Verval in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 01 mei 2006 20:46

Aragorn schreef:Eh, dat Paulus daarin kennelijk van mening verschilde met Jezus? :)

:shock: Ze spreken elkaar tegen?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mei 2006 20:51

Is dat zo verbijsterend? Paulus heeft wel meer merkwaardige dingen gezegd..

Maar ik kan me ook zo voorstellen dat Paulus bedoelt dat je aan de goddeloze daden en de mentaliteit van sommige ongelovigen geen gemeenschap moet hebben, wat niet hoeft te betekenen dat je niet met ze om zou moeten gaan.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 01 mei 2006 21:01

Aragorn schreef:Is dat zo verbijsterend? Paulus heeft wel meer merkwaardige dingen gezegd..

Maar ik kan me ook zo voorstellen dat Paulus bedoelt dat je aan de goddeloze daden en de mentaliteit van sommige ongelovigen geen gemeenschap moet hebben, wat niet hoeft te betekenen dat je niet met ze om zou moeten gaan.

Je bedoeld dit?
9 Ik heb u geschreven in den brief, dat gij u niet zoudt vermengen met de
hoereerders;
10 Doch niet geheellijk met de hoereerders dezer wereld, of met de gierigaards, of
met de rovers, of met de afgodendienaars; want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan.
11 Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, [namelijk] indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.

Daar sluit ik mij natuurlijk bij aan. :wink:
Al geloof ik niet dat Jesus en Paulus elkaar tegen spreken. :)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 mei 2006 21:28

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Ik denk niet dat dit op kerkverbanden slaat, de Bijbel leert namelijk ook niet samen te eten en te drinken met ongelovigen, niet om te gaan met dwaalleraren etc.

Paulus lijkt hier bepaald strikter in de leer dan Jezus was. Jezus zat regelmatig aan tafel met hoeren, tollenaars en farizeeen. Wie weet hoe dat precies zit?

Jezus was zonder zonde en kon dat doen zonder dat Hij in de verleiding kwam om toe te geven aan de zonden.
Wij zouden ons zelf alleen maar in gevaar brengen.

Wij hebben zeker de opdracht om het Woord ook aan hoeren en tollenaars te vertellen, maar we moeten heel erg uit kijken dat we niet er in verzeilt raken.
Denk zelf dat Paulus daarom er voor waarschuwd. Wij zijn geen Jezus die alle verleidingen kan weerstaan, die zonder zonde is. Ga niet de rand van de zonde opzoeken maar blijf ver voor de grens.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2006 23:52

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Ik denk niet dat dit op kerkverbanden slaat, de Bijbel leert namelijk ook niet samen te eten en te drinken met ongelovigen, niet om te gaan met dwaalleraren etc.

Paulus lijkt hier bepaald strikter in de leer dan Jezus was. Jezus zat regelmatig aan tafel met hoeren, tollenaars en farizeeen. Wie weet hoe dat precies zit?

De tekst over samen eten en drinken gaat over de gemeente. Het gaat niet om dagelijkse omgang, want zowel Jezus als Paulus gingen heel regelmatig met ongelovigen om. Het gaat hier over de gezamelijke maaltijden bij het samenkomen van de gemeente van Korinthe, waarbij men ook het avondmaal vierde.

Nou wil dat ook weer niet zeggen dat ongelovigen dus niet welkom waren, het gaat hier om zogenaamd gelovigen die zich niet als zodanig gedragen en de maaltijden met hun onchristelijke gedrag verstoren.

Anywayz, je moet de context van dit bijbelgedeelte een beetje kennen en die kan je vooral in de hoofdstukken voor dit deel en die erna ook wel een beetje (1 Korinthe, hoofdstuk 1-6 vooral, maar de hele brief en evt een verklarend schrijven erbij lezen is handig). Dan is wat Paulus hier zegt en wat Jezus leert ook niet zo moeilijk te combineren. Jezus ging om met hoeren en tollenaars, maar de kerkmensen uit die tijd, maar tegelijk gooit hij ook de tafels op het tempelplein om en gaat fel in tegen de kerkmensen van die tijd die door hun onchristelijke gedrag het voor anderen verzieken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mei 2006 11:12

Wullimpie schreef:
Aragorn schreef:Is dat zo verbijsterend? Paulus heeft wel meer merkwaardige dingen gezegd..

Je bedoeld dit?
9 Ik heb u geschreven in den brief, dat gij u niet zoudt vermengen met de
hoereerders;
10 Doch niet geheellijk met de hoereerders dezer wereld, of met de gierigaards, of
met de rovers, of met de afgodendienaars; want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan.
11 Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, [namelijk] indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.

Daar sluit ik mij natuurlijk bij aan. :wink:
Al geloof ik niet dat Jesus en Paulus elkaar tegen spreken. :)

Zoiets bedoelde ik ja. En ach, tegenspreken is een groot woord, maar ik vind Paulus soms wel wat terugvallen op de wet, waar Jezus juist de geest der wet predikte.

Terug naar “Archief”