zo laat ik dan ook maar een geluid horen.
Ik heb globaal dit topic doorgelezen en kan me in bepaalde zaken wel vinden. Ik ben dan zoals het heet een "zwaardere"refo (180kg

), heb een hekel aan dat soort termen, maar het voorkomt wat uitleggingen.
Wat mij nou al heel lang opvalt, niet alleen op refoweb maar ook in mn dagelijkse omgeving, is dat ik liever praat met onchristelijke mensen dan mensen van een ander soort zwaarte (wat een gek woord

). Of die mensen nou van nog zwaardere kerken, of lichtere kerken zijn: het worden zo vaak mijns inziens inhoudloze discussies die over uiterlijkheden gaan en verschillen waar we het vaak toch niet over eens zullen worden. Hiermee wil ik niet zeggen dat dit altijd zo is, soms is het zeker ook wel een eyeopener om eens een ander inzicht/standpunt te horen en zo je eigen mening te verbreden.
Maar ik werk met mensen die totaal niet christelijk zijn, ze vragen me vaak de oren van het hoofd, en heus niet mis, maar ze BLIJVEN respect tonen voor jouw opvatting; als jij maar kan uitleggen waarom
jij dan iets vind, en niet je ouders/kerk enz. na praat. En kijk, ik weet dat dat vaak wel het probleem is in onze gezindte; Mensen doen dingen omdat het zo geleerd is en weten soms zelf niet waarom.
Maar het feit in mijn geval is, dat als ik aan hen uitleg waarom ik een rok aan doe en geen TV heb, ze het naadje van de kous willen weten en me vervolgens respecteren en ze het mijn mening vinden. Als ik zoiets aan een vriend van me uitleg, krijg ik 1001 theorieen waarom die rok evt wel veranderd zou kunnen worden enzenz. Terwijl ik duidelijk aangeef dat dit MIJN mening is die ik blijf houden, en ik heel goed snap dat ZIJN mening heus niet het zelfde hoeft te zijn. Zomaar 1 voorbeeld.
Zijn er mensen die DIT herkennen?