tante-tortel schreef:meboy schreef:Lieve schat ik probeer niets te bewijzen. Ik heb ook niets te bewijzen noch iets te verbergen. Ik heb zo'n onderzoek werkelijk niet nodig.
Als ik me zorgen moest maken over de overtuigingskracht van een een onderzoek dan had ik wel een andere pagina gekozen. Een wetenschappenlijke die zo ingewikkeld in elkaar zit dat je er geen wijs uit kunt worden.
Het is niet MIJN worstelijng waar het menselijk gesproken vandaan komt. Het past ook niet in mijn straatje.
Wat staat er nog meer over de relatie met een man en een vrouw tante-tortel, zullen we de hele weg weer samen afwandelen? Zullen we uitpluizen hoe God het oorspronkelijk wilde hebben? Zullen we weer samen ontdekken dat de zondeval een gat heeft geslagen in ONZE mogelijkheden en daarmee de weg heeft afgesneden om een voor God aanvaardbaar ideaal neer te zetten? Zullen we samen ontdekken dat dit ideaal slechts in Christus vervuld is? En dat Christus in nauwe omgang wil treden met zijn volgelingen en hen gaven uitdeelt? Gaven die doorsijpelen in het leven van gebroken mensen die vervolgens aan zelfontpooing kunnen doen? Niet uit de overtuiging daarmee ieyts bij te dragen aan hun eigen zaligheid maar aan het koninkrijk der Hemelen als zijnde een op het heil van God en de naaste gerichte eenheid?
Dát is Christelijk... mocht ik moeten kiezen tussen gereformeerd zijn zoals jij het determineert of Christen zijn zoals Paulus het doet dan zal ik met trots zeggen niet meer gereformeerd te zijn!
Spreekt de Bijbel dan over ideale situaties? Worden juist ook de gehuwden niet vaak aangesproken?
Is het dus eigenlijk zo dat omdat we niet meer aan het beeld van genesis 1 kunnen voldoen alles goed is, als er maar liefde is?
En om bij Paulus te komen, misschien eens lezen wat er bij different over Paulus gezegd wordt?
Ja de Bijbel spreekt over ideale situaties, God zal niet één zonde door de vingers zien, ook niet in man/vrouw verhoudingen.
Laten we luisteren naar Paulus:
Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is [ook] niet tot een toe.
Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld [voor] God verdoemelijk zij.
Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
Dat gaat over de positie van de mens ten opzichte van God: die wet, de eis van 100% ware liefde voor God en medemens maakt ons machteloos, niet bezittende mensen. Toch is er ruimte om bepaalde dingen te omarmen als meewerkend aan het koninkrijk der hemelen. Voordat dat kan moet er echter één ding gebeuren: God moet zijn Zoon op bezoek krijgen met een vraag: Vader deze en die heb Ik liefgehad van voordat de aarde gemaakt is... zou u ze genadig willen vergeven: Uw straf op mij willen leggen en Meboy en Tante-tortel willen bedienen met de giften die u eigenlijk voor mij bedoeld had?
Paulus had daar zicht op; zijn geloof werd een instrument om die gave te zien:
Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods. Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en [dat] voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees. Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, [bedenken], dat des Geestes is. Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede
Later legt hij nog precieser uit wat dat nu eigenlijk is geestelijk leven. Het is eigenlijk heel simpel; uit het één volgt het ander, zoals een druivenstek vruchten draagt als hij in de druivenstam wordt gezet zo gaat de Christen; hoe vervloekt en mismaakt ook door de kracht van de wet, vruchten voortbrengen:
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. Tegen de zodanigen is de wet niet.
Zie daar nu mijn getuigenis! Als dat duivels is dan weet ik het niet meer! De duivel hoort het een siddert! Want hij weet dat ik gelijk heb en dat dit zijn doodssteek zal worden. Het enige wat hij tracht is het belachelijk te maken en het de mond te stoppen; maar hoe meer hij dat probeert des te krachtiger zal ik getuigen:
Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt. Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter [hand] Gods is, Die ook voor ons bidt. Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard? (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.) Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft. Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.