Moderator: Moderafo's
Socrates schreef:Tsja... voortplanting heeft sowieso pas plaatsgevonden na de zondeval...
maar wat is je wiskundige redenatie dan om te concluderen dat er iets niet past?
Socrates schreef:Jij suggerreert dus dat biologisch gezien elk individu is gericht op voortplanting? Dan heb je het mooi fout.Ten eerste is homoseksualiteit en fenomeen dat zich in de gehele dierenwereld voordoet, daar zijn talloze voorbeelden van. Maar bovendien: er zijn tal van diersoorten waarbij er individuen zijn die nooit zullen voortplanten. Kijk maar naar insecten, bijen en mieren bijvoorbeeld: alleen de koningin legt eitjes, de rest van de vrouwtjes KAN zich niet eens voortplanten.
Voor de soort als totaal geheel is voortplanting natuurlijk een vereiste. Maar dat gaat ons als mensheid al vrij aardig af lijkt me, als je ziet dat de wereldbevolking nog steeds explosief stijgt.
Zareb schreef:joepie schreef:Misschien ook weleens goed om bij dit vraagstuk te overwegen.
Dat het verlangen van de vrouw naar een "man" uit gaat. En niet ook naar een vrouw.
En toch zijn er tussen de 3 en 9% mensen waarbij het verlangen absoluut niet uitgaat naar een partner van hetzelfde geslacht.
Socrates schreef:Ik dacht eerlijk gezegd dat het er meer waren![]()
Maar je hebt gelijk. Alleen kunnen we opmaken dat God het niet zo bedoelt heeft in Zijn schepping.
waaruit kan je dat dan eigenlijk precies opmaken? En jij denkt dat Eva al kinderen baarde voor de zondeval?
joepie schreef:Ja, ik denk dat eva al bestemd was om kinderen te krijgen.
Want er staat niet: vanaf nu zul je kinderen gaan baren en dat zal gepaard gaan met veel pijn en smart.
Nee, er staat: ik zal VERMEERDEREN..... Dus de baring zou met meer smart gepaard gaan.
joepie schreef:En of ze al dan geen kinderen hadden voor de zonde val? Het enige waaruit je zou kunnen opmaken van niet, is dat ze beide naakt waren. En niet: hun gezin.
Invincible schreef:joepie schreef:Ja, ik denk dat eva al bestemd was om kinderen te krijgen.
Want er staat niet: vanaf nu zul je kinderen gaan baren en dat zal gepaard gaan met veel pijn en smart.
Nee, er staat: ik zal VERMEERDEREN..... Dus de baring zou met meer smart gepaard gaan.
Woosh..Das interessant!
Vermeerderen impliceert een al eerder aanwezig zijn.
Ook de 'Lilith-mythe' noemt seks (='kans' op kinderen) tussen man en vrouw in het paradijs. Maar das een heel erg apocriefe bron.joepie schreef:En of ze al dan geen kinderen hadden voor de zonde val? Het enige waaruit je zou kunnen opmaken van niet, is dat ze beide naakt waren. En niet: hun gezin.
Omdat die eventuele kinderen niet van de verboden vrucht gegeten hadden
Zareb schreef:joepie schreef:Misschien ook weleens goed om bij dit vraagstuk te overwegen.
Dat het verlangen van de vrouw naar een "man" uit gaat. En niet ook naar een vrouw.
En toch zijn er tussen de 3 en 9% mensen waarbij het verlangen absoluut niet uitgaat naar een partner van hetzelfde geslacht.
Aragorn schreef:Zareb schreef:joepie schreef:Misschien ook weleens goed om bij dit vraagstuk te overwegen.
Jaja, en de rest is dus homo of een beetje bi?
meboy schreef:Standpunt van de Gereformeerde Gemeente;
(Na een warm en open gesprek is de conclusie min of meer als volgt).
Homofilie wordt als geaardheid niet als minderwaardig aan de huidige hetrosexuele geaardheid gezien. We menen dat het huwelijk en seksualiteit voorbehouden zijn aan man vrouw relaties. Hoewel mensen niet meer in staat zijn liefde volmaakt in te vullen. Een homo is in onze ogen een volwaardig lid van onze gemeente. Als kerk staan we open voor mensen met zwakheden en wijzen we op de oplossing daarvoor: Christus. In onze gemeenten is er plaats voor mensen die vallen en opstaan.
Omdat de kerk alleen kan zien wat voor ogen is zijn intenties of voornemens geen maatstaven bij het censurabel stellen van gemeenteleden; Als we seks tussen 2 mannen definieren als zonde dan is het in uiterlijke zin zo dat samenwonen niet kan worden gezien als strijden tegen de zonde (hoewel die intentie wel aanwezig zou kunnen zijn). Daar ligt voor ons ook de grens van het kerkelijk toelaatbare. Als mens kunnen we ons invoelen in de behoefte en mogelijk goede intentie maar als kerk kunnen we daarmee niet overweg. (vergelijk een situatie waarbij een weduwnaar bij een vriendin in gaat wonen; de intentie kan goed zijn maar dat is geen objectief gegeven).
Dit is ongeveer het standpunt van de Ger. Gem. in mijn eigen woorden verwoord. Het gesprek dat ik heb gehad met de kerk was een erg goed gesprek, de toon was zeer positief en ondersteunend. Ik ben het misschien op een aantal punten niet eens met mijn kerk maar ik vind het een begrijpelijk en houdbaar standpunt.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten