Wat is een depressie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 28 jan 2007 00:21

L'être extraterrestre schreef:De negatieve gedachten door de positieve vervangen is nog veel moeilijker dan jij zegt.

Ik ga nu iets heel dubbelzijdigs zeggen. Ik wil niet negatief denken. Maar ik wil wel denken: Ik ben dik, lelijk, nutteloos, stom, achterlijk, overheersend, bazig, egoïstisch, arrogant, dom. Ik vind dat niet negatief, het is nog best positief, het is de waarheid.

Begrijp je waar de knauw zit?

is het zo dat je niet negatief wil denken omdat je er last van heb als je negatief denkt overjezelf?
maar het lukt je niet positief te denken omdat je bent gaan geloven dat je negatief bent? ik herken dat wel hor, dat je vind dat het de waarheid is, wat je zelf denkt.
je komt er allleen niet verder mee. toch?!
ik zeg maar wat, hor. sorry als ik iets verkeerds zeg.
maar tis een lastig probleem dat erken ik!

Nels
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nels » 28 jan 2007 15:39

Mauren zei: je komt er alleen niet verder mee toch!?

Voor mij is dat wel een belangrijke vraag gebleken en nu ook nog wel, iets, waar ik wat aan heb. Als ik naar me depressieve gevoelens luister, zeggen die kort weg iets als: ik wil de hele dag op me bed liggen, het leven is toch alleen maar ellende, ik heb geen energie en zin om er iets van te maken, het is toch allemaal nutteloos en voor mij hoeft het allemaal niet meer, want ik wil niet meer! Dat voel ik niet alleen, dat denk ik ook, ik weet zoveel redenen en voorbeelden, waaruit dat ook echt blijkt en bijna elke dag gebeurd er wel weer iets, waaruit het nog meer blijkt. Ik ben tenminste in zo'n zichzelf voedende spiraal terecht gekomen.
Een kleine inleiding, maar wat ik ermee wil zeggen; als ik zo verder was blijven denken / doen, had ik nooit verder gekomen. Ik heb dat bovenstaande jarenlang volgehouden, met als 'hoop', dat dingen als een behaalde diploma of relatie of vertrouwen op God, me van al dat negatieve gevoel af zal helpen en dat ik me dan goed of gelukkig zou voelen. Maar op een gegeven moment lukt het niet meer, ik had hulp nodig.
Van hulpverleners hoorde ik onder andere: zorg voor een goed dag en nacht ritme en geef jezelf een compliment, als je bijvoorbeeld gelukt is, om op 9 uur 's morgens uit bed te stappen. Toen ik dat hoorde dacht ik: ik vertel 100 keer me verhaal en dan hoor ik als eerste zo'n advies, net alsof me dat zal helpen. Maar verder; als ik het blijf doen, zoals ik het altijd deed, kom ik niet verder. Later leerde ik cognetief denken. Normaal luisterde ik, bij alles na me gevoel, als ik bijvoorbeeld de teleurstelling voelde, als bijvoorbeeld ik 's avonds zag, dat mijn band van me fiets lek was, dacht ik: tjonge, heb ik morgen een keer me fiets nodig, is me band ook weer eens lek, waarom gaat altijd alles mis, nu die stomme band gaan maken. Terwijl ik ook had kunnen denken: Oh, mijn band is lek, dat is wel balen, maar gelukkig dat ik het nu zie, want morgen heb ik mijn fiets nodig, dus vanavond kan ik hem nog plakken, zodat ik, als ik het morgenochtend gezien had, niet in tijdnood was gekomen. Afijn, simpel voorbeeld misschien, maar als ik het op me (vertrouwde) negatieve depressieve manier had bekeken, had ik die volgende morgen misschien thuis gebleven, door zo iets onbenulligs als een lekke band. Wat ik vooral wil zeggen, dat ik wel een beetje uit ervaring kan zeggen: dat op een andere (of positieve) manier naar dingen kijken en je dat kan helpen om je minder depressief te voelen. Al is het wel erg moeilijk, als je depressief bent of depressieve gevoelens hebt, elke tegenslag, hoe groot of klein ook, voelt als een harde klap in je gezicht, wat ik wel logisch vind. Als je al diep in de put zit en bezig bent met het proberen om hier uit te klimmen en je onverwachts allerlei zooi naar je toegegooid krijgt, is het erg lastig om te blijven net boven de bodem van de put. Cognetief (of positief) denken is iets wat je jezelf zal moeten aanleren.

En ik wil ook nog reageren op deze zin (ook van Mauren): al zeggen nog zoveel mensen tegenwoordig dat ik wel oke ben, het verleden met daarin veel mensen die zeiden dat ik niet oke was, is sterker, dat overwint. telkens weer.

Ik zou als advies willen geven: probeer niet te veel in het verleden te blijven hangen en te kijken en daar aan te blijven denken. Iemand gaf mij ooit het voorbeeld, dat het leven net een soort van autorijden is en dat vond ik eigenlijk wel een goed een mooi voorbeeld. Als je teveel in, of alleen maar in je achteruitkijkspiegels blijft kijken, zul je niet snel of gemakkelijk vooruit gaan, rijden is dan heel moelijk, omdat je niet goed ziet waar je heen gaat. Het is vaak het beste in het hier en nu te blijven en vooruit te kijken, voor een groot deel heb je je eigen leven in de hand, je bediend immers zelf het stuur, het gas en de rem. Op een auto zitten niet voor niks achteruitkijkspiegels, je hebt immers altijd een verleden achter je, maar je hebt wel zelf in de hand of en waar je naar kijkt. (En nog even een laatste toevoeging: via een omweg of zijweg, kan je er ook komen, duurt misschien wat langer, maar je komt er wel).

Veel succes met autorijden mensen, probeer geen brokken te maken.. :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jan 2007 15:58

Mooi voorbeeld van de auto Nels!

sterkte allen!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 29 jan 2007 17:22

En ik wil ook nog reageren op deze zin (ook van Mauren): al zeggen nog zoveel mensen tegenwoordig dat ik wel oke ben, het verleden met daarin veel mensen die zeiden dat ik niet oke was, is sterker, dat overwint. telkens weer.

Ik zou als advies willen geven: probeer niet te veel in het verleden te blijven hangen en te kijken en daar aan te blijven denken.

dankjewel voor je uitleg!!
ik snap ook hoe je bedoeld en wat ik moet veranderen.
maar het uitvoeren is de moeilijkheid, zeker als het gaat om het verleden, het verleden te laten. en ook de negatieve gedachtens te veranderen. ik doe echt wel mijn best!! dat durf ik wel te zeggen (soms vraag ik me het wel af, maar dan kijk ik naar het resultaat).
het voelen in je hart van een depressie is ook moeilijk. het voelt loodzwaar. ik zeg dit niet om zielig gevonden te worden. meer om aan te geven. dat dat dingen zijn, die ik moeilijk hierin vind!
maar ik zal blijven vechten om er weer uit te komen!!
bedankt voor de tips en verhalen, dat helpt mij wel. om weer even te weten ja daar gaat het om. en zo kan het ook!

iedereen met een depressie om welke problemen ook, sterkte!!
Groeten mauren! :wink:

schwesterchen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor schwesterchen » 23 feb 2007 00:28

ehm...
ik denk dat het zeker goed is om je om niet in het verleden te blijven hangen. Maar je alleen op t heden richten kan ook inhouden dat je dingen uit het verleden wegstopt, en dat werkt ook niet... vind ik.
wat dat betreft kan ik niet zoveel met 'niet te veel in het verleden blijven hangen'. Sorry, klinkt misschien btje bot, maar zo bedoel ik het niet, ik voel het nu even zo.

Hoe houd je 'evenwicht' tussen dingen op een rijtje zetten en verwerken, over het verleden nadenken enz. /je op t heden+toekomst richten?

Bijvoorbeeld: ik ben nu begonnen in een heel mooi boek over wie je in Christus bent. Maar ik dacht bij het lezen: ik ben er nog niet helemaal aan toe om dit te lezen, er moeten eerst dingen uit het verleden opgeruimd. Maar misschien moet ik het juist tegelijkertijd doen, zodat ik op t positieve gericht ben...

hoe zien jullie dit?
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 23 feb 2007 10:41

hoi schwesterchen.

ik weet ook niet hoe je dat moet doen.
in ieder geval er niet proberen te over te piekeren.
ik denk dat je het verleden wel nodig heb, om te kijken wat er anders moet. en daar dan aan werken.
maar verder weet ik het ook niet.

hoe heet dat boek dat je aan het lezen ben? ik ben ook zo'n boek aan het lezen, misscchien wel de zelfde? het heet 'Hemels DNA" ik vind dat ook echt meoilijk. te confronterend.

groetjes mauren.

schwesterchen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor schwesterchen » 23 feb 2007 14:11

het boek heet "Geloof in de God die in u gelooft, het geheim van zelfsrespect". Geschreven door: Robert. H. Schuller.

En lezen/praten/denken enz. is inderdaad vaak heel confronterend! Maar dat is denk ook wel weer goed. Anders stop je t misschien weg, leef verder, maar ondertussen zit het wel in je onderbewustzijn.
Ik had er niet heel erg veel last van, totdat ik meer besefte hoe ik over mezelf/anderen dacht en hoe dat zo gekomen is. Sindsdien heb ik het er moeilijker mee dan daarvóór. Logisch, want er komen dingen boven/je krijgt nieuwe inzichten enz. Moeilijk proces, zeker, maar zo zie je wel dingen onder ogen en dat zijn stappen in de goede richting!
Je zou even kunnen onderbreken met het lezen van je boek, als je denkt dat dat beter is, maar ik zou t wel lezen, niet er voor weglopen, maar de confrontatie aangaan! Dat is nu heel moeilijk, maar heb je later veel aan.

We kunnen elkaar alles vertellen, en dat is goed en fijn, maar t beste is ons hart voor de Heere uit te storten! Allen hier Gods zegen gewenst!
Laatst gewijzigd door schwesterchen op 23 feb 2007 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 23 feb 2007 14:13

Lichter door het leven van Max Lucado is ook heel mooi geschreven en heel troostend en bemoedigend!

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 23 feb 2007 18:39

schwesterchen schreef:het boek heet "Geloof in de God die in u gelooft, het geheim van zelfsrespect". Geschreven door: Robert. H. Schuller.

En lezen/praten/denken enz. is inderdaad vaak heel confronterend! Maar dat is denk ook wel weer goed. Anders stop je t misschien weg, leef verder, maar ondertussen zit het wel in je onderbewustzijn.
Ik had er niet heel erg veel last van, totdat ik meer besefte hoe ik over mezelf/anderen dacht en hoe dat zo gekomen is. Sindsdien heb ik het er moeilijker mee dan daarvóór. Logisch, want er komen dingen boven/je krijgt nieuwe inzichten enz. Moeilijk proces, zeker, maar zo zie je wel dingen onder ogen en dat zijn stappen in de goede richting!
Je zou even kunnen onderbreken met het lezen van je boek, als je denkt dat dat beter is, maar ik zou t wel lezen, niet er voor weglopen, maar de confrontatie aangaan! Dat is nu heel moeilijk, maar heb je later veel aan.

We kunnen elkaar alles vertellen, en dat is goed en fijn, maar t beste is ons hart voor de Heere uit te storten! Allen hier Gods zegen gewenst!

oke. dan is dat een ander boek.
ik lees het boek ook stukje voor stukje. zo kan ik het ook beter tot me laten doordringen!

toch denk ik dat ik vaak dingen wel weg moet stoppen, anders voel ik me nog ellendiger, en lukt het me helemaal niet meer om verder te komen.

en je zegt: het is beter om het bij GOd te brengen, ik ben het er mee eens, dat dat goed is. maar toch .... God lost het niet voor me op. dat moet ik echt zelf doen. dus deel ik het dan eerder met anderen. ik weet niet zo goed hoe ik het neer moet zetten. sorry.

sterkte, jij ook!! met je proces. en het lezen van je boek!

groetjes mauren

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 24 feb 2007 23:19

Ik vraag me overigens nog steeds af wat een depressie nu precies is.

Teveel mensen zeggen dat ze zo depressief worden van bepaalde dingen. Of dat ze een depressie achter de rug hebben. Dan denk ik: Weet je wel waar je het over hebt? Echt depressief zijn... Wat is het? Waarom gebruiken zoveel mensen die term te pas en te onpas?

de·pres·sie (de ~ (v.), ~s)
2 geestelijke stoornis gekenmerkt door bedroefdheid, pessimisme en een gebrek aan zelfvertrouwen
3 gevoel van neerslachtigheid

Een (klinische) depressie is een stemmingsstoornis die zich kenmerkt door een verlies van levenslust of een zwaar terneergeslagen stemming. In het normale spraakgebruik wordt de term 'depressief' vrij snel gebruikt voor een toestand waarin iemand zich een beetje depressief voelt. Een klinische depressie moet echter aan een aantal vastomlijnde criteria voldoen zoals bijvoorbeeld vastgelegd in het DSM-IV-protocol. Niet iedere depressieve, sombere of verdrietige stemming is een psychische aandoening. Bron: Wikipedia

Tijdens een depressie is er altijd sprake van een continu verlaagde stemming, waarbij matige tot ernstige bedroefdheid, pessimisme en gebrek aan zelfvertrouwen overheersen. Niet iedereen met een depressie geeft spontaan aan waar hij last van heeft. Bij navragen komen eerder vergelijkende omschrijvingen naar voren, zoals: ik voel me de laatste tijd zo bedrukt, mat, down, neerslachtig, rot of in de put zitten. De stemming kan bij een depressie dalen tot peilloze diepte. Alles wordt negatief ervaren. De patiënt ziet er geen gat meer in. Soms zijn er huilbuien, maar meestal heeft men alleen maar het gevoel dat men moet huilen. En als de patiënt dan wel huilt, wordt dat niet als een opluchting ervaren.

Kenmerkend voor een depressie is, zoals gezegd, dat je nergens meer plezier aan kunt beleven. Je kunt niet meer genieten van een fikse strandwandeling of bijvoorbeeld van de natuur, als in de lente alles zo mooi uitloopt. Je ziet het wel, maar het gevoel dat erbij hoort is als het ware weg, of dood.
De patiënt is bang dat hij geen gevoel meer heeft en ervaart dit als afschuwelijk. Bovendien is dit voor de omgeving heel moeilijk te begrijpen. En wat het nog erger maakt, is dat hij niet meer gelooft dat het gevoel ooit weer terug zal komen.

Bron

Ik vond dus al het antwoord, maar misschien is het wel zinnig om het even te posten.

schwesterchen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor schwesterchen » 25 feb 2007 00:11

en je zegt: het is beter om het bij GOd te brengen, ik ben het er mee eens, dat dat goed is. maar toch .... God lost het niet voor me op. dat moet ik echt zelf doen. dus deel ik het dan eerder met anderen. ik weet niet zo goed hoe ik het neer moet zetten. sorry.

God geeft je ook mensen om je heen om mee te praten...zeker doen :wink:

Ik vond dus al het antwoord, maar misschien is het wel zinnig om het even te posten.

Ja, is goed om te posten!

k wil nog wat aanvullen:

Je moet denk onderscheid maken tussen een depressie en depressieve gevoelens (waaronder ook "bedroefdheid, pessimisme en een gebrek aan zelfvertrouwen, neerslachtigheid").

Maar als iemand zegt: ik ben depressief, terwijl diegene dat niet echt is, kan dat dan wel niet waar zijn, maar moet diegene wel oppassen. Depressieve gevoelens kunnen wel uitmonden in een depressie. :?
En je kunt zeker zeggen: wat weet diegene nu écht van een depressie? Maar ik denk dat niet veel mensen 'zomaar' zeggen: ik ben depressief. Als iemand dat zegt, geeft dat iig aan dat het niet goed met die persoon gaat en er iets moet gebeuren. Of diegene nu echt of niet echt depressief is.

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 25 feb 2007 00:45

schwesterchen schreef:

God geeft je ook mensen om je heen om mee te praten...zeker doen :wink:

Oke, dankjewel. ik dacht al, dat ik het weer eens fout doe!

L'etre..... het is inderdaad verwarrend, wat een depressie is.
ik vraag me wel eens af, heb ik echt een depressie? of stel ik me aan? of doe ik gewoon heel veel verkeerd. maarja, het is wel door een psychiater beoordeeld dat ik een depressie heb, en daarnaast een dysthyme stoornis.
en ik denk dat een depressie bij elk mens toch anders is. de 1 heeft last van dezxe kenmerken en een ander weer andere. er zijn natuurlijk wel kenmerken van een depressie. en ook dingen die vooral voor komen.

mij reist eerdewr de vraag op, wat kan je doen aan een depressie?
tja, ik weet dat is ook bij elk mens anders, helaas. ik zit nu aan de derde soort anti-depressiva, en bijna aan of helemaal aan de maximale dosering, maar zie er weinig tot geen effect van.
dt vind ik best moeilijk. waneer gaat het nou eens over.....
nou ja weer een eind neer gezet.
groetjes mauren.

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 26 feb 2007 23:36

Ik ben er al weer een lange tijd hier niet geweest dus veel om op te reageren.
Begin dus maar een beetje chronologisch.

L'être extraterrestre schreef:...
Ik ga nu iets heel dubbelzijdigs zeggen. Ik wil niet negatief denken. Maar ik wil wel denken: Ik ben dik, lelijk, nutteloos, stom, achterlijk, overheersend, bazig, egoïstisch, arrogant, dom. Ik vind dat niet negatief, het is nog best positief, het is de waarheid.
...
Dat heb ik iid ook. Er zijn mensen die zeggen dat ik negatief denk, maar ik zie het gewoon zo. Waarom zou ik het zijn die negatief denkt en niet zij die alles te positief zien? Ik ben niet mooi, maar geeft dat? Waarom moet ik perfect zijn? Ik ben dat gewoon niet, punt uit.

Mauren schreef:.. al zeggen nog zoveel mensen tegenwoordig dat ik wel oke ben, het verleden met daarin veel mensen die zeiden dat ik niet oke was, is sterker, dat overwint. telkens weer.
het si zo moeilijk om anders te denken! ik bedoel om positief te denken!!
schwesterchen schreef:ehm...
ik denk dat het zeker goed is om je om niet in het verleden te blijven hangen. Maar je alleen op t heden richten kan ook inhouden dat je dingen uit het verleden wegstopt, en dat werkt ook niet... vind ik.
wat dat betreft kan ik niet zoveel met 'niet te veel in het verleden blijven hangen'. Sorry, klinkt misschien btje bot, maar zo bedoel ik het niet, ik voel het nu even zo.

Hoe houd je 'evenwicht' tussen dingen op een rijtje zetten en verwerken, over het verleden nadenken enz. /je op t heden+toekomst richten?
Je kan wel makkelijk zeggen dat je niet meer moet luisteren naar wat anderen gezegd hebben, maar je verleden heeft je wel gevormd en je gemaakt tot wat je bent. En ik heb er al moeite zat mee dat ik mijn verleden "kwijt ben", moet ik mij nou nog meer ontworteld voelen door ook niet meer te kunnen bouwen op wat toen gezegd is als ik dat zelf nog zo zie?
Iid, het verleden is maar al te sterk!
En wanneer gebruik je in de auto je achteruitkijkspiegel? Bij het wisselen van richting toch o.a.? Wil je dus veranderen, dan zal je ook je verleden mee moeten nemen. Al is het maar om te weten waarom iets moet veranderen en wat er moet veranderen. Wat de gevaren zijn die van achteraf op je af komen.

L'être extraterrestre schreef:...
Tijdens een depressie is er altijd sprake van een continu verlaagde stemming, waarbij matige tot ernstige bedroefdheid, pessimisme en gebrek aan zelfvertrouwen overheersen. Niet iedereen met een depressie geeft spontaan aan waar hij last van heeft. Bij navragen komen eerder vergelijkende omschrijvingen naar voren, zoals: ik voel me de laatste tijd zo bedrukt, mat, down, neerslachtig, rot of in de put zitten. De stemming kan bij een depressie dalen tot peilloze diepte. Alles wordt negatief ervaren. De patiënt ziet er geen gat meer in. Soms zijn er huilbuien, maar meestal heeft men alleen maar het gevoel dat men moet huilen. En als de patiënt dan wel huilt, wordt dat niet als een opluchting ervaren.

Kenmerkend voor een depressie is, zoals gezegd, dat je nergens meer plezier aan kunt beleven. Je kunt niet meer genieten van een fikse strandwandeling of bijvoorbeeld van de natuur, als in de lente alles zo mooi uitloopt. Je ziet het wel, maar het gevoel dat erbij hoort is als het ware weg, of dood.
De patiënt is bang dat hij geen gevoel meer heeft en ervaart dit als afschuwelijk. Bovendien is dit voor de omgeving heel moeilijk te begrijpen. En wat het nog erger maakt, is dat hij niet meer gelooft dat het gevoel ooit weer terug zal komen.

...
Ik dacht de laatste tijd eigenlijk wel hier over na. Ik wil wel huilen, maar heb geen tranen. En dat lijkt maar al te gek voor omstanders en maakt mij machteloos gefrustreerd. Ik zat mij al af te vragen of ik niet stiekem Autistisch ben, maar nu snap ik het.
Het ligt dus niet echt aan mijzelf.
Jammer dat omstanders het zo moeilijk vatten...

Genoeg geklest, deze post is weer lang genoeg.
Ik ga slapen.
Tijdens jouw dagen van beproeving en lijden, zag je maar een paar voetafdrukken omdat Ik het was die je dan gedragen heeft.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 26 feb 2007 23:43

Niet kunnen huilen heeft weinig met autisme te maken.

Ik heb er ook last van. Zoveel verdriet in je voelen, wat i nu zou willen is ergens heen gaan en zo ontzettend boos willen worden. Alles huilend er uit willen gooien. In plaats van de praatjes via msn zonder emoties en de praatjes bij de GGZ eveneens zonder emoties.

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 26 feb 2007 23:47

Dat autisme dacht ik vooral door mijn gevoelens die ik niet lijk te hebben/kan uiten.

En als je dat plekje gevonden hebt waar het kan wat je net beschrijft, mag ik dan een keertje met je mee?
Tijdens jouw dagen van beproeving en lijden, zag je maar een paar voetafdrukken omdat Ik het was die je dan gedragen heeft.

Terug naar “Archief”