Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 06 okt 2006 06:43

Gershwin schreef:
Gershwin schreef:Anti-depressiva etc. zijn ook zwaar verslavend en ongezond. Toch kan het soms beter zijn deze in te blijven nemen.

Dan weet je gelijk waarom ik nog niet gestopt ben met roken. Is het zonde? Nee, het illustreert de gebrokenheid van de schepping. Evenals bepaalde andere dingen die mensen doen, waar hun lichaam eigenlijk niet voor gemaakt is.

Denkertje?

Kun je mijn reactie zelf niet bedenken? Mariuana, hasj en vele opiaten worden door de apotheek op dokteradvies verstrekty. Als de dokter vindt dat niet-roken voor jou slechter is dan roken, dan zal hij je dat melden.

maar dat is natuurlijk een uitzondering en geen excuss om te blijven roken voor iedereen. Maar eerlijk gezegd moet ik de eerste dolter nog horen zeggen dat je moet roken....

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 06 okt 2006 08:59

Denkertje21 schreef:
Gershwin schreef:
Gershwin schreef:Anti-depressiva etc. zijn ook zwaar verslavend en ongezond. Toch kan het soms beter zijn deze in te blijven nemen.

Dan weet je gelijk waarom ik nog niet gestopt ben met roken. Is het zonde? Nee, het illustreert de gebrokenheid van de schepping. Evenals bepaalde andere dingen die mensen doen, waar hun lichaam eigenlijk niet voor gemaakt is.

Denkertje?

Kun je mijn reactie zelf niet bedenken? Mariuana, hasj en vele opiaten worden door de apotheek op dokteradvies verstrekty. Als de dokter vindt dat niet-roken voor jou slechter is dan roken, dan zal hij je dat melden.

maar dat is natuurlijk een uitzondering en geen excuss om te blijven roken voor iedereen. Maar eerlijk gezegd moet ik de eerste dolter nog horen zeggen dat je moet roken....

ik ben dokter en ik heb gisteren voor het eerst tegen iemand gezegd dat hij wat mij betreft blijft roken..... (maar dan ook écht voor het eerst en dan ook in een uitzonderingsgeval) en ik heb heel veel mensen heel beroerd zien kijken / huilen toen ik melde dat hun conditie / moeheid / behoefte aan zuurstof / tumoren waarschijnlijk met het roken te maken hadden of in ieder geval daardoor zijn verergerd....

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 09 okt 2006 11:17

Machiavelli schreef:
Peter L schreef:
Collateral schreef:Dan zouden ze al het rookgedrag moeten verbieden. En dan is het eind zoek: verbied dan ook het autorijden maar (dat valt wat mij betreft ook zeker onder de noemer ernstig schadelijk), enzovoort.

Nee, want je moet echte belangen afwegen. Niemand heeft een sigaret nodig, maar zonder auto's kan onze maatschappij niet
Als we willen wel. Daarnaast heeft roken ook echt wel voordelen. Kijk maar eens rond bij psychiatrische inrichtingen.

Natuurlijk wist ik wel, dat dit de reactie zou zijn. Onze maatschappij kan zonder auto's. En zonder TV. En zonder computers. Zelfs zonder kleren, want de papoea's kunnen dat ook. We kunnen zonder chemische industrie, maar dan zitten we wel zonder medicijnen. Feit is, dat de economie, zoals we die hebben, ondenkbaar is zonder auto's, maar je kunt natuurlijk kiezen om heel veel overboord te gooien. De vraag is, of we daar echt beter van worden.

Kortom, het gaat altijd om een afweging van voor- en nadelen. Aan roken zitten geen voordelen. De overgrote meerderheid van de rokers rookt alleen maar omdat ze verslaafd zijn. Ze weten heus wel, dat de sigaret ze geen echt voordeel oplevert - behalve dan de dingen, die ze zichzelf wijsmaken: kalmerend, roken maakt slank, enz. Roken is alleen kalmerend, voor wie verslaafd is, omdat het eigenlijk alleen het omgekeerde effect bestaat: als je als nicotineverslaafde je kick niet krijgt, wordt je onrustig en daarom is roken 'kalmerend'. Dat is dan ook de reden waarom psychiaters hun patiënten niet hun rokertje afnemen. Ze zouden er in eerste instantie moeilijker behandelbaar van worden.

Kortom, aan roken zitten alleen nadelen en dus is stoppen altijd de juiste beslissing en dus moeten niet-rokers volledig beschermd worden tegen de schadelijke invloed van tabaksrook.

tweetietwee schreef:ik ben dokter en ik heb gisteren voor het eerst tegen iemand gezegd dat hij wat mij betreft blijft roken..... (maar dan ook écht voor het eerst en dan ook in een uitzonderingsgeval) en ik heb heel veel mensen heel beroerd zien kijken / huilen toen ik melde dat hun conditie / moeheid / behoefte aan zuurstof / tumoren waarschijnlijk met het roken te maken hadden of in ieder geval daardoor zijn verergerd....

Met respect voor je beroepsgeheim, ben ik wel nieuwsgierig naar je beweegredenen voor zo'n advies.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 09 okt 2006 11:51

het kan misschien verschillen per mens, maar een lichaam kan er natuurlijk ook zo aan gewend zijn dat het misschien juist dodelijk is als iemand stopt, dat het afkicken zo accuut zal zijn dat de patient er aan onderdoor gaat. Of dat het op zich niet zo ernstig is als het lijkt.
what the soul hides, blood tells

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 12 okt 2006 12:58

Dr. tweetietwee, ik ben nog steeds zeer benieuwd naar het waarom van jouw advies aan iemand om vooral verder te paffen...??

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 12 okt 2006 20:43

Machiavelli schreef:Ga eens op bezoek bij een psychiatrische inrichting en vraag daar eens aan de leiding hoe ze het zouden vinden als roken verboden zou worden.
Maar dat is nog geen reden om roken an sich goed te keuren (of niet af te keuren althans).

En Peter L., je praat wel erg makkelijk om dat punt van autorijden heen. Feit is dat we ook zonder het overmatig (belachelijk veel) autorijden dat we nu met z'n allen doen de economie goed draaiend kunnen houden.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 13 okt 2006 09:15

windekind schreef:
Machiavelli schreef:Ga eens op bezoek bij een psychiatrische inrichting en vraag daar eens aan de leiding hoe ze het zouden vinden als roken verboden zou worden.
Maar dat is nog geen reden om roken an sich goed te keuren (of niet af te keuren althans).

En Peter L., je praat wel erg makkelijk om dat punt van autorijden heen. Feit is dat we ook zonder het overmatig (belachelijk veel) autorijden dat we nu met z'n allen doen de economie goed draaiend kunnen houden.

Dat is inderdaad een feit. Deze topic ging nu eenmaal over roken, maar er zijn meer dingen die onze gezondheid schaden en waar we ons dus beter zouden beheersen: autorijden, drinken, (vr)eten, zappen i.p.v. bewegen, etc. Wel vind ik het wat flauw, dat als een roker z'n gedrag verdedigt met: "ja, maar auto's vervuilen ook". Dat is kindergedrag. Als de juf zegt: "Jantje, stil", dan zegt Jantje: "Maar Pietje praatte ook". Dat hele rijtje wat ik opnoem is belangrijk (en nog veel langer!), maar je moet niet het een bagatelliseren, omdat een ander weer iets anders bagatellisteert.

Terug naar “Archief”