Inentingen bij baby's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Inentingen bij baby's

Berichtdoor alexander91 » 27 jun 2013 14:44

schelpje3 schreef:Ik weet wat de complicaties van mazelen zijn ja, daar word je mee "bang" gemaakt.
Maar ken je ook de complicaties bij griep? Een gezond kind wordt daar niet voor ingeënt.
Over bangmakerij gesproken (zie je post over de "gevaarlijke stofjes" die erin zitten (in onschadelijke doses...).

Dat een gezond kind niet voor griep ingeent wordt, is toch logisch? Bij een griep epidemie in het land zijn de effecten verwaarloosbaar in vergelijking met het geval dat we een bof epidemie zouden hebben die iedereen aantast.

Ik heb het gevoel dat de discussie telkens heen en weer waait tussen eerst goddelijke beschikking, en als dat tegengewerkt wordt, dan worden er weer bangmakerijverhalen en achterdochtige fabeltjes over inentingen geuit. En zo maar heen en weer.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jun 2013 14:46

schelpje3 schreef:Fijn dat jij die ruimte geeft aan mensen die gewetensbezwaard zijn.
Die zijn inmiddels, zoals je ziet, allemaal vertrokken van dit topic.
Ik ga dat nu ook doen.

Jammer, want wie moet er nu op de barricade gaan staan voor al die arme mensjes die het gesprek niet aankunnen?

Dit is geen respectvolle manier van discussiëren, dit is wegzetten van ouders. Je hebt zelf geen kinderen, dus sta je niet voor die keuze!

Ik ben sinds kort mede-opvoeder, maar dat maakt voor mijn mening niets uit.

Ik hoop dat hier geen ouders meelezen, waarvan hun kindje momenteel de mazelen heeft.
Goeiedag.

Dat hoop ik ook niet, want jij lijkt je toch af te vragen waarom er toch geen slachtoffertjes meer valen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 27 jun 2013 14:52

schelpje3 schreef:Fijn dat jij die ruimte geeft aan mensen die gewetensbezwaard zijn.
Ik ga dat nu ook doen.
Dit is geen respectvolle manier van discussiëren, dit is wegzetten van ouders. Je hebt zelf geen kinderen, dus sta je niet voor die keuze!
Ik hoop dat hier geen ouders meelezen, waarvan hun kindje momenteel de mazelen heeft.
Goeiedag.

Er wordt heus wel ruimte gegeven aan gewetensbezwaarden. Maar geven de gewetensbezwaarden ruimte aan mensen die hun kinders inenten? Volgens mij aan het begin van de discussie niet. Pas als men zich in het nauw gedrukt voelt, neemt men ineens de slachtofferrol weer in. De discussie hier was opgelaaid omdat er gezegd werd dan mensen die inenten denken onsterfelijk te zijn en dat je als echte christen niet kunt inenten omdat je dan blijkbaar niet vertrouwd op God. Wat verwacht je vervolgens als reactie dan?

Daarnaast worden geen ouders weggezet. Hier wordt inhoudelijk gesproken over de beweegredenen waarom je zou inenten of niet.

Wanneer ik kinderen heb, laat ik ze inenten; de keuze heb ik al gemaakt. En ik vertrouw erop dat God doet wat Hem goed acht. Dus hetzij of Hij het zegent, of niet. Maar ik heb gedaan datgene waarvan ik dacht dat dat het beste is voor mijn kinderen.

En waarom zou het erg zijn wat hier gezegd wordt voor ouders met kinderen met mazelen? Die ouders hebben toch bewust gekozen voor geen inenting? Dan weet je toch dat als je kind het krijgt, dat de gevolgen ernstig kunnen zijn? Of wordt er niet voor inenting gekozen omdat men denkt dat God ze om hun vrome keuze zal sparen? Dat zou ik een geloofsenting noemen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 jun 2013 14:59

schelpje3 schreef:[

Ik heb inderdaad nooit gehoord dat een kind overleed aan mazelen. Lees je het wel eens in de krant of hoor je daadwerkelijk wel eens iets hierover? Voorzover dat nu nog kan, met al die ingeënte kinderen. Maar momenteel is een epidemie aan de gang, hebben we al iets kunnen lezen over een sterfgeval?

In 1999/2000 heeft er onder bevindelijk gereformeerden ook een mazelenepidemie plaatsgevonden. Dit heeft toen geleid tot ruim 3.000 meldingen, 150 ziekenhuisopnames en drie sterfgevallen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 27 jun 2013 15:33

alexander91 schreef:Dat een gezond kind niet voor griep ingeent wordt, is toch logisch? Bij een griep epidemie in het land zijn de effecten verwaarloosbaar in vergelijking met het geval dat we een bof epidemie zouden hebben die iedereen aantast.

Dat is ook weer niet waar. Griep is een enge ziekte en niet veel mensen beseffen dat, ik zou niet verbaasd zijn als griep dodelijker is dan mazelen (dus het aantal sterfgevallen per ziektegevallen). Het probleem is alleen dat in tegenstelling tot mazelen, griep vreselijk snel muteert, en een vaccin maar een paar jaar (gedeeltelijke) bescherming biedt. Een griepvaccin moet dus vaak vernieuwd worden, is minder getest (want het gaat om een gemuteerd virus, waarbij je niet al jaren van te voren iets kunt klaarmaken) en biedt minder bescherming.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 jun 2013 17:43

Ik ga dat nu ook doen.

Als argumenten op zijn, sluit je zo af, ja.
Dat toegeven?
Nooit.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 27 jun 2013 18:58

Dat is ook weer niet waar. Griep is een enge ziekte en niet veel mensen beseffen dat, ik zou niet verbaasd zijn als griep dodelijker is dan mazelen

Griep wordt ook vaak verward met een soort verkoudheid, terwijl griep zeker wel ernstig is. Jaar zo'n 250.000 - 500.000 doden wereldwijd in een "normaal" jaar. Als er sprake is van een epidemie dan liggen deze aantal nog veel hoger. Dit tegenover zo'n 150.000 doden voor mazelen. Dit soort aantallen alleen al overtuigen me van het nut van vaccins. Zeker als je er rekening mee houdt dat grofweg <0.0001% (1 op de miljoen) van de vaccinaties echt schadelijke bijwerkingen vertoont.

Ik ben benieuwd wanneer er een goed werkend griepvaccin op de markt komt!
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 27 jun 2013 19:11

schelpje3 schreef:Ik hoop dat hier geen ouders meelezen, waarvan hun kindje momenteel de mazelen heeft.

O, dat maakt mij niet uit hoor ;-). (En de kinkhoest hebben ze ook beide al doorlopen).
Je staat achter je keuze of niet.
Maar ik vind het respect voor de keuze van niet inenters ook ver te zoeken. Tot op zekere hoogte snap ik ook wel dat mensen het niet begrijpen. Het heeft ook echt met je geloof te maken, dat valt moeilijk uit te leggen.
Maar ik proef in wel veel reacties een soort van denken dat je zelf dingen in de hand hebt ipv een overgeven aan Gods wil en voorzienigheid. Hoe dicht leven we bij de Heere? In afhankelijkheid van Hem? Ik wijs overigs inenten niet bij voorbaat af, en keur het ook niet bij voorbaat goed. Als je keuze maar in biddend opzien, voor Gods aangezicht gemaakt is.
Laatst gewijzigd door 654321 op 27 jun 2013 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 27 jun 2013 19:19

boer schreef:Eigenlijk een vraag aan de niet-inenters, als de arts zou zeggen, uw zoon of dochter 's vruchtwaterpuntie wijst uit dat het kindje homosexueel wordt, maar u kunt een inenting nemen, waardoor dit zal worden voorkomen, zou je dan ook weigeren?
Zo maar eens een hypothetische vraag....

Een beetje een gekke gedachte, maar een serieus antwoord.

Allereerst zou ik geen vruchtwaterpunctie laten doen. Dat gaat mij te ver: waarom moet je alles weten/ wil je alles weten? Wat is het nut daarvan? En er zitten nog risico's aan ook (miskraam/ vroeggeboorte).

Ik ben in verwachting van een ernstig gehandicapt kindje. Ik denk er niet over na of ik dit zou hebben kunnen voorkomen. En als het kindje nu een inenting zou kunnen krijgen waarmee het gezond zou zijn? Nee hoor, daar denk ik niet over. God heeft dit kindje speciaal aan onze zorgen toevertrouwd. Hij heeft daar Zijn bedoeling mee. Hij heeft dit kindje gewild. Geen ding gebuurd bij geval. Waarom zou je het dan anders willen/ beter willen weten dan God...?

Verder heb ik ook niet veel zin aan gediscussieer over wel of niet inenten. Je zult mij hier dus niet heel veel zien hoor ;-).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jun 2013 21:35

Jozo schreef:Ik ben benieuwd wanneer er een goed werkend griepvaccin op de markt komt!

Zodra griep stopt met muteren, oftewel: nooit.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 27 jun 2013 22:16

Zodra griep stopt met muteren, oftewel: nooit.

Nou, er zijn natuurlijk altijd stabiele regio's. Probleem is alleen dat deze bij het influenzavirus goed verstopt zitten... Ik zal verder niet teveel in detail treden, maar aan universele vaccins wordt hard gewerkt. Het is daarbij alleen wel erg lastig om een immuunreactie op te wekken omdat de variabele regio's juist de immunogene regio's zijn. Ook cocktails met een zo breed mogelijke dekkingsgraad zijn volop in ontwikkeling.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jun 2013 13:44

Toch nog even een puntje dat mijns inziens nog niet (genoeg) aan bod is gekomen in deze discussie: naastenliefde en verantwoordelijkheid voor de gemeenschap.

Dat je er als ouders ervoor kiest om je kind niet in te enten, is je goed recht. Maar daarmee neem je niet alleen de verantwoordelijkheid voor je eigen kinderen, maar ook voor alle kinderen waarmee ze in contact komen. Dus ook kinderen die in principe wel zouden worden ingeënt maar die op het moment dat JOUW kind ze met iets dodelijks besmet nog te jong zijn.

En dat, en enkel dat, is mijn probleem met mensen die niet vaccineren. Je riskeert niet alleen je eigen gezin (dat moet je zelf weten!), maar ook dat van anderen. Ik misgun mensen hun principes niet, totdat die principes anderen (potentieel) schade berokkenen, wat hier inderdaad het geval is.

Het principe van de naastenliefde en verantwoordelijkheid zou in mijn ogen zwaarder moeten wegen dan al het andere. Je vaccineert niet alleen om je eigen kind te beschermen, maar ook voor alle anderen!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 29 jun 2013 10:01

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 jun 2013 12:07

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... nten.dhtml

Hulde aan Dominee Reinier van Kooten van de Hersteld Hervormde Gemeente in Apeldoorn.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 29 jun 2013 12:21

Hier ter informatie over deze problematiek.

http://www.npvzorg.nl/fileadmin/user_up ... inatie.pdf
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Terug naar “Archief”