt nu eindelijk minder vaak...
Soms bijna 4 uur tussen een voeding, zonder gemor.
Ik ben een enorme control freak maar heb dat qua voeden los kunnen laten. Ik voed op verzoek en vind dat perfect!
Merk dat zoonlief nu wel meer regelmaat krijgt, en dat vind ik ook oké uiteraard ;-).

En wat de tijd betreft; hier duurde het vaak wel een uur/1,5 uur per keer voeden.

Succes! Het wordt steeds leuker, geniet er van!

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 20 okt 2011 05:42

Dank je, het is mijn eerste week alleen en ik voel me eerlijk gezegd vreselijk. Ik weet niet hoe ik mijn dag moet indelen en kan er eigenlijk met moeite van genieten. Mijn mannetje deed het super gisteren, maar ik denk alleen "hoe moet dit?" Hoe moet ik straks eten koken of bezoek ontvangen? Maak me zo zenuwachtig dat ik een brok in mijn maag heb en amper kan eten, wat natuurlijk ook niet goed is. Vannacht heeft hij eigenlijk keurig geslapen, maar heel veel geluidjes gemaakt waardoor ik niet aan mijn diepe slaap ben toegekomen. Volgens mij heeft hij ook een tijd wakker gelegen, of hij droomde gewoon erg heftig vannacht. Hij huilde niet erg hard en was voor mijn gevoel ook veel te snel klaar met drinken. Dronk ook niet heel actief, zo leek het. Maar heb dat een keer eerder meegemaakt en toen ik daarna afkolfde bleek die borst toch aardig leeg. Zal zijn gewicht maar goed in de gaten moeten houden om te zien of hij voldoende krijgt. Poep en plasluiers voldoen nog aan de eisen.
Ben nu vroeg opgestaan omdat ik echt niet kon slapen en ben gaan kolven. Kwam amper wat uit dus probeer het zo nog maar eens. Zit mezelf waarschijnlijk erg dwars met mijn zorgen.
Hoe ziet jullie dag eruit? Hoe start je zelf op en hoe laat? Eet je eerst zelf, daarna voeden en kind in het wippertje? En hoe lang zit hij daarin? Speelt hij dan ook al een beetje? En met bezoek? Ik krijg straks koffiedrinkers en zit dan al helemaal te prakkiseren hoe ik de voedingen daaromheen moet doen enzo.
Sorry voor dit verhaal, maar ik weet het gewoon echt niet...

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 20 okt 2011 05:46

Em. schreef:@ Koeitje: ik lette eigenlijk nooit zo op de tijd, voedde meer op vraag, dus dat varieerde wel eens een uur of wat, dat ging prima. En die tijden pin ik me ook niet op vast, telkens als ik denk dat ik een ritme heb is het weer anders, nou ja, jammer dan....

Maar hoe bouw je dan toch een soort dag-structuur op? Als je op bezoek gaat of bezoek ontvangt? Of als je boodschappen gaat halen? Ik schoot vannacht dus echt in de stress bij het idee dat ik straks bezoek krijg. Terwijl de afleiding op zich ook fijn is.

Zijn er meer mensen die niet diep in slaap komen trouwens? Ben zo bang dat ik er aan onderdoor ga.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 okt 2011 05:51

Ach Koeitje, ik vraag me af of je dat nu al moet willen, een ritme. Ik weet nog na beide bevallingen dat het echt een tijd duurde voor ik alles op de rit had. De eerste week na dat de kraamzorg weg was kwam mijn moeder of zusje nog bijna elke middag, zodat ik kon slapen, dan paste 1 van hen op Jurian, of streken even ofzo. Pas na een paar weken kreeg ik de rust en het ritme. En nu ik weer ben gaan werken is het weer zoeken, al lukte het nu wel sneller de draad weer op te pikken.
Maar zeker met borstvoeding moet je niet teveel willen hoor qua ritme enzo, denk ik. Gewoon meebewegen op het ritme van je kleintje, dan voel je je zelf ook het prettigste denk ik!

(toen Jurian net geboren was stond ik wekenlang pas om 10 uur op ofzo, had hij al een fles op, kroop ik gewoon lekker terug ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 20 okt 2011 06:01

Dank voor je antwoord! Het lijkt gewoon alsof iedereen om me heen zo weer z'n eigen leven oppakt. En ik weet dus niet of ik mezelf nog wat mag verwennen nu hij al een maand oud is. En het idee dat mijn man en moeder weg zijn vind ik ook vreselijk.

Vannacht dronk hij dus vrij kort en sliep vrij lang. Af en toe maakte hij even een smakgeluidje, maar het zette niet door. Dan liet ik hem maar liggen totdat hij echt begon te "jengelen". Ik hoop dat ik hem wat sneller snap als ik het "moeten" van mezelf loslaat. Willen jullie voor me bidden? Vind het gewoon erg heftig ineens :oops:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 okt 2011 08:06

Ik voed gewoon als er bezoek is, in het begin vond ik dat ook erg lastig. De ene keer voed ik boven en de andere keer beneden.
Maar ik heb wel een vrij luxe leventje als het gaat om het werk van m'n man. Ik probeer meestal geen bezoek te ontvangen op de dag dat m'n man in het buitenland zit (dat is 1 dag in de week). De rest van de dagen werkt hij thuis of op kantoor.

Wie heeft hier een handkolf? Ik probeer te kolven maar op een of andere manier lukt het me niet echt, ik krijg last van m'n borst. ik doe iets verkeerd, maar wat? Ik zat al op internet te zoeken naar een filmpje. Maar kan niks vinden.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 20 okt 2011 08:57

Koeitje: misschien lastig maar je moet nu vooral 'bij de dag' leven en niet moeilijk denken over hoe het straks moet. het gaat 'vanzelf', ook al lijkt het nu nog lastig te zijn om een ritme te vinden.

Ik let ook niet op de tijd, maak hem ook niet wakker als het lang duurt, ga alleen wel kijken of het allemaal nog goed gaat :wink: Iedereen doet het weer op zn eigen manier, dus jij zult een weg vinden die bij jou past en dat gaat eigenlijk vanzelf, ook al duurt het soms een paar maanden. Ik denk dat je over een maand of 2 denkt: heb ik me daar nu zo druk over gemaakt?

Als je ergens heen gaat vind niemand het raar als je moet voeden of verschonen, weet niet of je er moeite mee hebt om te voeden waar anderen bij zijn? Ik zelf voed overal waar nodig is, zelfs in een winkel als de kleine echt ontroostbaar is :mrgreen: maar dat is ook een 'drempel' waar je overheen moet en als je dat niet wilt, gewoon ook niet doen!

En bedenk: het is ook heftig, niet alleen voor jou, maar voor iedere 'jonge' moeder. Ze kunnen nog niet vertellen wat ze willen hé, ik sta soms ook nog even te bedenken: uhmmm wat NU? En dan ist de derde :wink: Sterkte!!

Evelien: ik heb de avent handkolf. Zet hem op mn borst en de eerste keer doet het ook eventjes pijn hier. Vind het daarom ook vreselijk om te kolven en probeer het zo min mogelijk te doen.
Minder pijnlijk maar wel moeilijker is het kolven tegelijk met voeden. Dus op je ene arm zoonlief en met je andere hand kolven. Vind het dan wel handig als er iemand bij is die eventueel zoon kan overnemen of een doek goedleggen ofzo, want je mist eigenlijk een hand :)

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 20 okt 2011 09:52

Schipje schreef:Als de kleine 's nachts gaat komen ga ik overdag zoveel mogelijk voeden en laat ik ze dus geen uren slapen omdat ik het zo wil sturen dat ze overdag wakker is en 's nachts slaapt. Maar soms heeft ze een slaap-inhaal-dag naar mijn idee en dan geniet ik van die rust.

dat werkt hier dus echt niet.. als ze diep vertrokken is krijg ik haar niet wakker hoor. hooguit heel licht, om vervolgens na 3 slokken gedronken te hebben weer lekker verder te pitten.. gisteren heeft ze bijna de hele middag geslapen en was 's avonds erg onrustig. heb tussen 21.30 en 1.30 aan beide borsten wel 3x aangelegd.. :? daar word ik ook wel onzeker van...

sterkte koeitje.. ik vind het helemaal niet gek dat je onzeker bent. je hele leven staat gewoon even op z'n kop en je moet een totaal ander ritme zien te vinden dan dat je had zonder je kindje. in het begin draait alles gewoon om zo'n kleintje. vind het ook puzzelen met boodschappen doen en dat soort dingen, doe dat ook een beetje tussendoor. probeer te gaan net na een voeding, en neem altijd telefoon mee zodat oppas kan bellen als het echt niet meer gaat en dan ga ik zo snel mogelijk weer terug..
het is een dooddoener maar echt, het zal steeds beter gaan!
en probeer jezelf nu nog maar wat te verwennen! niet te veel moeten van jezelf (in huishouding enzo) en lekker je rust nemen als de kleine ook rustig is..
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 okt 2011 10:33

Zo probeer ik het ook te doen vpk. :wink: Gelukkig is manlief dan thuis als ik even (snel) boodschappen kan gaan doen. Dan heb ik de auto en kan ik voor een paar dagen in slaan. Heerlijk.

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 20 okt 2011 12:00

Vandaag had ik bedacht mezelf te verwennen en ik doe dan ook niets anders dan voeden en rusten. Net een kleine wandeling gemaakt, daar knapte ik wel van op. Maar ik ben enorm futloos. Ben te moe om de post open te maken, laat staan om te lezen wat erin staat en daar wat mee te doen. Zit er echt helemaal doorheen en moet niet denken aan nog een dag er alleen voorstaan. Ik kom ook gewoon echt niet aan mijn rust, ik probeer te liggen maar het lukt niet in slaap te komen. Dat is waarschijnlijk ook het probleem en alles is dan teveel. Heb al bij familie aan de bel getrokken, want ik vind dit gewoon eng... Ik voel gewoon niets meer...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 okt 2011 13:13

Slik je wel vitamine pillen. En is je hb weleens geprikt na de bevalling? Even naar buiten is heel goed..maar je moet zoiets ook opbouwen he.

Terug naar “Archief”