Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 03 jun 2008 14:54

Optimatus schreef:Dan wordt het wel tijd om de anti-remonstrantse en anti-katholieke doctrines te schrappen. Immers, remonstranten en katholieken zijn ook christenen.
Dat et ook christenen zijn wil nog niet zeggen dat ze er niet op een aantal punten behoorlijk naast zitten.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 jun 2008 14:55

Op Refoweb wordt veel gediscussieerd over diverse zaken. Ik bezoek veelal het religie-deel. Veelal bevraagt men elkaar op wat men gelooft, om argumenten voor bepaalde meningen en dergelijke. Wat mij daarbij opvalt (als half-refo :mrgreen:) is dat men vaak dingen aanneemt zonder daarbij een degelijk onderbouwde argumentatie te hebben.
Ergo: Als je iets vindt, dan is men altijd bereid om die ander te respecteren, maar als het gesprek stokt op het moment dat er om (Bijbels) onderbouwde argumentatie wordt gevraagd, dan wordt de sfeer weleens wat gespannen.
Of verpest ik de sfeer met mijn opmerking? :lol:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2008 15:41

CaptainCaveman schreef:
Rolf schreef:@CaptainCaveman
De 1e zin, en de laatste zin heb je weggelaten.
Het gaat me on het geciteerde stuk: zaken die toegelaten worden maar niet passen binnen het reformatorische kader. Wélke zaken precies? Wát mag hier openlijk getoond worden, terwijl dat reformatorisch gezien onbijbels en een grote zonde is?

Mag ik je vragen daar
de komende dagen de aandacht op te vestigen?
Mocht dat geen duideljikheid verschaffen, stel dan aub jouw vraag
opnieuw.

Zolang niet duidelijk is wat je nu concreet bedoelt, wordt dat erg lastig.
"Bij het modereren van dit forum staan de uitgangspunten van Refoweb
centraal. Onze site baseert zich op de bijbel als Gods Woord en de drie
Formulieren van Enigheid.

Het forum van RefoWeb is in eerste instantie bedoeld voor jongeren
vanuit de gereformeerde gezindte.
Zij kunnen er met elkaar discussiëren
of in gesprek gaan over o.a. geloof, liefde, politiek of gewoon een minder
serieus onderwerp. Verder is iedereen in principe van harte welkom. Men
is natuurlijk wel te gast en hoort zich als zodanig te gedragen. Dus met
respect voor elkaar en met inachtneming van de regels. Het actief
promoten van een niet-bijbelse leer is verboden.
"

Zie bijv. deze lijst.. Presenteren zich alle starters hier met respect voor
bovenstaande regels?
Laatst gewijzigd door Rolf op 04 jun 2008 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 03 jun 2008 15:42

Collateral schreef:
Optimatus schreef:Dan wordt het wel tijd om de anti-remonstrantse en anti-katholieke doctrines te schrappen. Immers, remonstranten en katholieken zijn ook christenen.

En dat is dan weer niet reformatorisch. Volgens de grote reformator Calvijn was de paus nu eenmaal uit de duivel en was Rome de zetel van de antichrist.
Wellicht dat deze gedachtengang 500 jaar geleden niet misplaatst geweest was, maar vandaag de dag liggen de zaken er toch wel genuanceerder voor.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 jun 2008 16:42

Calvijn was niet de meest genuanceerde man, maar als refo(rmatorisch christen) ben je volgens de definitie wel zijn volgeling. Tegenwoordig is de Roomse kerk niet meer de kerk die ze in die tijd was, maar ook tegen een aantal van de kerngebruiken en -dogma's die in de RKK van tegenwoordig nog steeds van toepassing zijn gaat Calvijn in het vierde boek van zijn Institutie niet mals tekeer. Wat mij betreft sluit het reformatorische het Rooms-Katholieke geloof dus duidelijk uit. Of je zou van mening moeten zijn dat het reformatorische christendom zich van zijn oorsprong heeft vervreemd, wat - als ik de opvattingen van veel mensen die zich (hier) 'refo' noemen bekijk - op zich ook geen gekke gedachte is.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 03 jun 2008 16:47

Rolf schreef: Zie bijv. deze lijst. Presenteren zich alle starters hier met respect voor
bovenstaande regels?
Ja, waarom niet?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2008 17:04

In reformatorische kerken is m.i. zo'n gedrag ongewenst, en ongepast.
Uitgaande van "in eerste instantie bedoeld voor reformatorische
jongeren", is volgens mij enige terughoudendheid in sommige gevallen op
zijn plaats.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 jun 2008 17:26

Rolf, ik ga echt geen 5 pagina's doorlezen. Kan je echt niet iets concreter worden? Noem gewoon man en paard. Noem eventueel gewoon dingen van mij die je niet vindt kunnen, dan kwets je niemand want ik kan het hebben. En dat geldt ook voor CaptainCaveman, hem kennende.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 03 jun 2008 17:44

Gershwin schreef:En dat geldt ook voor CaptainCaveman, hem kennende.
Absoluut. :) Nu blijf je in wat vage omschrijvingen hangen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2008 18:23

@Gershwin en CaptainCaveman
Het heeft niet iets te maken van één van jullie tweeën.
Ik wil er even goed over na denken, hoe ik dit verder goed kan
afwikkelen.
Misschien is het wijs om een report te sturen.

Mary Pickford
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mary Pickford » 03 jun 2008 18:44

Volgens mij begrijpen ze niet op welk deel van de discussie je laatste post slaat, Rolf... Wat bedoel je bijvoorbeeld met 'zo'n gedrag'?
Onderschrift? Nee, doe ik niet aan. Onzin.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 jun 2008 18:59

Correct :jaknikken:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 04 jun 2008 10:49

zo laat ik dan ook maar een geluid horen.

Ik heb globaal dit topic doorgelezen en kan me in bepaalde zaken wel vinden. Ik ben dan zoals het heet een "zwaardere"refo (180kg :mrgreen: ), heb een hekel aan dat soort termen, maar het voorkomt wat uitleggingen.
Wat mij nou al heel lang opvalt, niet alleen op refoweb maar ook in mn dagelijkse omgeving, is dat ik liever praat met onchristelijke mensen dan mensen van een ander soort zwaarte (wat een gek woord :mrgreen: ). Of die mensen nou van nog zwaardere kerken, of lichtere kerken zijn: het worden zo vaak mijns inziens inhoudloze discussies die over uiterlijkheden gaan en verschillen waar we het vaak toch niet over eens zullen worden. Hiermee wil ik niet zeggen dat dit altijd zo is, soms is het zeker ook wel een eyeopener om eens een ander inzicht/standpunt te horen en zo je eigen mening te verbreden.
Maar ik werk met mensen die totaal niet christelijk zijn, ze vragen me vaak de oren van het hoofd, en heus niet mis, maar ze BLIJVEN respect tonen voor jouw opvatting; als jij maar kan uitleggen waarom jij dan iets vind, en niet je ouders/kerk enz. na praat. En kijk, ik weet dat dat vaak wel het probleem is in onze gezindte; Mensen doen dingen omdat het zo geleerd is en weten soms zelf niet waarom.
Maar het feit in mijn geval is, dat als ik aan hen uitleg waarom ik een rok aan doe en geen TV heb, ze het naadje van de kous willen weten en me vervolgens respecteren en ze het mijn mening vinden. Als ik zoiets aan een vriend van me uitleg, krijg ik 1001 theorieen waarom die rok evt wel veranderd zou kunnen worden enzenz. Terwijl ik duidelijk aangeef dat dit MIJN mening is die ik blijf houden, en ik heel goed snap dat ZIJN mening heus niet het zelfde hoeft te zijn. Zomaar 1 voorbeeld.
Zijn er mensen die DIT herkennen?
Psalm 25:2 (ber.)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 jun 2008 11:07

Jawel hoor. :P

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 04 jun 2008 11:10

Collateral schreef:Jawel hoor. :P

vertel :wink: