Precies kris, misschien verwoord ik het dan anders als jij, maar ik bedoel wel het zelfde!
Trouwens Mortlach, wat jij bijv. rood haar vindt, kan de ander oranje of rosig vinden, of donkerblond kan een ander betittelen als licht bruin.....
Niet om te muggeziften, maar jouw waarnemingen bij een bepaald iets kunnen anders zijn dan bij een ander. Dan kan jij stellig beweren dat het echt rood of lichtbruin was, terwijl de ander stellig vast houdt aan zijn/haar idee er over.
Vooral psychiatrische ziektebeelden zijn zeer lastig te diagnostiseren. De ene psychiater vindt dat iets in dit beeld past, de ander spreekt dat tegen, ziet net ietsje pietsje groter kenmerk op een ander vlak. Daarom vergt het stellen van een diagnose veel tijd en zorgvuldige onderzoeken/observaties van verschillende psychiaters.
Als jij stelt dat je bepaalde psychologische trekjes ziet, dan moet je dus ten eerste kennis hebben van psychiatrische ziektebeelden.
Anders kun je nooit iets met stelligheid beweren.
Ten tweede moet je hem (Joran) dus bijzonder goed hebben kunnen observeren. Ik denk dat we via de media al een gekleurd beeld krijgen. Je kijkt immers door de camera van een ander mee, die voor jouw de beelden heeft uitgezocht en gemonteerd.
In onze opleiding werd ons altijd voor gehouden, je bent GEEN psychiater, dus stel nooit eigen diagnoses! Dat zit er bij mij zo diep ingeworteld, vandaar altijd mijn misschien ietwat genuanceerde toonzetting als het gaat over deze problematiek.