opvoeding en beleefdheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Evelien » 29 mei 2010 14:08

Het verschilt wel of je naar de tandarts/huisarst/zh gaat dan dat je als een bepaalde functie binnen je bedrijf/werk hebt.

En als ik bijv. naar de huisarts ga voor m'n voeten doe ik wel even schone sokken aan. Maar ga ik me niet voor omkleden.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 29 mei 2010 14:11

Volgens mij heb ik hierboven al duidelijk beschreven waartoe ik bereid ben. Ik vind dat je er in een shirtje, vestje en rok/broek ook netjes uit kunt zien. Ik ben van mening dat je echt niet per se een mantelpakje aan hoeft te trekken.
En net zoals ik al zei, maar waar je niet op in ging: Mensen die übernetjes gekleed zijn kunnen nog zo betrouwbaar overkomen, ze kunnen de grootste oplichters zijn die er bestaan. Betrouwbaarheid heeft mijns inziens NIETS, maar dan ook NIETS met kleding te maken!
Ik begrijp echt niet, dat je kinderen niet in een korte broek buiten laat spelen, wat is daar nu fout aan? Het lijkt mij vreselijk, als het zo warm is als kind in een lange broek te lopen. Je kan dan niet eens even lekker met water(pistolen) spelen! Ik ben blij, dat ik vroeger gewoon in m'n badpak in de tuin mocht lopen! Op straat trok ik dan even snel een (oud) rokje en shirtje erover. Heerlijk!

@Evelien: Ja, inderdaad, dat vind ik dus ook!
Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 mei 2010 15:01

Wat betreft sollicitaties, ja, daar laat je met nette kleding zien dat je moeite wilt doen voor de baan. Ik poets er zelfs speciaal mijn legerkistjes netjes voor op. :mrgreen:

Voor de rest trek ik gewoon aan wat er bovenop het stapeltje op de plank ligt, en nog wel eens twee dagen hetzelfde ook.

Met uniformen is het anders natuurlijk. Een uniform is heel direct, maar maakt je ook onpersoonlijk. Dat is niet erg, want er is helemaal geen tijd om elke politieagent persoonlijk te leren kennen als ie je een bon geeft. In dat soort gevallen is kleding wel belangrijk. Voor de rest ben ik het met Marnix eens dat kleding het echte kennen in de weg staat.

En om even terug te komen op opvoeden. Wat ik vooral voel is dat opvoeding hier belangrijk in is. Schelpje, jouw vader vond kleding belangrijk, dus jij vindt kleding belangrijk, dus jij voedt je kinderen zo op dat zij het ook belangrijk gaan vinden. Niks mis mee hoor. Anderzijds is er ook niks mis met kleding dragen die je zelf wil, ook als je naar de huisarts moet. Ik kan me moeilijk voorstellen dat mensen die tijdens hun opleiding tot aan hun ellebogen in het bloed of de pus gezeten hebben zich erg druk maken over of ik wel een das om heb of niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 29 mei 2010 17:11

Daphne schreef:Volgens mij heb ik hierboven al duidelijk beschreven waartoe ik bereid ben. Ik vind dat je er in een shirtje, vestje en rok/broek ook netjes uit kunt zien. Ik ben van mening dat je echt niet per se een mantelpakje aan hoeft te trekken.
En net zoals ik al zei, maar waar je niet op in ging: Mensen die übernetjes gekleed zijn kunnen nog zo betrouwbaar overkomen, ze kunnen de grootste oplichters zijn die er bestaan. Betrouwbaarheid heeft mijns inziens NIETS, maar dan ook NIETS met kleding te maken!
Ik begrijp echt niet, dat je kinderen niet in een korte broek buiten laat spelen, wat is daar nu fout aan? Het lijkt mij vreselijk, als het zo warm is als kind in een lange broek te lopen. Je kan dan niet eens even lekker met water(pistolen) spelen! Ik ben blij, dat ik vroeger gewoon in m'n badpak in de tuin mocht lopen! Op straat trok ik dan even snel een (oud) rokje en shirtje erover. Heerlijk!

@Evelien: Ja, inderdaad, dat vind ik dus ook!

Daphne, volgens mij zegt schelpje nergens dat haar kinderen niet in een korte broek buiten mogen spelen, ze heeft het over de kerk! Of lees ik het nu verkeerd?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 29 mei 2010 17:28

Volgens mij gaat het daar niet meer over de kerk, maar goed, het zou kunnen.
Dat is het lastige als er niet met alinea's gewerkt wordt, zo krijg je wel misverstanden inderdaad.
Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 mei 2010 18:37

Jo'tje schreef:Inderdaad. Zo'n witte jas zegt weinig. Wel eens bedacht waarom die kerels in de reclames voor vaatwastabletten witte jassen aan hebben? Dan komen ze intelligent over. En mensen geloven het nog ook, haha!

Ik dus niet. Hoe meer poeha, hoe meer argwaan.
Je kunt het aan mensen zien of de kleding bij hun persoonlijkheid past. Toen ik mijn auto ging kopen, werd ik door een net geklede verkoper geholpen (pak + stropdas). Dat was geen probleem, hij droeg het met genoegen. Bij een eerdere garage werd ik geholpen door een jongeman in spijkerbroek en trui. Evenmin een probleem, als hij een pak had aangedaan had ik hem niet meer vertrouwd...

Overigens heb ik mij voor mijn werk ook aangepast, daar draag ik geen spijkerbroek... Maar een stropdas doe ik daar niet om, ook niet op een ouderavond... Docent TheKeimpe loopt in een niet-spijkerbroek en een overhemd, dat doet hij voor leerlingen, dat doet hij voor hun ouders.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mei 2010 22:19

Als je nog een keer leest, kun je zien dat ik schrijf dat ze szondags thuis, in korte broek mogen lopen, als het bloedheet is bijv, maar als het bijna kerktijd is, gaan ze zelf naar boven om zich te verkleden. Voor hen is dat normaal. Wij hebben het goede voorbeeld gegeven, gelukkig volgen ze dat.
Als 1 van de kinderen twijfelt, als ze ergens heen moeten, komen ze om kledingadvies vragen.
Meestal zeg ik dan: wat doet de rest aan ? Dat is bijv bij klassenavonden, uitjes, etc.
Ik blijf echt niet star in het oude hangen, het was absoluut not done in mijn jeugd om in spijkergoed naar de kerk te gaan.
Nu de duurdere refozaken beeldige spijkerjackjes hebben, de jongens/mannen uit honderden jeans kunnen kiezen, is dat wat mij betreft prima.
Toen Maxima op koninginnedag in dat gave spijkerjackje verscheen, met rode baret, vond ik het scherpe stukje in het RD daarover, heel ver gezocht.
Het was een normale feestdag, had niets met kerkbezoek van doen, dus wat was het probleem, dacht ik toen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 mei 2010 08:00

En ik blijf het zo ontzettend jammer vinden dat er nog steeds zoveel waarde gehecht wordt aan kleding. Ik ben totaal niet zo opgevoed, en kan me niet goed herinneren dat ik in de kerk dacht: tjonge, die zit met een korte broek in de kerk. Kan dat niet anders?
Het in een korte broek in de kerk zitten heeft toch niks met hoe een puber is te maken, of met hoe hij ouders gehoorzaamd?
En ik hoop dat mijn zoon later tegen mij zal zeggen: mam, ik ga naar een feestje, ik trek deze kleren aan.
En als ik het dan niet mooi vind, dat hij dan zo zeker van zichzelf is en hij durft te zeggen: maar ik vind het wel mooi. Want het gaat er toch totaal niet om wat de hele wereld van hem verwacht daarin, of wat ik perse mooi vind (ordinair ofzo vind ik een totaal ander verhaal), het gaat om hem. Om zijn smaak, om zijn zekerheid.
En ik hoop dat we met zijn allen eens wat minder meelopen met die hele hype van representatief erbij lopen en elkaar continu beoordelen op kleding en uiterlijk. (Niet dat dat hier perse gedaan wordt hoor, maar ik zie het, vooral in refo/christelijke kringen echt veel terug, terwijl Jezus dat voorbeeld volgens mij totaal niet gaf)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 mei 2010 10:53

MissF schreef: (ordinair ofzo vind ik een totaal ander verhaal),

Hoezo, iets ordinair vinden is toch op dezelfde manier subjectief als iets mooi/niet-mooi vinden?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 mei 2010 11:22

Bij anderen wel ja, maar ik bedoel dat ik daar mijn eigen zoon wel in zou remmen. Al is dat met dochters denk ik weer anders, ik zou zo even niet weten hoe mijn zoon er later echt ordinair bij zu moeten lopen, dat het mijn grens over zou gaan.
Maar ik bedoel dat hij echt wel zelf mag weten wat hij aan trekt, maar dat er uiteindelijk een grens is bij mij, maar dat ik absoluut niet wil dat hij die grens ook aan anderen oplegt. En dat een eventuele dochter die van mij niet in een vreselijk kort rokje zonder legging o.i.d. en naveltruitje mag lopen als ze 16 is, niet negatief kijkt naar meiden die dat wel doen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 30 mei 2010 18:16

MissF schreef:En ik blijf het zo ontzettend jammer vinden dat er nog steeds zoveel waarde gehecht wordt aan kleding. Ik ben totaal niet zo opgevoed, en kan me niet goed herinneren dat ik in de kerk dacht: tjonge, die zit met een korte broek in de kerk. Kan dat niet anders?
Het in een korte broek in de kerk zitten heeft toch niks met hoe een puber is te maken, of met hoe hij ouders gehoorzaamd?
En ik hoop dat mijn zoon later tegen mij zal zeggen: mam, ik ga naar een feestje, ik trek deze kleren aan.
En als ik het dan niet mooi vind, dat hij dan zo zeker van zichzelf is en hij durft te zeggen: maar ik vind het wel mooi. Want het gaat er toch totaal niet om wat de hele wereld van hem verwacht daarin, of wat ik perse mooi vind (ordinair ofzo vind ik een totaal ander verhaal), het gaat om hem. Om zijn smaak, om zijn zekerheid.
En ik hoop dat we met zijn allen eens wat minder meelopen met die hele hype van representatief erbij lopen en elkaar continu beoordelen op kleding en uiterlijk. (Niet dat dat hier perse gedaan wordt hoor, maar ik zie het, vooral in refo/christelijke kringen echt veel terug, terwijl Jezus dat voorbeeld volgens mij totaal niet gaf)

Ik kan van harte met je reactie instemmen. Al dat gemeet met die maatstaven van iedereen. Laat dat maar aan God over.
In Mattheus 6 vers 25 staat: Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 31 mei 2010 06:59

Bij ons in de GG lopen de jongens in de zomer wel in een nette korte broek in de kerk.
De oudere jongeren niet meer, de grens ligt ergens bij 12/15. Die lopen thuis wel in een korte broek, maar trekken voor de netheid een lange broek aan. ONze jongens gaan ook in een korte broek naar de kerk.
Waarom zouden de meisjes wel in een korte rok ( bvb tot de knieën) naar de kerk mogen, en de jongens dezelfde lengte niet in een korte broek??

Een zonnehemd vind ik anders, dat vind ik weer niet zo netjes, al wordt het hier sporadisch gedaan.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 31 mei 2010 07:36

ik ga hier in de legging naar de kerk :D concludeerde wel dat ik wel een van de weinigen was. Maar ik vind een legging netter en gekleder staan dan blote benen of zo lelijke huidskleurpanty :oops:

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 31 mei 2010 07:37

paprikameisje2 schreef:ik ga hier in de legging naar de kerk :D concludeerde wel dat ik wel een van de weinigen was. Maar ik vind een legging netter en gekleder staan dan blote benen of zo lelijke huidskleurpanty :oops:

Hier in de GG ook. Veel kinderen, enkele volwassenen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2010 09:26

schelpje3 schreef:@LeChat, een bezoek aan de h.a. (ik kom er regelmatig, helaas :( ) beschouw ik niet als een leuk hoogtepunt, maar ik doe het uit respect naar de arts toe. Ook als ik met mijn kinderen meega naar zknhs. Laatst moest ik een kleine ingreep ondergaan, gelukkig bij de h.a., en terwijl hadden we een gesprek. Dan hoor je andere dingen van zo'n man als in die 10 minuutjes in de sprkkmr. (logisch) En dan blijkt dat hij een mening is gaan vormen over je. Wij hebben hem nog niet ze heel lang als h.a., onze vorige ging helaas met pensioen. En daar kwam toch zeker ook het aspect kleding bij.
Ik ben een aantal jaren secretaresse geweest van 4 directeuren, daar waren de sokken zelfs belangrijk ! Je kunt gewoon op foute sokken afgewezen worden.
Dat verzin ik niet, maar lees maar eens van die management bladen.
Kleur stropdas onbelangrijk ? Onderzoek heeft uitgewezen dat een rode stropdas, in combi met donker pak en wit overhemd, kracht en betrouwbaarheid uitstraalt. Wij worden psychologisch meer beinvloed, ook door kleding!, dan wij zelf zouden wensen of denken.
Waar knappen de meeste vrouwen op af ? (qua kleding) witte sokken onder een korte broek, hallelujah sandalen, bouwvakkersdecollete, dus dan gaat het niet eens over vlekken, stinken en kapotte kleding.
Wat zie je op prinsjesdag ? Hoeden ! Ach, dat is traditie, jawel, maar hij wordt in stand gehouden.
Als Kon. Beatrix ineens opduikt in een zuidholl vissersdorpje, met de Groene Draeck, wat staat er dan bij ?
Ze was casual gekleed en geen haarlak in haar haren. DAT stond bovenaan het berichtje.
Ik zie hier iedere keer extreme voorbeelden, tijdens bevalling en zo, en 3 delig, daar gaat het toch helemaal niet om ?
Mijn vraag was steeds, hoe belangrijk is het, wat zie je er zelf in/van ?
Bij bep beroepen blijkt het heel belangrijk, en dan niet alleen de werkkleding, maar ook er omheen.
Als je uitgenodigd wordt voor de doop van een schip bijv, staat er op de kaart een dresscode.
Het zou onbeschoft zijn om die te negeren.
Dan blijken veel mensen niet te weten wat black tie is, of cocktail.
Een feest smiddags vraagt andere kleding dan savonds.

Zoals je merkt woorden de voorbeelden steeds schaarser... bij een scheepsdoop gebeurt het nog, op prinsjesdag en als de koningin langskomt. En in bepaalde traditionele bedrijven, als ik je mag geloven. Ik ken ook een hoop directiesecretaresses die er helemaal niets meer mee te maken hebben. Kortom, je ontkomt er niet aan: De cultuur is op dit punt flink veranderd en die verandering zet denk ik ook nog wel even door. Je kan voorbeelden aanhalen van waar het nog wel gebeurt... maar er zijn ook talloze voorbeelden waar het niet meer zo is. De meeste secretaresses mogen gewoon broeken dragen, de meeste huisartsen dragen geen pakken meer, net als leraren.... enzovoorts. Het verandert gewoon... en waarom? Omdat men minder waarde begint te hechten aan kleding... wat op zich een goede zaak is. En dat kan je accepteren of je kan er heel hard over klagen... :)

Kijk uit dat je niet veroordelend wordt over de huisarts in spijkerbroek, secretaresse in broek enzovoorts. Ik ken iemand die op een zondag ergens in een vreemde plaats was en dacht: Het is zondag, laat ik naar de kerk gaan. Ze zag een kerk, ging naar binnen en werd me toch weggekeken omdat bleek dat je daar een dresscode had. Jo'tje kwam een keer in een kerk van eigen kerkverband, die wat zwaarder bleek dan haar eigen gemeente en werd vriendelijk verzocht voortaan een rok aan te doen of anders helemaal achterin te gaan zitten. Lekker gastvrij. Ze is daar dan ook nooit meer naar teruggegaan. Dresscodes kunnen ook een heel negatieve uitwerking hebben. Ik heb een gruwelijke hekel aan dat oordelen op basis van kleding... mooi dat dat aan het veranderen is.

schelpje3 schreef:@Daphne: ben je bereid je volledig aan te passen aan de dresscode van het bedrijf ?
Ik noem maar wat, beslist geen spijkerkleding, alleen bloes/rok of jurk.
Geen blote benen, dat soort dingen ?
Of zeg je dan: toedeloe, ik maak het zelf uit en zoek een andere baan.
Dit topic heeft opvoeding en beleefdheid, we komen nu bij kleding uit, maar het is veelomvattender.
Ik leer mijn kinderen zich aan te passen qua kleding, dus naar de kerk gaan we zeker correct gekleed en dat is geen 3 delig pak, zelfs geen 2 delig voor hen !
Maar als ik sommige jongeren in een bermuda op teenslippers zie zitten, dan denk ik: leuk voor op het strand en terrasje pikken, maar in de kerk ?
Ik voorzie de reacties al: wat maakt dat nou uit, wees blij dat die jongeren er zitten ?
Opmerkelijk is dat onze kinderen het zelf niet willen.
Is het bloedheet, 25 gr, en lopen ze in huis op blote voetjes en korte broek, dan gaan ze op eigen initiatief naar boven om zich om te kleden.
Dan wordt het voor de boys bloes met korte mouwen en katoenen broek.
De meiden, luchtig jurkje, maar zeker niet te bloot.

Tja, heel calvinistisch... maar is het ook Bijbels? Ligt er misschien aan wat er onder "correcte kleding" verstaan wordt. Vaak wordt dan ook naar de netheid van kleding gekeken. Toch is ook dat heel erg cultuurbepaald. In een hoop andere landen kleed je je ook speciaal voor de zondag.... maar dan doe je feestelijke kleding aan... en hier is dat nette, veelal donkere kleding.... brrr. Er is voor veel mensen een verschil tussen je netste kleding en je mooiste kleding.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”