en ik blijf nog lkkr lang heeeeeeerlijk thuis, en ga zowiesow niet vroeg trouwe

Moderator: Moderafo's
NGM : National Geographic Magazine.Aragorn schreef:Die mogelijkheid is er na een paar maanden ook al natuurlijk. Ik zou liever onderscheid maken tussen pre-relationele verliefdheid en binnen-relationele verliefdheid. Het eerste heeft vooral te maken met de spanning en het nieuwe, terwijl het laatste meer gericht is op het eigenlijke object van de verliefdheid en kan na een halfjaar mi. net zo fluctueren als na 3 jaar.
topkok schreef:Vrijgezel zijn regeert egt!! weet je hoe relaxt het is om vrijgezel te zijn anders moet je samen zaterdagavond op de bank zitten nouw leuk hoor nix voor mij, ik werk dan:D:D je kunt nooit iets met Vrienden gaan doen want ze willen graag mee!! nouw voor mij ff geen plek!!
Raido schreef:NGM : National Geographic Magazine.Aragorn schreef:Die mogelijkheid is er na een paar maanden ook al natuurlijk. Ik zou liever onderscheid maken tussen pre-relationele verliefdheid en binnen-relationele verliefdheid. Het eerste heeft vooral te maken met de spanning en het nieuwe, terwijl het laatste meer gericht is op het eigenlijke object van de verliefdheid en kan na een halfjaar mi. net zo fluctueren als na 3 jaar.
De verliefdheid waarop ik doelde zou je hartstochtige liefde kunnen noemen (ja hartstocht komt ook voor in een relatie van 20 jaar). Dat gevoel wordt veroorzaakt door Serotonine onderzoek heeft uitgewzen dat mensen met dwangneuroses of verliefdheid 40% minder serotonine in zich hebben dan 'normale' mensen. Bijvoorbeeld Prozac (tegen dwangneuroses) verhoogd het Serotoninegehalte in de mens, waardoor je minder verliefd bent (maar ook minder orgasmes etc hebt).
Onderzoek overal te wereld bevestig dat passie gewoonlijk uitdooft, geen wonder dat sommige culturen het voor waanzin houden een levensgezel te kiezen op grond van iets zo vluchtigs. Passie/Hartstocht verdwijnt omdat je hersenen wennen aan de dopamine-uitbarstingen (een ander hormoon), net als met bijvoorbeel cocaine of nicotine ontstaat daardoor een soort van gewenning. De ogen van je vriendin zijn nog steeds dezelfde, maar ze veroorzaken niet meer die rollercoaster-ervaring. Dopamine veroorzaakt dus de romantische liefde, hierbij is de kans groot dat er gewenning ontstaat.
Na verloop van tijd gaat de dopamine-relatie over in een oxytocine-relatie; Oxytocine veroorzaakt een gebondenheid relatie, dit hormoon bevorderd verbondenheid, en wordt aangemaakt bij omhelzingen van langdurige partners of als een vrouw haar kind de borst geeft. Oxytocine-tekort kan een mogelijke oorzaak zijn van autisme (die personen kunnen zich weer erg moeilijk contact leggen en dat onderhouden).
Ofwel, liefde is chemie
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten