Mortlach schreef:
Don't shoot the messenger. Ik geef slechts de versie van Genesis weer die je hier elke keer door jongeaardecreationisten met het intellect van een pinda worden gespuid. Natuurlijk heb ik wel gekeken of die versie de meest plausibele is, en dat is ze niet. Het is dan ook mijn standpunt niet, maar van voornoemde pinda's.
Ok, dan had ik dat niet goed begrepen. Maar ik proef wel een beetje dat je ervan overtuigd bent dat wanneer evolutie waar is, God automatisch niet waar is of in ieder geval heel onwaarschijnlijk. Ontken je dat dan ook?
Ja, er is immers geen enkele reden om aan te nemen dat dat niet zo zou zijn. Dat er leven mogelijk moet zijn, lijkt me nogal wiedes: wij zijn immers het levende (haha) bewijs.
Maar dit is toch een super simpel standpunt? Omdat we bestaan is er geen enkel reden om aan te nemen dat het niet te verwachten is dat we door toeval bestaan, we bestaan immers. Oftewel als je door een peloton onder vuur wordt genomen en je het miraculeus genoeg overleeft hoef je je ook niet af te vragen hoe dat komt, je leeft immers nog dus blijkbaar is er een kans dat je toevallig overleeft.
En ja, ik heb dat verhaal eerder gehoord, dat we zogenaamd "precies goed" zitten in de geschiedenis van het universum. Schijnt de foutmarge toch een paar miljard jaar te zijn, maar goed, wat maakt dat uit, toch?
Zou het je überhaupt overtuigen, als je bewijs zag dat we voor het observeren van het universum een fout marge hadden van hooguit een paar miljoen jaar, en dat we tegelijk ook nog eens op een uiterst zeldzame geschikte plaats zaten om die observaties te kunnen doen? Want je lijkt nu te suggereren dat je die argumenten alleen niet overtuigend vindt omdat ze feitelijk onjuist zijn.
Het is alsof ik over een enorm strand loop, en ik stap in een hondendrol. Verder op dat strand geen drol te bekennen, dus hoe kan het dan dat ik net in die ene drol stap. Dat kan geen toeval zijn. Die drol moet dus wel speciaal voor mij zijn neergelegd, wetende dat ik op een dag precies op die ene plek zou lopen.
Nee, het is alsof je geblinddoekt over een strand vol hondendrollen bent gelopen, achterom kijkt en ontdekt dat je al zigzaggend net die ene route hebt genomen waardoor je ze allemaal hebt ontweken.
Nee, dat is ook niet nodig. Wel leuk en interessant. Wat Jongeaardecreationisten echter willen is van die geschiedenis die inderdaad te doorgronden is een zwarte doos maken. Want de natuurwetten moeten anders zijn geweest in de geschiedenis, anders klopt hun Zondvloedverhaal niet meer. .
Dit ben ik met je eens.
Ik blijf erbij dat leven en zeker modern menselijk leven niet noodzakelijk is. Het universum had gewoon doorgedraaid hoor, als wij nooit waren ontstaan. Sommige gelovigen, echter, vinden zichzelf zo bijzonder dat ze het niet kunnen verdragen dat het toeval zou zijn. Speciale sneeuwvlokjes, hoor, allemaal!
Maar dit niet, hier is niks wetenschappelijks aan, dit is een puur filosofische claim. Wat ik daarin mis is ook maar enigszins een onderbouwing; ik heb al vaak genoeg aangegeven dat ik denk dat het universum ontworpen is voor (intelligent) leven omdat we op basis van statistiek kunnen stellen dat de kans onberekenbaar veel groter is dat een 'random' universum ongeschikt voor leven is. Het enige wat ik tot nu toe van jouw kant heb gehoord is dat het feit dat we bestaan toch bewijst dat het wel kan door toeval. Maar dat is gewoon cirkelredenatie.
Ik zie wetenschap totaal niet als bevestiging van het atheïsme. Geen idee hoe je daarbij komt. Ik zie het wel als een definitieve doodssteek voor het Bijbels literalisme en jongeaardecreationisme. Dat zijn twee hele verschillende zaken. Haal dat a.u.b. niet meer door de war, want anders moet ik jouw weer wijzen dat je mijn standpunten verkeerd weergeeft.
Ok, mijn fout dan.
Nou ja, de enige soort die wij kennen, uiteraard. Wie weet hoeveel veel intelligenter leven er in de loop der tijd in het heelal is geweest.
Als dat zo is, dan maakt dat het toch niet minder opmerkelijk dat ons universum zo kenbaar en toegankelijk is?
Ik negeer helemaal niks. Het trouwens wel interessant hoe je nu blijkbaar God het plan in de schoenen schuift van medische trials. In den beginnen schiep God hemel en aarde, en hij maakte het zo dat 14 miljard/10.000 jaar later (doorhalen wat niet van toepassing is) er een knaagdier zou zijn waarop een ander dier medische proeven kon doen, en hij zag dat het goed was. Sorry dat ik dat argument niet helemaal serieus neem.
Dat is ook wel een hele simpele uitleg van wat ik zei. Het gaat er niet alleen om dat er proeven kunnen worden gedaan op een dier, maar dat het cruciaal was voor de ontwikkeling van de medische wetenschap. Je suggereerde dat het voor een God niet logisch zou zijn om mensen verwant te scheppen aan de rest van het dierenrijk, maar juist door die verwantschap konden dus hele vakgebieden doorgroeien tot een veel hoger niveau.
Wat als we veel eerder waren ontstaan, en allerlei diersoorten nog niet eens bestonden? Veel diersoorten waren cruciaal voor de vorming en ontwikkeling van hele maatschappijen. Wat als elk diersoort een ander bouwplan had? Dan konden we nauwelijks vergelijken en aan de hand daarvan ontdekken wat ons juist verschillend maakt. Wat als het universum zo in elkaar zat dat het van complex naar simpel ging, of niet allerlei wetmatigheden had die ons in staat stellen om überhaupt wetenschap te bedrijven?
Er zijn zoveel scenario's te bedenken waarin ons bestaan gereduceerd zou worden tot een veel leger, zinlozer en betekenislozer geheel. Maar alles heeft zich 'toevallig' zo ontvouwen dat ons bestaan bol staat van zingeving, betekenis en volheid. De natuur is niet alleen toegankelijk voor ons om te ontdekken, van te genieten en te gebruiken om te experimenteren, ze leent zichzelf als studiegebied om betere oplossingen te vinden voor de problemen die we hebben. Aan de hand daarvan is zelfs een heel vakgebied ontstaan: biomimetica.
Waarom kenmerkt de natuur zich als een gespreid educatief bedje als het universum zonder enig doel gemaakt is? Waarom ontstaat er precies op het juiste moment een diersoort die daar gebruik van kan maken? Allerlei vragen die je als atheïst af moet doen als toeval, tegen alle verhoudingen in.