Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 01:07

DsPaul schreef:Het bovenstaande is in grote lijnen hoe er in onze kring gedacht wordt. In detail ligt het wat moeilijker. Want de beloften en bedreigingen uit de Tien Geboden worden niet behandeld in de Catechismus en de sabbat (vrijdagavond en zaterdag overdag) wordt daar “alle dagen van mijn leven” en wij vieren de zondag. De Dordtse Synode gaf al aan dat er ook een ceremonieel deel zit in het vierde gebod. Maar de meeste geboden worden in het Nieuwe Testament herhaald en op grond daarvan is het goed dat wij die geboden houden. Het verdient daarom de voorkeur dat in de kerkdiensten ook de 'nieuwtestamentische wetten' gelezen worden (zoals Gal. 5; Efeze 4 en 5; Koloss. 3).

Bovenstaande heb ik gequote uit een antwoord op een vraag. Zie de vragenrubriek voor meer.

Wat een vreselijk slap antwoord. Dat men in de kerkhistorie een fout heeft gemaakt door aan de zondag dezelfde waarde toe te kennen als aan de sabbath gaat veel te ver. Het is het herschrijven van de bijbel en eigenlijk zeggen dat God het niet goed heeft gedaan.

Vervolgens ook nog met vage argumenten komen over een ceremonieel karakter van dit 4e gebod, om zo de eigen gemaakte fout te verdoezelen slaat alles.

Dit is louter een navolging van een dwaling van de RK-kerk. Deze stelt echter dat zij gezag heeft boven de bijbel, dus kan zij dingen veranderen. Protestanten zouden beter moeten weten.

Dat mensen op zondag samenkomen is prima, maar ken niet dezelfde waarde toe aan de zondag, als de waarde die God geeft aan de sabbath.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 04 okt 2004 07:14

Sabra,

Een prima en volledig verantwoorde reactie.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 04 okt 2004 07:25

Beste Tartylbaum,

Joden en Christenen vinden hun gezamelijke heilsgeschiedenis, voor wat de Nieuw testamentische tijd, in Daniël en Openbaringen. Zoals de galatenbrief in haar "tegenwoordige Waarheid" aangaf, dat de deremoniële wetten hadden afgedaan, zo geeft Daniël het voorbeeld inzake de ballingschap en gehoorzsaamheid aan een Geestelijke leider (Jezus) weer dat het Nieuwe testament een Geestelijk Joden dom vertegenwoordigt, zoals we in de laatste oproepen in Openbaringe van onze Koning en Verlosser, kunnen leren.

Niet ALLE Adventisten onderhouden Kerst- of Paasfeest! Bijbelse Christenen worden heel anders voorgesteld dan Christenen in deze wereld. Steeds vaker, ook op Joodse sites kom ik de verbinding tussen Christenen en het Vaticaan tegen. Van de week werd er ook in het journaal van acht uur gesproken over "Christenen" met de verwijzing naar het Vaticaan en de Paus als hun leider.

Het mag dus des te meer duidelijk zijn dat zowel Joden als Christenen beseffen dat de Bisschop van Rome, zijn politiek-religieuze valstrik al heeft geplaatst en straks daar wetten oo zal afstemmen.

Laat ik duidelijk zijn, Jezus roept op om "UIT TE GAAN" wel maakt u allen dan gereed, geleid door de Heilige Geest, want anders zult u het ONDERSCHEID straks NIET ZIEN, als Rome én Washington hun religieuze en burgerwetten aan de wereld zullen opleggen als zijnde van een hemelse God.

Graag wil ik vogende week wat uitgebreider op de feiten aangaande Daniël en Openbaringen terugkomen, maar de feitelijke en doelgericht studies daarover heb ik momenteel in België liggen, in voorbereiding op een aantal lezingen aldaar!

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 04 okt 2004 09:23

Beste Boudewijn,

[verzoekje mijn naam niet cosequent verkeerd te quoten] De wijziging in het nieuwe verbond is niet dat de Torah overboord is, maar de vloek der Wet, mits wij hebben toegegeven die vloek waardig te zijn vanuit onze ontoereikendheid nooit niet te kunnen zondigen. De straf die op ons was is echter op Jesjoea, onze Losser, gekomen. Hij heeft onze ongerechtigheden en zonden gedragen en de straf daarvoor. Wanneer wij dit toegeven, en dat wij zonder on niet in in Hem mede sterven, niet aan de vloek ontkomen.
Voor hen die in de nieuwheid van het leven mee opgestaan zijn met Hem, heeft de vloek der Wet geen kracht meer, oordeel kan een dode niet meer treffen. Echter moet uit het leven van ons blijken of we echt gestorven zijn. Uit eigen kracht kunnen we dit niet, vandaar dat onze dood en het opstaan in het nieuwe leven (wedergeboorte) nodig is. En dan nog kunnen we het niet leven zonder de inwoning van de Geest G-ds.
Met Rome en Pauzen heb ik weinig. Let wel, er zijn rechtvaardigen onder hen die zichzelf R.K. noemen, maar zij wijken dan ook af van de leer en worden als buitenbeentjes gezien.
Galaten heeft het over Torah uit eigen vleselijke kracht houden en denken door Torah behouden worden, als zijnde aanvullende voorwaarde voor behoud.
Er zijn overigens 2 soorten behoud. Een absoluut behoud van ons wezen en een mate van behoud naar onze wandel, dat laatste heeft met de wandel en mate van heiligmaking en praktisch uitleven van het geloof te maken, leert Paulus (1 Kor.3:12-15).

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 04 okt 2004 09:44

Hallo Sam,

Dank voor je uitgebreidde antwoord.
Je schreef o.a.:

@@Voor hen die in de nieuwheid van het leven mee opgestaan zijn met Hem, heeft de vloek der Wet geen kracht meer, oordeel kan een dode niet meer treffen.@@

God leert ons dat er drie fasen zijn om tot de volmaaktheid te groeien. Groeien in de Gerechtigheid (volgens dus een wetmatige weg zoals ALLES wetmatig is) bestaat dus uit:

Rechtvaardiging
Heiliging
Verheerlijking.

Wel we worden volkomen verheerlijkt bij Zijn (1e)komst. Zij die bij de eerste opstanding zijn behoren Hem toe; tot het eeuwige leven. dat zijn zij die Gods wet hebben erkend en voorgeleefd, zoals Hij in voorbeeld dat ook deed. Met dat verschil dat wij door de Genade, ons struikelen en zonde doen, kunnen belijden en -dan- nalaten. Ook de overspelige vrouw wordt -immers- nog niet veroordeeld, zoals Jezus haar duidelijk leert. En aan de man aan het kruis, die weldra zal gaan sterven belooft de Heiland hem redding, omdat deze moordenaar Jezus erkent in GEHEEL zijn wezen. Want de moordenaar zegt duidelijk dat de Heiland NIETS te verwijten valt, en hiermee erkende deze moordenaar Jezus in GEHEEL zijn wezen + wet dus!

Aldus:

Zij die bij de tweede opstanding zijn (nadat het Hemelse Jeruzalem, de stad, werkelijk is nedergedaald, als Satan én zijn volgelingen geheel zijn vernietigd en deze aarde zijn verheerlijkte vorm heeft teruggekregen waarvan de verlosten getuigens zullen zijn gaan, met hun Meester en hun Rijkswet (Babylonische wet= Vaticaan de Bisschop de 2 Beesten) verloren.

Er is dus een Opstanding ten eeuwig leven en een opstanding tot de eeuwige dood!

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 07 okt 2004 15:12

Nakdimon schreef:Hey David,

Ik vind dit wel een hele vreemde constatering. Ik wist niet dat je hier zo over dacht. Ik neem aan dat je vindt dat de wet "exclusief de 10 Woorden" aan het kruis genageld zijn op basis van wat Paulus schrijft in Kolossenzen 2:14.

Hoi Nakdimon,

Goed lezen he? :mrgreen:
Ik gaf even de leer van de ZDA weer. Niet mijn persoonlijke mening.
Ik sta helemaal achter je woorden maar dat wist je volgens mij wel ;)
Trouwens de ZDA eten ook geen onrein voedsel. Ik denk ook als je het over het vervullen van de Wet hebt heel goed moet kijken naar Jezus.
Jezus is de levende Wet. Jezus hield de sabbat. Dus volg ik als discipel van Jezus Hem daarin. En wie dat niet doet moet zich maar afvragen in hoeverre Hij zich een discipel van Jezus daarin kan noemen.

Groetjes en Gods zegen,

David ;)

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 08 okt 2004 21:29

David schreef:
Nakdimon schreef:Hey David,

Ik vind dit wel een hele vreemde constatering. Ik wist niet dat je hier zo over dacht. Ik neem aan dat je vindt dat de wet "exclusief de 10 Woorden" aan het kruis genageld zijn op basis van wat Paulus schrijft in Kolossenzen 2:14.

Hoi Nakdimon,

Goed lezen he? :mrgreen:
Ik gaf even de leer van de ZDA weer. Niet mijn persoonlijke mening.
Ik sta helemaal achter je woorden maar dat wist je volgens mij wel ;)
Trouwens de ZDA eten ook geen onrein voedsel. Ik denk ook als je het over het vervullen van de Wet hebt heel goed moet kijken naar Jezus.
Jezus is de levende Wet. Jezus hield de sabbat. Dus volg ik als discipel van Jezus Hem daarin. En wie dat niet doet moet zich maar afvragen in hoeverre Hij zich een discipel van Jezus daarin kan noemen.

Groetjes en Gods zegen,

David ;)

Oh, mijn excuses David! :oops: :oops: :oops:

Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 11 okt 2004 06:16

Sabbat en Jezus, Joden en "Christenen" minder dan Geestelijke Joden.

Enkele weken geleden vile het mij op dat, steeds als de Paus in het geding kwam, in relatie met Joden en Christenen, dat er gesproken wordt: En zo zijn Joden en Christenen dan op de goede weg.Wat hier dus essentieel was of werd vastgelegd is dat Christenen, hetzij door Joodse mensen, het zij Christelijke denominaties maar ook politieke en christelijke leiders, Christenen onder het Gezag van de Paus worden gerekend. Het Merkteken komt dus in eerste plaats NIET als een slag bij donkere hemel, maar neemt geleidelijk de plaats in om de Paus, de Wereldleider de eer te geven, die hij Jezus ontnam, door wetten en geboden naar menselijke maatstaven op zijn wereldgezag toe te passen.

Sabbat is dus blijkbaar, zo leert Satan ons, nog steeds van belang voor de Jood en de (Geestelijke-) Christen. Want immers dan beheofden "wetten en geboden" niet tot menselijke maatstaven teruggebracht te hoeven worden, om een vals Evangelie in deze wereld te kunnen rechtvaardigen.

Ik heb n.a.v. dit wat me omviel gaan zoeken naar een GEMEENSCHAPPELIJK deler voor zowel Joden als (Geestelijke-) Joden, zij die GEZAMELIJK zich in één centrale figuur elkaar moeten kunnen vinden, zonder dat zij AFZONDERLIJK verlost worden, immers er wordt selchts over één opstanding der eeuwig levenden en één opstanding der eeuwig verlorenen geschreven in de Heilige Schrift. Na enig lorte terugblikken in mijn studies aangaande Openbaringen en Daniël kwam ik tot de conclusie dat mijn redernatie geheel Schriftuurlijk alswel profetisch klopt.

Ik vond het antwoord in Daniël. Daniël en Openbaring zijn dé twee boeken der Heilige Schrift die elkaar aanvullen om tot een essentieel begrip van beiden in het reddende plan van Jezus, de Almachtige Vader en de Heilige Geest te kunnen komen.

Daniël is als gewen ander boek in het OT dat zo duidelijk het gemeenschappelijke eigedom van Joden alswel Christenen aanduidt. Voor Israël is de ballingschap in Babylomië (605-539 v Christus) een enorme beproeving geweest. Voor hen was deze periode als de ballingschap niet meer en minder een zowel geestelijke alswel politieke neergang in hun bestaan als Theocratische basis en voorbeeld voor de wereld om hen heen.

Door het steeds afwijkende gtedrag en daarmee afwijzende aspect van hun Hemelse Vader, paste zij de geboden (de wet) onjuist toe en maakte die tot een kwelgeest, in plaats van een fundament om geleid door de Heiolige Geest een werkelijk voorbeeld (Getuigenis-) van hun Messias te kunnen zijn. Voor de drie daarna volgende generaties was hun gedrag het gaan door diepe dalen van verdriet en uitzichtloosheid.
Wie dus de huidige Joodse staat en de Joden op zo'n hoog voetstuk plaatst als soms wordt aangegven, dan zijn deze navolgers van mensen, even zondig en even bezig een verkeerde weg in te slaan als dat OT Israël mdat Gods aanbod van de hand wees en hun Genadetijd en gaven misbruikten en verkwanselden.

Toch heeft deze houding van Israël hen een beeld voor ogen gehouden, een spiegel en een ervaring. Op zijn relatie met JHWH heeft haar ondergang een nieuwe dimensie gekregen in het Nieuwe Testament. waar Jezus een Overblijfsel uit dat verdoemde Israël de bais vormde voor de Nieuw testamentische Gemeente. Daarin blijkt dat zowel Joden als mensen die Christen willen navolgen als hun voorbeeld in de wet en het Koninkrijk van een Hemelse Vader, gemeenschappelijk zijn.
Net zoals Joden en Christenen, die de wereldheerser blijvend zullen navolgen, een gemeenschappelijkheid zullen vinden in een niet-hemsls Rijk (Babylon) waarvan Jezus vraagt "uit te gaan" om in het Hemelse Jeruzalem eeuwige rust te kunnen vinden.

Uiteindelijk werd dus een deel (Overblijfsel) van het OT volk Israël vanuit dat lijden in Babylon een leerschool waarin het (Geestelijke-) NT Israël richting bepalend voor de NT gemeente en zij die van daaruit nog steeds deel willen hebben aan het Hemelse Koninkrijk, een Geestelijke Jood willen zijn, op het overleven in de vreemde en daarin wordt voorbereid. Want nog steeds kan het niet anders zijn, dat als wij bijwoners in deze wereld willen zijn, we niet anders dan waarlijk bewoners van een (nu nog) Geestelijke Israël en een Hemelse Stad (Jeruzalem) zijn en niet anders.

Mensen, Joden en Christenen die bereid zijn Geestelijke Joden te willen worden (Wedergeboren willen worden) van een Geestelijk Rijk, blijven trouw aan Gods geboden en wetten, ook de Sabbat hoe dan ook! Want als wij trouw willen en blijven zijn aan een hemelse wet en hemelse geboden, dan is onze Hemelse God onze leidsman en blijft God trouw aan ons!
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 12 okt 2004 06:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 11 okt 2004 15:23

Kortom Paulus praat uit zijn nek????

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 12 okt 2004 06:51

Hallo Rene,

Bedankt voor je, wel zeer korte, reactie

In het licht waarin Paulus het Evangelie bracht is Paulus niet iemand die uit zijn nek sprak. In tegendeel hij bracht de Tegenwoordige Waarheid (voor zijn tijd en in die omstandigheden) geheel volgens de profetie en de Schriftuurlijke juistheid.
Ik ga daarbij van uit dat ook wij dan geleid worden door de Heilige Geest en de Gave der profetie hebben alswel ook het (zelfde) Getuigenis van Jezus hebben als Paulus dat had in zijn tijd. Want Paulus deed gewoon dat wat God hem leerde, geestelijk én persoonlijk aan zijn hart in de opdracht waarvoor hij door God was uitverkoren. Dus sowieso hield Paulus gewoon de geboden van een hemelse Schepper. Laten we niet vergeten dat God (ogenschijnlijk) soms de "zonde" of een zondige karakter toe laat. Maar als we de essentie willen begrijpen van de wijze waarop God ons aanziet, dan zullen we ontdekken dat Gods wet en geboden ONVERANDERLIJK door hem worden toegepast.
Een heel bekend voorbeeld is de zowel aardse als wel geestelijke (hemelse) geschiedenis van Daniël en Nebukadnessar, waarbij deze laatste door onze Hemelse Vader zeer geacht werd, in de situatie waarin Nebu dacht en deed (met de kennis die hij had, maar verkeerd toepaste om gered te kunnen worden;...op dat moment)

Jezus is de voleinder van alle aspecten van een Hemels Gezag m.b.t. het dienstwerk én het voorbeeld. Jezus is het ultieme voorbeeld en dat erkend Paulus ook. Dus niet Paulus is hét voorbeeld tot de verheerlijking maar Jezus. Alleen in Jezus kunnen we tot de Heiliging en Verheerlijking komen, waarbij de Heilige Geest de enig en juiste Trooster, Leraar en Vermaner is. Het gaat uiteindelijk dus om de wetten van de Almachtige Vader, die Hij voor Zijn (eeuwige-) en hemelse Rijk heeft vastgelegd.
Paulus erkent de wetten én de geboden zoals ze nooit anders zijn geweest. Dat is ook het kenmerk van alle Schriftuurlijke godsmannen. Zij die deze Rijkswetten niet wilden accepteren omdat zij "menselijke geboden en wetten" boven de Allerhoogsten zochten, ginggen verloren of vielen van de Genade, door de beëndiging van hun relatie met een Hemelse God.

Geen ander voorbeeld daarin is duidelijker dan het volk Israël van het Oude Testament, dat verloren ging, omdat zij de wetten en geboden in een aards-menselijk kader wilde toepassen. Zij ontkenden en misbruikten de Genade (-tijd) en de zedelijke normen die de Geboden zo essentieeel maken voor de aardse mens, om onderscheidelijk van de wereldse wetten een Getuigenis te kunnen of willen zijn van Jezus en diens Almachtige God en Vader, onze Heilige Vader eveneens.

Je kunt nu eenmaal Paulus in dat Dienstwerk van Jezus niet betrekken. De geboden zijn onveranderlijk eeuwig en vast en zeker. Hoe wij als mensen ook menen of proberen de wetten naar onze wereldse maatstaven ook in te richten, het oordeel voor ALLE mensen hangen alleen maar af van hun gedrag en wil in het licht van die Hemelse wetten, de 10 geboden. God heeft geen ANDERE wet en geboden.

Omdat Hij oordeel en kennis aangaande onszelf, beter inzichtelijk kan maken voor ons en Zijn besluiten, is Zijn oordeel ook Genadig en zullen wij uiteindelijk het besluit dat ons wel of niet tot dat Hemels Koninkrijk zal toelaten, kunnen begrijpen. Het zal ons duidelijk maken dat Gods besluiten uitermate redelijk en liefdevol zullen zijn, anders dan de wetten van deze wereld en de religieuze leugenkerk van Rome.

Zij blijft wetten en geboden veranderen en de mensen een leugenpredikatie brengen. Ik weet inmiddels veel aangaande de feiten die Rome in deze wereld tot een leugenkerk en een werktuig van Satan heeft gemaakt (Openbaring 13). Dat zegt ook in dat licht natuurlijk nog niets over het oordeel van God aangaande de gelovige Rooms Katholieke mens. Net zo als het evenmin iets zegt over de gelovige oprechte Islamiet of voor mijn part een oprechte Boedist. Tenslotte zijn we ALLEMAAL gevangen op deze aarde en in de greep van Satan.

Ik weet dat er heel wat mensen binnen de Islam en de Boedistische leefwereld Jezus heel goed kennen. En ik ben er ook van overtuigt dat ALLE mensen, die zich (ook in) Anti-Christelijke organisaties bevinden, nog VOORDAT de Genadetijd is afgelopen, de wetten en geboden van de Almachtige Schepper en onze Heilige Vader in de Hemel, zullen hebbeen aanvaard.

Velen zullen zijn als de "man aan het kruis". Maar de opdracht van de Christenen is NIET alle religies te "respecteren" als zouden die gelijk zijn aan het voorbeeld van Christus, voor de mens. Verre van dat!
De opdracht luidt nog steeds; maakt allen tot Mijn discipelen (Matth 28) en NIET laat allen in de zonde, totdat Ik ingrijp.
Net zoals Satan heeft ook Jezus mensen nodig om Zijn Koninkrijk op te richten. Dus er zal altijd sprake zijn van 2 Rijken die, hoe dan ook, TEGENOVER elkaar staan;

Satan en Jezus
Heilig volk en onheilig volk
Heilige (Geestelijke)aardse kerk (Openbaring 14:12) en onheilige kerk (Openbaring 13)

Dat er een volk dus UIT moet gaan en dat er een volk in Babylon blijft!

Babylon(Bab-illu) betekent "poort der goden". Wel Rene, deze wereld is inderdaad toch wel een meergodenplaats terwijl we als Christenen spreken over die Ene God, die Ene Almachtige Schepper.
Hoe kunnen wij dan menen dat er meerdere Goden zijn. Dat Allah hetzelfde is als Onze hemels God. We kunnen weten dat Allah= maangod. We kunnen weten dat Maria, de verheven Koningin van de Hemel, een LEUGEN is, omdat we aan de hand van de Bijbel weten dat Jezus haar er op wees dat zij evengoed Hem moest aannemen om gered te kunnen worden voor het eeuwige leven. (Vrouw wat heb ik met u van doen....ik doe het werk mijns Vaders).

Sabbat = het Zegel voor hen die Gods geboden trouw in acht nemen en dus de Genade(-tijd) in het juiste perspectief van hun Tegenwoordige Waarheid toepassen en er de kracht aan geven en ontlenen die hen kan redden.
Zondag= een van orosprong heidense dag van de meer-goden religies, degene die zich tot de Bab-illu rekenen, die in elke steen en elk gipsbeeld een (af-) god zien en, net zoals de Israëlieten van het OT Gouden Kalveren als zichtbare afgoden aanbidden. In de plaats van een "onzichtbare maar wel degelijk Heilige Geest, afwijzen en zo de ervaring van Heiliging en verheerlijking zullen missen.

Daar wat je aanbidt of naloopt, daar is uw wet en eindigt deze ook als je sterft. Afgezien van het feit of je wel of niet gered zult worden.
Maar Christenen die steevast in de leugen en een vals Evangelie kader WETEN dat zij zichzelf en anderen bedriegen, zullen te licht bevonden worden! Die wetmatigheid geldt voor ALLE mensen, ook al vertellen zij nog zo de "Waarheid" ook al schijnen zij ook zo oprecht.

Het zal werkelijk niet lang meer duren en de schellen zullen de mensen van de ogen vallen. ALLES zal aan de openbaarheid worden prijsgegeven, Satans daden zullen geopenbaard worden, de mensen die deze dispoot deze Draak navolgden zullen in het volle licht van Gods Openbaringen alsmede IN het voorbeeld van Jezus (alleen) geopenbaard worden. Maar tegelijkertijd zal dan ook blijken waarom het duidelijk is dat hemelse geboden en wetten NOOOIT veranderd of afgeschafd zijn geweest:

Kijk maar:

Openbaring 14
11 De rook van dit folterende vuur stijgt voor altijd en eeuwig op. De mensen die het beest en zijn beeld aanbidden en die het nummer van zijn naam dragen, zullen geen moment rust meer hebben.12 Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven."
13 Ik hoorde een stem uit de hemel zeggen: "Schrijf op: Gelukkig zijn de doden die van nu af in het vertrouwen op de Here sterven." "Inderdaad", zei de Geest, "zij zullen van hun zwoegen uitrusten en het loon krijgen dat hun toekomt voor al het werk dat zij hebben gedaan."

Het is jammer Rene dat zoveel Christenen, oprecht en getrouw proberen redding te vinden in mensen en Schriftgeleerden. Immers ook paulus was een gewoon zondig mens, zoals ook de Paus is, bijvoorbeeld.
Jezus is het middelpunt, de Heilige Geest is Zijn ultieme en enige opvolger. Alleen in Jezus vinden we de juiste en waarlijke vervulling van de geboden.

De Sabbat, hoe dan ook op zich zal geen redding brengen, want ik ken mensen die de Sabbat als een regeldag onderhouden, niet in het licht van de Heilige Geest en de juiste bedoeling er van, maar niettegenstaande het oordeel, is en blijft dan de zondag een gewone aardse en heidense dag van aanbidding, waaraan dus alleen een Bab-illu (meergoden) aanbidding verbonden is. Zij die dus de zondagvieren (hoe eoprecht dan ook) doen dus aan meergoden offerdiensten mee en zijn zo misleid daardoor dat zij de heilige en gezegende aspecten en bedoelingen van Gods oproepen niet kunnen "zien" laat staan ervaren!

Gods zegen

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 okt 2004 13:33

AMERSFOORT - In het verlengde van het vierde gebod is het te verdedigen dat het houden van de zondag een goddelijk gebod is. Tegelijk blijft overeind dat in het Nieuwe Testament nergens de zondag als rustdag wordt aangemerkt of met het vierde gebod verbonden wordt.
.
Dat stelt een studierapport van het deputaatschap zondagsrust van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV). Het rapport, getiteld ”Zondag, HEERlijke dag”, moet de onrust in de GKV over de status van de zondag bezweren. Het deputaatschap zal het uitgebreide rapport aanbieden aan de komende synode van Amersfoort (2005), waarin zowel de oud- als de nieuwtestamentische teksten over de sabbat en zondag, de overgang van sabbat naar zondag en de bedoeling van de zondagsrust in de lijn van het vierde gebod worden besproken.
.
Het deputaatschap had zich verdiept in de geschiedenis van de zondagsrust zoals deze zich in de kerk van alle eeuwen heeft gevormd. Daarnaast schetste het deputaatschap een beeld van de plaats van de zondag in wetgeving en maatschappij.
.
Het studiedeputaatschap, bestaande uit dr. E. A. de Boer (voorzitter), drs. P. L. Voorberg, drs. K. de Vries en J. Westert (secretaris), was door de generale synode te Zuidhorn (2002) ingesteld naar aanleiding van de verwarring die was ontstaan over een appèlkwestie met betrekking tot de uitleg van zondagsrust en het vierde gebod. De aanleiding voor de instelling van de commissie was een synode-uitspraak van Leusden (1999). Die ging over een preek waarin een predikant had gesteld dat de zondag als rustdag niet op een goddelijk gebod teruggaat. De kerkvergadering vond die opvatting „niet te veroordelen.” De synode van Zuidhorn (2002) bevestigde die uitspraak.
.
De groep van verontrusten rond Reformanda en de Landelijke Werkgroep Voorlichting Kerkelijke Ontwikkeling (LWVKO) verweten de synode het vierde gebod niet meer te handhaven en de zondag „slechts als een menselijke instelling” te zien. De deputaten zeiden vrijdag tijdens een persconferentie „de hardnekkige vertekening” van de synodebesluiten te betreuren. „Het gebod tot zondagsrust staat in de GKV recht overeind, maar over de gronden daarvoor bestaat verschil van mening”, aldus deputaten.
.
Deputaten wezen erop dat het houden van de zondag voortkomt uit het vierde gebod, maar ook een gevolg is van de opstanding van Jezus Christus, zo zei voorzitter dr. De Boer vrijdag ter toelichting van het rapport. „Het is niet óf óf, maar én én”, benadrukte hij. „De zondag is niet slechts een menselijke instelling, daarmee doe je geen recht aan de uitspraak van Leusden. Maar in het Nieuwe Testament is ook geen sprake van de zondag als een goddelijk gebod. De zondag is een kerkelijke instelling. Het historisch gedeelte in het rapport laat zien dat het in de geschiedenis van de kerk heel lang heeft geduurd voordat de zondag aan het vierde gebod werd verbonden.”
.
Deputaten spraken uit te geloven dat Jezus Christus Heer over de sabbat is en dat in Hem de vervulling van de oudtestamentische rustdag gevonden wordt. In de lijn van het vierde gebod aanvaarden zij de vrije zondag, zoals die onder Gods voorzienigheid in Europa tot stand is gekomen. Nu die zondag in de samenleving en de wetgeving minder bescherming ondervindt, achten deputaten een publiek en eensgezind getuigenis nodig. „Wij willen op positieve wijze de zondag belichten”, zo benadrukten zij vrijdag. Daarom is de kern van het rapport „een onderwijzende en getuigende” verklaring. Daarin staat centraal dat Jezus Christus „de Heer over de sabbat” is, dat de zondag „de dag van de kerk” is. „We willen de zondag tot eer van de opgestane Heiland en als dag van de christelijke gemeente hooghouden. Wij verlangen ernaar de viering van de zondag zo vorm te geven dat die een aantrekkelijk beeld vertoont van rust bij God en gemeenschap bij elkaar.”
.
Deputaten stelden ook een praktische handreiking op om richting te geven aan het gesprek over de zondagsheiliging in de vrijgemaakte kerken. „Het gebod om de zondag als rustdag in ere te houden, staat nog steeds overeind. Wel maken de vrijgemaakte leden steeds vaker een individuele afweging over de vraag welke noodzakelijke arbeid op zondag is toegestaan.”
.
Deputaten zagen af van een voorstel om de synodebesluiten van Leusden te „repareren” om de gerezen misverstanden weg te nemen. „Er is wel gelegenheid om tijdens de komende synode amendementen in te dienen”, zei dr. De Boer. Over enkele weken ligt het rapport in boekvorm in de winkel.

Toevoegen aan knipsels
Vorige pagina
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 okt 2004 14:25

johannes1 schreef:Maar in het Nieuwe Testament is ook geen sprake van de zondag als een goddelijk gebod. De zondag is een kerkelijke instelling.

Voor zover mij bekend, is de zondag een staatsrechtelijke instelling, en was het Constantijn de Grote die hem instelde, omdat die inzag dat het nodig was dat het volk een dag rust had in de week. Men werkte toen namelijk zeven dagen per week. Constantijn koos voor zondag omdat de zonnegod bij de Romeinen (hij was een romein) tot op dat moment de rijksgod was.

Het lijkt er dus op dat de kerken, als ze consequent zouden zijn, beter weer terug kunnen naar de sabbat :)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 okt 2004 20:05

Collateral schreef:
johannes1 schreef:Maar in het Nieuwe Testament is ook geen sprake van de zondag als een goddelijk gebod. De zondag is een kerkelijke instelling.

Voor zover mij bekend, is de zondag een staatsrechtelijke instelling, en was het Constantijn de Grote die hem instelde, omdat die inzag dat het nodig was dat het volk een dag rust had in de week. Men werkte toen namelijk zeven dagen per week. Constantijn koos voor zondag omdat de zonnegod bij de Romeinen (hij was een romein) tot op dat moment de rijksgod was.

Het lijkt er dus op dat de kerken, als ze consequent zouden zijn, beter weer terug kunnen naar de sabbat :)

Als er iets fout gaat krijgt altijd Constantijn de schuld. Een tip banjer eens door deze discussie heen en zie dat al ver voor Constantijn de Christenen op de eerste dag van de week hun samenkomsten hadden.
http://www.apologetique.org/nl/artikele ... de_dag.htm
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 17 okt 2004 16:40

Dat is zeker waar, de christeneen hadden al heel lang hun samenkomsten op de eerste dag van de week. Maar voor Constantijn was dat veelal voor of na hun werk.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 18 okt 2004 10:44

In het verlengde van het vierde gebod is het te verdedigen dat het houden van de zondag een goddelijk gebod is. Tegelijk blijft overeind dat in het nieuwe testament nergens de zondag als rustdag wordt aangemerkt of met het vierde gebod verbonden is.

Reformatorisch Dagblad
www.oneway.nl/nieuws_artikel.php?nieuwsID=15344 18 oktober 2004

Dit stelt een studiegroep van het deputaatschap GKV. Dit rapport moet de onrust over de zondag bezweren!!!!

De conclusie is duidelijk de zondagviering is onbijbels!

David ;)

Terug naar “Archief”