2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 sep 2004 17:55

Marnix schreef:Hm vaak valt dat volgens mij nog wel mee, omdat het voor zo iemand abstract is en hij/zij daar toch niet in gelooft...

Nah, ik vraag me af of dat iets uitmaakt. Als je merkt dat je vriendin meer om zo'n abstract en volgens jou niet bestaand wezen geeft dan om jou is het misschien alleen maar frustrerender (omdat je ook nog niet eens gelooft dat dat wezen echt bestaat).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2004 11:31

Hm heb je wel een puntje ja :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 27 sep 2004 21:34

Lalage schreef:
Aragorn schreef:
Lalage schreef:Ben het ook niet eens met Aragorn. Je moet God op nummer 1 zetten en als je naar de kerk gaat voor je partner, zet je die partner op nummer 1 en niet God.

Ja, idealiter gezien misschien wel. Maar als jouw partner kerkelijk meelevend zou zijn/worden en (al blijkt dat dan achteraf oppervlakkig te zijn) zou geloven zodat je iig eensgezind kinderen op kunt voeden en erover kunt praten, zou je het dan alsnog uitmaken omdat hij in de 1e plaats voor jou kiest ipv voor God?

Ja, dat maakt heel veel uit. Je bent anders niet een in geloof. Die ander is dan niet echt christen. Het gaat bij mij echt niet om die kinderen die ik eventueel ooit misschien zal krijgen. Het gaat erom dat we samen Jezus willen volgen, Hem willen dienen, Hem als levensdoel hebben. Dat gaat voor alles.

ik denk wel dat gelijk hebt lalage, als je het geloof in jezus niet samen kunt delen, of niet op dezelfde lijn met je geloof zit dan heb je een hele wankele basis om verder te gaan.
het hoeft niet verkeerd te gaan maar een echt zuivere hechte relatie kan het dan niet worden.
Afbeelding

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 30 sep 2004 17:20

Een echte zuivere hechte relatie kan het niet worden? Ik zou niet te snel zijn met je oordeel als ik jou was...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 okt 2004 14:48

chickie schreef:Een echte zuivere hechte relatie kan het niet worden? Ik zou niet te snel zijn met je oordeel als ik jou was...

Omdat ik in de situatie zit van 2 geloven.....
wat bedoeel je met zuiver? Ik ben het eens dat je evenwicht anders is, ik merk, dat wat voor mij belangrijk is , daarmee bedoel ik bijv. de geloofsbeleving iets is wat ik wel iets kan delen maar niet samen volop kan ervaren. Ook bijv elkaar de weg wijzen omhoog mis je. En dat is erg jammer ja! En zo belangrijk!

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 02 okt 2004 16:03

essieee schreef:
chickie schreef:Een echte zuivere hechte relatie kan het niet worden? Ik zou niet te snel zijn met je oordeel als ik jou was...

Omdat ik in de situatie zit van 2 geloven.....
wat bedoeel je met zuiver? Ik ben het eens dat je evenwicht anders is, ik merk, dat wat voor mij belangrijk is , daarmee bedoel ik bijv. de geloofsbeleving iets is wat ik wel iets kan delen maar niet samen volop kan ervaren. Ook bijv elkaar de weg wijzen omhoog mis je. En dat is erg jammer ja! En zo belangrijk!

Ik zit in precies een zelfde situatie... Maar ik bekijk t van de positieve kant: ik kan hem nu de weg naar boven wijzen en hij is in de tijd dat hij bij mij is meer met Gods woord in aanraking gekomen dan in zijn hele leven ervoor. Komend voorjaar gaan we trouwen en ik heb er alle vertrouwen in....

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 okt 2004 19:11

inderdaad!!!
Dat voel je zekier, wie weet wil God ons daarvoor als middel gebruiken. iK merk de laatste tijd bij mijn vriend ook meer inyteresse!

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 02 okt 2004 19:18

Dat bedoel ik dus... Mensen zien het heel snel als een middel van de duivel om jou bij God weg te halen, maar misschien heeft God jou wel heel bewust op zijn weg gebracht om hem met het geloof in aanraking te laten komen...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 okt 2004 19:20

Dat ben ik ook helemaal met je eens. Ik heb eerder een vriend (bijna) gehad, die geloofde wel!maar ik denk nee weet zeker dat ik met mijn huidige vriend betere en waardevoller bezig ben!

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 02 okt 2004 19:27

Dit is de meest zuivere en hechte relatie die ik ooit heb gehad en waarin ik meer met mn geloof bezig ben geweest dan in elke andere relatie. Mensen oordelen te snel over die 'twee geloven op één kussen'...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 okt 2004 19:33

dat klopt, er is weinig begrip voor! Groeien jullie samen toch ook op het gebied geloven??

joepie

Berichtdoor joepie » 02 okt 2004 20:16

chickie schreef:Dit is de meest zuivere en hechte relatie die ik ooit heb gehad en waarin ik meer met mn geloof bezig ben geweest dan in elke andere relatie. Mensen oordelen te snel over die 'twee geloven op één kussen'...

Ik dacht dat God dat deed? Geen ongelijk span vormen is iets uit Zijn woord. En waarom zouden wij het dan beter weten?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 okt 2004 20:20

joepie schreef:
chickie schreef:Dit is de meest zuivere en hechte relatie die ik ooit heb gehad en waarin ik meer met mn geloof bezig ben geweest dan in elke andere relatie. Mensen oordelen te snel over die 'twee geloven op één kussen'...

Ik dacht dat God dat deed? Geen ongelijk span vormen is iets uit Zijn woord. En waarom zouden wij het dan beter weten?

Wat is de context van die tekst? En wanneer ben je allemaal ongelijk en hoe moet je dat dan zien ivm de onvolmaaktheid die er per definitie hier op aarde is?

joepie

Berichtdoor joepie » 02 okt 2004 20:22

Aragorn schreef:
joepie schreef:

Wat is de context van die tekst? En wanneer ben je allemaal ongelijk en hoe moet je dat dan zien ivm de onvolmaaktheid die er per definitie hier op aarde is?

Volgens mij is dat al 21 pagina's lang besproken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 okt 2004 20:25

Oke, zeg dan alleen ff waar die tekst staat. :wink: (Volgens mij is de kwestie wel besproken, maar die bijbeltekst nog niet expliciet ontleedt)

Terug naar “Archief”