Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 22 nov 2003 12:01

ndonselaar schreef:Wat schreef Jacobus ook al weer over een geloof zonder de werken / vrucht Solus?

Ik denk dat we de boom aan zijn vruchten kennen.

Gr.

En wat is die vrucht dan precies?

Een gebroken hart en verslagen geest; diepgaande kennis van onze ellende; of een beker koud water aan onze naaste in nood geven?
Dit wordt juist heel verschillend uitgewerkt door bijv. bevindelijk gereformeerden en evangelischen.
Welke toets moeten we nu aanleggen om "ware" en "valse" genade te onderscheiden? (ja, de toets van Gods Woord, dat weet ik ook wel; maar nu concreet naar de situatie van vandaag, als iemand roept dat hij Jezus aangenomen heeft.)

JS
Verkenner
Verkenner

Re: Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

Berichtdoor JS » 22 nov 2003 12:02

Corne van 't Hof schreef:Dag beste mensen,
Wie heeft (een gedeelte van) Afwachten of Verwachten van dr. K. van der Zwaag al gelezen en wat vonden jullie ervan?
:roll:

Zeer welkom dat boek

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 22 nov 2003 12:28

Solus schreef:
ndonselaar schreef:Wat schreef Jacobus ook al weer over een geloof zonder de werken / vrucht Solus?

Ik denk dat we de boom aan zijn vruchten kennen.

Gr.

En wat is die vrucht dan precies?

Een gebroken hart en verslagen geest; diepgaande kennis van onze ellende; of een beker koud water aan onze naaste in nood geven?
Dit wordt juist heel verschillend uitgewerkt door bijv. bevindelijk gereformeerden en evangelischen.
Welke toets moeten we nu aanleggen om "ware" en "valse" genade te onderscheiden? (ja, de toets van Gods Woord, dat weet ik ook wel; maar nu concreet naar de situatie van vandaag, als iemand roept dat hij Jezus aangenomen heeft.)

Misschien is de Bijbel duidelijk genoeg bijvoorbeeld in Jakobus 1. Maar misschien moeten we de vrucht zien in het zoeken van Christus. Of we het Eeuwige Leven hebben of we De Heere kennen en Jezus Christus, die Hij gezonden heeft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 nov 2003 12:48

Ik denk ook dat dat het belangrijkst is. Er staat niet voor niets;onderzoekt uzelven nauw ja zeer nauw!

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 22 nov 2003 13:37

JS schreef:
Wie heeft (een gedeelte van) Afwachten of Verwachten van dr. K. van der Zwaag al gelezen en wat vonden jullie ervan?

Zeer welkom dat boek

Welkom? Dat boek had nooit geschreven moeten worden!

Zaait alleen verdeeldheid.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 22 nov 2003 18:32

Solus schreef:
JS schreef:

Zeer welkom dat boek

Welkom? Dat boek had nooit geschreven moeten worden!

Zaait alleen verdeeldheid.

Jah, weinig opbouwends, en ook weinig schriftuurlijke uitleg van de standpunten die men inneemt (of in het verleden innam).

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 22 nov 2003 18:35

Solus schreef:
ndonselaar schreef:Betreft het geloof.

Mijn vraag was bedoelt omdat ik denk dat velen bij het woord 'geloof' denken aan het geloof in de vergeving van de zonden.

Geloven is het kennis, toestemmen en vertrouwen. Het geloof rust niet op een kenmerk in zichzelf. Het geloof rust op God. Als we om bij de Bijbel te blijven Abraham nemen op de berg Moría dan geloofde Abraham daar.

Zodra een mens voor de eerste maal gelooft, dan is deze mens gerechtvaardigt. Niet dat de mens dan 'rechtvaardig' is! Nee, deze mens blijft vlees. Hij is echter bekleed met een 'vreemde gerechtigheid' (Luther). De Geest werkt in die mens altijd aan op Christus, dus buiten ons. Sommige mensen die spreken over 'nadere gangen' en 'voor of achter de zaak' denken dat ik die gerechtigheid in mijn zak krijg of draag. Dan wordt die 'beleving' zou uitvergroot dat ik iets heb. Ik heb echter nooit niks! Ook de mens met genade blijft een nul. Hij moet iedere keer weer met een lege hand naar Zijn God en Vader toe om vervuld te worden. Zo blijft genade, genade en geloof, geloof!

Groeten,

Helemaal mee eens.
Ds. Kersten wees altijd heel nadrukkelijk op het gevaar van het maken van een grond van allerlei bevindingen. Christus is het voorwerp van het geloof, niet onze gesteldheid of verzekerdheid.

Ja sluit ik mij volledig op aan! Het geloof (netals de liefde / hoop) op zichzelf is niet de grond van ons behoud, maar Christus als borg, waardoor we weer toegang hebben tot de Vader.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2003 12:44

Daarom zal de kennis van zonde en het feit dat je verloren ligt ook zeker als eerst beleefd moeten worden.

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 24 nov 2003 09:45

Dat de vrucht cruciaal is zegt Jezus ons zelf: 'Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.'

Nu moeten we wél verstaan dat ook het geloof een vrucht is! Welke vruchten heeft de boom nog meer? Op zichzelf heeft de boom niets. Jezus sprak zelf: Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.

We moeten Hem dus, volgens onze KT, met een waar geloof aanklemmen en zo zal ons meer en meer het sap van het geestelijke leven worden meegedeeld om die vruchten voor te brengen.

Wat zijn dan die vruchten?

Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Gr.

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 24 nov 2003 09:47

essieee schreef:Daarom zal de kennis van zonde en het feit dat je verloren ligt ook zeker als eerst beleefd moeten worden.

Het feit dat we verloren gaan als dat waarlijk beleefd wordt en wat dat zal zijn, dat is een kennis die kunnen we alleen beleven aan de voeten van het Kruis.

Gr.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 17:15

ndonselaar schreef:
essieee schreef:Daarom zal de kennis van zonde en het feit dat je verloren ligt ook zeker als eerst beleefd moeten worden.

Het feit dat we verloren gaan als dat waarlijk beleefd wordt en wat dat zal zijn, dat is een kennis die kunnen we alleen beleven aan de voeten van het Kruis.

Gr.

en die ligt aan het recht Gods, de val in het paradijs. Buiten deze zaken kan het niet!

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 24 nov 2003 18:56

essieee schreef:
ndonselaar schreef:

Gr.

en die ligt aan het recht Gods, de val in het paradijs. Buiten deze zaken kan het niet!

Essieee je bent het toch wel met me eens dat in de schulderkentenis de bede tot schuldvergiffenis ligt opgesloten. Het één kan niet zonder het ander!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 22:22

ndonselaar schreef:
essieee schreef:
ndonselaar schreef:

Gr.

Essieee je bent het toch wel met me eens dat in de schulderkentenis de bede tot schuldvergiffenis ligt opgesloten. Het één kan niet zonder het ander!

Ik kan je nu niet meer volgen, kun je iets concreter zijn?

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 25 nov 2003 08:47

Als ik zeg dat, het feit dat we verloren gaan als dat waarlijk beleefd wordt en wat dat zal zijn, dan is dat een kennis die kunnen we alleen beleven aan de voeten van het Kruis. dan zeg jij .... en die ligt aan het recht Gods, de val in het paradijs. Buiten deze zaken kan het niet!

Hier klopt de zin toch niet meer? Wat bedoel je met het recht en de val in mijn posting?

Gr.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 25 nov 2003 09:07

Even iets anders:

Ik hoor altijd dat God Zijn beeld terugeist. Ik weet wat daar mee bedoelt wordt, maar wie kan dit bijbels onderbouwen?
Dat we een schuld bij God hebben omdat we God's wet niet houden, dat is duidelijk. Ook dat we van nature al bedorven zijn, maar waar eist God dat wij weer als mensen, die niet sterven en zonder zonden(kennis) zijn zoals in het paradijs, gaan leven? Dat kunnen wij immers niet?

Terug naar “Archief”