Feike ter Velde en homo lessen.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor Boaz » 04 mar 2013 11:39

Maar inderdaad, als jij niet bereid bent om moeite te doen en studie te maken van waar je over oordeelt, is verdere discussie zinloos.

Ik geef toch heel duidelijk aan dat ik die bereidheid wèl wil nemen, maar dan wel met de Bijbel onderbouwd.
Pagina's lang emotionele reacties lezen kan en ga ik mijn kostbare tijd niet aan besteden.

Ik kan na mijn herhaaldelijk verzoek tot een Bijbelse onderbouwing die maar achterwege blijft, alleen maar afhaken.
Het is erg menselijk om op zoek te gaan naar 'ontsnappingsclausules', en ook christenen is niks menselijks vreemd, maar daar zie ik uiteindelijk geen heil in.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 04 mar 2013 11:49

Lees dan maar eens vanaf hier.

Edit: en vergeet pagina 6 van hetzelfde topic niet, daar gaat het over het nieuwe testament.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 mar 2013 11:58

Jij denkt kennelijke echt dat een zo veelomvattend onderwerp zo maar even in een paar woorden kan worden samengevat. Hier op Refioweb alleen al zijn ca 800 pagina's over dit onderwerp geschreven. Kennelijk ben je het type scholier dat het boek niet wil lezen omdat zoveel werk is en zich er van af wil maken met een uitreksel dat een ander dan ook nog moet schrijven...

Ik ga je toch wat meegeven, hoewel ik betwijfel of je de moeite zult nemen om het te lezen:
Er zijn mensen die willen dat God de richting aangeeft in hun leven, die de bijbel lezen en daaruit concluderen dat een homoseksuele relatie niet past in een leven voor God. Ook zijn er mensen die zich door God willen laten leiden, die de bijbel als richtingaanwijzer gebruiken en daaruit concluderen dat een homoseksuele relatie in Gods ogen mag bestaan.

In dit artikel wil ik laten zien hoe mensen door het lezen van dezelfde teksten tot verschillende conclusies komen. Onder het kopje ‘Zelf op zoek naar Gods wil’ komt, naast een meer algemene beschouwing, mijn persoonlijke opvatting over een aantal zaken met betrekking tot het gebruik en misbruik van de bijbel sterk naar voren.

Het lijkt mij niet heel zinvol om uitgebreid aandacht te besteden aan de manier waarop mensen teksten gebruiken om te zeggen dat God een afkeer heeft van homoseksualiteit, omdat de meeste lezers mijn inziens vaker (op christelijke scholen, catechisatie, bijbelstudievereniging etc.) met dergelijk opvattingen in aanraking zijn gekomen dan met theorieën die andere uitkomsten bieden. Wel wil ik de meest gebruikte teksten noemen die christenen hanteren om een homoseksuele relatie af te keuren en daarbij wil ik summier aangeven waarop die afkeuring gebaseerd is. Wie er als christen namelijk anders over denkt, kan toch niet zonder meer aan deze teksten voorbij gaan.

De 7 teksten die prof. J. Douma bespreekt in zijn boek 'Homofilie' (5e, sterk herziene druk, Kampen, 1984) zijn Genesis 19, Richteren 19, Leviticus 18:22 en 20:13, Romeinen 1:26-27, 1 Corinthe 6:10 en 1 Timotheus 1:8-10.
Sodom
De wens van de mannelijke bevolking van Sodom om seks te hebben met de gasten van Lot (in Genesis 19) wordt als zonde aangemerkt en vaak direct gebruikt als argument tegen homoseksuele relaties in het algemeen.

Mensen die deze tekst anders uitleggen, hebben daar vaak de volgende redenen voor. Het gaat hier niet om enige liefdesrelatie, maar om een geplande groepsverkrachting, wat zowel homo- als heteroseksueel af te keuren is. Naast het onvrijwillige element gaat het hier om de schending van het gastrecht, dat in die cultuur zeer zwaar woog: dat Lot zijn dochters aanbiedt in plaats van de twee mannen, betekent dan ook niet dat heteroseksuele ontucht minder erg is dan homoseksuele ontucht, maar dat men toen liever een van zijn gezinsleden liet lijden dan zijn gasten. Ook niet onbelangrijk is het feit dat het moeilijk is om aan te nemen dat de hele bevolking van Sodom homoseksueel was.

Het gaat hier dus niet om de zonde van mensen die een liefdesrelatie willen opbouwen met iemand van hun eigen geslacht, maar om de zonde van losbandigheid, het wel eens iets anders willen dan je eigen vrouw, mensen treiteren en choqueren.

Gibea
Richteren 19 heeft veel elementen gemeen met Genesis 19, maar is veel minder bekend. Deze tekst kan op bijna dezelfde manier naar twee kanten (tegen homoseksualiteit of tegen verkrachting en schending van het gastrecht) uitgelegd worden, maar een extra lastig element hierbij is dat de bijvrouw van de Leviet (de gast) wel aan de boosdoeners wordt overgegeven (niet door de gastheer, maar door haar man). Zou hij als man in die cultuur meer waard zijn geweest, of als Leviet, of zou men heteroseksuele verkrachting in die culuur echt minder erg hebben gevonden?

De wetten‘En gij zult geen gemeenschap hebben met een, die van het mannelijk geslacht is, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, een gruwel is het.’ (Leviticus 18:22).

‘Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijk geslacht, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, - beide hebben een gruwel gedaan, zij zullen zeker ter dood gebracht worden, hun bloedschuld is op hen.’ (Leviticus 20:13).

De teksten in Leviticus lijken in eerste instantie volkomen antihomoseksueel te zijn. God noemt het een gruwel dat een man gemeenschap heeft met een man, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw. Daar staat tegenover dat mannen met elkaar echter niet exact dezelfde vorm van gemeenschap kunnen hebben als met een vrouw. Om die reden wordt de tekst door sommigen als onbruikbaar beschouwd, door anderen als een verbod op anaal geslachtsverkeer terwijl het dus verder niets over andere liefdesuitingen/technieken zegt, en weer anderen gebruiken de tekst om alle seksuele handelingen tussen mannen af te keuren. De teksten worden ook wel als cultuurgebonden aangemerkt en ze staan in een rij van geboden en verboden, waarvan een aantal nu ook niet meer door christenen gehouden wordt.

Natuurlijk of tegennatuurlijk
‘daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. Eveneens hebben de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende.’ (Romeinen 1:26-27).

De discussie over Romeinen 1:26-27 richten zich hoofdzakelijk op de vraag wat met ‘natuurlijk’ en ‘tegennatuurlijk’ bedoeld wordt en of Paulus wist dat er behalve homoseksuele daden ook mensen waren die zich echt homoseksueel voelden, zoals wij nu meer weet hebben van wat homoseksueel-zijn inhoudt. Als je er als man van overtuigd bent dat je natuur op seksueel gebied homoseksueel is, dan zou het voor jou tegennatuurlijk zijn om een vrouw lichamelijk lief te hebben.

Door het feit dat er sprake is van een verruilen van de natuurlijke omgang voor de tegennatuurlijke, voelen de meeste homoseksuelen zich ook niet erg aangesproken; ze hebben namelijk nooit iets te kiezen (of te ruilen) gehad. In mijn ogen toont het slot van vers 27 ook niet aan dat homoseksualiteit strafbaar is, maar juist dat de daar bedoelde verwording/ontaarding zelf al een straf is. Deze tekst kan beschouwd worden als een beschrijving van de homoseksualiteit die in de Romeinse cultuur een onderdeel was van de sociale, militaire en politieke opvoeding van jonge jongens door een leermeester, vaak een staatsman of militair.
Als je deze tekst beschouwt als een beschrijving van een element in de cultuur van het grote Romeinse rijk, hoeft het dus niets over mensen met een homoseksuele aard te zeggen.

Knapenschender en schandjongens‘Dwaalt niet! Hoereerders, afgodendienaars, overspelers, schandjongens, knapenschenders, dieven, geldgierigen, dronkaards, lasteraars of oplichters, zullen het Koninkrijk Gods niet beërven.’ (1 Corinthe 6:10)

Veel (christen)homo’s voelen zich helemaal niet verwant met de knapenschenders en schandjongens uit 1 Corinthe 6:10 en 1 Timotheus 1:8-10. De woorden doen aan prostitutie en aan ongelijkwaardigheid denken en zeker niet aan het samen opbouwen van een levenslange relatie, waarnaar veel (christen)homo’s op zoek zijn.

Mijn wil of Gods wil
Veel homo’s willen graag, hoe moeilijk het ook kan zijn, Gods wil boven hun eigen wil stellen. Maar soms wordt het zoeken naar Gods wil bemoeilijkt, doordat je eigen meningen of wensen dreigen te overheersen.

Als je bidt om wijsheid en je openstelt voor de Heilige Geest, dan mag je toch aannemen dat jouw verlangens en Gods wil dichter bij elkaar komen? Ik bedoel: dan mag je toch meer op je gevoel, op je geweten gaan vertrouwen omdat de Heilige Geest zich daarin genesteld heeft.

Ik lees Gods woord, ik bid om wijsheid en om de Heilige Geest in mijn hart en ik geloof dat ik van God mag zoeken naar een man. Dat laatste denk ik al jaren, maar er duikt steeds weer twijfel op: twijfel of ik mezelf echt openstel voor God. Die twijfel is gebaseerd op het feit dat het beter in mijn straatje past om voor een homoseksuele relatie te zijn dan tegen.

Aan de andere kant accepteer ik ook niet klakkeloos de opvatting van (heteroseksuele) christenen die tegen homoseksualiteit zijn, omdat die evenzeer meer op eigen aversie of andere persoonlijke gevoelens gebaseerd kan zijn dan op inzicht in Gods wil.

Liefde kan toch niet schadelijk zijn
Veel mensen kunnen niet geloven dat God een liefdesrelatie tussen twee mannen in principe afkeurt, onder andere omdat ze er geen schade in kunnen zien, terwijl dat bij de meeste andere geboden van God veel duidelijker ligt. Bij ontrouw en echtbreuk doe je namelijk iemand pijn, bij moord breng je iemand schade toe, bij fraude en diefstal doe je iemand tekort. Ook al kun je begrip hebben voor iemand die haar liefdeloze man ontrouw is, voor iemand die een slecht mens ombrengt of voor een arme die van een rijke steelt, Gods geboden blijven daarbij overeind staan. Maar hoe kun je klakkeloos aannemen dat God liefde, het mooiste wat hij de mens gegeven heeft, zou verbieden?

De scheppingsorde
Naast de genoemde bijbelteksten, wordt Gods bedoeling met de schepping aangehaald om te beweren dat homoseksualiteit niet in Gods bedoeling past. God schiep namelijk een man en een vrouw, de vrouw werd na de man geschapen om zijn alleen zijn aan te vullen en op te lossen.

Veel christenen gebruiken die combinatie, die God toen maakte, als norm: man en vrouw horen bij elkaar.
Ik neem direct aan dat de combinatie man-vrouw een perfecte combinatie is; God heeft alles namelijk perfect geschapen. Maar ik geloof niet dat er nu nog een perfecte man-vrouw relatie is. Alle mannen en alle vrouwen zijn toch na de zondeval gestraft met onvolkomenheden. Niemand kan zijn/haar naaste meer volmaakt liefhebben. Daarom zie ik Gods oorspronkelijke orde niet als reden om alleen te moeten blijven of om een vrouw te ‘nemen’.

Ook vind ik het oneerlijk als teksten over homoseksuele uitspattingen en over cultuurgebonden of cultische homoseksualiteit (tempelprostitutie met vruchtbaarheidsrituelen in de tijd van Leviticus), gebruikt worden om een liefdesrelatie tussen twee mannen of twee vrouwen af te keuren. Is het ooit in iemand opgekomen om al het heteroseksuele overspel en alle heteroseksuele uitspattingen in de bijbel te gebruiken als argument tegen het huwelijk?

Ten slotte

Het laatste woord is nog niet gezegd over homoseksualiteit en wat God daarvan vond, maar laten we onthouden dat, wanneer twee mensen Gods woord serieus onderzoeken en tot twee verschillende conclusies komen, niet een van beiden per definitie ‘de verkeerde kant’ vertegenwoordigt. God heeft immers zowel ruimte voor mensen die om Hem offervlees laten staan als voor mensen die offervlees eten in de wetenschap dat het hen niet van de enige God af kan leiden (1 Corinthiers 8 ).
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mar 2013 12:22

Vanavond, om 23.00 uur op Ned. 2 is er een docu van Frans Bromet over homohaat.
In het algemeen dus, niet specifiek op religieus gebied. Maar leek me goed erop te wijzen.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 04 mar 2013 12:28

Riska schreef:Vanavond, om 23.00 uur op Ned. 2 is er een docu van Frans Bromet over homohaat.
In het algemeen dus, niet specifiek op religieus gebied. Maar leek me goed erop te wijzen.

hee--thanks - je bent me voor.
hoorde het net op Radio 1
verder mijn complimenten voor Tante en JeeWee voor de laatste reacties.

hopelijk kan Boaz er wat mee.
met wat goede wil moet dat lukken dunkt me... :-({|=
hij heeft in ieder geval genoeg huiswerk.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 mar 2013 12:49

Jij denkt kennelijke echt dat een zo veelomvattend onderwerp zo maar even in een paar woorden kan worden samengevat. Hier op Refioweb alleen al zijn ca 800 pagina's over dit onderwerp geschreven. Kennelijk ben je het type scholier dat het boek niet wil lezen omdat zoveel werk is en zich er van af wil maken met een uitreksel dat een ander dan ook nog moet schrijven...

Ik vind dit echt heel irritant, maar ook heel zwak: neerbuigend gaan meppen omdat wat ik schrijf je niet bevalt.
Komt zo onvolwassen over! Het is ook zo onterecht.
Ik ben juist niet het type 'scholier' dat het boek niet wil lezen; ik ben juist het type scholier dat een zinnige redenatie zoekt en geen geleuter over hoe iets voelt of wat iemand persoonlijk denkt. Vind ik echt volslagen oninteressant. Noch de privé openbaringen waarin iemand voelt dat God hem duidelijk maakt dat iets toch echt wel kan, al leert de Bijbel er iets anders over. God heeft de Bijbel gegeven als bron, die moeten we onderzoeken en niet spitten in onze gevoelens, want die kunnen ons misleiden.

Bedankt voor je geschreven stuk, zal het zorgvuldig doorlezen.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 04 mar 2013 16:23

Hulde,

Zoals in het bedrijfsleven op korte termijn de meeste macht en winst te behalen valt uit het parasiteren op humaniteit en sociale samenhang. Zo zuigt de die-hard gristentekkel bij voorkeur ieder levenssap uit medemenselijkheid.

Er is natuurlijk nogal wat te winnen bij een duidelijke scheidslijn tussen mijn en dijn. Zonder de zondaar geen heiligheid natuurlijk. En zonder heiligheid geen “gij geheel anders”. De creativiteit en de arbeid die het vraagt om eigenhandig iets op te bouwen waar de mensheid iets aan heeft lijkt, als vanzelfsprekend, te ontbreken. Het paardenmiddel van de segregatie, het gemak van de parasiet, de onwetendheid van de kantlijn-schipper zijn veel makkelijker middelen dan het geploeter in de omhelzing van de liefde.

De inroeping van de almachtige en de helderheid van god’s woord zijn lege hulzen voor mij. Ze zeggen mij niets. Naast hun onmogelijkheid tot spreken behoort ook het talent tot luisteren meestal niet tot de zorgvuldig genetische doorgegeven mutaties. De ultieme onmacht om in het leven iets opbouwends te doen; de vuisten te ballen, een schreeuw naar de lucht te werpen en anderen te zien, te horen en te erkennen in hun oneindige vindingrijkheid en ijver om er iets van te maken, is stuitend aanwezig.

Weet je wat spreekt? Mensen spreken. Maar het spook van de gereformeerde scherpslijperij is van ieder menselijk trekje ontdaan. Het houdt van heerlijk helder heidendom. Het bestaat bij de gratie van antipathie. Sympathiek is het zelf al lang niet meer. Consequent ook niet trouwens. Maar dat geeft niet, althans zolang het niet al te evident is. Als er voor een smal volksdeel een klankkleur van rechtzinnigheid en een zweem van bijbelgetrouwheid om heen hangt dan is het effect voldoende. "God works in mysterious ways". Zolang men weke knieën krijgt van calvinistische opwinding en staat te soppen in de schoenen van deemoedigheid en heilig activisme tegen wereldgelijkvormigheid, dan slikt men het als zoete koek. De orgastische ervaring van bijvallende geloofsgenoten moet bijkans majestueus zijn.

Het valt ook niet mee om alternatieven te verzinnen…

Het valt ook niet mee om om te gaan met de diversiteit van de wereld. Het is godsonmogelijk om de differentiatie te vatten in regels. In principes die iets weer zouden kunnen geven van veelzijdigheid. Het valt niet mee om te kijken naar iemand die zó anders is dat je er moeite voor moet doen om het te snappen. Het valt niet mee om je kader aan te passen in plaats van toe te passen. Het valt niet mee om hier en nu in de tijd te staan en zélf verantwoordelijk te zijn voor wat je zegt. Om zelf de consequenties onder ogen te zien van wat je propageert.

Maar dat is wel deel van de oplossing. Want op het moment dat je verantwoordelijkheid pakt voor wat je vindt, dan vertaalt dat zich in acties. Dan steek je de knuisten omhoog en vertaal je de innerlijke strijd in goede werken. En díe zijn veelzeggend. Daar maak je naam en sier mee. Niet de emotionele polemieken die wij jullie hier voorschotelen. Die zijn slechts geschreven onder emotie. De wereld heeft niets aan jouw rechtzinnigheid, niets aan jouw angst, niets aan jouw verdriet of blijdschap. De wereld heeft iets aan jouw daad, in de praktijk.

Het zal me worst zijn of dat een homoseksuele of gereformeerde daad is. Als het maar als een positieve daad verzonden én ontvangen wordt.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 mar 2013 16:42

Kijk, dat noem ik met de deur in huis valllen met je eerste bericht...
Toch ontgaat me nog even de clou hoewel ik niet kan ontkennen dat het mooie volzinnen bevat...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 mar 2013 16:44

JeeWee schreef:Kijk, dat noem ik met de deur in huis valllen met je eerste bericht...
Toch ontgaat me nog even de clou hoewel ik niet kan ontkennen dat het mooie volzinnen bevat...

Tjonge, de één met zijn posting krijgt de wind van voren als de inhoud jou niet aanstaat en de ander wordt gecomplimenteerd dat hij 'mooie' volzinnen bevat.

Geeft toch wel aan hoe de oogkleppen opstaan met het fulimineren tegen meningen die je niet aanstaan.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 04 mar 2013 17:12

blijkbaar kan het wel.. en gelukkig zijn het niet mijn woorden!

http://eindtijdbode.wordpress.com/2013/ ... sualiteit/

http://illbehonest.com/dutch/jezus-chri ... avid-upton

een stuk boeiender dan een programma vanavond op die kijkkast..
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 04 mar 2013 17:15

marcel081276 schreef:blijkbaar kan het wel.. en gelukkig zijn het niet mijn woorden!

je zegt erbij dat het gelukkig niet jouw woorden zijn.
wat wil je daarmee zeggen: dat je het er niet mee eens bent?

nou, ik in ieder geval niet ....echt crap...m.a.w..nonsense.
te mal voor woorden.... :lol:

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 04 mar 2013 17:28

marcel081276 schreef:blijkbaar kan het wel.. en gelukkig zijn het niet mijn woorden!

Twee links naar staalharde leugens en progaganda. Okee, genoteerd. En het punt dat je hiermee wil maken is...?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 mar 2013 17:45

JeeWee schreef: Kijk, dat noem ik met de deur in huis valllen met je eerste bericht...

Speedy schreef:Tjonge, de één met zijn posting krijgt de wind van voren als de inhoud jou niet aanstaat en de ander wordt gecomplimenteerd dat hij 'mooie' volzinnen bevat.

Geeft toch wel aan hoe de oogkleppen opstaan met het fulimineren tegen meningen die je niet aanstaan.

Uhhh?? Fulmineren? De wind van voren? Ik geef slechts aan dat ik de clou van dat bericht niet begrijp...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 mar 2013 17:48

Wim2600 schreef:Twee links naar staalharde leugens en progaganda. Okee, genoteerd. En het punt dat je hiermee wil maken is...?

Het punt is kennelijk dat homo's maar gewoon 'normaal' moeten worden en als ze geen hetero worden, bidden ze niet hard genoeg.

Ik denk dat homo's maar tegen God moeten gaan vertellen dat God het helemaal fout heeft gedaan met hen.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mar 2013 18:11

Het maakt mij misselijk...

Terug naar “Archief”