Boaz schreef:Dat 'eeuwig verbond' der genade, daar verbaas ik me altijd over. God zou dat verbond dan al heel wat keren verbroken hebben: want Hij is dat verbond aangegaan met dat kind, maar heeft het geloof naderhand niet geschonken. (De leer is toch in deze kerken dat men zich niet bekeren KAN, maar dat God dat moet doen?)
Ja terwijl ik geleerd heb dat God nooit zijn verbond verbroken zou hebben.
De leer is volgens mij inderdaad zo dat men zich niet bekeren kan.
Boaz schreef:Ik vind dat erg heftig, daarnaast lees ik in mijn Bijbel dat men genade ontvangt als men tot geloof is gekomen, maar blijkbaar is er nog een weg voor gereformeerden: je als baby laten dopen. Want als het gedoopt is, maakt het deel uit van een EEUWIG verbond der genade...
Als je het hele doopformulier eens kritisch leest, zie je dat het rammelt aan alle kanten.
Ja het schijnt allemaal maar zo normaal te zijn.
Ik zou dit eigenlijk wel allemaal aan mijn zwagers willen laten lezen.
Zij staan achter de kinderdoop.
Alleen ben ik dan bang dat er wat spanning komt in de familie waar ik ook niet op zit te wachten.
Al heb ik heel vaak het gevoel dat men het doet om de traditie.
Ze zeggen van niet, maar wat jij zegt klopt ook wel.
Als je het helemaal kritisch doorleest (eigenlijk niet eens kritisch) en de bijbel ernaast legt klopt het van geen kant.
Waarom er dan massaal gedoopt wordt.. tja..
Ik ga niet zeggen dat ik de ware leer bezit..
Maar als mensen alles maar geloven en ze eerder de HC erbij pakken en alle andere dingen behalve de bijbel dan is het geloof wel heel makkelijk geworden.
Kom met bijbelteksten aanzetten denk ik dan i.p.v. de HC, Dordtse leerregels en de rest allemaal.
En ik wil niemand beledigen, maar met kritisch bedoel ik dat het (in dit geval het doopformulier) niet overeenkomt met dat wat de bijbel ons leert.
Net als avondmaal dat mensen erop toe moeten zien dat alleen hen die toestemming hebben ook deelnemen.
Wie is de mens om een ander mens te veroordelen of het wel of niet mag..?
De bijbel is daar zo duidelijk over...
Zo kan ik nog wel meer zaken afgaan..
Dwaalleer is een groot woord... Maar het klopt in ieder geval niet helemaal wat betreft de leer.
Byte schreef:Geloof is uit het gehoor en uit het Woord.
Dus daarmee past dit binnen onze verkondiging , de Heer komt als eerste naar jou toe, het is niet jou daad maar de Zijne (doop) daarna mag je Zijn Woord horen en tot geloof komen.
De Heer komt inderdaad als eerste naar ons toe!
Hij gaf Zijn leven vóórdat wij erom vroegen.
Dat is pas genade.
Dat het niet te voorkomen was, op het moment dat jij 'ja' zegt tegen Hem heeft hij het al gedaan.
Dat is pas onvoorwaardelijk liefde.
Iemand die voor jou stierf, notabene de Zoon van God.
Omdat jij dan vervolgens Jezus aanneemt in je hart laat je je dopen om een nieuw leven te beginnen en te vragen om een zuiver geweten.
Hoe simpel kan het zijn.
Om het even duidelijker te maken;
Handelingen 19,4
Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen om hen een nieuw leven te laten beginnen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’1 Petrus 3,21
en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered. De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus