GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2008 08:53

Haha ja. Het gaat natuurlijk om de stroming, is geen individuele veroordeling maar wel een afwijzing van de vrijzinnigheid die je in een hoop synodale kerken tegenkomt.:D

Dus nee, daar hoor je me niet over :)

Even wat Wikipedia er over zegt:

Tot aan de Tweede Wereldoorlog werden de kerken gekenmerkt door het klassiek gereformeerde belijden in neo-calvinistische zin. De Gereformeerde Kerken beschouwden zich lange tijd als de meest Ware Kerk van Christus en hadden een rationalistisch en streng karakter. Vooral het werk van Abraham Kuyper en Herman Bavinck zette een stempel op het kerkelijke leven en denken. Na de Tweede Wereldoorlog is - mede door de invloed van Karl Barth - de heersende positie van het klassiek gereformeerde belijden losgelaten. Met name vanaf 1962 veranderde de kerk sterk van karakter en werd zij een open plurale kerk met veel ruimte en vrijheid.

In 1980 hebben de Gereformeerde Kerken het absolute gezag van de Bijbel over leer en leven nog meer losgelaten door de aanvaarding van het geruchtmakende rapport "God met ons". De Gereformeerde Kerken zijn anno 2004 pluriform geworden. Deze ontwikkeling is vooral terug te vinden in het theologisch werk van Prof. Dr. Gerrit Cornelis Berkouwer (1903-1996) en Prof. Dr. Harry M. Kuitert (geboren 1924).

Golden de Gereformeerde Kerken in Nederland decennialang als een bolwerk van rechtzinnigheid; door bovengenoemde theologische ontwikkelingen staan zij binnen de gereformeerde gezindte vandaag de dag te boek als minst orthodoxe kerkverband onder de gereformeerde kerkgenootschappen.

Het kan zijn dat er plaatselijk gereformeerde kerken zijn waar het Woord zuiver klinkt, maar deze algehele tendens is zeker zorgwekkend en waar in een hoop kerken de Bijbel niet meer serieus wordt genomen is dat een belediging voor God. Het feit dat jij synodaal bent is dat daarmee nog niet.... als in jou kerk de gereformeerde leer klinkt. Ik veroordeel ook geen PKN'ers omdat er een paar predikanten zijn die zeggen dat de Bijbel allemaal niet zo letterlijk is gebeurd, dat Jezus niet over water liep of wat dan ook. Er zijn immers heel veel PKN-kerken waar de boodschap zuiver is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gerritse
Mineur
Mineur

GKV

Berichtdoor gerritse » 15 feb 2008 16:46

Dag mensen....

Ik heb dit allemaal zo meégemaakt.

In 1943- toen ik was ondergedoken en geregeld op de vlucht- begonnen er moeilijkheden te komen rondom professor Schilder. Het ging allemaal over artikel 31 van de geloofsbelijdenis. Ik heb er een oud kerkboek op nagelezen en vind onder dit nummer:
" Van de dienaren, ouderlingen en diakenen".

Ik heb het nog eens nagelezen en kan er niets in vinden, waaromtrent toendertijd een geschil had moeten zijn. Maar ik heb die geschillen, die er toch zeer duidelijk wáren, temidden van het oorlogsgeweld meegemaakt en het was een gebulder, waarbij het geschut aan het front, dat toen dwars door Brabant liep, soms overstemd werd. Als twintigjarige, die geen begrip had van ' het punt', heb ik me als toeschouwer opgesteld,
Ik probeerde me er wél in te verdiepen, maar het luikte niet, hoewel ik toch als Gereformeerde jongen een trouwe J.V.-er was toendertijd

Eén keer, in november 1944, toen ik weer zo'n geschrift zat te lezen, pro of contra ...ik wéet het niet meer.....kwam er luchtalarm.
Ik werd geroepen om hulp te bieden. Toen ik na het lijken-bergen terugkwam op mijn kamer, lag er nog steeds dat geschrift. Ik zag toen even zó scherp de zinloosheid van al dat gekissebis in.

Maar de scheiding, die zich direct na de bevrijding doorzete, heb ik als heel smartelijk ervaren. Opeens was ik van ' gereformeerd' 'gereformeerd synodaal ' geworden, terwijl kamerasden , met wie ik op J.V. had gezeten, nui opeens 'bezwaard', art 31- ers waren en naar de rap ontstaande mannenverenigingen gingen van ' die anderen'.

Maar ondertussen is het eindtijd aan het worden en zijn er vele antichristen bezig met het ' echt grote werk', het onderschoffelen van de naam van Jezus, in afwachting van de grote antichrist, die niet wil komen als ' tegen- Jezus', maar ' in plaats van Jezus', ( 1 Johannes 2 v 18).

Overal heb ik mijn contacten en ik bemerk, dat de straffe begrenzingen van de GKV, ( zo heten de ' bezwaarden', de ' artikel 31-ers' tegenwoordig) gaan vervagen en dat zij zich steeds meer bewust worden van de eindtijd-leus van de eindtijd-christenen, die alle krachten bundelen in de strijd tegen de zich gereedmakende Antichrist:
Berouw....bekering.....wedergeboorte...doop in de Heilige Geest....gaven en vrucht ván die Geest.

Dáar moet het heen. Het aantal kerkscheuringen vermindert, zo heb ik althans de indruk.

En , naar de bede van Onze Heer Jezus Christus: (Johannes 17 v 11) zie ik thans gebeuren, dat ' vele - nog niet alle- neuzen éen kant op gaan staan' : de ware eenheid van alle ware kinderen van God. Ik ben zó gelukkig, dat ik deze ritselingen van een nieuwe tijd nog mag horen.

Daag
Ger

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2008 08:52

Mee eens. Wat er in het verleden is gebeurd kunnen we niet meer veranderen. Wat er in de toekomst gebeurt, daar kunnen we wel wat aan doen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mar 2008 12:22

Ik ben dit weekend weer in de GKv geweest. De morgenpreek vond ik erg goed, boeiend, het legt de vinger op de zere plek. De afgoden in ons leven. In vond het heel mooi om te zien hoe een jonge-hippe dominee (Gert Hutten, predikant van Marnix ;)) dezelfde afgoden aanstipt als in de Gergem..

1. Geld
2. Carriere
3. TV
4. Sport
5. Familie

Het heeft mij toch behoorlijk stil gezet. Goede preek, altijd wel wat aan te merken omdat het menselijk is en qua benadering een Gergemmer soms wat anders denkt als een GKv'er (niet beter of slechter, anders). Ik vond het een Bijbelse, gereformeerde preek waarin hij ook sprak uit eigen bevinding. Zoals het hoort dus. :)

Middagpreek heb ik niet goed gevolgd, was Ds. de Haan (ook al een predikant uit Marnix' gemeente) het was heel kort dat weet ik nog wel, er is alleen niets van blijven hangen...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 mar 2008 12:27

Haha, was ds. Hans op vakantie ofzo? ;)

Wij hadden die preek van Hutten 's middags ja.
Veel van dat soort preken tegenwoordig, i.v.m. de Micha-cursus.
Confronterend, maar o-zo-praktisch. Ik hou er wel van!

Binnenkort behoor ik ook officieel tot het GKV-volk.
Tsja, ik kon niet anders (;))
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mar 2008 12:34

Ik dan weer niet zo snel ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2008 12:53

Grappig. Ik vind Hutten ook wel goed preken, lekker praktisch en scherp. :) het is wel lekker verfrissend. En heel anders dan De Haan, zorgt voor lekekr wat afwisseling.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 mar 2008 13:15

Raido schreef:Ik dan weer niet zo snel ;)

Haha nee ik in een normale situatie ook niet hoor. Maar mijn ouders gaan verhuizen dus ik raak mijn thuisgemeente kwijt.
Momenteel draai ik ook mee in Marnix' wijkkring en ben ik daar 7 van de 10 zondagen in de kerk, dus het is wel de meest logische optie :)
(geen onprettige trouwens hoor haha)
pobody's nerfect

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jul 2008 20:52

Vandaag stond er in het RD een artikel over een afgespliste groep uit de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). Ik heb het dan niet over de Gereformeerde Kerken (hersteld), maar over iets wat in 1985 speelde. Ds. J. Hoorn trok radicale conclusies uit het ware-kerk-denken. Dat werd veroordeeld door de synode, en dat leidde tot de afsplitsing.
Het artikel: Gewoon gereformeerd in Grootegast

Hoe moet je zoiets zien? Was hij heel extreem, of was hij gewoon consequent schilderiaan?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2008 10:45

Schilder was af en toe ook wel wat extreem. Ik ben zelf groot tegenstander van het "enige ware kerk-denken" en al helemaal als dat in het extreme wordt getrokken... Hoe Schilder daar in deze tijd tegenaan gekeken zou hebben weet ik niet. Misschien was ik het ook wel niet met hem eens geweest, volgens mij is een deel van zijn denken in de GKv wel losgelaten.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 08 aug 2008 09:02

Marnix zegt: Schilder was af en toe ook wel wat extreem.

Kun je ook enigszins aangeven wat je bedoeld met af en toe, hou rekening met die tijd van toen en al zijn omstandigheden.

Ik heb het meegemaakt in Kampen, de kerkleden waren/en zijn agressiever in hun geloofs belevingsvorm, menen God een dienst te bewijzen om tegendraads te zijn, anders dan de prof./predikanten zelf.

Ik heb meegemaakt in een dienst van ds.G.Visee vrijgemaakt dat de leden in een dienst opstonden en schreeuwden naar de predikant naar de kansel, waarom? Opdat de predikant getuigde van de vrijheid van keuze van geloof of iets gerechtvaardigd was op Zondag of niet, vrijheid van de wet, ik zal dat niet vergeten. Wat een opstand.

En toch bemerk ik op het refoweb een soort vasthoudendheid aan die traditie's, (het zal wel in de genen zitten) heel veel gepraat over de stromingen van het hervormd/Gereformeerde denken, heel weinig over de diepten van het geloofsbeleven die Jezus ons wil geven, dan wordt je milder in je denken, ruimte aan anderen, groeien in liefde naar elkaar toe, gesprekken over komst van de Here Jezus in deze tijd, God wil ons daar bij helpen om overzicht te krijgen in de tijd waarin wij leven, om goede keuze's te kunnen maken.

Ik dwaal een beetje af, op de vraag aan Marnix.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 08 aug 2008 13:57

marin schreef:Marnix zegt: Schilder was af en toe ook wel wat extreem.

Schilder had o.a. een sektarische opvatting over de Kerk. En hij was een zeer scherpe polemist, die zaken op de spits dreef. Een ruziemaker, zo je wilt. Maar de uitwerking die de vrijgemaakten gaven aan hun 'zuiltje' wijken inderdaad wel flink af van de opvattingen van Schilder. Schilder zelf was gematigder dan de gemiddelde artikel-31er.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 29 sep 2008 13:48

Ik ben niet van oorsprong een GKV-er (overweeg lid te worden), maar van oorsprong een GerGemmer. Maar binnen de familie (van oorsprong GKV) heerst nog steeds het 'enige ware kerk gevoel'. Het wordt niet letterlijk gezegd, maar zodra er een discussie op gang komt merk je dat aan alles. Ook de GerGem komt er vaak niet fraai vanaf, dat vind ik erg jammer.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 sep 2008 13:57

Volgens mij begrijp ik het even niet.
Je schrijft nu dingen die niet kunnen.
Als je familie vroeger GKv nog steeds het ware kerkgevoel (wat dat dan ook mag zijn) hebben over de GKv waarom zijn de dan geen GKv meer?
Je blijft dan toch bij de kerk waar het volgens jou de ware kerk is?
Of snap ik het dus niet.

Verder vind ik het ongepast zoals Schilder hier wordt afgebeeld.
Het was zeker geen ruzie maker.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 29 sep 2008 14:11

Oh sorry. Ja klopt onduidelijk :D .

Mijn eigen familie is van de Ger.Gem/Ger.Gem. in Ned. Mijn schoonfamilie is van de GKV. Het gaat dus om de schoonfamilie.

Terug naar “Archief”