Machiavelli schreef:Peter L schreef:Collateral schreef:Dan zouden ze al het rookgedrag moeten verbieden. En dan is het eind zoek: verbied dan ook het autorijden maar (dat valt wat mij betreft ook zeker onder de noemer ernstig schadelijk), enzovoort.
Nee, want je moet echte belangen afwegen. Niemand heeft een sigaret nodig, maar zonder auto's kan onze maatschappij niet
Als we willen wel. Daarnaast heeft roken ook echt wel voordelen. Kijk maar eens rond bij psychiatrische inrichtingen.
Natuurlijk wist ik wel, dat dit de reactie zou zijn. Onze maatschappij kan zonder auto's. En zonder TV. En zonder computers. Zelfs zonder kleren, want de papoea's kunnen dat ook. We kunnen zonder chemische industrie, maar dan zitten we wel zonder medicijnen. Feit is, dat de economie, zoals we die hebben, ondenkbaar is zonder auto's, maar je kunt natuurlijk kiezen om heel veel overboord te gooien. De vraag is, of we daar echt beter van worden.
Kortom, het gaat altijd om een afweging van voor- en nadelen. Aan roken zitten geen voordelen. De overgrote meerderheid van de rokers rookt alleen maar omdat ze verslaafd zijn. Ze weten heus wel, dat de sigaret ze geen echt voordeel oplevert - behalve dan de dingen, die ze zichzelf wijsmaken: kalmerend, roken maakt slank, enz. Roken is alleen kalmerend, voor wie verslaafd is, omdat het eigenlijk alleen het omgekeerde effect bestaat: als je als nicotineverslaafde je kick niet krijgt, wordt je onrustig en daarom is roken 'kalmerend'. Dat is dan ook de reden waarom psychiaters hun patiënten niet hun rokertje afnemen. Ze zouden er in eerste instantie moeilijker behandelbaar van worden.
Kortom, aan roken zitten alleen nadelen en dus is stoppen altijd de juiste beslissing en dus moeten niet-rokers volledig beschermd worden tegen de schadelijke invloed van tabaksrook.
tweetietwee schreef:ik ben dokter en ik heb gisteren voor het eerst tegen iemand gezegd dat hij wat mij betreft blijft roken..... (maar dan ook écht voor het eerst en dan ook in een uitzonderingsgeval) en ik heb heel veel mensen heel beroerd zien kijken / huilen toen ik melde dat hun conditie / moeheid / behoefte aan zuurstof / tumoren waarschijnlijk met het roken te maken hadden of in ieder geval daardoor zijn verergerd....
Met respect voor je beroepsgeheim, ben ik wel nieuwsgierig naar je beweegredenen voor zo'n advies.