Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chris81
Verkenner
Verkenner

Treurige ontwikkeling nd.nl

Berichtdoor Chris81 » 02 okt 2007 19:25

Auteur Bram Bart verlaat Geref. Gem. van onze redactie kerk KRABBENDIJKE - Auteur mr. Bram Bart, schrijver van het boek Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?, heeft zijn lidmaatschap van het kerkverband opgezegd. Bart (35) stond onder censuur sinds het verschijnen van het boek in juni. De kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente in Krabbendijke zag zijn schrijven als een bezwaarschrift tegen de leer in het kerkverband. In Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? constateert Bart dat het preken van 'standen in het genadeleven' gemeengoed is geworden in het kerkverband. Het gaat dan over de stappen waarmee iemand tot geloof moet komen. Daarover maakt hij zich zorgen, omdat die leer ,,een blokkade is voor mensen om tot geloof te komen''.

Bart maakte bij de classis Goes bezwaar tegen de censuur, maar de kerkelijke vergadering wees zijn bezwaren af. Vrijwel tegelijkertijd verklaarde de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten een bezwaarschrift van onder meer Bart niet ontvankelijk. Dit bezwaar was gericht tegen een recensie in kerkblad De Saambinder van het boek van dr. Klaas van der Zwaag.

,,Voor ons standpunt, dat het geestelijk leven begint met een toevlucht nemen tot Christus, is binnen de Gereformeerde Gemeenten geen ruimte meer'', concludeert Bart. ,,Iedere weg om nog in beroep te gaan was afgesloten. Alles terugnemen was geen optie waardoor ik eigenlijk niets anders kon dan mijn lidmaatschap opzeggen. Dat is mij erg zwaar gevallen. Ik blijf verbonden met de bezwaarden, die gebukt gaan onder het heilsordelijk systeem in dit kerkverband.''

Bart oriënteert zich op een lidmaatschap bij een andere kerk.

Ds. A. Verschuure van de Gereformeerde Gemeente in Krabbendijke wil niet op de kwestie reageren.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 okt 2007 19:54

Marnix schreef:Mooi artikel. Maar waarom plaats je hem precies?

Vooral omdat ik het een interessant artikel vond, toen ik het las. Al lezend heb je dan wel eens zo van die reacties als: 'Daar zou misschien eens wat verder over nagedacht kunnen worden' of 'daar zou ik misschien een reactie op kunnen formuleren'. En dan vind ik het interessant om zo'n artikel eens publiek te maken op dit forum.
Het is echter tot nu toe bij het lezen gebleven. Ik heb nog geen tijd gehad om er verder iets mee te doen, vanwege werk. Ik weet ook niet of dat er van komt, want er is zo ontzettend veel wat interessant is, en mijn tijd is best wel beperkt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 okt 2007 20:23

Chris81 schreef:...
Bart (35) stond onder censuur sinds het verschijnen van het boek in juni. De kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente in Krabbendijke zag zijn schrijven als een bezwaarschrift tegen de leer in het kerkverband.
...
Bart maakte bij de classis Goes bezwaar tegen de censuur, maar de kerkelijke vergadering wees zijn bezwaren af. Vrijwel tegelijkertijd verklaarde de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten een bezwaarschrift van onder meer Bart niet ontvankelijk. Dit bezwaar was gericht tegen een recensie in kerkblad De Saambinder van het boek van dr. Klaas van der Zwaag.
...
Ds. A. Verschuure van de Gereformeerde Gemeente in Krabbendijke wil niet op de kwestie reageren.

Ofwel: zelfstandig nadenken in de Gereformeerde Gemeenten is verboden. Daar kunnen ze niet mee omgaan, want een volwassen weging maken van wat bijbels is en wat niet, dat is ze te hoog gegrepen. Zodra je iets zegt wat op kritiek lijkt, schieten ze je figuurlijk direct dood door met de tucht te komen. Dat is de enige manier om een dubieuze manier van denken, die het licht van een volwassen ontwikkeld verstand niet verdragen kan, nog overeind te houden. Dat bedoel ik nou met systeemdwang.
Echt waar, dit is nou precies waarom ik nooit lid zou willen worden van de Gereformeerde Gemeenten. Die onhandige manier van omgaan met kritiek, daar zakt mijn broek van af.
Ze verlangen in de Gereformeerde Gemeenten gewoon een sacrificium intellectum van je: het opofferen van het zelfstandig gebruiken van je verstand. En zo maken ze het hun kerkleden volstrekt onmogelijk om tot volwassen denken te komen. Behalve wanneer je het in het geniep doet, als je zo slim bent om je mondje te houden over wat je werkelijk denkt. Maar daar kan ik nooit mee leven. Ik heb wel eens in een dictatuur geleefd - waar ik ooit gewerkt heb waar het zo toeging - maar dan ben ik te direct, te rechtlijnig en te open om mijn mondje te kunnen houden. En ik heb wat te veel lef.
De indrukken die ik heb gekregen van de Gereformeerde Gemeenten kan ik zo beschrijven: denk niet te diep na, want dan kom je geheid in de problemen met het heersende systeem. Dan ga je een kloof ontdekken tussen wat de Bijbel leert, en hoe daar gepreekt wordt.
Wat moet ik wel een ramp voor ze zijn, als ik daar lid zou zijn! Want ik houd van diepzinnig filosoferen. Ik wil altijd weten hoe de dingen nou ècht zijn. Ik was vanaf mijn prille jeugd al een aanhoudende waarom-vrager. ("En dan zei je direct:"waarom?", en na de volgende zin weer:"en waarom dan?"," vertelde mijn zus eens over mij.)

Kort geleden had ik het er nog eens met mijn broer over. Die zei toen, dat degenen die daar de leiding hebben, duidelijk niet erg gereformeerd denken.

Zalig de armen van geest, die niet al te slim zijn, want zij kunnen leven bij de prediking van de Gereformeerde Gemeenten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 02 okt 2007 20:49

Boekenlezer schreef:
Chris81 schreef:...
Bart (35) stond onder censuur sinds het verschijnen van het boek in juni. De kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente in Krabbendijke zag zijn schrijven als een bezwaarschrift tegen de leer in het kerkverband.
...
...

Ofwel: zelfstandig nadenken in de Gereformeerde Gemeenten is verboden. Daar kunnen ze niet mee omgaan, want een volwassen weging maken van wat bijbels is en wat niet, dat is ze te hoog gegrepen. Zodra je iets zegt wat op kritiek lijkt, schieten ze je figuurlijk direct dood door met de tucht te komen. Dat is de enige manier om een dubieuze manier van denken, die het licht van een volwassen ontwikkeld verstand niet verdragen kan, nog overeind te houden. Dat bedoel ik nou met systeemdwang.
Echt waar, dit is nou precies waarom ik nooit lid zou willen worden van de Gereformeerde Gemeenten. Die onhandige manier van omgaan met kritiek, daar zakt mijn broek van af.
Ze verlangen in de Gereformeerde Gemeenten gewoon een sacrificium intellectum van je: het opofferen van het zelfstandig gebruiken van je verstand. En zo maken ze het hun kerkleden volstrekt onmogelijk om tot volwassen denken te komen. Behalve wanneer je het in het geniep doet, als je zo slim bent om je mondje te houden over wat je werkelijk denkt. Maar daar kan ik nooit mee leven. Ik heb wel eens in een dictatuur geleefd - waar ik ooit gewerkt heb waar het zo toeging - maar dan ben ik te direct, te rechtlijnig en te open om mijn mondje te kunnen houden. En ik heb wat te veel lef.
De indrukken die ik heb gekregen van de Gereformeerde Gemeenten kan ik zo beschrijven: denk niet te diep na, want dan kom je geheid in de problemen met het heersende systeem. Dan ga je een kloof ontdekken tussen wat de Bijbel leert, en hoe daar gepreekt wordt.
Wat moet ik wel een ramp voor ze zijn, als ik daar lid zou zijn! Want ik houd van diepzinnig filosoferen. Ik wil altijd weten hoe de dingen nou ècht zijn. Ik was vanaf mijn prille jeugd al een aanhoudende waarom-vrager. ("En dan zei je direct:"waarom?", en na de volgende zin weer:"en waarom dan?"," vertelde mijn zus eens over mij.)

Kort geleden had ik het er nog eens met mijn broer over. Die zei toen, dat degenen die daar de leiding hebben, duidelijk niet erg gereformeerd denken.

Zalig de armen van geest, die niet al te slim zijn, want zij kunnen leven bij de prediking van de Gereformeerde Gemeenten.

tja, wat moet ik nu denken? Boekenlezer is zijn genuanceerdheid verloren?

Ik ben lid van de GG en kom uit een open gemeente (met alle voor- en nadelen die er bij horen). Ik herken me dus niet in bovenstaande kritiek. Misschien ben ik ook wel lid van een gemeente die binnen het kerkverband met argusogen word bekeken.

Maar als er een ding is waar ik me vreselijk aan erger, dan is het wel aan mensen die de hele GG over één kam scheren! Alsof alle gemeenten hetzelfde zijn! Dat zijn ze niet. Sommige besluiten in bepaalde gemeenten worden dan ook in andere gemeenten met verbazing bekeken, zelfs als men de zorg die er aan ten grondslag ligt ,deelt. Zo is de geschiedenis rondom meneer Bart iets wat niet verder gaat dan de GG Krabbendijke en meneer Bart persoonlijk. De rest van de GG heeft hier niets mee te maken en kan dit niet aangerekend worden.

In de GG is het goed toeven, door te luisteren naar elkaar. Door te spreken met elkaar. Door te kiezen voor een informele weg. Och, en die standenleer en al die andere dingen waar buitenstaanders op spugen is allemaal relatief en ook weer per gemeente verschillende ingevuld.

Een aantal citaten van Ds. Bac (vrij geciteerd):
-Die standen in het genadeleven zijn kruispunten op de wegen van Gods kinderen, ze komen er elkaar tegen en het vormen herkenningspunten. (ze geven dus een bepaalde gebeurtenis weer en vormen dus geen ladder waarlangs je opklimt ofzo)
- Bekering is niet een trein die van stationnetje naar stationnetje rijdt.
- Op de school van de genade kom je nooit uitgeleerd. Je begint er in groep één en eindigt in groep nul. (het kan zijn dat Ds. Bac nog in klassen dacht :wink: )
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 okt 2007 21:10

Dirk schreef:tja, wat moet ik nu denken? Boekenlezer is zijn genuanceerdheid verloren?

Ik ben lid van de GG en kom uit een open gemeente (met alle voor- en nadelen die er bij horen). Ik herken me dus niet in bovenstaande kritiek. Misschien ben ik ook wel lid van een gemeente die binnen het kerkverband met argusogen word bekeken.

Maar als er een ding is waar ik me vreselijk aan erger, dan is het wel aan mensen die de hele GG over één kam scheren! Alsof alle gemeenten hetzelfde zijn! Dat zijn ze niet. Sommige besluiten in bepaalde gemeenten worden dan ook in andere gemeenten met verbazing bekeken, zelfs als men de zorg die er aan ten grondslag ligt ,deelt. Zo is de geschiedenis rondom meneer Bart iets wat niet verder gaat dan de GG Krabbendijke en meneer Bart persoonlijk. De rest van de GG heeft hier niets mee te maken en kan dit niet aangerekend worden.

In de GG is het goed toeven, door te luisteren naar elkaar. Door te spreken met elkaar. Door te kiezen voor een informele weg. Och, en die standenleer en al die andere dingen waar buitenstaanders op spugen is allemaal relatief en ook weer per gemeente verschillende ingevuld.

Een aantal citaten van Ds. Bac (vrij geciteerd):
-Die standen in het genadeleven zijn kruispunten op de wegen van Gods kinderen, ze komen er elkaar tegen en het vormen herkenningspunten. (ze geven dus een bepaalde gebeurtenis weer en vormen dus geen ladder waarlangs je opklimt ofzo)
- Bekering is niet een trein die van stationnetje naar stationnetje rijdt.
- Op de school van de genade kom je nooit uitgeleerd. Je begint er in groep één en eindigt in groep nul. (het kan zijn dat Ds. Bac nog in klassen dacht :wink: )

Oké, ik was erg ongenuanceerd. Excusez-moi. Gelukkig laat ik mij meestal op een andere manier uit over de Gereformeerde Gemeenten. Dit soort tuchtzaken als van mr. Bart, en dr. K. van der Zwaag, doen de indruk die de Gereformeerde Gemeenten op mij maken geen goed, en daarom kwam de ergernis er nu even goed uit.

Maar als je zo'n zaak begrenst tot de gemeente van Krabbendijke en meneer Bart individueel, dan schiet je mijns inziens wat te ver door. Ik noemde al een andere naam: K. van der Zwaag. En die is geen lid in Krabbendijke, maar in Barneveld. En de generale synode is bepaald niet iets van een enkele gemeente!
Op zich heel positief dat jij lid bent van een ander soort van gemeente, waar men anders is. Maar datgene wat ik nu bekritiseerd heb is niet beperkt tot één enkele gemeente.

Ik heb eens een preek beluisterd van ds. D. Rietdijk over Zondag 1 van de Catechismus. Was heel erg mooi! En zo is er nog heel wat meer te noemen.
Dus ja, uit de Gereformeerde Gemeenten komt zeker ook veel goeds. Ik hoop alleen niet dat dat iets is met weinig toekomst, vanwege de nieuwere ontwikkelingen.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 02 okt 2007 21:17

Boekenlezer schreef:Dus ja, uit de Gereformeerde Gemeenten komt zeker ook veel goeds. Ik hoop alleen niet dat dat iets is met weinig toekomst, vanwege de nieuwere ontwikkelingen.

Excuzes aanvaard.

Bovenstaande heb ik geciteerd omdat ik
1) weet dat dit goede nooit ophoudt.
2) je zorg wel deel.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 02 okt 2007 23:56

race406 schreef:

Er staat niet dat de wet zalig maakt. Er staat dat je wél doet als je de wet onderhoudt. Overtreed je 1 gebod, dan overtreed je ze allemaal. En wanneer doet je barmhartigheid? Als je God hebt leren kennen. Dan wil je je naaste barmhartigheid bewijzen, uit liefde tot Hem, daar Hij jou de ultieme barmhartigheid bewezen heeft!

Hier is vaak een misverstand over, vanaf Adam heeft de mens de wet der zonde inzich (een slavenjuk) de wet die tegen ons getuigde, God heeft de mens moeten leren om binnen het kader (de vrijheid die God geeft) gelukkig te kunnen zijn.
Daarbij heeft God op 2 stenen tafelen de tien geboden(de Wet van God) gegeven, (het karakter van God) door God zelf geschreven en de rollen met de andere wetten (de wetten van Mozes).
De Wet van God de Tien Geboden moest Mozes in de ark leggen een teken van onvergankelijkheid, en de Wet van Mozes (de rollen) moest naast de ark worden gelegd.
Nu heeft de Here Jezus ons doormiddel van Zijn Offer ons met God verzoend, dat heeft de Here Jezus bewerkt, daarbij heeft Hij de Wet die tegen ons getuigde voor ons betaald.
Maar om bij God te kunnen blijven hebben wij het leven van de Here Jezus nodig die Hij als mens voor ons heeft geleeft en bereikt heeft om dat aan Zijn kinderen te geven, die in Zijn voetsporen willen wandelen (leven).
Zou je het Leven van de Here Jezus niet willen aannemen dan val je als mens snel terug in je oude leventje, met als gevolg, dat men vaak roept, och wij leven enkel maar uit de genade, maar dat is makkelijk.
Natuurlijk wil God ons de zonde in onwetendheid bedreven (daar onvangen wij genade voor) vergeven, maar onze bewuste zonden zullen wij strijd moeten leveren, dat eist God van ons, anders hebben wij Hem niet lief.

Verlossing, rechtvaardigmaking,onze klederen wassen, geen vlek of rimpel.
Hier is nog veel over te zeggen, maar ik laat het maar hierbij.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 03 okt 2007 12:50

Beweren dat het iets plaatselijk is, vind ik voor een intelligent iemand als jij, Dirk, erg kortzichtig.
Die censuur is tot het hoogste orgaan binnen het kerkverband goedgekeurd.
Ik hoop dat je het toch wel eens bent met de constatering van BL dat dit kerkverband op zijn zachtst gezegd wat onhandig omgaat met kritiek van binnenuit (Bart, Blauwendraad, van der Zwaag) En invloeden van buitenaf(Jijdaar, etc)
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 okt 2007 12:58

Dirk schreef:
Boekenlezer schreef:Dus ja, uit de Gereformeerde Gemeenten komt zeker ook veel goeds. Ik hoop alleen niet dat dat iets is met weinig toekomst, vanwege de nieuwere ontwikkelingen.

Excuzes aanvaard.

2) je zorg wel deel.
De kritiek richt zich op het instituut van de Gereformeerde Gemeenten, niet op de individuele gemeenten. Als jij bijvoorbeeld kijkt naar de officiéle leer van de Gereformeerde Gemeenten dan is daar misschien wel wat op aan te merken als buitenstaander (of insider).. Dan kun je kritiek op de leer te hebben zonder direct kritiek op de dominees of prediking te hebben.

Wat ook mogelijk is, is dat het qua leer dan accepteerd of er niet zoveel problemen mee hebt, maar je problemen hebt met de prediking. Wij geloven bijvoorbeeld dat het verbond onder bedeling van de verkiezing staat, nou dat is geen probleem want met de verkiezing hebben we toch niet zoveel te schaften (in de preek en in je geloofsleven). Alleen draait het om de uitwerking. Bijvoorbeeld Boston en Spurgeon waren duidelijke smalstroompredikanten (smalstroom -> verbond onder bedeling van de verkieizing). Toch waren ze ENORM ruim in hun aanbod (wat de GG ook vast hebben gelegd in '31), alleen ben ik heel erg bezorgd in hoeverre dat in de praktijk nog voorkomt.

Dan kan dat in jou gemeente misschien niet zo leven (ahoewel ik het al niet zo heb op dat 'je begint in klas 1 en eindigd in klas 0, volgens mij heb je dan niet veel geleerd ;)). jou gemeente is echter wel een Gereformeerde Gemeente en zodoende belijd zij met de GG datzelfde en zou er best wat zorg mogen worden uitgesproken.

Wanneer Schrift en bevinding soms twee-bronnen lijken waaruit gepreekt moet worden, waar 'standen en staten' zo verweven wordt in de preek dat het wel een laddertje is, en dat de kruispunten bijna wel verplichte kruispunten lijken te zijn. Haat ook daarin de rok die van dat vlees besmet is. Vrije genade. Dat is alles.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 okt 2007 17:58

Raido schreef:(smalstroom -> verbond onder bedeling van de verkiezing).

Was het niet: het verbond onder de beheersing van de uitverkiezing? :wink:
Dat is i.i.g. wel de inhoud van de synodeuitspraak van 1931.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 03 okt 2007 21:06

leclerc schreef:Beweren dat het iets plaatselijk is, vind ik voor een intelligent iemand als jij, Dirk, erg kortzichtig.
Die censuur is tot het hoogste orgaan binnen het kerkverband goedgekeurd.
Ik hoop dat je het toch wel eens bent met de constatering van BL dat dit kerkverband op zijn zachtst gezegd wat onhandig omgaat met kritiek van binnenuit (Bart, Blauwendraad, van der Zwaag) En invloeden van buitenaf(Jijdaar, etc)

Ehm, het plaatselijke ging in dit geval over het geval Bart. En Bart heeft een verdere behandeling onmogelijk gemaakt door de kerk uit te lopen. Daarmee is dit geval beeingdigd en nooit iets van de GG als geheel geworden. En wat het hoogste orgaan ergens van vindt zolang het niet via de classis en particuliere synode bij de synode is uitgekomen, is volstrekt irrelevant. (Voor een goed begrijpen van de GG is het noodzakelijk om vast te houden aan de manier waarop de GG een kerkverband vormen. De GG bestaat uit ruim 150 losse gemeenten. In theorie kunnen deze het kerkverband zonder meer verlaten en mogen ze hun eigen invulling geven aan veel zaken. Dit zie je terug in de houding ten opzichte van de stichting JijDaar)

Dat er vragen te stellen zijn bij de manier waarop met kritiek wordt omgegaan is waar, maar is ook een heel ander verhaal (het hangt er wel mee samen). Dat doet er echter niets aan af dat het normaal is dat als je de regels overtreed waarvan je door je belijdenis doen hebt aangegeven dat je met deze regels instemt, je (uiteindelijk) met censuur te maken krijgt. Censuur die bedoeld is om je terug te laten keren op de rechte weg en geenszins als straf (idealiter).

Op sommige vlakken zou je inderdaad wensen dat men (ambtsdrager of ambteloos)bereidt was om zich te laten gezeggen door de leer van de kerk (Schrift, de belijdenisgeschriften en de leeruispraken van '31 aangevuld met kerkorde, let op de volgorde). Dat betekent ook dat deze geschriften de ruimte geven waarbinnen je belijden moet liggen, ongeacht de accentverschillen die je legt (uiteraard zolang je niet eenzijdig wordt). Tevens moet je accepteren dat binnen deze ruimte anderen een ander accent hebben. Pas als iemand zich buiten de leer van de GG begeeft, is het terecht om de weg van Mattheus 18 te bewandelen. In dit geval zal ook opnieuw aan de hand van de leer van de kerk uitgelegd moeten worden waarom je dwaalt.

De situatie ten aanzien van diegene die in het publiek proberen hun gelijk te halen is iets anders. Volgens artikel 55 van de kerkorde mag er geen (theologisch) boek worden geschreven zonder toestemming van de kerkeraad. Ik weet uiteraard niet welke weg Van der Zwaag en Blauwendraad hebben bewandelt. Maar als je je frustratie gaat uiten in een publiek werk, dan vraag je dus om problemen. En als je gaat hameren op één punt wordt je al gauw eenzijdig.

En wat betreft instellingen als de stichting JijDaar: het is niet de hele GG die zo duidelijk afstand heeft genomen, maar alleen een enkele gemeente. Sommige gemeenten zullen deze lijn misschien volgen, voor andere is dit een onbegrijpelijke keuze.

Trouwens: je betoog verdiend een bepaalde nuancering en wel in de verhouding tussen de CSFR en de GG. Voor zover ik weet heeft ieder nieuw CSFR-bestuur een keer een gesprek met de GG. Dit leidt tot wederzijds begrip of terechte huiver (afhankelijk van de houding van het bestuur in het staan voor de waarheid). Deze gesprekken hebben er ook toe geleid dat de GG een neutrale houding aanneemt tegen de CSFR als geheel.

Mocht je me niet stellig genoeg vinden in het bekritiseren van de GG, dan is dat zo. Vergeet één ding niet: het is het kerkverband waar ik opgegroeid ben, groot geworden ben, belijdenis heb gedaan en lid ben. het is met andere woorden mijn kerk! Daarnaast ben ik een mens die van vrede houdt. Polemiek kan ik zelden waarderen. Ik zoek altijd de goede dingen op en houdt daar aan vast. Zo dat was even een kijkje in mijn eigen ik.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 okt 2007 21:11

Boekenlezer schreef:

Dat was het woord ja, maar verder is mijn punt denk ik wel duidelijk. Als het er op aankomt gaat het niet direct om wat je op de achtergrond aan dogma's en visies heb (over het verbond).. Waar het voor mij althans omdraait is de prediking...

Daarin komt de Geest openbaar en aan beide punten van de gerefomeerde stroming zitten rare dingen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 03 okt 2007 21:17

Raido schreef:
Dirk schreef:

Excuzes aanvaard.

2) je zorg wel deel.
1)De kritiek richt zich op het instituut van de Gereformeerde Gemeenten, niet op de individuele gemeenten. Als jij bijvoorbeeld kijkt naar de officiéle leer van de Gereformeerde Gemeenten dan is daar misschien wel wat op aan te merken als buitenstaander (of insider).. Dan kun je kritiek op de leer te hebben zonder direct kritiek op de dominees of prediking te hebben.

2) Wat ook mogelijk is, is dat het qua leer dan accepteerd of er niet zoveel problemen mee hebt, maar je problemen hebt met de prediking. Wij geloven bijvoorbeeld dat het verbond onder bedeling van de verkiezing staat, nou dat is geen probleem want met de verkiezing hebben we toch niet zoveel te schaften (in de preek en in je geloofsleven). Alleen draait het om de uitwerking. Bijvoorbeeld Boston en Spurgeon waren duidelijke smalstroompredikanten (smalstroom -> verbond onder bedeling van de verkieizing). Toch waren ze ENORM ruim in hun aanbod (wat de GG ook vast hebben gelegd in '31), alleen ben ik heel erg bezorgd in hoeverre dat in de praktijk nog voorkomt.

3) Dan kan dat in jou gemeente misschien niet zo leven (4)ahoewel ik het al niet zo heb op dat 'je begint in klas 1 en eindigd in klas 0, volgens mij heb je dan niet veel geleerd ;)). jou gemeente is echter wel een Gereformeerde Gemeente en zodoende belijd zij met de GG datzelfde en zou er best wat zorg mogen worden uitgesproken.

5)Wanneer Schrift en bevinding soms twee-bronnen lijken waaruit gepreekt moet worden, waar 'standen en staten' zo verweven wordt in de preek dat het wel een laddertje is, en dat de kruispunten bijna wel verplichte kruispunten lijken te zijn. Haat ook daarin de rok die van dat vlees besmet is. Vrije genade. Dat is alles.

Ehm, het heeft even geduurd voordat ik dacht te begrijpen wat je bedoelde. En ik denk dat ik nog niet alles begrijp, al was het alleen maar omdat je Nederlands wat krom is.
1) Dat kan ja.
2) De uitverkiezing is in het geloofsleven wel belangrijk. Hierin ligt de vastheid van de bekering en het geloof. De wetenschap dat God je van eeuwig heeft verkoren, zodat je nooit meer uit de genade kan 'vallen'.
3) zorg waarover? niet alles waar zorg over is, wordt breed uitgedragen. En geen harde kritiek leveren betekent nog steeds niet dat je bezorgd bent of je zorg niet kenbaar maakt.
4) deze uitspraak kan gezien worden als een vrije vertaling van minder zonden doen, maar groter zondaar worden of van ik moet minder worden, maar Hij (Christus) moet meerder worden.
5) wat bedoel je hier te zeggen?

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 03 okt 2007 21:20

Raido schreef:
Boekenlezer schreef:

Dat was het woord ja, maar verder is mijn punt denk ik wel duidelijk. Als het er op aankomt gaat het niet direct om wat je op de achtergrond aan dogma's en visies heb (over het verbond).. Waar het voor mij althans omdraait is de prediking...

Daarin komt de Geest openbaar en aan beide punten van de gerefomeerde stroming zitten rare dingen.

Had dit niet te maken met de infra-lapsariers en de supra-lapsariers?

Vetgemaakte deel: lijkt me inderdaad een goed uitgangspunt.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 okt 2007 21:48

Dirk schreef:Had dit niet te maken met de infra-lapsariers en de supra-lapsariers?

OK, ik begrijp steeds beter dat mensen gillend weglopen en een kerk opzoeken waar ze niet met die intens vreselijke termen aan komen zetten. Verklaar die infra- en supralapzwansen eens? Nooit van gehoord....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”