Wel of geen kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 05 apr 2005 22:26

Hoi Elbert,

Ik heb het idee dat we voor een aantal punten nu dingen (weliswaar in andere woorden) gaan herhalen. Ik denk dan met name aan dat deel van de discussie die gaat over de vraag wat het verband is tussen doop, geloof en dopeling. Ik weet niet of het veel zin heeft om dat opnieuw te gaan verwoorden. Ik wil me dan ook beperken tot een aantal minder uitgediepte punten ook al is die andere vraag de belangrijkste in deze discussie. Wellicht dat we na het uitdiepen van wat openstaande puntjes maar eens tot een afronding moeten komen. Als jij het echter het idee hebt dat ik met mijn selectie zaken oversla die je toch nog graag had willen bespreken dan hoor ik dat uiteraard graag (en dat geldt natuurlijk ook voor eventuele meelezers; of zijn jullie allemaal afgehaakt? ;-))

Ik zeg tegen een gedoopt kind dat het heil voor het kind klaarligt, dat de cheque zelfs al in het bezit is, maar dat die cheque wel in het geloof verzilverd moet worden, anders heeft het kind er nog niks aan.


Kun je aangeven wat ik precies onder die cheque moet verstaan? Moet ik die cheque zien als het feit dat de dopeling van jongs af aan bekend is met deze belofte? Of gaat het om het feit dat het kind de zegen ondervind van een christelijke opvoeding (in zowel kerk als gezin)? Of bedoel je er nog iets anders mee?

Nou, voor het besnijden van de kinderen werd wel degelijk een levend geloof van de ouders gevraagd (het was een verbondsverplichting, Lev. 12:3), tenminste, dat hoorde er wel bij. Dat men dat veel te vaak niet had, is de schuld van de ouders, niet van God.


Toch blijf ik erbij dat dat levende geloof mi nergens expliciet geeist wordt. Hoe dan ook, dit bracht me op een interessante vraag. Stel dat een kind er op een gegeven moment achter komt dat zijn ouders niet werkelijk geloven. Ik doel niet op een vermoeden, maar stel dat de ouders dit nou zelf zo uitspreken. Hoe zit het dan met de doop van zo'n kind? Of anders gesteld: we weten dat er in veel kerken kinderen zijn die uit gewoonte of iets in die geest gedoopt zijn. Zijn deze kinderen dan ook opgenomen in het verbond?

Hmm, aan de ene kant zeg je met mij dat in het Nieuwe Testament het verbond niet meer uitsluitend bedoeld is voor Israel (dus breder geworden is), maar als ik dat concreet invul komt je met een Oudtestamentisch voorbeeld waarbij het verbond wel beperkt was tot Israel. Vind je het erg als ik dit niet zo'n overtuigend voorbeeld vind en ik nog steeds vind dat m'n vraag niet beantwoord is?


Dat kan ik me goed voorstellen want feitelijk gezien beantwoordde ik je vraag ook niet ;-) Met je vraag suggereerde je dat jij je voor het geheiligd zijn van de ongelovige man en de kinderen kon beroepen op een OT principe terwijl ik uit zou moeten gaan van iets geheel nieuws. Wat ik doe is vraagtekens zetten bij de mate waarin jij je wat dit aspect betreft zou kunnen baseren op het OT omdat in Ezra 9&10 blijkt dat de ongelovige man/vrouw en kinderen helemaal niet geheiligd zijn.

Met die verbreding heb ik niet zo'n moeite hoor: voor degene die dat in het geloof aannemen gelden die beloften en voor hun kinderen en die mogen gedoopt worden (of begrijp ik je nu verkeerd?).

Ik denk dat je me idd verkeerd begrepen hebt. Als je de uitspraak van Petrus wilt gebruiken om te stellen dat aan diegenen aan wie volgens Petrus de belofte toekomt de doop mag worden bediend je allen die het evangelie te horen krijgen. Ik had het dus niet uitsluitend over hen die het evangelie aannemen.

Maar voor wat betreft de kinderen van de gelovigen en de kinderen van de ongelovigen: daar zit toch wel verschil in. In Ez. 16:20-21 noemt God de kinderen van de (ongehoorzame) Israelieten "Mijn kinderen". Zo spreekt God (in hetzelfde hoofdstuk) niet over de kinderen van Egypte en de kinderen van Assur. God maakt blijkbaar verschil waar er (zo op het oog) geen verschil is.


Ik geloof ook zeker dat kinderen van gelovige ouders een bijzondere positie innemen. Zo bijzonder zelfs dat God ze aanspreekt als Zijn kinderen. Mijn vraag aan jou is nu wat dat inhoudt. Betekent dat dat ze 'kind van God' zijn in de zeg maar evangelische zin van het woord? Maw zijn ze wedergeboren? Ik dacht dat je zover niet wilde gaan. Maar wat betekent het dan wel? Welke belofte kan ik mijn gedoopte kinderen wel voorhouden maar mijn buurkinderen niet?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 06 apr 2005 11:49

Klaas schreef: (en dat geldt natuurlijk ook voor eventuele meelezers; of zijn jullie allemaal afgehaakt? ;-))

k'Zit aan m'n buisje gekluisterd :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8714
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 06 apr 2005 13:02

Klaas schreef:Hoi Elbert,

Ik heb het idee dat we voor een aantal punten nu dingen (weliswaar in andere woorden) gaan herhalen. Ik denk dan met name aan dat deel van de discussie die gaat over de vraag wat het verband is tussen doop, geloof en dopeling. Ik weet niet of het veel zin heeft om dat opnieuw te gaan verwoorden. Ik wil me dan ook beperken tot een aantal minder uitgediepte punten ook al is die andere vraag de belangrijkste in deze discussie. Wellicht dat we na het uitdiepen van wat openstaande puntjes maar eens tot een afronding moeten komen. Als jij het echter het idee hebt dat ik met mijn selectie zaken oversla die je toch nog graag had willen bespreken dan hoor ik dat uiteraard graag (en dat geldt natuurlijk ook voor eventuele meelezers; of zijn jullie allemaal afgehaakt? ;-))


Inderdaad is het zo dat de meeste verschilpunten nu wel aan de orde zijn gekomen en dat we het gevaar lopen om in herhalingen te vallen. Op Cathy na (:mrgreen:) zijn de meeste lezers nu wel in slaap gevallen bij onze ellenlange betogen (:oops:). Toch is het een zaak die van belang is en die al eeuwen voor polemieken en verdeeldheid heeft gezorgd.

Klaas schreef:
Ik zeg tegen een gedoopt kind dat het heil voor het kind klaarligt, dat de cheque zelfs al in het bezit is, maar dat die cheque wel in het geloof verzilverd moet worden, anders heeft het kind er nog niks aan.


Kun je aangeven wat ik precies onder die cheque moet verstaan? Moet ik die cheque zien als het feit dat de dopeling van jongs af aan bekend is met deze belofte? Of gaat het om het feit dat het kind de zegen ondervind van een christelijke opvoeding (in zowel kerk als gezin)? Of bedoel je er nog iets anders mee?


Die cheque is de trouw van God, de belofte dat Hij onze God wil zijn. Dat Hij wil werken wat Hij in de doop beloofd heeft. Dat Hij met Zijn Heilige Geest ervoor wil zorgen dat wat door Christus bereid is voor mij, ik ook in het geloof zal aanvaarden. Dat is uiteraard geen automatisme, want de cheque kunnen we ook weggooien. Maar het is wel de weg waarlangs God in ons leven wil werken.

Klaas schreef:
Nou, voor het besnijden van de kinderen werd wel degelijk een levend geloof van de ouders gevraagd (het was een verbondsverplichting, Lev. 12:3), tenminste, dat hoorde er wel bij. Dat men dat veel te vaak niet had, is de schuld van de ouders, niet van God.


Toch blijf ik erbij dat dat levende geloof mi nergens expliciet geeist wordt. Hoe dan ook, dit bracht me op een interessante vraag. Stel dat een kind er op een gegeven moment achter komt dat zijn ouders niet werkelijk geloven. Ik doel niet op een vermoeden, maar stel dat de ouders dit nou zelf zo uitspreken. Hoe zit het dan met de doop van zo'n kind? Of anders gesteld: we weten dat er in veel kerken kinderen zijn die uit gewoonte of iets in die geest gedoopt zijn. Zijn deze kinderen dan ook opgenomen in het verbond?


Dat is een moeilijke vraag, want hoe zit het met het verbond tussen God en ons (en onze kinderen) als wijzelf het bijltje erbij neergegooid hebben. Wil God dan niet meer de God van het verbond zijn voor onze kinderen, of is Hij ondanks onze ontrouw toch trouw? In de geschiedenis met het volk Israel zie je dat God altijd trouw is geweest ondanks de ontrouw van Zijn volk. Daarbij moest dat volk wel vaak straffen (zie de tijd van de richteren en de verbanning naar Babel) ondergaan vanwege de ontrouw. Dus mijn conclusie is, dat het aan God niet zal liggen, maar dat er wel een moment komt waarop we de straf van God hebben te verwachten en we onszelf uitsluiten uit het verbond. In mijn visie treedt zo'n moment (het zichzelf uitsluiten van het verbond) op als de ouders te kennen geven niets meer met het geloof en de kerk van doen te willen hebben en hun kinderen hen daarin volgen.

Klaas schreef:
Maar voor wat betreft de kinderen van de gelovigen en de kinderen van de ongelovigen: daar zit toch wel verschil in. In Ez. 16:20-21 noemt God de kinderen van de (ongehoorzame) Israelieten "Mijn kinderen". Zo spreekt God (in hetzelfde hoofdstuk) niet over de kinderen van Egypte en de kinderen van Assur. God maakt blijkbaar verschil waar er (zo op het oog) geen verschil is.


Ik geloof ook zeker dat kinderen van gelovige ouders een bijzondere positie innemen. Zo bijzonder zelfs dat God ze aanspreekt als Zijn kinderen. Mijn vraag aan jou is nu wat dat inhoudt. Betekent dat dat ze 'kind van God' zijn in de zeg maar evangelische zin van het woord? Maw zijn ze wedergeboren? Ik dacht dat je zover niet wilde gaan. Maar wat betekent het dan wel? Welke belofte kan ik mijn gedoopte kinderen wel voorhouden maar mijn buurkinderen niet?

Klaas


Het verschil tussen jouw kinderen en de kinderen van de ongelovige buren (om het maar zo te zeggen), is dat God het nodige werk aan jouw kinderen besteedt, wat bij de kinderen van de ongelovige buren niet direkt wordt verricht: er wordt aan de kinderen het evangelie verkondigd (via de kerk, het gezin, de school), ze leren bidden, in de Bijbel lezen, God loven (bijv. via lofliederen) enz. We moeten dit niet zomaar onderschatten, alsof dit geen groot onderscheid geeft tussen kinderen van gelovigen en kinderen van ongelovigen. Want de Heilige Geest werkt meestal op de middelijke wijze het geloof en vervult zo de belofte die in de doop betekend en verzegeld is.

Daarnaast is de doop een enorme troost in de strijd tegen al mijn zonden, mijn kleingeloof, mijn ongeloof, als ik het niet meer zie zitten, als ik twijfel of Gods beloften ook voor mij gelden enz. Deze troost geldt niet alleen voor gedoopte kinderen (aan hen is immers beloofd dat God in hun harten zal werken), maar ook voor mensen die al tot geloof zijn gekomen. Zo schreef Luther eens met grote letters "Ich bin getauft" toen hij door enorme aanvechtingen werd geteisterd. De doop is een troost en een pleitgrond voor God. God heeft al gesproken tegen mij toen ik nog een onmondig maar toch al schuldig babytje was, Hij heeft beloften gedaan en mag ik Hem om vervulling van die beloften vragen en mag ik in het geloof ook zien dat die beloften vervuld worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8280
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 apr 2005 21:30

Cathy schreef:
Klaas schreef: (en dat geldt natuurlijk ook voor eventuele meelezers; of zijn jullie allemaal afgehaakt? ;-))

k'Zit aan m'n buisje gekluisterd :wink:

Ik scan dit topic regelmatig ;) Tot nu toe ben ik voor Klaas. Ik heb momenteel het idee dat kinderdopers beginnen bij hun standpunt en dat proberen te verklaren vanuit de bijbel. Mensen die hun kinderen zelf willen laten besluiten om zich te laten dopen beginnen met de bijbel en komen dan tot die conclusie. Maar Elbert gaat nu vast zeggen dat ik het topic nog eens goed moet lezen ;)

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 06 apr 2005 21:46

Klaas schreef:Welke belofte kan ik mijn gedoopte kinderen wel voorhouden maar mijn buurkinderen niet?

Dat de Heere hun als Zijn kinderen rekent te zijn. Ze zijn Zijn eigendom.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 06 apr 2005 21:48

Elbert schreef:Toch is het een zaak die van belang is en die al eeuwen voor polemieken en verdeeldheid heeft gezorgd.


Toch begin ik het belang van dit soort zaken steeds meer te relativeren (al zet ik er nog graag een boom over op ;-)) Het leven met God draait m.i. niet om zaken als doop, avondmaal, de liederen die je zingt etc etc. Hoe rijk een symbool als de doop ook is, het blijft een symbool; het blijft een zaak van de buitenkant. Het feit DAT God mij tot Zijn kind aanneemt is onmetelijk veel belangrijker dan het teken dat daaraan verbonden is. Ik ben dan ook blij dat de tijd dat we elkaar verketterden om b.v. verschil in doopopvatting zo ongeveer voorbij is. Ik proef uit onze gedachtenwisseling iig dat we elkaar zonder meer als broeders in Christus kunnen accepteren ondanks het feit dat we op een aantal punten verschillende inzichten hebben.

Elbert schreef:Die cheque is de trouw van God, de belofte dat Hij onze God wil zijn. Dat Hij wil werken wat Hij in de doop beloofd heeft. Dat Hij met Zijn Heilige Geest ervoor wil zorgen dat wat door Christus bereid is voor mij, ik ook in het geloof zal aanvaarden. Dat is uiteraard geen automatisme, want de cheque kunnen we ook weggooien. Maar het is wel de weg waarlangs God in ons leven wil werken.


Je zegt nu dat God iets wil doen maar dat we de cheque ook kunnen weggooien. God wil het dus doen mits we de cheque niet weggooien. Ik vraag me dan af wat ik onder dat laatste moet verstaan. Hoe kan ik Gods trouw weggooien? En als ik het wat breder trek, vraag ik me af of God dan afhankelijk is van ons handelen? Ik dacht juist dat de reformatorische theologie dat fel tegenspreekt?

In de geschiedenis met het volk Israel zie je dat God altijd trouw is geweest ondanks de ontrouw van Zijn volk. Daarbij moest dat volk wel vaak straffen (zie de tijd van de richteren en de verbanning naar Babel) ondergaan vanwege de ontrouw. Dus mijn conclusie is, dat het aan God niet zal liggen, maar dat er wel een moment komt waarop we de straf van God hebben te verwachten en we onszelf uitsluiten uit het verbond. In mijn visie treedt zo'n moment (het zichzelf uitsluiten van het verbond) op als de ouders te kennen geven niets meer met het geloof en de kerk van doen te willen hebben en hun kinderen hen daarin volgen.


Met die conclusie geef je iig Gods trouw de volle ruimte. Ik vraag me echter af of je hiermee het verbond niet uitholt. In feite stel je nl. dat zolang mensen bij de kerk blijven ze binnen het verbond blijven. Daarmee doe je wel afbreuk aan de gedachte dat God specifiek kinderen van gelovige ouders opneemt in het verbond. Het zou misschien niet zo moeten zijn, maar ook kinderen van ongelovige, maar wel kerkelijke, ouders worden zo in het verbond begrepen. Het gaat bij de doop dan niet meer om het geloof van de ouders maar om het geloof van de gemeenschap. De doop is dan het teken dat je bij deze gelovige gemeenschap behoort. Is dat de lijn van het NT?

Het verschil tussen jouw kinderen en de kinderen van de ongelovige buren (om het maar zo te zeggen), is dat God het nodige werk aan jouw kinderen besteedt, wat bij de kinderen van de ongelovige buren niet direkt wordt verricht: er wordt aan de kinderen het evangelie verkondigd (via de kerk, het gezin, de school), ze leren bidden, in de Bijbel lezen, God loven (bijv. via lofliederen) enz. We moeten dit niet zomaar onderschatten, alsof dit geen groot onderscheid geeft tussen kinderen van gelovigen en kinderen van ongelovigen. Want de Heilige Geest werkt meestal op de middelijke wijze het geloof en vervult zo de belofte die in de doop betekend en verzegeld is.


Zo gesteld ben ik het met je eens en onderschat ik het verschil tussen mijn kinderen en die van de buren niet. Wat ik interessant vind is dat je stelt dat Good door alle zaken die je noemt werk verricht aan onze kinderen. Kun je dat vanuit de reformatorische theologie wel zo stellen? Als God daadwerkelijk werk verricht aan onze kinderen dan worden ze toch zalig? Gods werk is toch 'onwederstandelijk'? Of verricht God aan sommigen maar half werk?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 07 apr 2005 08:33

elbert schreef:Inderdaad is het zo dat de meeste verschilpunten nu wel aan de orde zijn gekomen en dat we het gevaar lopen om in herhalingen te vallen. Op Cathy na (:mrgreen:) zijn de meeste lezers nu wel in slaap gevallen bij onze ellenlange betogen (:oops:). Toch is het een zaak die van belang is en die al eeuwen voor polemieken en verdeeldheid heeft gezorgd.



Ik volg dit topic ook met grote interesse :D (en ben voor Elbert ) Bovendien wordt in de bijbel 4 maal een voorbeeld gegeven van een huis (gezins) doop, hoe duidelijk wil je het hebben :wink: In onze huidige tijd zijn we allemaal individualisten, in de tijd van Jezus en ver daar voor waren we veel meer gezins gericht en daarom werden ook in het OT hele gezinnen in het verbond opgenomen. De doop in het NT werkt hetzelfde alleen wordt in het NT het meest over een bekerings doop gesproken. Er wordt echter 4 maal een gezin gedoopt, en dit wordt duidelijk verteld, mijns inziens om te benadrukken dat we het gezinsdenken niet moeten vergeten. In het OT had je ook een soort bekeringsdoop, de proselietendoop en daar werden ook hele gezinnen gedoopt (eerst de hoofd des huizes en daarna de rest) en de mannen besneden. Normaal wordt er door iedereen gezegd dat je OT niet moet vergeten als je het NT leest, maar als het op dopen aankomt zeggen de geloofsdopers dat je het niet meer in het OT verbond moet zien. Waarom zou dat plotseling verandert zijn? Jezus was immers ook als jood opgevoed? Ikzelf ben als volwassene gedoopt samen met mijn vrouw, en tegelijk met ons onze dochter van 7, dus wij (PKN) sluiten de volwassendoop uiteraard niet uit (bekeringsdoop).
Ik kan me niet zo duidelijk uitdrukken als Elbert en Klaas (op "papier") maar hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 07 apr 2005 09:04

Lalage schreef: Ik heb momenteel het idee dat kinderdopers beginnen bij hun standpunt en dat proberen te verklaren vanuit de bijbel. Mensen die hun kinderen zelf willen laten besluiten om zich te laten dopen beginnen met de bijbel en komen dan tot die conclusie.

En dit strijkt mij dan weer tegen de haren in :wink:
Kinderdopers hebben als (voor)beeld de besnijdenis genomen. Juist heel direct uit de bijbel. Maar misschien te gemakkelijk? Heeft het misschien ook te maken met de vervangingstheologie?
Toch blijf ik een gevoel van vrede houden over m'n 4 gedoopte kinderen. En blijf ik ervan overtuigt dat gelovige ouders hun kinderen mogen laten dopen.
Klaas schreef:Het leven met God draait m.i. niet om zaken als doop, avondmaal, de liederen die je zingt etc etc. Hoe rijk een symbool als de doop ook is, het blijft een symbool; het blijft een zaak van de buitenkant. Het feit DAT God mij tot Zijn kind aanneemt is onmetelijk veel belangrijker dan het teken dat daaraan verbonden is.

Mee eens.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8280
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 apr 2005 09:06

Ja maar dat van de doop ipv de besnijdenis staat helemaal nergens in de bijbel.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 07 apr 2005 09:09

Nu kùnnen we weer opnieuw beginnen natuurlijk....... :D
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8714
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 07 apr 2005 09:13

Klaas schreef:
Elbert schreef:Toch is het een zaak die van belang is en die al eeuwen voor polemieken en verdeeldheid heeft gezorgd.


Toch begin ik het belang van dit soort zaken steeds meer te relativeren (al zet ik er nog graag een boom over op ;-)) Het leven met God draait m.i. niet om zaken als doop, avondmaal, de liederen die je zingt etc etc. Hoe rijk een symbool als de doop ook is, het blijft een symbool; het blijft een zaak van de buitenkant. Het feit DAT God mij tot Zijn kind aanneemt is onmetelijk veel belangrijker dan het teken dat daaraan verbonden is. Ik ben dan ook blij dat de tijd dat we elkaar verketterden om b.v. verschil in doopopvatting zo ongeveer voorbij is. Ik proef uit onze gedachtenwisseling iig dat we elkaar zonder meer als broeders in Christus kunnen accepteren ondanks het feit dat we op een aantal punten verschillende inzichten hebben.


d:)b

Klaas schreef:
Elbert schreef:Die cheque is de trouw van God, de belofte dat Hij onze God wil zijn. Dat Hij wil werken wat Hij in de doop beloofd heeft. Dat Hij met Zijn Heilige Geest ervoor wil zorgen dat wat door Christus bereid is voor mij, ik ook in het geloof zal aanvaarden. Dat is uiteraard geen automatisme, want de cheque kunnen we ook weggooien. Maar het is wel de weg waarlangs God in ons leven wil werken.


Je zegt nu dat God iets wil doen maar dat we de cheque ook kunnen weggooien. God wil het dus doen mits we de cheque niet weggooien. Ik vraag me dan af wat ik onder dat laatste moet verstaan. Hoe kan ik Gods trouw weggooien? En als ik het wat breder trek, vraag ik me af of God dan afhankelijk is van ons handelen? Ik dacht juist dat de reformatorische theologie dat fel tegenspreekt?

Het verschil tussen jouw kinderen en de kinderen van de ongelovige buren (om het maar zo te zeggen), is dat God het nodige werk aan jouw kinderen besteedt, wat bij de kinderen van de ongelovige buren niet direkt wordt verricht: er wordt aan de kinderen het evangelie verkondigd (via de kerk, het gezin, de school), ze leren bidden, in de Bijbel lezen, God loven (bijv. via lofliederen) enz. We moeten dit niet zomaar onderschatten, alsof dit geen groot onderscheid geeft tussen kinderen van gelovigen en kinderen van ongelovigen. Want de Heilige Geest werkt meestal op de middelijke wijze het geloof en vervult zo de belofte die in de doop betekend en verzegeld is.


Zo gesteld ben ik het met je eens en onderschat ik het verschil tussen mijn kinderen en die van de buren niet. Wat ik interessant vind is dat je stelt dat Good door alle zaken die je noemt werk verricht aan onze kinderen. Kun je dat vanuit de reformatorische theologie wel zo stellen? Als God daadwerkelijk werk verricht aan onze kinderen dan worden ze toch zalig? Gods werk is toch 'onwederstandelijk'? Of verricht God aan sommigen maar half werk?


In deze twee stukjes stel je eigenlijk dezelfde vragen. "Gods werk is toch onwederstandelijk?".

Laat ik daarop antwoorden met te zeggen dat er op twee manieren over het werk van God in de Bijbel wordt gesproken. Hieronder een paar voorbeelden van de ene manier van spreken:

Lukas13:6 En Hij zeide deze gelijkenis: Een zeker man had een vijgeboom, geplant in zijn wijngaard; en hij kwam en zocht vrucht daarop, en vond ze niet.
7 En hij zeide tot den wijngaardenier: Zie, ik kome nu drie jaren, zoekende vrucht op dezen vijgeboom, en vind ze niet; houw hem uit; waartoe beslaat hij ook onnuttelijk de aarde?
8 En hij, antwoordende, zeide tot hem: Heer, laat hem ook nog dit jaar, totdat ik om hem gegraven en mest gelegd zal hebben;
9 En indien hij vrucht zal voortbrengen, laat hem staan; maar indien niet, zo zult gij hem namaals uithouwen.


Jesaja 5:1 Nu zal ik mijn Beminde een lied mijns Liefsten zingen van Zijn wijngaard; Mijn Beminde heeft een wijngaard op een vetten heuvel.
2 En Hij heeft dien omtuind, en van stenen gezuiverd, en Hij heeft hem beplant met edele wijnstokken; en Hij heeft in deszelfs midden een toren gebouwd, en ook een wijnbak daarin uitgehouwen; en Hij heeft verwacht, dat hij goede druiven zou voortbrengen, maar hij heeft stinkende druiven voortgebracht.
3 Nu dan, gij inwoners van Jeruzalem, en gij mannen van Juda, oordeelt toch tussen Mij en tussen Mijn wijngaard.
4 Wat is er meer te doen aan Mijn wijngaard, hetwelk Ik aan hem niet gedaan heb? Waarom heb Ik verwacht, dat hij goede druiven voortbrengen zou, en hij heeft stinkende druiven voortgebracht?
5 Nu dan, Ik zal ulieden nu bekend maken, wat Ik Mijn wijngaard doen zal; Ik zal zijn tuin wegnemen, opdat hij zij tot afweiding; zijn muur zal Ik verscheuren, opdat hij zij tot vertreding.
6 En Ik zal hem tot woestheid maken; hij zal niet besnoeid, noch omgehakt worden, maar distelen en doornen zullen daarin opgaan; en Ik zal den wolken gebieden, dat zij geen regen daarop regenen.
7 Want de wijngaard van den HEERE der heirscharen is het huis van Israël, en de mannen van Juda zijn een plant zijner verlustigingen; en Hij heeft gewacht naar recht, maar ziet, het is schurftheid, naar gerechtigheid, maar ziet, het is geschreeuw.


In deze bijbelgedeelten beklaagt de Heere Zich over het gebrek aan vruchten dat Hij aan Zijn volk vindt, ondanks het feit dat Hij zoveel werk aan het volk heeft verricht. Daarom krijgt dit volk straf. Maar duidelijk is wel dat God hier werk verricht heeft aan Zijn volk en dat het aan henzelf ligt dat er geen vruchten te vinden zijn.

Een andere manier waarop de Bijbel spreekt over het werk van God is Zijn onwederstandelijke werk:

Jer. 24:7 En Ik zal hun een hart geven om Mij te kennen, dat Ik de HEERE ben; en zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn; want zij zullen zich tot Mij met hun ganse hart bekeren.
Jer. 31:33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.


Zie ook Ez. 11:19 en Ez. 36:27, Hand 9 (bekering van Saulus), Hand. 16:14, bekering van Lydia.

Er is dus tweeerlei werk van God: werk dat zalig maakt en onwederstandelijk is en werk dat wel verricht wordt maar niet tot redding leidt. Nu is het zo dat aan kinderen van gelovigen het nodige werk door God verricht wordt, maar het blijkt ook dat sommigen niet tot geloof komen. Dus zijn er twee soorten kinderen van het verbond: kinderen in wie God onwederstandelijk werkt en kinderen waar dit niet zo is. Evenzo kun je het verbond onderverdelen in het verbond in uitwendige zin (er wordt uitwendig werk aan mensen verricht, maar men komt niet tot geloof en bekering) en het verbond in inwendige zin (daar waar een mens wedergeboren wordt).

Klaas schreef:
In de geschiedenis met het volk Israel zie je dat God altijd trouw is geweest ondanks de ontrouw van Zijn volk. Daarbij moest dat volk wel vaak straffen (zie de tijd van de richteren en de verbanning naar Babel) ondergaan vanwege de ontrouw. Dus mijn conclusie is, dat het aan God niet zal liggen, maar dat er wel een moment komt waarop we de straf van God hebben te verwachten en we onszelf uitsluiten uit het verbond. In mijn visie treedt zo'n moment (het zichzelf uitsluiten van het verbond) op als de ouders te kennen geven niets meer met het geloof en de kerk van doen te willen hebben en hun kinderen hen daarin volgen.


Met die conclusie geef je iig Gods trouw de volle ruimte. Ik vraag me echter af of je hiermee het verbond niet uitholt. In feite stel je nl. dat zolang mensen bij de kerk blijven ze binnen het verbond blijven. Daarmee doe je wel afbreuk aan de gedachte dat God specifiek kinderen van gelovige ouders opneemt in het verbond. Het zou misschien niet zo moeten zijn, maar ook kinderen van ongelovige, maar wel kerkelijke, ouders worden zo in het verbond begrepen. Het gaat bij de doop dan niet meer om het geloof van de ouders maar om het geloof van de gemeenschap. De doop is dan het teken dat je bij deze gelovige gemeenschap behoort. Is dat de lijn van het NT?


De doop is ook het teken dat je bij de gelovige gemeenschap hoort. Maar het houdt natuurlijk veel meer in dan dat. Dus als ouders enkel hun kinderen laten dopen uit gewoonte of bijgelovigheid (waar het doopformulier trouwens tegen waarschuwt), dan zijn zij het die het verbond uithollen, ook al blijven ze in de kaartenbak van de kerk staan (en is dat hun enige verdere binding aan het geloof en de kerk). Het is zeker niet de lijn van het NT (of de bijbel) dat ze zich zo gedragen en zich ongelovig opstellen. Naar mijn mening zou er eerst een diepgaand (en bevredigend) gesprek moeten zijn tussen de ambtsdragers in de kerk en deze ouders voordat er toestemming gegeven kan worden voor de doop van hun kind. Duidelijk is dan wel dat ze (als ze ongelovig zijn) slechts uitwendig in het verbond begrepen zijn.

Lalage schreef:Ja maar dat van de doop ipv de besnijdenis staat helemaal nergens in de bijbel.


Goed lezen in de Bijbel leidt wel tot de conclusie dat doop en besnijdenis beide naar het lijden van Christus, Zijn dood en opstanding wijzen (bijv. Kol. 2:11-12). Dat "in plaats van" staat er inderdaad niet letterlijk, maar je kunt het wel zien als tekenen van het oude en nieuwe verbond die hetzelfde betekenen. In die zin is er continuiteit (overigens ook verschillen, maar die hebben we in dit topic al enigszins behandeld).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 07 apr 2005 11:17

Lalage:
Ik heb momenteel het idee dat kinderdopers beginnen bij hun standpunt en dat proberen te verklaren vanuit de bijbel.


ReneZ:
Bovendien wordt in de bijbel 4 maal een voorbeeld gegeven van een huis (gezins) doop, hoe duidelijk wil je het hebben In onze huidige tijd zijn we allemaal individualisten, in de tijd van Jezus en ver daar voor waren we veel meer gezins gericht en daarom werden ook in het OT hele gezinnen in het verbond opgenomen.


Mag ik hier even op inhaken? Het geeft me nl. een mooie mogelijkheid om mijn standpunt t.a.v. de kinderdoop wat te verduidelijken ;-)
Ik denk dat Lalage in zekere zin wel gelijk heeft. In plaats van te zeggen dat kinderdopers beginnen bij hun standpunt zou ik echter liever zeggen dat uitgegaan wordt van de praktijk van de kinderdoop. De kinderdoop is een feit en dus willen we een onderbouwing. Probleem is dat die onderbouwing in de bijbel niet expliciet gegeven wordt. We lezen simpelweg dat er hele ‘huizen’ gedoopt worden (ik heb er geen moeite mee om aan te nemen dat hier ook kinderen bij waren). Een theologische onderbouwing hiervan wordt (helaas) niet gegeven. Blijkbaar was het dopen van een heel gezin voor de apostelen vanzelfsprekend. Waar die vanzelfsprekendheid op stoelt is lastig te achterhalen. Komt dat voort uit een algemeen collectief (gezins)denken, heeft het specifiek te maken met de praktijk van de besnijdenis of heeft het nog weer andere wortels?

Dat uit de bijbel overduidelijk zou blijken dat we het moeten zoeken in de parallel met het oude verbond is m.i. onhoudbaar. Allereerst blijkt in de praktijk dat e.e.a. allerminst overduidelijk is. En laten we wel zijn, dat geldt niet alleen voor totale nitwits of mensen die het niet willen zien. Er zijn voldoende serieuze en oprechte christenen die een andere mening zijn toegedaan. Daarnaast is het goed je te realiseren dat de link tussen verbond en doop een relatief nieuwe uitleg is. Pas tijdens de Reformatie is deze insteek gangbaar geworden. Als het verband tussen doop en verbond er in de bijbel dik bovenop ligt is het toch vreemd dat men hier niet eerder opgekomen is.

Voor de Reformatie werd de kinderdoop op een andere manier onderbouwd. Kenmerkend daarbij is dat de doop niet als symbool gezien wordt maar dat men veronderstelt dat de doop daadwerkelijk iets bewerkt. De doop wiste bv de erfschuld uit of de doop bewerkte daadwerkelijk de wedergeboorte. Vandaag de dag kunnen we ons daar over het algemeen weinig bij voorstellen. En daar zit hem een probleem.

Als je nl. de doop ziet als een symbool (waar veel voor te zeggen is) dan moet de betekenis van dat symbool wel helder zijn. Als dat niet het geval is ‘werkt’ het symbool niet (dat is nou eenmaal zo met symbolen). Een symbool heeft in zichzelf geen waarde.We hebben daarom behoefte aan een goede uitleg van dit symbool. Kinderen dopen domweg omdat het vroeger ook gebeurde is m.i. dan ook geen optie. Allerlei mooie verhalen over gezinsdenken e.d. zetten wat mij betreft ook geen zoden aan de dijk. Ze kunnen wellicht verklaren waarom men vroeger kinderen doopte, maar vandaag de dag staan we dusdanig ver af van dat gezinsdenken dat we ons dat niet zomaar even eigen kunnen maken. We kunnen het wellicht begrijpen, maar ervaren doen we het niet.

Ik ben er dan ook niet de persoon naar om te zeggen dat kinderen niet gedoopt mogen worden. Wel vind ik dat je er dan een goed verhaal bij moet hebben. (Wat ik in mijn gesprek met Elbert doe is dus het testen van zijn verhaal) Ik heb dan ook niet zo’n moeite met het feit dat er in veel kerken kinderen gedoopt worden. Waar ik veel meer moeite mee heb is het feit dat men geen goed verhaal heeft. Ik bedoel dan niet dat men geen verhaal heeft dat mij kan overtuigen; ik bedoel dat er in veel gevallen helemaal geen verhaal is. Vraag mensen wat de doop van hun kinderen nou precies inhoudt en je krijgt veelal een halfbakken antwoord. Hoe kun je, als je zelf moeite hebt om de doop te duiden, de meerwaarde van de doop aan je kinderen duidelijk maken?

Poe, al weer een lang verhaal ;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8280
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 apr 2005 12:01

Mijn schoonvader in spe probeerde zaterdag met een vriend van hem de verbondsleer uit te leggen en dat je daarom je kinderen moet laten dopen. Maar ik begreep het niet helemaal :-S
Maar ik ben het eens met de laatste alinea van Klaas.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 07 apr 2005 15:10

Klaas schreef:Lalage:
Ik heb momenteel het idee dat kinderdopers beginnen bij hun standpunt en dat proberen te verklaren vanuit de bijbel.


Mag ik hier even op inhaken? Het geeft me nl. een mooie mogelijkheid om mijn standpunt t.a.v. de kinderdoop wat te verduidelijken ;-)
Ik denk dat Lalage in zekere zin wel gelijk heeft. In plaats van te zeggen dat kinderdopers beginnen bij hun standpunt zou ik echter liever zeggen dat uitgegaan wordt van de praktijk van de kinderdoop. De kinderdoop is een feit en dus willen we een onderbouwing.

Daar heb ik toch m'n vraagtekens bij; want hoe komt men erbij om kinderen te dopen als het zo duidelijk zou zijn dat het gaat om degenen die daadwerkelijk tot geloof zijn gekomen?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 07 apr 2005 16:08

want hoe komt men erbij om kinderen te dopen als het zo duidelijk zou zijn dat het gaat om degenen die daadwerkelijk tot geloof zijn gekomen?


Uh, ik begrijp je vraag niet helemaal. Ik stel toch juist niet dat het zo duidelijk is dat alleen volwassenen gedoopt werden? Ik zei dat het m.i. best mogelijk is dat er vanaf het NT al kinderen gedoopt werden.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten

cron